مسابقات قرآن، عترت و نماز دانشآموزان که امسال شاهد چهلودومین سال برگزاری آن هستیم هر ساله با افزایش تنوع و جذابیت برگزار میشود و میتوان ادعا کرد که اکثر قریب به اتفاق قاریان و حافظان ملی و بینالمللی، شخصیتها و چهرههای مطرح قرآنی و محققان و اساتید این حوزه همان دانشآموزان دیروز هستند که در عرصه مسابقات مدارس شناسایی و جذب فعالیتهای قرآنی شدند.
مسابقات دانشآموزان زمینه شناخت استعدادهای قرآنی و رشد و شکوفایی فرزندان این مرز و بوم را در راستای اهداف مقدس انقلاب اسلامی فراهم میآورد و اوقات آنان را با برنامههای سالم و جذاب تربیتی پر میکند. نگاهی گذرا به جمعیت دانشآموزان قرآنی مؤید این مطلب است که نوجوانان فعال در این عرصه میتوانند در آینده بهعنوان جوانان متعهد و انقلابی و نیروهای در تراز انقلاب اسلامی منشأ خدمت و خیر و برکت باشند.
مرحله استانی چهلودومین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانشآموزان طی روزهای ۲۳ و ۲۴ اردیبهشتماه با حضور یکهزار و ۱۰۰ دانشآموز دختر و پسر و ۸۸ فرهنگی در مجتمع لاله شهرکرد برگزار شد. در خصوص اهمیت و کارکرد مسابقات قرآن دانشآموزان و راهکارهای اثربخشی بیش از پیش این رویداد مهم قرآنی آموزش و پرورش، گفتوگوی ایکنا از چهارمحالوبختیاری را ابتدا با رئیس اداره قرآن، عترت و نماز ادارهکل آموزش و پرورش این استان و سپس، با تعدادی از داوران تقدیم مخاطبان گرامی میشود.
یونس اروجی، رئیس اداره قرآن، عترت(ع) و نماز ادارهکل آموزش و پرورش چهارمحالوبختیاری به خبرنگار ایکنا گفت: امسال ۳۵ هزار دانشآموز در مرحله آموزشگاهی چهلودومین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانشآموزان نامنویسی کردند که با احتساب رشتههای مجازی، استقبال جمعیت ۴۲ هزار نفری از دانشآموزان را در این دوره از مسابقات شاهد بودیم.
وی ادامه داد: این دانشآموزان پس از طی مرحله آموزشگاهی به مرحله شهرستانی و سپس، منطقهای رسیدند و نفرات برگزیده شهرستانها، مناطق و نواحی در هر رشته به مرحله استانی راه یافتند که طی این دو روز شاهد رقابت یکهزار و ۱۰۰ دانشآموز برگزیده دختر و پسر بودیم.
اروجی بیان کرد: همچنین ۸۸ نفر از بانوان و آقایان فرهنگی آموزش و پرورش از سراسر استان پس از طی مراحل شهرستانی و منطقهای به مرحله استانی این دوره از مسابقات قرآن راه یافتند.
وی تصریح کرد: از مجموع یکهزار و ۱۰۰ دانشآموز برگزیده قرآنی، ۶۰۰ دختر و ۵۰۰ پسر در مرحله استانی حضور داشتند که این مسابقات در دو بخش حضوری و مجازی برگزار شد؛ بخش حضوری شامل رشتههای حفظ ۱۰ و ۲۰ جزء و حفظ کل قرآن کریم، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و احکام و گفتمان مهدوی بود و بخش مجازی و غیرحضوری نیز رشتههای تفسیر، نهجالبلاغه، صحیفه سجادیه، اذان، مداحی و دعاخوانی را شامل میشد.
اروجی در پایان گفت: از بین شرکتکنندگان ۳۰ نفر منتخب استانی مردادماه امسال در استانهای خراسان رضوی و مازندران با یکدیگر رقابت خواهند کرد که بعد از مشخص شدن نفرات برتر بنا داریم که یک دوره توانمندسازی برای این دانشآموزان بهصورت اردویی برگزار کنیم که در این اردوی آموزشی دو روزه از ظرفیت اساتید داخل و خارج از استان استفاده خواهد شد.
حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا عرفاننژاد، مدرس حوزه و دانشگاه و داور رشته گفتمان مهدویت در مرحله استانی چهلودومین دوره مسابقات قرآن، نماز و عترت دانشآموزان در گفتوگو با ایکنا با اشاره به اینکه این رویداد قرآنی بهانهای برای ورود دانشآموزان به فضای معرفتافزایی است، اظهار کرد: این ابزار کافی نیست، اما لازم است و قطعاً قالبهای با نشاط و جذابی همچون مسابقات قرآن کمککننده است و جرقههایی برای دانشآموزان جهت ورود به مباحث قرآن و عترت خواهد بود.
وی ادامه داد: هم پیش از برگزاری مسابقات قرآن و هم پس از آن، وظایف سنگینی بر دوش مسئولان، اولیای مدرسه و والدین دانشآموزان است که بتوانند کودکان و نوجوانان را به فعالیتهای قرآنی از جمله مسابقات قرآن سوق دهند و ماندگار کنند.
عرفاننژاد تصریح کرد: درگیر شدن دانشآموز با یک رشته قرآنی مثلاً گفتمان مهدویت باعث میشود که تلاشی را داشته باشد، کتاب بخواند و رشد کند، رتبه کسب کند و تشویق و بالنده شود، بنابراین بهنظرم مسابقات قرآن بهصورت بالقوه یکی از گزارههای مهم و فرصتهای موجود برای تربیت دینی نسل نوجوان و جوان است که باید بهطور جدی مورد توجه متولیان قرار گیرد. گاه شاهدیم که متأسفانه کیفیت مسابقات قرآن دانشآموزان اسیر و قربانی گزارشدهی و آمار میشود که نتیجهبخش نخواهد بود.
این روحانی فعال فرهنگی با تأکید بر اینکه کار با دانشآموزان جایگاه مهم و ویژهای برای هر فعال فرهنگی دغدغهمند دارد، گفت: کودکان و نوجوانان تأثیرپذیری بالایی دارند و گفته میشود که سن ویژه تربیت، متوسطه اول است که نوجوان در این سن عوالم و افکارش شکل میگیرد، بنابراین باید تلاش شود که آموزهها بهدرستی به این دانشآموزان منتقل شود، هر چه سن بالاتر برود انتقال هم مشکلتر خواهد شد.
عرفاننژاد افزود: بنده بهطور منظم در مدارس حضور مییابم و بهنظرم نخبگان و اساتید حوزه و دانشگاه و نیز فعالان فرهنگی، مبلغان و... باید نسبت به کار دانشآموزی احساس وظیفه داشته باشند و اگر کاری از دستشان بر میآید، دریغ نکنند، زیرا همین دانشآموزان آیندهساز جامعه هستند و آینده ایران اسلامی به دست آنان سپرده خواهد شد.
وی در پایان گفت: کارهای پراکنده از نخبگان و فعالان دینی و فرهنگی در مدارس فراوان است اما بهنظرم جای یک کار منسجم و هدفمند در مباحث قرآن و عترت حقیقتاً خالی است که باید تمهیدی اندیشیده شود.
غلامحسین فتاحی، معلم باسابقه قرآن و رتبه نخست رشته نهجالبلاغه در چهلوششمین دوره مسابقات سراسری قرآن با یادآوری خاطراتش از اولین دوره مسابقات قرآن دانشآموزان نیز اظهار کرد: در اولین سال برپایی این مسابقات بنده کلاس سوم دبستان بودم و تا امروز که در آستانه بازنشستگی در شغل شریف معلمی قرار دارم افتخار داشتم که هر ساله با این رویداد قرآنی همراه باشم. همچنین افتخار داشتم در هر ۹ دوره مسابقات قرآن فرهنگیان شرکت داشته باشم و افتخاراتی را کسب کنم.
وی ادامه داد: بهنظرم مسابقات قرآن دانشآموزان و فرهنگیان از مهمترین اقدامات آموزش و پرورش است که بستر و خاستگاه استعدادها و چهرههای قرآنی موفق است و این مسابقات یک پله جدی در مسیر انس فرزندان ما با معارف قرآن و اهل بیت(ع) بهشمار میرود.
فاتحی با تأکید بر اینکه مرحله آموزشگاهی مسابقات قرآن دانشآموزان مهمترین مرحله این فرآیند است، گفت: اگر در تبلیغ و اطلاعرسانی و جذب دانشآموزان برای مرحله آموزشگاهی موفق عمل کنیم، مراحل شهرستانی و استانی نیز وزینتر و با قدرت بیشتری برگزار خواهد شد.
این چهره قرآنی چهارمحالوبختیاری با تصریح اینکه این استان سرشار از استعدادهای قرآنی است، بیان کرد: این استان خاستگاه چهرههای قرآنی ملی و بینالمللی همچون استاد عیسی خورشیدی است که این چهرهها از همین مسابقات دانشآموزی به جامعه قرآنی معرفی شدهاند و امیدوارم این رویداد قرآنی روز به روز با قدرت و قوت بیشتری ادامه یابد.
فاتحی افزود: مسابقات قرآن بهانه انس است و نباید درگیر رتبه باشیم؛ بنده در اولین تجربه حضورم در این مسابقات در میان ۱۹ شرکتکننده نوزدهم شدم، اما این باعث نشد از ادامه حضورم در مسابقات باز بمانم بلکه تلاشم را بیشتر کردم تا اینکه رتبههای کشوری نصیبم شد و در سال ۱۳۷۰ رتبه نخست را کسب کردم؛ لذا مسابقات صرفاً مناسبت خوبی است تا با قرآن مأنوس شویم.
مریم قاسمی، مدیر دارالقرآن آموزش و پرورش شهرستان فارسان و داور مسابقات قرآن دانشآموزی با اشاره به اینکه مسابقات قرآن ابزار بسیار خوبی برای انجام فعالیتهای قرآنی دقیقتر و جدیتر دانشآموزان بهشمار میرود، اظهار کرد: این رویداد همچنین بهانهای است تا دانشآموزان مستعد شناسایی و برای پرورش استعدادها به مراکز دارالقرآن آموزش و پرورش یا مؤسسات و مراکز قرآنی هدایت شوند.
وی با ذکر اینکه برخی مؤلفههای تشویقی نظیر مدرک تخصصی حفاظ از عوامل انگیزشی برای ورود دانشآموزان به عرصه فعالیتهای قرآنی است، ادامه داد: هر چقدر بتوانیم تعداد بیشتری از جمعیت دانشآموزان را در حیطه قرآنی وارد کنیم، جامعه سالمتر و بالندهتری خواهیم داشت که افراد موفقی هم در تحصیل و هم سایر شئونات خواهند بود همچنان که امروز یک نمونه بارز این مهم را در صدها دختر دانشآموز مشاهده میکنیم که با پوشش و حجاب کامل در محل مسابقات حضور دارند، ضمن اینکه قاطبه این دانشآموزان از حیث تحصیلی و روابط اجتماعی نیز ممتاز هستند.
قاسمی بیان کرد: حال که قرارگرفتن در مسیر قرآن تأثیرات گستردهای بر رفتار و کردار فرزندان ما میگذارد چقدر خوب است که خانوادهها نسبت به این موضوع اهتمام داشته باشند.
این بانوی حافظ کل قرآن کریم با اشاره به اقدام آموزش و پرورش مبنی بر کاهش ظرفیت برگزیدگان مسابقات قرآن با هدف کاهش جمعیت شرکتکنندگان در مسابقات قرآن دانشآموزی گفت: با توجه به استقبال گسترده دانشآموزان از مسابقات قرآن، مقرر شده که از هر رشته دو برگزیده به مرحله استانی معرفی شود حال آنکه جا دارد این رویداد قرآنی با جمعیت حداکثری دانشآموزان برگزار شود، بنابراین از مسئولان میخواهیم که مسابقات قرآن دانشآموزی کوچکسازی نشود.
قاسمی ادامه داد: اینکه بتوانیم دانشآموزان را حتی بهصورت مقطعی در بازه زمانی یک یا دو ماهه با فعالیت قرآنی درگیر کنیم، شانس اینکه یک زندگی سالمتری را داشته باشند را افزایش خواهیم داد. برگزاری مسابقات قرآن در بازه زمانی طولانیتر قطعاً بهنفع دانشآموزان خواهد بود و اثر ماندگار بر نسل نوجوان ما دارد.
مدیر مؤسسه قرآنی الراسخون فارسان تربیت معلمان متخصص قرآن را از دیگر نیازمندیهای آموزش و پرورش در حیطه فعالیتهای قرآنی دانست و افزود: یکی از مشکلات ما نبود معلم قرآن متخصص بهویژه در مقطع ابتدایی است و جا دارد دورههای آموزشی تخصصی ویژه معلمان در زمینه تدریس قرآن برگزار شود که فرهنگیان دلسوز و فهیم نیز قطعاً از این دورههای تخصصی کوتاهمدت استقبال خواهند کرد.
مدیر دارالقرآن آموزش و پرورش شهرستان فارسان با اشاره به اهمیت شیوههای برپایی مسابقات قرآن از مرحله تبلیغ تا اجرا تصریح کرد: در جریان برگزاری مسابقات قرآن، نماز و عترت(ع) در این شهرستان هر چه دیدیم شور و شوق دانشآموزان پرشماری بود که دوست داشتند در رشتههای مختلف این رویداد شرکت کنند و مرحله شهرستانی در یک فضای پرنشاط و خوب برگزار شد، برای دانشآموزان برگزیده شهرستانی دورههای آموزشی را برگزار کردیم تا برای مرحله استانی آماده شوند و تلاش کردیم که از اساتید متخصص استفاده کنیم.
قاسمی ادامه داد: نکته مهم در این مسابقات، تلاش برای افزایش مولفههای تشویقی بود با این توضیح که در نماز جمعه از برگزیدگان شهرستان تجلیل شد و لوحها در حضور مردم و مسئولان تقدیم شد که این دانشآموزان دیده شوند و مورد تشویق قرار بگیرند. جوان و نوجوان اگر دیده شوند یقین بدانید که شور و شوق مضاعفی برای ادامه کار خواهند یافت.
وی در پایان گفت: دانشآموزان برتر شهرستان همچنین با انگیزه شرکت در مراحل استانی و کشوری که یک ابزار شوقافزاست، قطعاً تمام تلاش خود را به خرج میدهند تا رشد کنند و سطح خود را ارتقا دهند.
در ادامه، فاطمه اسدی، قاری ممتاز و مدرس قرآن با اشاره به اینکه عشق و ارادت به ساحت قرآن باید پایه و اساس هر فعالیت قرآنی باشد، اظهار کرد: وقتی عاشق قرآن باشیم، کار خوب قرآنی هم به خودی خود شکل میگیرد و پیشرفتهای بزرگ حاصل میشود.
وی با ذکر اینکه ایجاد عشق و علاقه به قرآن در دانشآموزان باید مقدم باشد، ادامه داد: اگر این عشق ایجاد نشود، نمیتوان دانشآموز را به سمت حفظ یا قرائت و دیگر فعالیتهای قرآنی سوق داد.
اسدی بیان کرد: قرآن کریم کتاب اصلی همه ما و کلام خداوند است و ما اگر عاشق این کتاب آسمانی شویم، مسیر رسیدن به خدا را نیز خواهیم یافت. قرآن برای تمام شئون زندگی انسان سفارش و دستورالعمل دارد که اگر هر فردی به سهم خود به این دستورات عمل کند مدینه فاضله واقعی شکل خواهد گرفت.
وی با تأکید بر اینکه کسی که عاشق قرآن است طبیعتاً به دستورات این کتاب آسمانی نیز عمل میکند، افزود: کسی که قرآن را دوست دارد، تکالیف و وظایف الهی اعم از حجاب، نماز، روزه، حسن خلق، درستکاری و ... را نیز به نحو احسن انجام خواهد داد و مسیر تعالی و سعادت را طی خواهد کرد.
اسدی با تأکید بر اینکه مسابقات دانشآموزان فرصت عاشق قرآن شدن است، ادامه داد: خداوند متعال این توفیق را به بنده ارزانی داشته که در این مسیر قرار بگیرم و همواره بمانم و همیشه به قرآنآموزان نیز توصیه میکنم که عاشقانه قرآن بخوانیم تا خدا را هم دوست داشته باشیم و بنده خوب خدا شویم.
وی گفت: امیدواریم همه دانشآموزان در مسیر قرآن قرار بگیرند و عاشقانه قرآن بخوانند و کلام وحی را انیس و مونس خود قرار دهند.
نجمه ربیعی، قاری ممتاز و داور مسابقات قرآن دانشآموزان با اشاره به اینکه این مسابقات هر ساله برگزار میشود و استعدادهای نوجوان در این عرصه به منصه ظهور میرسند، اظهار کرد: رشتههای معارفی و پژوهشی هم در کنار رشتههای حفظ و قرائت و تفسیر فرصت خوبی را در اختیار دانشآموزان علاقهمند قرار میدهد که بتوانند به عرصه مسابقات ورود کنند.
وی ادامه داد: مسابقات قرآن یک بهانه است که خانواده آموزش و پرورش چه دانشآموزان و چه فرهنگیان دور سفره قرآن جمع شوند و با کتاب آسمانی مأنوس و دمخور باشند.
ربیعی گفت: بنده اگر امروز فعالیتی در حوزه قرآن دارم پیشینه آن مربوط به دوران دانشآموزی و بهویژه شرکت در مسابقات قرآن و حضور در این فضا بود که باعث شد با مصحف شریف انس بگیرم و در مسیر قرآن ماندگار شوم و کار کنم، بنابراین مسابقات قرآن بستر خوبی برای قرآنی شدن دانشآموزان است.
در پایان، زهرا اقبالی، حافظ کل قرآن کریم و داور مسابقات قرآن دانشآموزان با اشاره به اینکه مسابقات قرآن کارکرد آموزشی و پرورشی دارد و بنده در طول برگزاری مسابقات نکات کاربردی و توصیههای لازم را برای حافظان تبیین میکنم، اظهار کرد: بهنظرم مسابقات قرآن فضای بسیار خوبی برای یادگیری است و بنده هم تلاش داشتم ضمن پرداختن به امر داوری یک فضای گفتوگویی صمیمی را با دانشآموزان ایجاد کنم و نکات فنی و سایر مطالبی که به ذهنم رسید را انتقال دهم.
وی ادامه داد: امروز مسابقات خوبی را شاهد بودیم اما اغلب حافظان شرکتکننده نیاز بیشتری به تثبیت و برنامهریزی برای تمرین دارند.
این مربی باسابقه حفظ بیان کرد: همیشه برای تبیین اهمیت مرور و تثبیت به قرآنآموزان میگویم مرور مستمر و منظم آیات برای یک حافظ قرآن مثل نماز واجب است، همانطور که ما در سفر یا در هر شرایطی مکلف به خواندن نماز هستیم باید خودمان را مکلف به قرائت قرآن نیز بدانیم و دائماً قرآن بخوانیم و مرورمان قضا نشود که در این صورت در عرصه حفظ موفق خواهیم شد.
انتهای پیام