این روزها جبهه مقاومت و در خط مقدم آن، ملت مظلوم فلسطین و لبنان در گذار از یک برهه تاریخی و حساس در مبارزه با رژیم منحوس و اشغالگر صهیونیستی قرار دارند و بر طبق منویات امام المقاومه خطاب به همه مسلمان، حمایت از مردم لبنان و جبهه مقاومت با همه امکانات یک فرض است. در این راستا، شاهد شکلگیری حرکتهای مردمی بزرگی در سطح جامعه هستیم که تداعیکننده ایام دفاع مقدس است. این روزها هر کسی با هر توان مادی و معنوی که در اختیار دارد به یاری جبهه مقاومت در مقابله با جبهه باطل شتافته است.
در این راستا، وعاظ و سخنوران نقش مهمی در تبیین و روشنگری و بصیرتافزایی و بهویژه پاسخگویی به سؤالات و شبهات مردم در حمایت از جبهه مقاومت دارند که واکاوی این نقش بهانه دومین نشست ایکنا از سلسله جلسات «کارکردهای منبر» بود که با موضوع «کارکردشناسی منبر در عرصه حمایت از جبهه مقاومت» برگزار شد. نشستی که با حضور حجتالاسلام والمسلمین ابوالحسن حسنی، مدرس و پژوهشگر حوزه علمیه و حجتالاسلام والمسلمین محمد کریمیان، معاون عملیات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری همراه بود و مشروح آن تقدیم مخاطبان گرامی ایکنا میشود.
حجتالاسلام والمسلمین ابوالحسن حسنی، مدرس و پژوهشگر در حوزه علمیه چهارمحالوبختیاری در این نشست با اشاره به اینکه منبر در جریان شکلگیری انقلاب اسلامی مهمترین و مؤثرترین ابزار آگاهیبخشی و هدایت عمومی لایههای مختلف جامعه بود، اظهار کرد: در آن دوران، روحانیون انقلابی در منبرها به روشنگری و افشای ظلم رژیم شاهنشاهی میپرداختند و مردم را به قیام علیه استبداد و استعمار فرا میخواندند که سخنرانیهای شخصیتهایی همچون امام خمینی(ره)، شهید مطهری، شهید بهشتی و دیگر علما بسیار اهمیت داشت.
وی با ذکر اینکه منبر در دوران دفاع مقدس نیز در تشویق مردم برای حضور در جبهه و جنگ اهمیت و کارکرد مهمی داشت، ادامه داد: مبلغان و سخنرانان در آن دوران به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ارزشهای دفاع و مقاومت در بین مردم میپرداختند و سطح معنوی جامعه را ارتقا میدادند.
حسنی با اشاره به سخنرانیهای شورانگیز علمایی همچون امام راحل(ره)، شهید بهشتی یا شهید مطهری در بدو انقلاب اسلامی، توضیح داد: این سخنرانیها تبدیل به کتاب شدند و وقتی به این کتابها مراجعه کنیم متوجه خواهیم شد که حاوی چه حجم عظیمی از مطالب عمیق و غنی هستند که درک آنها مستلزم سواد کافی است. یعنی اگر با نگاه تخصصی به این سخنرانیها نگاه کنیم جمله به جمله آنها چارچوبهای فقاهتی و درس دین است.
این پژوهشگر علوم دینی با تأکید بر اینکه بُعد فقاهتی حمایت از جبهه مقاومت فقط محدود به احکام نیست، توضیح داد: فقاهت به معنی تأمل و تعمق در دین است که انسان با اندیشه و دقت به مطالب دینی میپردازد بنابراین فقط احکام را شامل نمیشود. این نکته در جهاد تبیین نیز اهمیت دارد که بتوانیم معارف دینی را به شکل فقاهتی به مردم عرضه کنیم.
حسنی ادامه داد: ما امروز سخنرانیهای عمیق دینی را خیلی کمتر از گذشته داریم که از عمق منبرهای اوایل انقلاب برخوردار نیستند، این در حالیست که امروزه سطح سواد عمومی مردم نسبت به آن دوران بهمراتب بالاتر است. امروز ما به این فقاهت در منبرها نیاز داریم.
وی قدرت رسانههای عمومی و ابزار ارتباطی نوین را یادآور شد و بیان کرد: امروزه گوشی هوشمند در هر لحظه در دست مردم است اما منبر در هر لحظه در دسترس نیست یعنی یک فرد برای بهرهگیری از منبر باید وقت بگذارد و به مسجد برود و پای منبر بنشیند. البته بخشی از منبر هم ممکن است به همین رسانهها و ابزار ارتباطی منتقل شوند و آنچه اهمیت دارد، محتوای بهروز و عمیق و غنی منبر است که باعث تأثیرگذاری آن خواهد شد. برخی منبرها از موضوعات روز فاصله دارند و منبرهای امروزی نیازمند روشها و مطالب نوین هستند تا بتوانند نسل جوان را مخاطب خود قرار بدهند.
حسنی با تأکید بر اینکه انسان بر حسب طبیعت خود همواره نیازمند جایگاه منبر بوده و ارتباط انسان با انسان هیچگاه قطع یا جایگزین ارتباطات دیگر نمیشود، ادامه داد: یکی از مشکلات منبر در دوران ما این است که منبر مختص افراد «مذهبیتر» است با این توضیح که بالغ بر ۹۰ درصد جامعه مذهبی هستند یعنی فقط اسم مسلمانی را ندارند بلکه از هویت مسلمانی خود در صورت لزوم دفاع میکنند و حافظ آموزههای دینی در زندگی خود هستند و چه بسا بخشهای بسیاری از این آموزهها را رعایت میکنند. مرادم از اصطلاح «مذهبیتر» این است که این افراد اگر بنا باشد جان و مالشان را در راه اسلام بدهند، دریغ نمیکنند.
وی با بیان اینکه محدود شدن مخاطبان منبرها یک نقیصه است و باید همه اقشار جامعه مخاطب منبر قرار گیرند، افزود: همین محدود بودن مخاطبان منبر باعث شده است که جریانسازی عمومی با محدودیت مواجه شود. باتوجه به اشاعه رسانهها و فضای مجازی لازم است که منبر به همافزایی با این فضاها بپردازد، همچنان که این اتفاق افتاده و قابل مشاهده است که باید تقویت شود.
حسنی با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب و دوران دفاع مقدس روحانیون اهل منبر بر آموزههای مبنایی و پایهای دین تأکید داشتند که امروز کمتر شاهد این مهم هستیم، اضافه کرد: صاحبان منبر باید بر ساحتهای اعتقادی و کلامی تأکید بیشتری داشته باشند یعنی منبرها نباید صرفاً به اموری مانند سبک زندگی یا اخلاق در خانواده و مانند اینها محدود شوند بلکه باید تبیینگر و تقویتکننده پایههای اعتقادی باشند.
مدرس حوزه علمیه چهارمحالوبختیاری با اشاره به اینکه همافزایی منبر و رسانههای نوین در موضوعی همچون حمایت از جبهه مقاومت باعث انتقال مفاهیم مقاومت و تسری این مهم به کل جامعه میشود، توضیح داد: جریان حوزوی در دوران بعد از انقلاب دو سه مواجهه صحیح با جریانهای غربی داشته است؛ یک مورد که مواجهه سنگین روشنفکری و طولانیمدتی است از سال ۷۶ آغاز شد و تا سال ۸۴ ادامه مییابد که در این دوره روشنفکرانی مانند عبدالکریم سروش و اعوان و انصارش به میدان آمدند و از حوزه نیز بزرگانی مانند علامه جوادی یا مرحوم آیتالله مصباح و شاگردان آنان وارد میدان شدند، مباحث فلسفی سنگین تیتر روزنامهها شد و در این برهه ملاحظه میشود که سطح عقلانیت مردم بسیار بالا رفت.
حسنی به نمونه دیگر از مواجهه حوزه با جریان غربی اشاره و تأکید کرد: در فتنه ۱۴۰۱، غربیها یک کار خطرناک انجام و رهبرانی همچون رضا پهلوی، مسیح علینژاد یا علی کریمی را بهعنوان لیدرهای فتنه قرار دادند که در خصوص این افراد معلومالحال و عاری از عقلانیت، نیازی به توضیح نیست. در برابر این رهبران فتنه قاعدتاً حداکثر کاری که جبهه خودی میتوانست انجام دهد، استفاده از ظرفیت هنرمندان و ورزشکاران انقلابی بود یعنی جریان حوزوی و نخبگانی جایی در این عرصه نداشت، پیداست که در این شرایط سطح عقلانیت جامعه افت پیدا میکند.
وی با تأکید بر اینکه برای کشاندن مخاطبان به پای منبر سطح عقلانیت جامعه باید بالا برود، افزود: در اینجا هم خود منبر و هم دیگر مجموعهها باید برای ارتقای عقلانیت جامعه کار کنند؛ اسلام و بهویژه تشیع مکتبی عقلانی بوده و با ضدعقلانیت سازگاری ندارد. اگر سطح عقلانیت جامعه ارتقا یابد، منبر رشد خواهد کرد و خود منبر در این راستا نقش دارد یعنی باید بتواند مطالب عمیق و غنی به مخاطب انتقال دهد.
حسنی تأکید کرد: کارشناسان امنیتی قائلند که مرزهای امنیت حتماً باید خیلی دورتر و فراتر از مرزهای جغرافیایی در نظر گرفته شود؛ ما در مرزهای شرقی کشور به دلایل گوناگون نتوانستیم حدود و ثغور امنیتی را دورتر از مرزهای جغرافیایی قرار دهیم اما در مرزهای غربی موفق بودیم بنابراین مشاهده میکنیم چند روز پیش رژیم غاصب نتوانست با حجم انبوه موشکهایش آسیب جدی به ما وارد کند و تمام موشکها و پهبادهایش نه فقط در آسمان ایران بلکه عمده آنها در عراق رهگیری و منهدم شدند؛ در همین روز اما میبینیم که در مرزهای شرقی کشور حادثه تروریستی اتفاق میافتد و شماری از جوانانمان به شهادت میرسند، بنابراین باید مرز امنیتی را در این منطقه توسعه دهیم.
این پژوهشگر حوزه علمیه به واقعیت همسرنوشتی ما با ملت فلسطین اشاره و اظهار کرد: باید این نگاه جاری باشد که مردمان ایران و لبنان، سوریه، فلسطین و ... همه یک ملتند و اگر این نگاه را تقویت نکنیم، ایران به خطر خواهد افتاد؛ باید آنها را بخشی از ملت خودمان بدانیم و با قدرت و قوت از آنها دفاع و حمایت کنیم.
حسنی در پاسخ به این پرسش که فضای مجازی چگونه میتواند منبر را در تقویت جبهه مقاومت یاری کند، بیان کرد: منبر و فضای مجازی میتوانند در این راستا همافزا باشند یعنی هم سطح معارف دینی در فضای مجازی ارتقا یابد و هم منبر بتواند از ابزارهای جدید برای توسعه مخاطب استفاده کند. ابزاری که فضای مجازی دارد طبیعتاً گستردهتر و پیچیدهتر است. شبکههای اجتماعی تصویرمحور مانند ویراستی که در خارج از ایران و خاصه در جبهه مقاومت مورد توجه و استفاده هستند باید در این راستا فعال شوند، کلیپهای کوتاه منبرها هم میتوانند مؤثر باشند.
وی در پایان گفت: جریانسازی در فضای مجازی برای محور مقاومت الزاماً با محوریت منبر نباید شکل بگیرد چرا که قالبهای مختلف رسانهای اعم از صوت، تصویر، کلیپ کوتاه، پادکست، انیمیشن و ... هر کدام کارکرد خودشان را میکنند و میتوانند جریانسازی انجام دهند که منبر نیز میتواند بهعنوان یک رسانه و قالب رسانهای کارکرد خودش را ایفا کند.
حجتالاسلام والمسلمین محمد کریمیان، معاون عملیات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی چهارمحالوبختیاری با اشاره به اینکه منبر در قالب یک رسانه چه در دوران قبل از انقلاب و چه بعد از آن دارای جایگاه ویژه در بین مردم بوده است، اظهار کرد: کسانی که در گفتوگو با مردم قویتر بودند و بهصورت حساب شده با مردم ارتباط بیانی میگرفتند و از این ابزار رسانهای استفاده مطلوب کردند، توانستند جریانسازی بهتری را از پایگاه منبر در جامعه ایجاد کنند.
وی با ذکر اینکه تبیین و ارائه مطالب و آموزهها به مردم یک وجه منبر و جریانسازی در اجتماع وجه دیگر آن است، ادامه داد: در جریان جنگ تحمیلی مشاهده میکنیم که امام خمینی(ره) از رسانه و منبر خودشان برای بیان مبانی اصیل دینی، مفهوم مبارزه و مقاومت و نظیر اینها در بین آحاد جامعه استفاده کردند، اینجا بود که استکبار منافع خود را در خطر دید و تلاش کرد تا در مقابل گسترش این مبانی بایستد بنابراین جنگ را به ما تحمیل کرد.
کریمیان کارکرد منبر در دوران جنگ تحمیلی را نیز یادآور شد و توضیح داد: در این برهه نیز منبر باعث جریانسازی در جامعه شد تا جایی که مردم به میدان آمدند و به نقشآفرینی در میدان پرداختند.
این فعال فرهنگی چهارمحالوبختیاری به جنبه فقاهتی منبر اشاره کرد و افزود: منبر از دیرباز به بیان مبانی دین در موضوعات و مباحث مختلف پرداخته و نظر اسلام را به مردم انتقال داده است. برای نمونه در عرصه جنگ تحمیلی به بیان مبانی فقهی موضوع پرداخته و جایگاه شهید و شهادت را برای مردم روشن کرده است و این تبیین بزرگی بود که رقم خورد و باعث ایجاد شور و اشتیاق عمومی در دفاع از میهن و اعتقادات شد.
کریمیان در خصوص وضعیت موجود و ضرورت حمایت همگانی از جبهه مقاومت و کارکرد منبر در این شرایط، تصریح کرد: منبر امروز نیز همان کارکردهای قبلی را باید ایفا کند یعنی به بیان مبانی و اصول دینی در دفاع از مقاومت و مبارزه با ظالم بپردازد و بعد فقاهتی موضوع را برای مردم روشن و آشکار سازد. هر جا که صاحبان منبر توانستهاند موضوع را بهخوبی برای مردم تبیین و شبهات موجود را برطرف کنند و جامعه را اقناع کنند، موفق شدهاند مخاطبان خود را به مرحله کنش برسانند.
معاون عملیات جبهه فرهنگی چهارمحالوبختیاری تأکید کرد: منبر یک رسانه است بنابراین هرچقدر که قویتر باشد بهتر میتواند مخاطبان خود را به کنشگری وادار کند؛ در موضوع جبهه مقاومت نیز همین اصل جاری و ساری است یعنی هرجا که منبر توانسته کارکرد خود را ایفا کند، در هدفمندسازی حمایتها، جریانسازی و کنشگری نیز موفقتر بوده است و توانسته مردم را با جبهه مقاومت همراه و همقدم کند.
کریمیان با اشاره به اینکه مسئله فقاهتی در موضوع جبهه مقاومت ابعاد مختلفی را شامل میشود، توضیح داد: منبر میتواند به این پرسش پاسخ دهد که آیا چنین حمایت از مقاومت در دین اسلام تعریف شده است و اینکه براساس مبانی اصیل دینی آیا دعوت به حمایت مورد تأیید است؛ اگر اسلام بر این موضوع صحه گذاشته پس باید دعوت کنیم و مبنای فقهی را به مردم بگوییم و آنها را به حمایت فرا بخوانیم.
وی با اشاره به فرمان مقام معظم رهبری که فرمودند «بر همه مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزبالله سرافراز بایستند»، تصریح کرد: این یک فتوای فقاهتی است بنابراین باید احکام فقهی ناظر بر این کمکرسانی را استخراج کرده و عمل کنیم، قسمتی از این احکام نیز مربوط به حمایت مالی است و میبینیم که مراجع تقلید اجازه استفاده از سهم امام برای کمک به لبنان را صادر کردند.
کریمیان با تأکید بر اینکه خطاب مسئله فقهی نه فقط مردم کشورمان بلکه کل ملتهای جهان تشیع و مسلمانان هستند، توضیح داد: وقتی که مرجع عالیقدر جهان تشیع در مقام مرجعیت یک مبنای فقهی را مطرح میکند، مخاطب او تمامی شیعیان و مریدان و مقلدان در تمام نقاط عالم است و باید اجرا شود. این باعث خواهد شد که نگاه ملتها به موضوع جبهه مقاومت جلب شود و وقتی مسلمانان بدانند که شریعت چه تکلیفی بر دوششان در موضوع لبنان و فلسطین قرار داده است، عامل به دین خواهند بود.
وی با تأکید بر اینکه بنا نیست آحاد جامعه پای منبر بنشینند، توضیح داد: شاکله منبر قرار نیست پاسخگوی کل جامعه باشد بلکه منبر از دیرباز مخاطبان خاص خود را داشته بنابراین با این گزاره که منبر کارایی و جایگاه خود را از دست داده است، مخالفم. نمیتوانیم بگوییم که در گذشته قاطبه مردم پای منبر میآمدند و امروز این اتفاق نمیافتد، منبر کارش این است که مخاطب خاص را توجیه و آگاه کند تا مخاطب هم به سهم خودش تبیینگر جامعه شود.
کریمیان با ذکر مثالی ادامه داد: در جریان فتنه ۱۴۰۱ مشاهده کردیم که لیدرهای فتنه از طریق تبیین و توجیه مخاطبان، قشر خاکستری را با خود همراه کردند و آنها را به مرحله کنشگری در عرصههای مختلف مانند رسانه یا جریانسازی و ... رساندند. منبر هم دقیقاً در همین فضا حرکت میکند یعنی بهعنوان لیدر جریان دینی و انقلابی مخاطبان خود را باید آگاه و با خود همراه کند تا جایی که کل جامعه با او همراه شود.
وی تأکید کرد: سخنران هرچقدر هم که قوی و قدرتمند باشد و حتی از ظرفیت رسانه هم استفاده کند، باز هم مخاطبانش محدود است و تأثیرگذاری منبر زمانی محقق میشود که مبانی قوی را بتواند انتقال دهد و مخاطبان پای منبر به قدری اغنا شوند که هر یک سفیرانی برای انتقال مبانی باشند و دست به جریانسازی بزنند. در دوران قبل از انقلاب، مقام معظم رهبری در سخنرانیها و جلسات قرآنی مسجد کرامت مشهد مخاطبانی را از همه اقشار جامعه داشتند و اینها بودند که وقتی آگاه میشدند شبکه منبر را ایجاد میکردند و مبانی را به گستره وسیعتری از مخاطبان انتقال میدادند.
کریمیان تصریح کرد: در موضوع نقش منبر در حمایت و تقویت جبهه مقاومت نیز باید بگویم که این رسانه قوی باید بتواند مخاطبان و پامنبریها را اغنا کند تا شبهاتشان برطرف شود و قوی و مجهز شوند و بتوانند تبیینگر این عرصه باشند و در مقام لیدرهای جامعه برای جریانسازی قرار گیرند. برای مثال در دوران دفاع مقدس امام خمینی(ره) وقتی مخاطبان خود را با کلامشان اغنا و آگاه میساختند، پامنبریهای ایشان وارد عرصه کنشگری میشدند و هم در خط مقدم و هم در پشتیبانی از جبهه نقشآفرینی میکردند یعنی مخاطبان ایشان لیدر جنگ و جبهه و جریان انقلاب میشدند و جریانهای بزرگ را شکل میدادند.
معاون عملیات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان با تأکید بر اینکه همان جریان پشتیبانی از جبههها را امروز در کمک به جبهه مقاومت مشاهده میکنیم، توضیح داد: امروز نیز کم نیستند بانوانی که طلاهای خود را برای تقویت جبهه مقاومت هدیه میکنند یا اقدام به بافت و دوخت لباس گرم برای اهالی لبنان و غزه میکنند؛ این همان جریانسازی است که از پایگاه منبر اتفاق افتاده است.
کریمیان با تأکید بر اینکه امروزه منبر مخاطب خود را از دست نداده اما باید بر غنای خود بیفزاید، اظهار کرد: امروز کم نداریم سخنرانانی که به لطف کلام نافذ و غنای مطالب، هزاران مخاطب را پای منبر میکشانند که گوش فرا دهند و آموزهها را دریافت کنند. امروز بسیاری این سؤال را دارند که چرا باید از مقاومت حمایت کنیم که صاحبان منبر باید بتوانند مبنای فقهی موضوع را به مخاطبان ارائه دهند، شبهات را رفع کنند و محتوایی را به مخاطبان انتقال دهند که آنها را اغنا کرده و به کنشگری اجتماعی وادارد، اگر این فضا ایجاد شود، جریانسازی هم اتفاق میافتد و ثمره آن در جامعه مشاهده خواهد شد.
وی افزود: دشمنان بهویژه قوم یهود که از قدیمالایام ید طولایی در استفاده از تبلیغات و جوسازی برای پیشبرد کارشان دارد، از ابزارهای رسانهای خود برای رسیدن به اهداف بهره میگیرند بنابراین میبینیم که با کار رسانهای خود، وارونهسازی، تحریف، تغییر در اولویتها و دغدغههای مردم و ... موفق به اقناع عمومی میشوند و فضا را در اختیار میگیرند، در چنین فضای مسمومی است که شعارهایی مثل «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران» تولید میشود.
کریمیان با تأکید بر اینکه منبر باید بتواند مخاطبان خود را همراه کند، اضافه کرد: سخنرانان و روحانیون و وعاظ نیز اولاً باید بتوانند منبری قویتر از رسانه دشمن داشته باشند یعنی اگر فن بیان و کلام نافذ نداشته باشند، مخاطب خود را از دست خواهند داد؛ دوم آنکه وعاظ باید محتوای سنجیده شده و متناسب با مخاطبان را ارائه دهند که مبنایی باشد و بهکار مخاطب بیاید.
وی ادامه داد: سوم آنکه منبر یک پیوست اجتماعی و عملی نیز میخواهد یعنی صاحبان منبر بعد از آنکه مردم را به حمایت از مقاومت و حضور در عرصه دعوت شدند، خودشان نیز حاضر در صحنه باشند و مصداق عملی منبر خودشان باشند، در این صورت است که مخاطبان چندها برابر بیشتر جذب خواهند شد و با منبر انس میگیرند و با حرف منبری همراه میشوند.
کریمیان در خصوص مبناهای ناظر بر حمایت از فلسطین، توضیح داد: یک وجه این حمایت مربوط به ساحت دینی و اعتقادی است چرا که صهیونیستها باعث ایجاد تفرقه بین ملل مسلمان شدهاند تاجایی که ۲ میلیارد مسلمان نمیتواند ۱۴ میلیون یهودی را که شش میلیون آنها ساکن اراضی اشغالی هستند، مهار کنند.
وی با تأکید بر اینکه ضرورت حمایت از فلسطین جدای از نگاه انسانی و حقوق بشری حتی با نگاه مادی و منفعتطلبانه نیز توجیهپذیر است، توضیح داد: مسئله فلسطین ذیل جغرافیای غرب آسیا تعریف میشود که اسم آن را «منطقه ما» میگذاریم که ایران در قلب آن قرار دارد. اهمیت استراتژیک و منابع عظیم در غرب آسیا باعث طمعورزی استکبار شده تا بتواند با حضور در این منطقه منافع و مطامع خود را تأمین کند تا جایی که غربیها بهویژه انگلیس معتقد است اگر آبراهههای غرب آسیا را در اختیار نداشته باشد، آقایی خود را در جهان از دست خواهد داد.
کریمیان ادامه داد: استکبار این هدف را با حضور صهیونیستها پیش میبرد تا قدرت را به دست بگیرد و تنگه هرمز، تنگه باب المندب و کانال سوئز را در اختیار خودش بگیرد. استکبار همچنین به منابع انرژی و نفت و گاز و منابع معدنی این منطقه که شامل ۴۰ درصد کل منابع دنیاست، طمع دارد. بنابراین میبینیم در اعتقاداتشان میگویند که ما باید ارض مقدس یعنی از نیل تا فرات را در سیطره خودمان بگیریم که شامل فلسطین، لبنان، بخشی از سوریه، بخشی از عراق، اردن، بخشی از مصر، بخشی از عربستان تا خوزستان ایران است. دشمنی که به فکر استعمار است و کار خود را از اشغال فلسطین آغاز کرده است و قصد دارد تا مرز خوزستان ما با همین اشتها و طمعکاری به پیش بیاید، قطعاً روزی هم میرسد که به منابع ما دستدرازی کند و اگر به این حد از قدرت برسد، غیر قابل کنترل خواهد بود.
وی تأکید کرد: بر همین مبنا و نگاه فارغ از مبناهای اعتقادی و دینی، زمینگیر ساختن صهیونیستها و اعوان و ایادی استکبار در خاک فلسطین و جلوگیری از پیشروی آنها یک ضرورت عقلانی و توجیهپذیر است، یعنی آنها را در همان نقطه شروع اشغالگری باید زمینگیر کنیم چون اگر پیش بیایند، قطعاً به کشور ما هم طمع خواهند داشت و آتش آن دامن همه را میگیرد.
معاون عملیات جبهه فرهنگی چهارمحالوبختیاری همسرنوشتی ما و جریان مقاومت را مورد تأکید قرار داد و اظهار کرد: اگر خط مقدم جبهه را در لبنان و غزه تقویت نکنیم، ناچاریم روزی در مرزهای ایران خودمان و در کنار رود فرات با دشمنی مبارزه کنیم که در آن روز بر مستعمرههای خود افزوده و بهمراتب بزرگتر و قویتر از امروز است. تجاوز رسمی و آشکار چند روز پیش رژیم غاصب علیه خاک ایران اسلامی بعد از چند دهه مؤید این موضوع است که آنها تلاش دارند به ایران دستاندازی کنند.
کریمیان تأکید کرد: نباید بگذاریم این غده سرطانی شکل بگیرد و بزرگتر شود که به فضل الهی این مهم در حال تحقق است و امیدواریم حمایت و تقویت جبهه مقاومت منجر به نابودی رژیم منحوس صهیونیستی شود.
این فعال فرهنگی استان در خصوص اهمیت همافزایی منبر و فضای مجازی در کمک به جبهه مقاومت، تأکید کرد: منبر و فضای مجازی ۲ قالب رسانهای مجزا هستند که هر کدام مستلزم فکر و ایده و فضای خاص خودش است؛ اما میتوانیم از تولیدات منبر در فضای مجازی استفاده کنیم که این اتفاق را بهوفور شاهد هستیم.
کریمیان اظهار کرد: در فضای مجازی ابتدا باید این نگاه را غالب کنیم که جریان مقاومت و مسئله فلسطین چاشنی همه فعالیتهای ما باشد و دیگر آنکه از فضای مجازی برای رفع شبهات و روشنگری و تبیین استفاده کنیم و سوم، کنش تخصصی داشته باشیم یعنی محتوای تخصصی فکر شده و هدفمند را در اختیار مخاطبان قرار دهیم و بدانیم که این محتوا چه هدفی را دنبال میکند و چه تأثیری بر مخاطب باید داشته باشد.
وی در پایان گفت: طبیعی است که برای نیل به این اهداف نباید به شبکههای اجتماعی داخلی اکتفا کنیم بلکه گستره کار را توسعه دهیم چون قرار است ندای مظلومیت ملت فلسطین و ضرورت حمایت و تقویت جبهه مقاومت را به گوش همه آزادیخواهان جهان برسانیم. اگر من بهعنوان کنشگر فضای مجازی بتوانم با مخاطبان خارجی ارتباط بگیرم و محتوای گرافیکی جذاب و غنی را ایجاد و مخاطبم را جذب و وجدانها را بیدار کنم، ثمره آن سر دادن شعارهای حمایت از فلسطین و غزه و جمهوری اسلامی در درب کاخ سفید و خیابانهای آمریکا و اروپا خواهد بود که امروز شاهد هستیم.
انتهای پیام