زیست قرآنی؛ بهترین پاسخ اهانت به ساحت قرآن کریم
کد خبر: 4168624
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۸
ایکنا گزارش می‌دهد

زیست قرآنی؛ بهترین پاسخ اهانت به ساحت قرآن کریم

بهترین پاسخ به اهانت‌کنندگان به ساحت قرآن کریم این است که بتوانیم سبک زندگی قرآنی را محقق کنیم و برای انس با کلام وحی لازم است که روزی حداقل یک یا نیم‌صفحه از قرآن را تلاوت کنیم و در آیات آن بیندیشیم.

همایش لبیک یا قرآن

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم چهارمحال‌وبختیاری در بخش آوایی روز گذشته، ۲۱ شهریورماه با حضور ۴۱ بانوی راه‌یافته به این مرحله در فرهنگسرای ارشاد شهرکرد برگزار شد و امروز در بخش آقایان ادامه دارد. سرآغاز این رویداد مهم قرآنی، همایش «لبیک یا قرآن» در محکومیت اهانت به ساحت نورانی قرآن کریم بود که به ابتکار و همت اداره‌کل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری و همکاری و پشتیبانی خوب برخی نهادها به‌ویژه اداره‌‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم(ع)، بنیاد شهید و امور ایثارگران استان و جمعیت هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری برگزار شد و علاوه بر مدیران کل، معاونین و نمایندگان برخی دستگاه‌ها نیز در این اجتماع قرآنی حضور داشتند. 

اگرچه انتظار می‌رفت این همایش با استقبال شایسته‌تری از سوی مردم و نهادهای مختلف به‌ویژه نهادهای فرهنگی و قرآنی و با یک سالن مملو از جمعیت برگزار شود، اما حمایت تمام‌قد برخی نهادها نیز جای تقدیر داشت و پشتیبانی مدیران این نهادها به‌ویژه فرهنگ و ارشاد اسلامی، سپاه و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی می‌تواند سرلوحه مجموعه‌هایی قرار گیرد که خاصه داعیه کار دینی و قرآنی دارند. قطعاً حضور و همراهی مسئولان ارشد و مدیران برخی مجموعه‌ها و دستگاه‌ها و نیز صندلی‌های خالی از تماشاگر سالن و غیبت فعالان و نیروهای مؤسسات و خانه‌های قرآنی به‌همراه قرآن‌آموزان، از صحنه‌های ناخوشایندی بود که متأسفانه هر ساله در جریان مسابقات سراسری قرآن و بلکه رویدادهای قرآنی به‌ویژه در سال‌های اخیر تکرار می‌شود.

از نکات قابل تأمل پیش از برگزاری مسابقات قرآن و نیز همايش معنوی لبیک یا قرآن، چالشی بود که اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان در تأمین فضای برپایی این دو رویداد قرآنی با آن مواجه شد و در حالی که طراحی و پخش پوسترها و تیزرها و نیز ارسال پیامک اطلاع‌رسانی برنامه و تبلیغات گسترده فضای مجازی انجام شده بود، در چند ساعت مانده تا آغاز مسابقات، مکان آن تغییر کرد که جای برخی پرسش‌ها و گلایه‌ها را باقی می‌گذارد و در این گزارش به این موضوع پرداخته شده است اما پیش از آن، گفت‌وگوهایی با برخی مسئولان، داوران و متسابقان حاضر در این برنامه قرآنی در خصوص محکومیت اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم انجام شده است که با هم می‌خوانیم.

تربیت طرفداران پر تعداد قرآن 

مهدی غلام‌نژاد، قاری بین‌المللی کشورمان در این خصوص به خبرنگار ایکنا گفت: بهترین راه برای اعلام انزجار و محکومیت هتک‌حرمت کلام الله مجید، تربیت شاگردان خوب از حیث کیفی و کمی است تا به جایی برسیم که اصحاب و طرفداران حرفه‌ای قرآن آنچنان پرتعداد شوند که کسی دیگر جرئت این دست اقدامات را پیدا نکند.

سجاد براتی، دارنده رتبه برتر کشوری در مسابقات سراسری قرآن کریم نیز با تقدیر از برپایی همایش لبیک یا قرآن، بیان کرد: قشنگی این اقدام زمانی تکمیل خواهد شد که امتداد آن‌را در مجموعه بزرگ آموزش و پرورش با طیف گسترده مخاطبان کودک و نوجوان و جوان در مدارس شاهد باشیم.

وی ادامه داد: به‌جای به صدا درآوردن زنگ مدرسه در اول مهرماه، زنگ قرآن را در آیین‌های بازگشايی مدارس پررنگ‌ کنند و سال تحصیلی جدید را مزین به نام مصحف شریف آغاز کنند. 

برنامه‌های محکومیت در مدارس امتداد یابد 

براتی تصریح کرد: برای احیاگر و جریان‌ساز شدن این برنامه‌های قرآنی، ضرورت دارد که این محکومیت‌ها، شعارها، پویش‌ها، بیانیه‌ها و پاسخ‌ها به‌ویژه با حضور جامعه قرآنی ادامه‌دار باشد و محدود به امروز نشود چرا که این دست محافل و مجالس قرآنی جا دارد تقویت شود. 

این چهره قرآنی استان نمود یافتن قرآن در بین بدنه مردم و اصناف را نیز مهم ارزیابی کرد و گفت: متأسفانه با این حجم اقدام مکرر به قرآن‌سوزی عکس‌العملی از اجتماع و آحاد مردم‌ ندیدیم. همچنین جا داشت به‌جای گنجاندن همایش لبیک یا قرآن در سرآغاز مسابقات قرآن، برنامه‌ای مفصل و بزرگ با همراهی مسئولان ارشد به‌ویژه استاندار استان برگزار شود.

تقویت تدبر در قرآن در مدارس

در ادامه، عباس اسدی، قاری ممتاز شهرستان بروجن نیز با تأکید بر اینکه حتی دشمنان قرآن کریم نیز به عظمت و بزرگی این کتاب آسمانی پی برده‌اند، اظهار کرد: آنان می‌دانند که قرآن چه نقش و جایگاه والایی دارد لذا به ساحت آن حمله می‌کنند؛ آنان اما این‌را نمی‌دانند که جلوه‌های مصحف شریف روز به روز بیشتر و بیشتر برای مردم بروز و ظهور می‌یابد و هر چه جامعه بشری پیش می‌رود، حقایق جدیدی نیز از مبانی و آیات نورانی قرآن استخراج می‌شود. 

وی با اشاره به آیه شریفه «يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ» (صف/8)، ادامه داد: دشمن با کوردلی می‌خواهد نور خدا یعنی قرآن کریم را خاموش کند اما نمی‌داند که خداوند این نور را محفوظ می‌دارد؛ در سوره مبارکه ابراهيم آیه ۴۶ نيز داریم که می‌فرماید: «وَقَدْ مَكَرُوا مَكْرَهُمْ وَعِنْدَ اللَّهِ مَكْرُهُمْ وَإِنْ كَانَ مَكْرُهُمْ لِتَزُولَ مِنْهُ الْجِبَالُ» هر گونه مکری از جانب بدخواهان در برابر قدرت الهی هیچ و پوچ است.

عضو گروه تواشیح بصائر بروجن برپایی پررنگ و پرشور جلسات و محافل قرآنی به بهانه‌های مختلف را پاسخی کوبنده به اهانت‌کنندگان دانست و توضیح داد: همچنین جا دارد جلسات تدبر در آیات بیش از پیش و به‌ویژه در مدارس برای دانش‌آموزان تقویت شود و به‌جز پرداختن به سرفصل‌های درسی قرآن، جا دارد ساز و کاری برای دانش‌آموزان جهت تدبر و انس با قرآن اتخاذ شود. کم نباید بگذاریم برای قرآن و در قبال این اهانت‌ها جا دارد ما نیز پاسخی محکم‌تر بدهیم و خاموش نباشیم. 

اسدی بیان کرد: برپایی برنامه‌های نمادین در محکومیت هتک‌حرمت کلام الهی نیز که عموماً مقطعی برگزار می‌شود، لازم و به‌جاست اما رویکرد قرآنی در طول سال باید در نگاه همه ما جاری و ساری و پررنگ باشد و فقط اکتفا به این برنامه و آن رویداد در عکس‌العمل به اقدامات توهین‌کنندگان نداشته باشیم.

درک و عمل به درس‌ها و معارف ناب قرآن

صدیقه چگونیان، ناظر مسابقات قرآن در بخش بانوان با اشاره به اینکه سطح این دوره از مسابقات متوسط است، اظهار کرد: چون سال گذشته نیز به‌عنوان ناظر به مرحله استانی مسابقات به شهرکرد آمده بودم، تعداد متسابقان در مرحله استانی کاهش یافته است و غیبت هم داشتیم.

وی رسیدگی به تمام بخش‌های مسابقات از فضا و پذیرایی و شکل برگزاری تا نظارت بر داوری‌ها و جمع‌بندی نمرات و رسیدگی به اعتراضات و... را از وظایف ناظر مسابقات دانست و ادامه داد: ناظر در مجموع، بر نحوه اجرای آیین‌نامه اجرایی نظارت دارد و مشکلات و اشکالات احتمالی پیش آمده را رسیدگی می‌کند که امروز خوشبختانه شاهد مشکل یا اعتراضی نبودیم. 

چگونیان با اشاره به حضورش به‌عنوان ناظر در مسابقات سراسری قرآن در دیگر استان‌ها، گفت: البته نباید استان‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم زیرا هر استانی با بهره‌گیری از بضاعت خود در پی برگزاری یک برنامه فاخر و در شأن قرآن و مسابقات در تراز خوب است لذا با مقایسه استان‌ها در حوزه فعالیت‌های قرآنی و به‌طور خاص این رویداد قرآنی موافق نیستم. 

وی اضافه کرد: اوقاف در هر استان موقوفه‌هایی انتفاعی یا منفعتی در اختيار دارد که موقوفه‌ها نقش مهمی در تقویت فعالیت‌های قرآنی دارند و هر استان با توجه به میزان امکانات و داشته‌ها باید مورد ارزیابی و قضاوت قرار بگیرد.

چگونیان در خصوص برنامه لبیک یا قرآن و با تأکید بر اینکه این کتاب آسمانی و اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) سرلوحه زندگی همه ما هستند، افزود: این دو همان ثقلی هستند که پیامبر گرامی اسلام(ص) برای ما به یادگار گذاشتند و ما نیز هر دو را در کنار هم ارج می‌نهیم و برایمان مهم است که قداست و نورانیتشان حفظ شود. 

وی تصریح کرد: همایش امروز نیز تأییدی بر همین جایگاه والا و قداست قرآن کریم در نزد ماست زیرا ما مصحف شریف را به‌عنوان چراغ و راهنمای همه کارها مورد توجه و اهمیت قرار می‌دهیم و باید بتوانیم روزی لااقل یک یا نیم‌صفحه از این کتاب راهنما و نسخه شفابخش قرائت و تدبر کنیم که این تلاوت با ترجمه و تدبر و کمک گرفتن از قرآن برای داشتن سبک زندگی قرآنی می‌تواند حرکت و پاسخی برای اهانت‌کنندگان به ساحت نورانی قرآن باشد. 

ناظر مسابقات قرآن چهارمحال‌وبختیاری بیان کرد: اگر متوجه شویم که آیات مصحف شریف چه مبانی اعتقادی، فقهی و اخلاقی و درس‌های نابی به ما می‌آموزد، در برابر شبهات نیز قاطعانه می‌ایستیم و جوابگوی شبهات خواهیم بود.

وظیفه دوچندان جامعه قرآنی 

فاطمه آبادیان، حافظ کل قرآن کریم شهرستان لردگان نیز گفت: بی‌تفاوت نبودن، بیدار بودن و واکنش قاطع نشان دادن در برابر هر گونه توهین به مقدسات بسیار اهمیت دارد و این اهمیت برای جامعه قرآنی باید بیشتر باشد.

وی ادامه داد: اینکه فقط قرآن را تلاوت کنیم و معانی و مفاهیم آن‌را متوجه شویم کافی نیست و باید نسبت به وقایع جاری نیز حساس باشیم و واکنشی پررنگ و گسترده در قبال اهانت‌های اخیر به ساحت قرآن از خود نشان بدهیم که همایش لبیک یا قرآن برنامه خوبی در این راستا بود.

چالش تأمین فضای مسابقات قرآن 

در پایان محسن مولوی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان در پاسخ به پرسشی مبنی بر چرایی تغییر مکان برگزاری مسابقات کمتر از ۲۴ ساعت قبل از برپایی این رویداد، توضیح داد: متأسفانه اوقاف استان باوجود داشتن برنامه‌ها و محافل فراوان و به‌ویژه داعیه‌داری مسابقات سراسری قرآن کریم در استان، از داشتن سالن و فضا محروم است و زیرساخت آن را ندارد لذا هر ساله برای برگزاری مسابقات قرآن در مراحل شهرستانی و استانی در شهرکرد باید از امکانات دیگر ادارات استفاده شود.

وی ادامه داد: در این راستا، در سال‌های گذشته برخی نهادها از جمله تبلیغات اسلامی و جهاد کشاورزی همکاری خوبی در جهت تأمین فضای مسابقات داشتند؛ امسال نیز در مرحله استانی در ابتدا قرار بود مسابقات در دوم و سوم شهریورماه برگزار شود و اداره برق سالن خود را در اختیار ما قرار داده بود اما به دلیل مشکلات فنی و تعمیرات ناچار شدیم تا آماده‌شدن سالن، این مسابقات را به بعد از اربعین حسینی یعنی ۲۱ و ۲۲ شهریورماه موکول کنیم.

مولوی بیان کرد: پس از بازگشت از سفر کربلا در روز شنبه هفته جاری و وقتی برای پیگیری سالن مراجعه کردم، اداره برق اعلام کرد که همچنان سالن جهت تعمیرات قابل استفاده نیست و لذا برخی برنامه‌های جنبی همايش لبیک یا قرآن از جمله دعوت از اساتید خوشنویسی و برپایی نمایشگاه کتابت و آیه‌نگاری یا اختصاص جایگاه خبرنگاران و... که زیرساخت آن در سالن اداره برق بود، برای ما مهیا نشد. 

وی افزود: همان روز، با مسئولان اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان تلفنی صحبت کردم و موافقت خود را برای سالن آمفی‌تئاتر البته منوط به درخواست کتبی و نامه‌نگاری، اعلام کردند که نامه در روز یکشنبه به این اداره ارسال شد. در روز دوشنبه که برای نصب تلویزیون شهری به تبلیغات اسلامی مراجعه کردیم از دریافت نامه اظهار بی‌اطلاعی و حتی نامه را نیز که پیدا کردند، اعلام داشتند که امکان در اختیار قرار دادن سالن برای مسابقات وجود ندارد. 

مولوی تصریح کرد: حوالی ظهر دوشنبه بود که اداره‌کل ارشاد سالن فرهنگسرای ارشاد را همان لحظه در اختیار ما قرار داد که بلافاصله برای آماده‌سازی محل مسابقات و نیز همايش لبیک یا قرآن به اینجا آمدیم. طبعاً کاستی‌هایی وجود دارد زیرا برنامه‌ریزی در آخرین لحظات اتفاق افتاد اما تمام تلاشمان را داشتیم که برنامه‌ای درخور و خوب برگزار شود که در این راستا از همکاری فرمانده سپاه استان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و بنیاد شهید و امور ایثارگران که یاری‌گر ما بودند قدردانی می‌کنم.

وی در پایان گفت: همچنین قدردان حضور مدیران و مسئولان برخی نهادها و به‌ویژه قرآنیان استان که احساس تکلیف کردند و در همایش لبیک یا قرآن حضور داشتند، هستیم. 

انتهای پیام
captcha