کد خبر: 4227488
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۸
مدرس حوزه علمیه:

خون سیدالشهدا(ع) بیداری‌بخش وجدان‌هاست

حجت‌الاسلام والمسلمین یدالله رحمانی با اشاره به اینکه خون سیدالشهدا(ع) بیداری‌بخش وجدان‌های بشری است، گفت: امام حسین(ع) در شرایطی بودند که کسی شنوای حرف حق نبود و حضرت در چنین شرایطی که اسلام در خطر بود چاره‌ای جز بذل جان و شهادت نداشتند.

یدالله رحمانی، مدرس حوزه

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین یدالله رحمانی، مدرس حوزه علمیه شامگاه گذشته ۲۹ تیرماه در مراسم سوگواری شهادت اباعبدالله الحسین(ع) در دارالقرآن‌الکریم شلمزار با اشاره به کلام امام حسین(ع) که فرمودند «أنَا قَتیلُ العَبَرَةِ لایذکُرُنی مُؤمنٌ الا استَعبَرَ»، اظهار کرد: اینکه حضرت را تا میدان کشاندند و وارد جنگ کردند برای این بود که زیر بار ظلم نرفتند و در راستای عمل به معارف اسلامی نیز حاضر نبودند ظلم و جور و ستم در جامعه اسلامی ساری و جاری باشد. 

وی با ذکر اینکه حرکت امام حسین(ع) در واقع مصداق حیات متعالی انسانی بود، ادامه داد: لحظه لحظه کربلا صحنه‌ای درس‌آموز برای تاریخ بشریت است، صحنه شهادت حضرت علی‌اصغر(ع) همواره در طول تاریخ بشریت عده‌ای از قلوب خفته را بیدار کرده یا وفاداری حضرت عباس(ع) و شجاعت ایشان همیشه یک الگو برای انسان‌ها بوده و دل‌ها را آگاهی و بصیرت بخشیده و جامعه را به سمت صلح و عدالت راهنمایی کرده است. 

رحمانی بیان کرد: «أنَا قَتیلُ العَبَرَةِ» یعنی آنکه ای مردم اگر تصور کنید که زندگی صرفاً به معنی سلامت و رفاه خود و فرزندان و خانواده است، سخت در اشتباهید بلکه باید به جایی برسید که حاضر باشید زن و فرزند و مال و جان خود را در راه اعتلای دین، پیاده‌شدن حق و مبارزه با ظلم فدا کنید. اگر ملت به این جایگاه و آگاهی برسند، دشمنان جرئت جسارت و تعرض نخواهد یافت، بنابراین می‌بینیم دشمن به برکت اقتدار و روحیه شهادت‌طلبی ملت، جرئت حمله به ایران اسلامی را ندارد.

مفهوم‌یایی «العَبَرَةِ»

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه «العَبَرَةِ» هم به معنی اشک برای امام حسین(ع) و هم اشک و اندوه برای دیگران است، اظهار کرد: سفارش شده است که اگر عزیزی را از دست دادید و برای او گریه می‌کنید اشکتان برای امام حسین(ع) باشد تا ثوابی برای گریه متوفی باشد؛ یک معنای عبره نیز همین عبور از اشک بر غیر امام حسین(ع) به سمت اشک برای حضرت است.

وی با تصریح اینکه عبره یعنی اشک بر امام حسین(ع) برای عبور از جهالت به هدایت است، توضیح داد: حضرت شهید شدند تا انسان‌ها آگاه و عالم به حق و باطل شوند و از گمراهی به هدایت برسند. انسان برای شناخت و عمل به حق هم خودش باید پاکیزه باشد و هم در سرزمین پاک زندگی کند که برای پاک‌شدن خودمان به اشک و گریه بر امام حسین(ع) توصیه شدیم که بسیار فضیلت دارد. 

رحمانی با بیان اینکه خون شهید باعث پاک‌شدن سرزمین می‌شود، افزود: ایران در طی ۲۵۰۰ سال حکومت پادشاهی ناپاک شد، بنابراین برای پاک‌شدن سرزمین ایران، چاره‌ای جز خون شهدا نبود. در صحرای کربلا چند انسان خونشان به زمین ریخت و بلکه به تعبیر علامه جوادی آملی، به زمین تزریق شد و زمین از آن فایده برد، بنابراین برای همیشه تاریخ، پاک و مطهر شد. 

وی با تصریح اینکه وقتی زمین با خون شهدا پاک شد، از آن درختان پرثمر بار می‌آید، ادامه داد: از خون شهدای انقلاب و دفاع مقدس درختانی چون سردار سلیمانی‌ها به ثمر نشست و از خون شهید سلیمانی درختانی چون شهید حججی‌ها و شهدای مدافع حرم رشد کرد. 

این کارشناس دینی با تأکید بر اینکه صرف داشتن مال و ثروت و زن و فرزند و رفاه و امثال اینها معنای واقعی زندگی نیست و این زندگی تفاوتی با زندگی حیوانی ندارد، بیان کرد: حیوان هم اگر به‌موقع غذایش را بدهند حتی اگر او را بزنند و اجسام سنگین بارش کنند، اعتراضی ندارد. انسان اما آفریده شده تا با مستکبران و دشمنان سازش نداشته باشد بلکه رنج تحریم و تهدید و فشار را تحمل کرده و زیر بار ذلت نرود. 

 زندگی باعزت حسینی(ع) را الگو قرار دهیم

وی افزود: امام حسین(ع) به ما آموختند که با روحیه ایثار و شهادت زندگی کنیم و از فدا شدن در راه مبارزه با ظلم لذت ببریم، بنابراین باید زندگی باعزت حسینی(ع) را الگو قرار دهیم و تعریفمان از زندگی، برداشت غربی نباشد. کسی که از زندگی صرفاً به‌دنبال رفاه و تأمین مایحتاج دنیوی و مادی باشد در جهل به سر می‌برد. انسان باید یا خوب زندگی کند یا اگر نتوانست، خوب بمیرد بنابراین نمی‌توانیم بگوییم کسی بد زندگی می‌کند و خوب می‌میرد. کسی که زندگی همراه با ذلت، خواری، نوکری و حقارت برای دشمنان سپری کرده نمی‌تواند مرگ با عزت و افتخار را داشته باشد. 

رحمانی با بیان اینکه شهیدان به ۲ گروه شهدای حمزه‌ای و حسینی تقسیم‌بندی می‌شوند، توضیح داد: شهید حمزه‌ای آن است که به تأسی از حضرت حمزه عموی پیامبر(ص) که قهرمان و جنگاور عرصه پیکار بود، برای پیروزی و شکست دشمن مبارزه کرده است. شهید حسینی(ع) رزمنده‌ای است که نه برای پیروزی و شکست دشمن بلکه برای شهید‌شدن به میدان پیکار آمده است. مانند امام حسین(ع) و یاران ایشان که با عده قلیل در برابر سپاه تا دندان مسلح دشمن قرار گرفتند، بنابراین می‌دانستند حریف این لشکر نخواهند شد بلکه هدفشان شهادت بود. 

وی با اشاره به اینکه خون سیدالشهدا(ع) بیداری‌بخش وجدان‌های بشری شد، ادامه داد: امام حسین(ع) در شرایطی بودند که اسلام تمام پایگاه‌های خود را از دست داده بود، بنابراین حضرت باید این پایگاه‌ها را حفظ می‌کردند؛ ایشان در چنین شرایطی و در مقام امام جامعه به‌جز شمشیر هیچ نیرویی برای تغییر وضعیت نداشتند و در سکوتشان نیز هیچ فایده‌ای نمی‌دیدند. در آن دوران کسی شنوای حرف حق نبود و امام(ع) در چنین شرایطی که اسلام در خطر بود چاره‌ای جز بذل جان و شهادت نداشتند.

رحمانی با تصریح اینکه امروز نیز خون مردم غزه آگاهی‌بخش و بیدارکننده وجدان‌های بشری است، بیان کرد: نمونه‌اش همان بانوی مسیحی آمریکایی است با دیدن صحنه‌های دلخراش غزه تحت تأثیر ایمان قوی آنان قرار گرفت و کنجکاو شد تا در مورد دینشان بداند بنابراین سراغ مطالعه قرآن رفت و مدتی بعد اعلام کرد که مسلمان شده است.

وی با تأکید بر اینکه مقاومت و شهادت بزرگ‌ترین ابزارها برای تبلیغ دین هستند، افزود: عمل و رفتار ما، پایبندی به اصول و مقاومت برای ارزش‌ها باعث گسترش اسلام می‌شود و امام حسین(ع) در راه پایبندی به دین، جان خود و فرزندان و یاران باوفای خویش را فدا کردند و اینجاست که امام خمینی(ره) فرمودند: «سيدالشهدا(ع) مذهب را بيمه كرد، با عمل خودش اسلام را بيمه كرد.»

این مدرس حوزه علمیه در پایان گفت: هر کسی که در طول تاریخ برای مبارزه با ظلم و کفر وارد میدان مبارزه شده و کشته شود، نامش زیر نام شهدای کربلا درج می‌شود.

انتهای پیام
captcha