گام نخست حفظ موضوعی قرآن در چهارمحال‌وبختیاری اجرا شد
کد خبر: 4190185
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۷

گام نخست حفظ موضوعی قرآن در چهارمحال‌وبختیاری اجرا شد

گام نخست حفظ موضوعی قرآن کریم در قالب طرح «مستورا» مشتمل بر حفظ ۱۴ آیه قرآن کریم با موضوع زن و خانواده در چهارمحال‌وبختیاری اجرا شد.

حفظ موضوعی قرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان با اشاره به اینکه طرح «مستورا» ناظر بر گام نخست حفظ موضوعی قرآن کریم در استان هم‌زمان با سراسر کشور اجرایی شد، اظهار کرد: این طرح با ابلاغ سازمان دارالقرآن الکریم و از سوی هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان با نظارت اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی و مشارکت مؤسسات قرآنی و خانه‌های قرآن شهری و روستایی برگزار شد که رویکرد آموزشی را دنبال می‌کرد.

وی با ذکر اینکه بسط و گفتمان‌سازی حفظ موضوعی قرآن کریم که مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده در دستور کار سازمان دارالقرآن قرار دارد، ادامه داد: اگر ما بر حفظ ترتیبی اصرار و توقف داشته باشیم، رقم ۱۰ میلیون حافظ مورد مطالبه رهبر معظم انقلاب محقق نمی‌شود لذا جا دارد بخشی از اقشار مردم به‌ویژه نوجوانان و دانش‌آموزان، دانشجویان و دیگر بخش‌ها را درگیر حفظ موضوعی کنیم. 

کارگر بیان کرد: حفظ موضوعی راحت‌تر، دست یافتنی‌تر و عمومی‌تر است و افرادی که در طرح‌های ترسیم شده در مسیر حفظ موضوعی مشارکت کنند قادر خواهند بود تعداد هر چند اندک از آیات را حفظ و در مورد مضامین نورانی آیات نیز اطلاعات لازم را کسب کنند. 

وی با اشاره به اینکه طرح مستورا یک برنامه کوتاه‌مدت در مسیر سیاستگذاری حفظ موضوعی قرآن است، گفت: در یک برنامه میان‌مدت، عملیاتی ساختن طرح «۳۰ آیه» ویژه ماه مبارک رمضان در دستور کار قرار گرفته و در بلندمدت نیز برنامه‌هایی اجرایی خواهد شد که به حول و قوه الهی تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در طی دو سال آینده محقق شود. 

کارگر در خصوص جزییات اجرای طرح مستورا در استان، توضیح داد: کتاب «مستورا» در دو قطع رقعی و جیبی شامل ۱۴ آیه قرآن کریم در ۱۲ فراز مرتبط با موضوع زن و خانواده است که شرح و تفسیر آیات نیز با زبانی امروزی و ساده ارائه شده و مناسبت زیادی با شرایط کنونی جامعه دارد یعنی آیات را در ظرف زمان امروز با زبانی جذاب و زیبا توضیح می‌دهد. 

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان تصریح کرد: شرکت‌کنندگان در این طرح در طی شش جلسه دوره‌های آموزشی کتاب مستورا را در مراکز و خانه‌های قرآن شهری و روستایی چهارمحال و بختیاری پشت سر گذاشتند و به تمامی افرادی که در این کلاس‌ها شرکت داشته و موفق به دریافت نمره قبولی شده‌اند، گواهینامه اعطا می‌شود. همچنین در سامانه‌های روبیکا و ایتا کلاس‌هایی در طی چند شب برگزار شد که در نهایت، آزمون کلی طرح در ۲۰ آذرماه برگزار و پس از اعلام نتایج، پرونده این طرح در استان بسته شد.

کارگر با بیان اینکه هنوز آماری از تعداد شرکت‌کنندگان استان در طرح مستورا در دست نداریم، افزود: در مجموع، ۲۵۰ هزار نفر در کشور در مسابقه مستورا شرکت کردند و میزان استقبال در استان ما به‌ویژه از سوی بانوان و جوانان خوب بوده است اما هنوز آمار مشخصی نداریم؛ تعداد قرآن‌آموزان حاضر در کلاس‌های آموزشی این طرح نیز تا یکی دو روز آینده جمع‌بندی و اعلام می‌شود.

وی در پایان گفت: طرح مستورا در حال حاضر برای کارکنان اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان و خانواده و فرزندان آنان در حال برگزاری است و تا سالروز میلاد با سعادت حضرت زهرا(س) ادامه دارد.

یادآور می‌شود، پیگیری خبرنگار ایکنا مبنی بر اجرای طرح مستورا در دیگر نهادهای فرهنگی استان حاکی از آن است که این طرح هنوز به هیچ دستگاه دیگری به‌ویژه آموزش و پرورش، ابلاغ و اجرایی نشده است.

انتهای پیام
captcha