
به گزارش ایکنا از چهارمحالوبختیاری،
ایرج کریمی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحالوبختیاری، امروز، ۲۰ خردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحالوبختیاری اظهار کرد: دو محور اصلی فعالیتهای نوسازی مدارس استان شامل اجرای نهضت ملی توسعه
عدالت آموزشی و برگزاری بیستوهفتمین جشنواره خیران مدرسهساز است که از نیمه دوم اردیبهشت آغاز شده و تا پایان تیرماه ادامه دارد.
وی با اشاره به آمار پروژههای فعال در سطح استان چهارمحالوبختیاری از اجرای ۱۵۴ پروژه آموزشی در استان با مشارکت خیران، بنیاد علوی، گروههای جهادی و بسیج سازندگی سپاه خبر داد و گفت: بنیاد علوی ساخت ۲۰ مدرسه را آغاز کرده و پروژههای دیگر نیز از سوی سپاه و گروههای مردمی حمایت میشوند.
کریمی با بیان اینکه عدالت آموزشی اولویت اصلی در توزیع پروژهها بوده است، افزود: ۸۳ مدرسه سنگی، ۱۵ مدرسه تخریبی و ۱۰
مدرسه کانکسی با جمعیت بالای ۱۰ دانشآموز در سطح استان شناسایی شدهاند که در برنامه نوسازی قرار گرفتهاند. همچنین ۳۷ مدرسه نیمهتمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد نیز در اولویت تکمیل قرار دارند.
وی به وضعیت
فضاهای آموزشی موجود اشاره کرد و گفت: اکنون ۵ مدرسه در استان دارای کلاسهایی با تراکم بالای ۳۵ دانشآموز هستند که نیاز به ساخت حداقل سه کلاس جدید دارند. همچنین چهار مدرسه با سرانه آموزشی کمتر از سه مترمربع در وضعیت بحرانی قرار دارند و باید توسعه یا جایگزینی شوند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان با اشاره به میانگین فضای آموزشی، بیان کرد: سرانه آموزشی در استان ۸.۲۵ مترمربع به ازای هر دانشآموز است که از میانگین کشوری بیشتر است، اما پراکندگی جغرافیایی دانشآموزان باعث شده در برخی مناطق این عدد کارایی لازم را نداشته باشد.
وی با اشاره به عملکرد سال گذشته این ادارهکل گفت: در سال گذشته، ۳۷ پروژه احداثی تحویل داده شد و همچنین سیستمهای گرمایشی مدارس استانداردسازی شد. اکنون بیش از ۵۰ درصد مدارس در حال احداث با مشارکت کامل یا جزئی خیرین ساخته میشود.
کریمی درباره اهداف بیستوهفتمین جشنواره خیران مدرسهساز نیز گفت: این جشنواره با هدف شناسایی خیران، تکمیل پروژههای نیمهتمام و استانداردسازی گرمایش مدارس برگزار میشود. خیران حقیقی و حقوقی، از جمله شرکتها و کارخانهها، میتوانند بخشی از مسئولیت اجتماعی خود را از طریق این جشنواره محقق کنند.
کریمی در پایان با اشاره به ظرفیتهای قانونی در حمایت از پروژههای مدرسهسازی، تصریح کرد: مطابق بند(خ) قانون مالیاتی، افراد حقیقی و حقوقی میتوانند بخشی از مالیات خود را بهعنوان آورده مالیاتی در پروژههای مدرسهسازی هزینه کنند. این مبلغ بهعنوان هزینه قابل قبول مالیاتی لحاظ خواهد شد و پروژهها نیز با نام این افراد نشاندار میشود.
وی با تأکید بر اهمیت فرهنگسازی در این زمینه اظهار کرد: فرهنگسازی در امر مدرسهسازی نیازمند تغییر نگرش عمومی است. در این راستا، شورای بانوان خیر مدرسهساز فعال شده، کتابی در حال آمادهسازی برای معرفی خیران استان است و برنامههایی برای مصاحبه، مستندسازی و شناسایی بیشتر آنها در دستور کار قرار دارد.
انتهای پیام