چرا آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور «مغتنم» بود
کد خبر: 4217652
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۸
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

چرا آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور «مغتنم» بود

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر تعبیر مهم «مغتنم» از سوی مقام معظم رهبری در خصوص آیت‌الله رئیسی و با طرح این پرسش که چرا وجود این رئیس‌جمهور مغتنم بود، گفت: آیت‌الله رئیسی هویتی است که نظریه نظام انقلابی را به‌خوبی درک کرده بود و همچنین هویت پلید غرب را می‌شناخت، ضمن اینکه با مردم متواضع و در برابر دشمنان، مقتدر و سرافراز بود.

مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با تسلیت شهادت رئیس‌‌جمهور مکتبی و الهی و انقلابی، آیت‌الله شهید رئیسی و هیئت همراه با اشاره به اینکه ویژگی‌های آیت‌الله رئیسی را نباید به شخص ایشان تقلیل داد، اظهار کرد: ویژگی‌های این شخصیت باید به‌عنوان شاخص تراز حکمرانی دیده شود و کلیت حاکم بر فکر ایشان باید مورد توجه قرار گیرد. باید بگوییم که ویژگی‌های کارگزار تراز اسلامی با تکیه بر مکتب امام خمینی(ره) در وی تجلی یافت.

وی با ذکر اینکه آیت‌الله رئیسی یک نیروی تراز تربیت شده مکتب امام خمینی(ره) است، ادامه داد: وی حقیقتاً گفتمان انقلاب اسلامی را فهمیده و نظریه «نظام انقلابی» را که مقام معظم رهبری در سالیان اخیر بر آن تأکید دارند، فهم کرده بود و مشی سیاسی این شهید والامقام متناسب با نظریه نظام انقلابی بود که بسیار اهمیت دارد.


بیشتر بخوانید: 


تحلیل شخصیت شهید رئیسی بر مبنای نظریه نظام انقلابی 

طاهری با تصریح اینکه نظریه نظام انقلابی دارای یک هویت و یک غیریت است، توضیح داد: هویت این نظریه ناظر بر آمیختگی دیانت و اخلاق با سیاست و آمیختگی روابط اجتماعی و داخلی و خارجی با دیانت و سیاست است. 

این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: در تحلیل شخصیت شهید آیت‌الله رئیسی به‌عنوان نیروی تراز تربیت‌یافته مکتب امام(ره) متوجه یک تعادل شخصیتی رشد یافته می‌شویم که از بدو انقلاب تا امروز چه در زمانی که با منافقان مبارزه می‌کرد، چه در برهه‌ای که در قوه قضائیه بود، چه در زمانی که خادم آستان قدس رضوی شد و چه در مناظرات انتخاباتی ریاست جمهوری هیچ‌گونه تغییر رفتاری نداشته بلکه از ثبات شخصیت برخوردار است. 

طاهری با تأکید بر اینکه شهید آیت‌الله رئیسی اخلاق را در سیاست اشراب کرده بود، ادامه داد: این به آن معناست که اخلاق را از سیاست جدا نمی‌دانست بلکه این دو با هم ممزوج بودند. ماکیاولی از اندیشمندان بزرگ سیاست در کتاب «گفتارها» به مباحث و موضوعات اخلاقی می‌پردازد و در کتاب دیگرش «شهریار»، شیوه حکمرانی را به بحث می‌گذارد و این ۲ بحث اخلاق و شیوه حکمرانی را از هم جدا می‌داند. حال آنکه نظریه نظام انقلابی قائل به ممزوج بودن اخلاق و سیاست است یعنی اخلاق همان سیاست و سیاست، همان اخلاق است.

شهید رئیسی اخلاق را در سیاست اشراب کرد

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری رعایت اخلاق جنگ در مکتب رسول خدا(ص) را یادآور شد و گفت: جنگ غزه فاقد این اخلاق است یا در مناظرات انتخاباتی و سیاسی اگر به مراء یا آبروریزی تبدیل شود، اخلاق مناظره رعایت نشده است. بر این مبنا، حتی اگر فردی اطلاعات زیادی هم از رقیبش داشته باشد اما اخلاق حکم می‌کند که آنها را وارد رقابت‌های سیاسی نکند؛ این ویژگی در شخصیت شهید آیت‌الله رئیسی یک مسئله اثرگذار است.

طاهری با تشریح وجه غیریت نظریه نظام انقلابی در عملکرد آیت‌الله رئیسی، توضیح داد: ایشان حقیقت و ماهیت غرب را شناخت، دشمنی آن‌را درک کرد و تعامل با دنیا را معادل با ارتباط با غرب تفسیر نکرد، وی قائل بود که دنیا فقط محدود به آمریکا و چند کشور اروپایی نیست بلکه می‌توان بدون نگاه به چند کشور غربی استعمارگر، زورگو و سلطه‌طلب با تمام دنیا ارتباط و تعامل برقرار کرد.

این مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه آیت‌الله رئیسی توانست این رویکرد را با تلاش و مجاهدت وزیر خارجه عالم و مجاهدش، شهید امیرعبداللهیان در میدان عمل ثابت کند، افزود: آنان نشان دادند که می‌شود با دنیا تعامل داشت و بسیاری از مشکلات را رفع کرد اما زیر سلطه کفار هم نرفت چرا که بر طبق تأکید قرآن کریم در فراز «وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا» از آیه ۱۴۱ سوره نساء، مؤمنان حق سلطه‌پذیری کافران را ندارند یعنی خداوند اجازه نداده که دولت اسلامی در برابر دیگران ذلیل شود. 

تقویت روابط خارجی با گفتمان قرآنی 

طاهری با تأکید بر اینکه روابط خارجی دولت آیت‌الله رئیسی مقتدرانه و عزت‌مندانه بود، بیان کرد: این روابط برای مردم ما احساس غرور و عزت ملی را به ارمغان آورد، آیت‌الله رئیسی در برابر کفار شجاع بود و در برابر مردم متواضع بود و حقیقتاً مصداق عملی برای تعبیر قرآنی «أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ» (مائده/۵۴) به‌شمار می‌رفت یعنی نسبت به کافران، مقتدر و سرافراز و در پیشگاه مردم، فروتن و خاشع بود. 

وی سخنرانی‌های آیت‌الله رئیسی در سازمان ملل را مصداقی از این شجاعت و اقتدار دانست و توضیح داد: ایشان در سازمان ملل، قرآن کریم و تصویر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را بالا برد، گفتمان انقلاب اسلامی را بیان و ماهیت تروریستی غرب را تبیین کرد که اینها برخاسته از شجاعت و اقتدار اوست. در عین حال می‌بینیم که در برابر مردم کاملاً متواضع بود و در سفرهای استانی در کف میدان، مشکلات مردم را می‌شنید و رفع می‌کرد بنابراین کارگزار تراز باید در این قامت باشد. 

طاهری افزود: موضع ما قطعاً باید موضع ولی امر مسلمین باشد و اینکه علت این اتفاق چه بود را قاعدتاً نهادهای ذیصلاح باید بررسی و اعلام کنند نه اکانت‌های مجازی. موضع ما نباید به گونه‌ای باشد که در مقابل دشمن از خود ضعف نشان دهیم و نباید غرور و عزت ملی ما خدشه‌دار شود. 

وی ادامه داد: ملاک ما برای موضع‌گیری این است که ببینیم کدام موضع همسو با دشمن است، هر گوینده، سلبریتی سیاسی یا هر اکانت حرفی بزند که مخرج مشترک با دشمن داشته باشد، نباید گوش کنیم زیرا حرف دشمن قاعدتاً نباید از زبان من یا دیگری هم خارج شود. 

شاخص‌های رئیس‌جمهور «مغتنم»

طاهری با تأکید بر تعبیر مهم «مغتنم» مقام معظم رهبری در خصوص آیت‌الله رئیسی و با طرح این پرسش که چرا وجود این رئیس‌جمهور مغتنم بود، توضیح داد: با توضیحاتی که بیان شد به پاسخ این پرسش می‌رسیم یعنی آیت‌الله رئیسی هویتی است که نظریه نظام انقلابی را به‌خوبی درک کرده بود و همچنین هویت پلید غرب را می‌شناخت، دیگر آنکه با مردم متواضع و در برابر دشمنان، مقتدر و سرافراز بود. 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با استناد به ماجرای محمد بن ابی‌بکر، بیان کرد: وی تربیت‌یافته مکتب امیرالمؤمنین(ع) بود و وقتی خبر شهادتش به حضرت رسید ایشان فرمودند «إِنَّ حُزْنَنَا عَلَيْهِ عَلَى قَدْرِ سُرُورِهِمْ بِهِ إِلاَّ أَنَّهُمْ نَقَصُوا بَغِيضاً وَ نَقَصْنَا حَبِيباً» یعنی آنقدر که دشمن از این شهادت خوشحال است، ما اندوهگین هستیم یعنی میزان حزن ما به اندازه خوشحالی دشمن است الا اینکه آنها یکی از دشمنانشان کم شد و ما دوستی را از دست دادیم. 

مصداق عملی «رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ»

طاهری با تأکید بر اینکه شهید آیت‌الله رئیسی دوست رهبری و مردم بود، ادامه داد: ایشان مصداق عملی آیه شریفه «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ» (احزاب/۲۳)، اهل صدق رفتاری با رهبر بود، خفا و جلوتش با مردم یکی بود، خودش را بر مردم مقدم نمی‌دانست و سختی‌ها را به جان می‌پذیرفت تا مردم راحت باشند؛ مردم با آیت‌الله شهید رئیسی عهد چهار ساله بسته بودند و ایشان به فکر چهار سال دوم نبود بلکه عهد چهار ساله خود با مردم را مقدم می‌دانست. 

وی با تأکید بر اینکه شهید آیت‌الله رئیسی سلک شهید بهشتی و مشی شهید رجایی را داشت، افزود: ایشان یک انسان جامع در گفتمان انقلاب اسلامی بود و با مردم صادقانه رفتار کرد و نخواست آنان را با وعده‌های کذب، فریب بدهد. 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به برکات این صدق، ادامه داد: در دنیا و تاریخ بی‌نظیر است که این حجم جمعیت در چند ساعت بی‌خبری از شهید جمهور، نگران شوند و به مساجد و حسینیه‌ها و امامزادگان پناه ببرند و برای سلامتی رئیس‌جمهورشان دعا و تضرع کنند. این حُب و ولایت عرضی برکتی است که در نظریه نظام انقلابی شکل می‌گیرد و این التجاء و تضرع و محبت مردم و ارتباط بی‌نظیر آنان با حاکم صادقشان را در تشییع پیکرهای شهدا در تبریز و قم دیدیم و امروز هم در تهران خواهیم دید.  

این مدرس حوزه و دانشگاه با یادآوری اینکه ۵۰ روز تا انتخابات باقی مانده است، تصریح کرد: اگر به تصریح آیه «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» (آل عمران/۱۶۹) قائل به حیات شهدا و نظارت آنان بر اعمال و رفتارها هستیم در این ۵۰ روز قاعدتاً باید به سمت گفتمان انقلاب اسلامی برویم، شاخص‌های نیروی تراز را احصا کنیم و بعد ببینیم کدام کاندیدا نزدیک‌تر به این شاخص‌هاست یعنی چه کسی نظریه نظام انقلابی را بیشتر درک می‌کند، گرایش کمتری به غرب دارد و از هویت انقلابی برخوردار است. 

رسالت همگان در فاصله ۵۰ روز تا انتخابات

وی با تأکید بر اینکه بر طبق سنت‌های قرآنی خداوند نصرت خود را ضرورتاً به ظواهر حرکت ایمانی و خالص عطا نمی‌کند، بیان کرد: ظاهر حرکت انبیای الهی و نبی اعظم(ص) به تعبیر قرآن «وَأَنَّ إِلَىٰ رَبِّكَ الْمُنْتَهَىٰ» (نجم/۴۲) یعنی منتهی به حق است اما در این حرکت، مصیبت و گرفتاری فراوان است که اگر نباشد، کمال هم محقق نمی‌شود. مثال بارز این موضوع ماجرای حضرت یوسف(ع) است که ۱۱ برادر داشت و قاعدتاً باید یک پشتوانه بزرگ برایش باشند اما همین برادران مشکل‌ساز برای او می‌شوند، ظاهر قضیه این است که این برادران یوسف را در چاه می‌اندازند اما باطن قضیه این است که این چاه مسیر ملوکیت یوسف را باز می‌کند. یوسف همچنین در زندان که ظاهراً نامطلوب است، اما مبدأ یک حرکت می‌شود که بتواند نیروهای تراز خودش را تربیت کند تا بعدها در حکومت یار و یاورش شوند و حکمرانی را پیش برند.

طاهری ادامه داد: با نگاهی به تاریخ انقلاب اسلامی نیز ظاهر قضیه این است که امام خمینی(ره) که لشگر و نیرویی نداشت به پاخاست و قاعدتاً باید شکست می‌خورد اما باطن قضیه این است که ما شکست نخوردیم زیرا به تعبیر امام(ره) ریگ‌های بیابان هم به یاری ما آمدند و این، باطن حرکت قدسی ایشان است. شهادت شهید رجایی‌ها و بهشتی‌ها و مطهری‌ها و رئیسی‌ها و دیگران ظاهراً مصیبت هستند اما درواقع باعث منسجم‌تر و خالص‌تر شدن شدند و گفتمان نظام انقلابی با این شهادت‌ها بیشتر متبلور شد؛ این‌ها از مصادیق «تمحیص» است که در ادبیات قرآنی مطرح می‌شود.

این شهادت‌ها آزمون خالص‌سازی هستند

وی با تأکید بر اینکه با شهادت شهید رئیسی انسجام جریان مقاومت بیشتر شد، تصریح کرد: سیدحسن نصرالله اعلام می‌کند به همه دنیا بگویید برادرم را از دست دادم؛ عزای عمومی در یک چهارم دنیا اعلام شد و شورای امنیت به احترام رئیس‌جمهور ایران ایستاد و یک دقیقه سکوت کرد که اینها بواطن این اتفاق هستند. یقین داریم که خداوند متعال نصرت خود را مشمول رهبری و ملت و مملکت می‌کند. امروز ناراحت هستیم اما ناامید نیستیم و جلوی دشمن ابراز ضعف نمی‌کنیم همانطور که ولی فقیه ما تأکید داشتند که نگران نباشیم و هیچ خللی در کار نظام ایجاد نخواهد شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با تأکید بر اینکه ملت بستر نصرت الهی برای تحقق آرمان‌ها و اهداف هستند، توضیح داد: وعده خداوند این است که نصرت الهی را معطوف بر این ملت کند و وعده خدا کاذب نیست. 

طاهری بیان کرد: شهید بهشتی یک اندیشمند به تمام معنا و انسان تشکیلاتی هوشمند بود که بیشترین اهانت‌ها را به جان خرید و به تعبیر حضرت امام(ره) مظلومانه زیست و مظلومانه شهید شد؛ شهید بهشتی رفت اما انقلاب اسلامی ضعیف نشد اگرچه در سرعت حرکت اختلال ایجاد کرد اما حرکت قوی‌تر و جدی‌تر شد و نیروهای دیگر همچون شهید آیت‌الله رئیسی پای کار آمدند. 

از جریان غزه و مقاومت غافل نشویم

وی با تأکید بر اینکه آیت‌الله رئیسی بیشترین آمار سفرها را در دولت‌ها دارد و خستگی‌ناپذیر بود، توضیح داد: کسی که به جای ایشان می‌آید باید همین خط مشی را پیگیری کند و از هم‌اکنون آینده نظام اسلامی را باید با شاخص این شخصیت تراز مقایسه کنیم. 

طاهری تأکید کرد: سنگینی داغ عروج رئیس‌جمهور شهید و همراهانش نباید موجب غفلت ما از جریان غزه شود زیرا صحنه مبارزه ما آنجاست و جا دارد این مسئله مهم ذیل این حادثه تلخ حتماً دیده شود و مورد توجه قرار گیرد.

طاهری در پایان با تأکید بر مشی قرآنی شهید آیت‌الله رئیسی، گفت: در امتداد «زندگی با آیه‌ها» بسیار موضوعیت دارد در جمع‌های بزرگی که این‌روزها در جای‌جای کشور و استان شکل می‌گیرد، آیات مرتبط به‌ویژه آیه «الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا» از سوی رسانه‌ها و صاحبان تریبون پرتکرار و در ذهن مردم نهادینه شود. 

انتهای پیام
captcha