به گزارش ایکنا از چهارمحالوبختیاری، حجتالاسلام والمسلمین یاسر ماهری، مدرس حوزه و دانشگاه شامگاه ۲۷ آبانماه در ویژهبرنامه دهه اول فاطمیه در هیئت دانشآموزی انصارالمهدی(عج) که با حضور پرشور نوجوانان در مهدیه مصلی امام خمینی(ره) شهرکرد برگزار شد با تسلیت شهادت حضرت زهرا(س) و با اشاره به اینکه برخی قوانین حاکم بر زندگی ما در هر برهه از زمان لازمالاجرا هستند و با تغییر شرایط تغییر پیدا نمیکنند، اظهار کرد: برای نمونه هیچ فردی نمیتواند ادعا کند چون من در آزمون دکتری پذیرفته شدم یا به مال و ثروت رسیدم، از اکسیژن بینیاز هستم. قانون دستیابی به سعادت نیز از این سنخ قوانین بوده و برای همه برههها و همه اقشار انسانها موضوعیت دارد و باید رعایت شود.
وی با ذکر اینکه برای رسیدن به سعادت بیش از توجه به عوامل باید به موانع دقت کنیم، ادامه داد: گاهی یک مانع تمام دارایی انسان را از بین میبرد؛ مانع سعادت گناه و عامل سعادت، ثواب است و گناه نکردن مهمتر و کاراتر از ثواب کردن برای دستیابی به سعادت است.
ماهری با اشاره به اینکه «راحتطلبی» یکی از موانع دستیابی به سعادت است آنرا مهمترین علت عدم همراهی انصار با امیرالمؤمنین(ع) دانست و بیان کرد: حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه خطاب به انصار فرمودند: «أَلا وَ قَدْ أَری أَنْ قَدْ أَخْلَدْتُمْ إِلَی الْخَفْضِ» یعنی همانا میبينم كه شما در راحتطلبی و خوشگذرانی فرو رفتهايد. بنابراین ایشان قائلند مردم مدینه به مانع بزرگ راحتطلبی مبتلا شدند و نعمت ولایت را از دست دادند. امروز نیز انسانها هنوز گرفتار این مانع هستند زیرا هنوز به نعمت ولایت امام معصوم(ع) نرسیدهاند و حضرت مهدی(عج) هنوز در پس پرده غیبت قرار دارند.
وی تأکید کرد: قرآن در آیه «فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَكَ» انسانها را به مقاومت و پایداری همه اعضای جامعه دعوت میکند و جامعهای که مقاومت بورزد و راحتطلب نباشد سعادت را تجربه خواهد کرد. بنابراین نه فقط تکتک افراد بلکه یک جامعه باید به دور از راحتطلبی زمینه ظهور امام زمان(عج) را فراهم سازد.
ماهری با تأکید بر اینکه بر طبق کلام حضرت زهرا(س) نتیجه میگیریم که ولایت علی(ع) با راحتطلبی تناقض دارد، توضیح داد: امیرالمؤمنین(ع) در حکمت ۱۱۲ نهجالبلاغه فرمودند: «مَن أحَبَّنا أهلَ البَيتِ فَليَستَعِدَّ لِلفَقرِ جِلبابًا» یعنی کسی ما اهل بیت(ع) را دوست دارد باید خودش را برای فقر و بلا و گرفتاری آماده سازد. حضرت در حدیث دیگری فرمودند: «إنّ أمرَنا صَعبٌ مُستَصعَبٌ، لا يَحمِلُهُ إلاّ عَبدٌ مؤمنٌ امتَحَنَ اللّه ُ قَلبَهُ للإيمانِ» یعنی همانا قضيّه ما دشوار و سنگین است و جز بنده مؤمنى كه خداوند دلش را براى ايمان آزموده باشد، كسى آن را بر نمىتابد. در همین راستا حافظ سروده است: ناز پرورد تنعم نبرد راه به دوست، عاشقی شیوه رندان بلاکش باشد.
این استاد حوزه علمیه قم در همین خصوص به آیهای از قرآن اشاره کرد و افزود: آیه دوم از سوره مبارکه عنکبوت «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ» تأکید دارد که صرفاً ادعای ایمان کافی نیست بلکه در مسیر ایمان و بندگی دچار فتنهها و امتحانات میشوند. کسی که مؤمن به خدا و محب اهل بیت(ع) است باید برای هرگونه بلا و گرفتاری آماده باشد.
ماهری بیان کرد: حضرت زهرا(س) ۲ بار در مدینه بازخواست ویژه از انصار داشتند و حساب ویژه روی آنها باز کردند بنابراین در فراز پایانی خطبه فدکیه در مسجد مدینه خطاب به انصار فرمودند: «چرا چرتتان برده و از ظلمی که به من وارد شده است، چشم برهم گذاشتهاید؟ آنانی که بعد از پیامبر(ص) قدرت را به قبضه خویش درآوردند، هر کاری بخواهند میکنند و شما هیچ عکسالعملی از خود نشان نمیدهید، گویا خودتان را به خواب زدهاید.» پیداست که حضرت از دیگران توقعی نداشتند اما از انصار این توقع را داشتند که ساکت نمانند.
وی ادامه داد: یکبار دیگر هم حضرت زهرا(س) یقه انصار را گرفت و زمانی که زنان انصار به عیادت ایشان رفتند و وقتی حال ایشان را پرسیدند خطاب به آنها فرمودند: «من از دنیای شما سیر شدهام از مردان شما کراهت دارم و به دورشان افکندهام، پس از آنکه آزمایششان کردم» و پس از این خطابه سیاسی و تبیین و روشنگری و یادآوری مسئله غدیر، حجت را بار دیگر تمام کردند.
ماهری با یادآوری اینکه انصار با راحتطلبی نمیخواستند هیچ هزینهای برای ولایت بدهند، افزود: انسانی که راحتطلبی را از خودش دور نکند نه در زندگی دنیوی و نه در حیات اخروی روی سعادت را نخواهد دید؛ انسان راحتطلب نه از سلامت جسمانی و نه سلامت روحی برخوردار نخواهد شد.
وی تصریح کرد: راز مظلومیت امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) در مدینه در حالی که زهرا(س) تنها یادگار پیامبر اسلام(ص) بودند و جایگاه و موقعیت والایی داشتند و علی(ع) که صاحب ذوالفقار و فاتح خیبر بودند خانهنشین شدند، این است که حجت را بر تاریخ تمام کردند.
این کارشناس مسائل دینی با تأکید بر اینکه ساختار ولایت با راحتطلبی سازگار نیست، گفت: کار ولی جامعه راهنمایی و اتمام حجت است و قرار نیست ولی جامعه به جای مردم کار کند، حافظ گفته است: حافظ وظيفه تو پند گفتن است و بس، دربند آن مباش که نشنيد يا شنيد.
ماهری با اشاره به اینکه امروز ما در جنگ مستقیم با یهودیانی هستیم که ۱۴ قرن پشت پرده با اسلام جنگیدند، گفت: یهودیان هیچگاه زهره مقابله مستقیم را نداشت امروز اما رژیم صهیونیستی در یک وضعیت بود و نبود قرار دارد و تا چند سال آینده یا ما هستیم یا این رژیم منحوس. اگر ما کم بگذاریم، محو میشویم و به تعبیر قرآن سنت الهی این است که سرنوشت هیچ قومی تغییر نخواهد کرد مگر آنکه خودشان برای این تغییر کاری کنند.
وی با تأکید بر اینکه کلید همراهی با ولایت ترک راحتطلبی است، اظهار کرد: رزمنده حزبالله هر روز ورزش میکند با این نیت که خودش را برای سربازی امام زمان(عج) آماده نگه دارد؛ راحتطلبی خاصه از سوی مسئولان معضل بزرگی است که نارضایتی عمومی را بهدنبال دارد.
ماهری با طرح این پرسش که آفت راحتطلبی را چگونه باید از خود دور کنیم، توضیح داد: دشمن خبیث و صهیونیسم جهانی برای آنکه بر جوامع تسلط پیدا کند، آفت راحتطلبی را اشاعه میدهد و آنرا به یک ارزش تبدیل میکند و امروز آفتهای راحتطلبی جوانان ما را دچار مشکل کرده است.
وی در پایان با تأکید بر اینکه دین و دینداری با راحتطلبی در تناقض است، افزود: انسان دیندار بهتدریج میتواند این آفت را از خود دور کند چرا که یکی از مهمترین فلسفههای دستورات دین، تربیت انسان و زدودن آفات شخصیتی انسان و عامل مبارزه با راحتطلبی، سختی دادن به خود است.
انتهای پیام