کد خبر: 4237714
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۴
محمدیان مطرح کرد

دلایل قرآنی ایمان به پیامبر(ص)

معاون ارتباطات دفتر مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه مؤمن برای صعود به مراتب بالای ایمان باید از زندگی رسول خدا(ص) الگو بگیرد، گفت: بر طبق آیه ۲۸ سوره مبارکه حدید، کسی که تقوا پیشه کند و به رسول خدا(ص) ایمان آورد، از رحمت الهی برخوردار می‌شود و راه بهشت را طی خواهند کرد.

محمد محمدیان، معاون ارتباطات دفتر مقام معظم رهبری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان، معاون ارتباطات دفتر مقام معظم رهبری شامگاه گذشته ۳۰ شهریورماه جشن میلاد پیامبر اعظم(ص) و حضرت امام جعفرصادق(ع) و شب شعر و خاطره به مناسبت هفته دفاع مقدس که به همت بسیج هنرمندان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در مسجد اعظم شهرکرد برگزار شد با تبریک میلاد پرنور و سرور نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) و حضرت امام جعفر صادق(ع) و با اشاره به اینکه محمد(ص) گل سرسبد آفرینش و کسی هستند که تمام عالم هستی برای او آفریده شد و او ثمره جهان هستی است، اظهار کرد: در سوره مبارکه حدید که گفته شده آخرالزمانی‌ها از آن بهره زیادی خواهند گرفت خداوند متعال در آیه ۲۸ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَيَجْعَلْ لَكُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ»، می‌فرماید کسی که تقوا پیشه کند و به رسولش ایمان آورد، از دو نوع رحمت یعنی ایمان به رسول خاتم(ص) و ایمان به رسولان پیشین برخوردار می‌شود و راه بهشت را طی خواهند کرد.

وی با ذکر اینکه ایمان یک درجه و مرتبه نیست، ادامه داد: ایمان مراتب متعدد دارد و انسان به هر درجه برسد به درجه بالاتر دعوت می‌شود. همچنان که حافظ فرمود: مرا در منزلِ جانان چه امنِ عیش، چون هر دم، جرس فریاد می‌دارد که بربندید محمل‌ها. لذا انسان همواره دعوت و توصیه می‌شود که در یک مرتبه ایمان متوقف نشود و قناعت نکند بلکه به بالا صعود کند. 

محمدیان با تأکید بر اینکه مؤمن برای صعود به مراتب بالای ایمان باید از زندگی رسول خدا(ص) الگو بگیرد برخی اشارات قرآن کریم مبنی بر ایمان به پیامبر(ص) اشاره کرد و افزود: در آیه «وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا» خدا می‌فرماید اگر کسانی گرفتار گناه می‌شوند نزد پیامبر(ص) توبه کنند و حضرت نیز برای آنان استغفار و طلب بخشش کند، خواهند دید که خداوند چقدر مهربان و توبه‌پذیر است. 

وی ادامه داد: این آیه به ما می‌آموزد که توسل بسیار خوب است و صراحتا به انسان‌ها می‌گوید اگر دچار گناه و خطا شدید از رسول خدا(ص) بخواهید تا برای شما استغفار کند؛ به مقام شفاعت حضرت ایمان بیاوریم و انسانی که زمین خورد و دچار نفس اماره شد باید بلند شود و از حضرت طلب استغفار در دنیا کند. 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مضامین نورانی آیه «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ ۖ إِنَّ صَلَاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ» (توبه/۱۰۳)، اظهار کرد: خدا در این آیه به پیامبرش می‌فرماید که از مؤمنان صدقاتشان را دریافت کن، آنها را پاک بگردان، تزکیه کن و به این مؤمنان صلوات بفرست زیرا وقتی تو به آنها درود می‌فرستی دلهایشان آرام می‌شود. بنابراین به تصریح کلام وحی، وقتی صدقه و زکات و خمس می‌دهیم و انفاق می‌کنیم با این نیت باشد که رسول خدا(ص) ما را تطهیر و تزکیه کند و به آرامش قلبی برساند.

محمدیان تصریح کرد: یکی از معجزات مهم رسول خدا(ص) این است که بعد از قرن‌ها که از زمان حیات ایشان می‌گذرد، دلمان به قدری باوجود ایشان تسکین دارد که به‌ اندازه کسانی که ایشان را دیده بودند، به حضرت ایمان داریم و ذره‌ای تردید به دل راه نمی‌دهیم که این یک معجزه است. این آرامش قلوب نسبت به وجودی که درکش نکردیم اثرات صلوات و درودی است که حضرت برای انسان‌ها می‌فرستند و این دستور خداست.

وی با اشاره به آیه ۱۵ از سوره مبارکه مزمل «إِنَّا أَرْسَلْنا إِلَيْكُمْ رَسُولاً شاهِداً عَلَيْكُمْ»، تأکید کرد: بر طبق نص صریح قرآن، حتی گمان نباید کرد که شهیدان مرده‌اند و این شهدا تربیت‌یافتگان مکتب رسول خدا(ص) هستند. بر طبق قرآن، حضرت شاهد بر شماست، به شما توجه دارد، دستتان را می‌گیرد و قلبتان را قرص و محکم نگه می‌دارد و لذا اینطور نیست که پیامبر(ص) را مرده فرض کنیم زیرا به تصریح این آیه، حقیقت نبوی شاهد بر مؤمنان بوده و اشراف دارد. 

معاون ارتباطات دفتر مقام معظم رهبری تأکید کرد: اگر بدانیم شخصیتی همچون پیامبر(ص) همواره به ما توجه دارد و از ما دستگیری می‌کند، یقیناً زندگی ما رنگ و بوی خدایی خواهد گرفت. صفات «رئوف» و «رحیم» در قرآن همواره به خداوند متعال نسبت داده شده جز در آیه ۱۲۸ از سوره توبه که می‌فرماید «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ».

محمدیان در پایان گفت: پیامبری که شاهد بر مؤمنان است نگاهی رئوفانه و رحیمانه به آنها دارد، حضرت خوب می‌داند که ما گرفتار نفس هستیم اما سرتاپای وجود ایشان رأفت و رحمت نسبت به مؤمنان است. 

انتهای پیام
captcha