دوازدهمین طرح «قرار دوازدهم» در چهارمحال‌وبختیاری برگزار شد
کد خبر: 4203396
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰

دوازدهمین طرح «قرار دوازدهم» در چهارمحال‌وبختیاری برگزار شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر اینکه این نهاد دوازدهم هر ماه به نام نامی امام زمان(عج) اقدام به برپایی طرح قرار دوازدهم کرده است، گفت: تلاش می‌شود از برکت موقوفات استان و واقفان خیراندیش، کار خیری انجام شود و گره‌گشایی صورت گیرد.

طرح قرار دوازدهم

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن امیری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری شامگاه گذشته، ۱۳ اسفندماه در دوازدهمین و آخرین مرحله از طرح «قرار دوازدهم» در آستان مقدس امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون(س) شهرکرد با اشاره به اینکه آخرین مرحله این طرح به‌صورت هم‌زمان در چند بقعه شاخص استان برگزار می‌شود، اظهار کرد: این طرح که در راستای ترویج فرهنگ ارائه خدمات اجتماعی به نیابت از امام زمان(عج) است، همزمان با سراسر کشور در روز دوازدهم هر ماه در بقاع متبرکه منتخب و شاخص استان برگزار شد که امسال به حول و قوه الهی توانستیم در هر ماه این طرح را اجرایی کنیم.

وی با ذکر اینکه شور سیاسی حاکم بر استان و کشور در روز انتخابات ۱۱ اسفندماه باعث خوشحالی مؤمنان و چهره‌های انقلاب و دلسوزان شد، ادامه داد: خوشبختانه چهره‌های خوبی در این دوره منتخب مردم شدند که امیدواریم در عرصه خدمت به مردم کارهای بزرگی بیافرینند و قلب نازنین امام زمان(عج) و ولی امر مسلمین را که از این حضور حماسی مردم شاد هستند، راضی نگه دارند.

امیری بیان کرد: دشمنان و جبهه استکبار کارهای وسیع شبانه‌روزی داشتند تا مردم را مأیوس کرده و از حضور در پای صندوق‌های رأی منصرف کنند اما مردم بصیر توجهی نداشتند و حضور خوبی را رقم زدند؛ البته در این راستا کار و تلاش بسیاری صورت گرفت تا این حضور حماسی رقم بخورد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با تأکید بر اینکه این نهاد دوازدهم هر ماه به نام نامی امام زمان(عج) اقدام به برپایی طرح قرار دوازدهم کرده است، توضیح داد: تلاش می‌شود از برکت موقوفات استان و واقفان خیراندیشی که امروز نام آن‌ها در ذهن‌ها زنده و ماندگار شده است، کار خیری انجام شود و گره‌گشایی صورت گیرد.

امیری در خصوص توجه به مقوله انفاق و چرایی اجرای طرح قرار دوازدهم، بیان کرد: اشارات فراوانی در آیات قرآن کریم نسبت به مسئله انفاق وجود دارد که از جمله در آیه ۱۹۵ سوره بقره «وَأَنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ ۛ وَأَحْسِنُوا ۛ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» اشاره دارد انفاق و صدقه مانع از هلاکت انسان می‌شود و این یک کارکرد اجتماعی مهم است. انسان از طریق انفاق باعث دلگرمی محرومان می‌شود و لذا خود و جامعه را از هلاکت نجات می‌دهد. درواقع رفع نیاز از یک انسان باعث پیشگیری از مفاسد و آسیب‌های بعدی در سطح خانواده‌ها و جامعه می‌شود و این یک کمک بزرگ برای سلامت جامعه است.

وی با استناد به مضامین نورانی آیه شریفه «مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ ۗ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ»، (بقره/۶۱)، افزود: وعده خداوند متعال این است که مال انفاق شده با چندین برابر مال جایگزین می‌شود و قرآن می‌فرماید مال انفاق شده مانند دانه گندمی که کاشته می‌شود و ۷۰۰ دانه از آن می‌روید، دارای برکت و ثمره است.

امیری اشاره دیگر قرآن کریم به مسئله انفاق را نیز یادآور شد و توضیح داد: انسان وقتی انفاق می‌کند فداکار و متوجه به غیر از خود می‌شود و به دور و اطراف خود توجه بیشتری می‌کند؛ این روحیه ا‌ز خود گذشتگی و فداکاری یک خودسازی برای انسان انفاق کننده محسوب می‌شود و او را برای رویارویی با صحنه‌های مختلف زندگی مهیا می‌کند. به تصریح آیه «وَمَا تُنْفِقُونَ إِلَّا ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ ۚ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ» (بقره/۲۷۲)، خداوند می‌فرماید که پاداش نیکی‌کننده را به بهترین وجه می‌دهیم و در تفسیر آیه می‌خوانیم که فايده‌ انفاق به خود انسان باز مى‌گردد و روح سخاوت را در او زنده مى‌كند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با تأکید بر اینکه همه ما می‌توانیم مروج فرهنگ انفاق و وقف و مهدی‌یار باشیم، بیان کرد: خوشبختانه در آستان مقدس امامزادگان کارهای خوبی هم ذیل عنوان قرار دوازدهم و هم «شمیم خدمت» انجام و برکات آن نصیب افراد و عموم جامعه شده است. از جمله در آستان مقدس امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون(س) بیش از ۸۰۰ درخواست کمک دریافت و به آنها رسیدگی شده و نیز برای ۵۰ نفر به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی صورت گرفته است.

امیری در خصوص رویکرد جدید سازمان اوقاف و امور خیریه مبنی بر ورود به حوزه‌های اجتماعی و به‌ویژه اشتغال‌زایی، تصریح کرد: برخی اقدامات در امامزادگان نو و تازه هستند و حتی ممکن است این پرسش را ایجاد کند که چرا این اماکن مقدس باید به حوزه اشتغال یا مباحث اجتماعی ورود داشته باشند که باید تأکید کنم متولیان آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه هم در کارکرد اجتماعی و فرهنگی و هم قرآنی ورود جدی دارند و از جمله مسئله انفاق است که باید با محوریت این اماکن مقدس بیش از پیش رونق بیابد و تکثیر شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در پایان گفت: هر یک از این امامزادگان واجب‌التعظیم اگر امروز زنده بودند همین رویکرد یعنی گره‌گشایی از کار مردم را پیشه راه خود می‌ساختند.

انتهای پیام
captcha