کد خبر: 4230419
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵

مزیت اندیشکده‌های حکمرانی استانی، اتصال به مجلس است

معاون پژوهش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: تفاوت اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری مرکز پژوهشهای مجلس با سایر اندیشکده‌ها در این است که به شاه‌لوله تصمیم‌گیری کشور یعنی مجلس شورای اسلامی به سرعت وصل می‌شود به طوری‌که سال گذشته بیش از 3800 نشست تخصصی اندیشکده‌های استانی در مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد.

بهروز طهماسب‌کاظمی، معاون پژوهش مرکز پژوهش‌های مجلس

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، بهروز طهماسب‌کاظمی، معاون پژوهش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی امروز، 16 مردادماه در آیین افتتاح اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری چهارمحال و بختیاری در دانشگاه شهرکرد اظهار کرد: در زمان انقلاب اسلامی در تاریخ مجلس شورای اسلامی زمانی که فرایند قانون‌گذاری در کشور شکل می‌گیرد، برای وضع قانون نیاز به یک پشتبان قوی و علمی بوده تا بتوان بهترین قوانین را با جامعیت بهتر برای کشور به تصویب رساند.

معاون پژوهش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس تجربه‌های متععدی را برای استفاده از پشتوانه علمی دانشگاه‎ها، اساتید و صاحب نظران دوره‌های مختلف پیش گرفته است، به طوری‌که در سال 74 با مشورت‌ها و پیگیری‌های انجام شده قرار شد نهادی شبیه سازمان‌های اندیشکده‌ای بزرگ دنیا به عنوان جمع‌کننده و تولید کاربست دانش موجود در مشورت برای پشتیبانی به موقع از تصمیماتی که در کمیسون‌های تخصصی نمایندگان و صحن مجلس برعهده دارند ایجاد شود که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تأسیس شد.

طهماسب‌کاظمی گفت: عموماً مرکز پژوهش‌ها از ظرفیت اساتید و دانشگاه‌های تهران استفاده می‌کرده و همواره یکی از اشکالاتی که از سوی نمایندگان گزارش می‌شد این بود که ظرفیت عظیمی که می‌تواند پشتوانه علمی را برای نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز کشور ایجاد کند در هر استان وجود دارد و باید در شبکه تصمیم‌سازی مجلس شورای اسلامی به کار گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی محل رفت و آمد نخبگان است، تصریح کرد: پس از بحث و گفت‌وگوهایی که صورت گرفت مقرر شد سازمان اندیشکده‌ای مشابه آنچه در هویت مرکز پژوهش‌های مجلس از ابتدا شکل گرفته در استان‌ها نیز ایجاد شود، کما اینکه قرار بر این بود که تا پایان سال 1402 اندیشکده‌های حکمرانی و قانون‌گذاری در همه استان‌ها راه‌اندازی شوند اما به دلیل شرایط کشور و برگزاری انتخابات به تعویق افتاد و امروز شاهد افتتاح بیست‌ودومین اندیشکده حکمرانی و قانون گذاری در استان چهارمحال و بختیاری هستیم.

معاون پژوهش مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: تلاش می‌شود در آینده نزدیک در همه استان‌های کشور اندیشکده‌های حکمرانی و قانون‌گذاری افتتاح شود تا بتوان از این ظرفیت عمیق در استان‌های مختلف بهره‌مند شد.

وی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری یکی از صادرکنندگان بزرگ نخبگان کشور است که در مرکز پژوهش‌ها نیز از این ظرفیت‌ها استفاده می‌شود، تصریح کرد: هر دانشگاهی مملو از نخبگان این استان است که این مسئله ظرفیت استان را نشان می‌دهد.

طهماسب‌کاظمی در ادامه تأکید کرد: وظیفه ما نظارت بر خوب اجرا شدن قانون است، راه میانبر فرصتی برای مرکز پژوهش‌ها ایجاد کرده که از طریق اندیشکده‌های حکمرانی و قانون‌گذاری تسریع و تقویت شود و بتوان سریع‌تر به نتیجه رسید.

وی گفت: نخبگان در مجموعه اندیشکده‌های حکمرانی و قانونگذاری در برش استانی قوانینی همچون قوانین هفتم توسعه، قوانین بودجه و ... که در مرکز پیگیری می‌شود را می‌توانند به ما مشورت دهند تا تصمیمات درستی در حوزه‌های مختلف اتخاذ شود.

معاون پژوهش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شناسایی مسائل، موقعیت‌های استراتژیک استان و مزیت‌های رقابتی که در این استان وجود دارد ما را مصمم می‌کند که آن‌ها را به مجلس منتقل و پیگیری کنیم.

وی اضافه کرد: تفاوت میان اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری مرکز پژوهشهای مجلس با سایر اندیشکده‌ها در این است که به شاه‌لوله تصمیم‌گیری کشور یعنی مجلس شورای اسلامی به سرعت وصل می‌شود، به طوری‌که سال گذشته بیش از 3800 نشست تخصصی اندیشکده‌های استانی در مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد.

معاون پژوهش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: امید است باتوجه به ظرفیت کم‌نظیری که در چهارمحال و بختیاری وجود دارد و به عنوان سرآمدان بزرگ کشور به شمار می‌‎رود بتوان از این ظرفیت بسیار بزرگ در استان استفاده کنیم.

انتهای پیام
captcha