روحانیت از دیرباز فرهنگ‌ساز بوده است
کد خبر: 4146482
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲
حجت‌الاسلام تقوی:

روحانیت از دیرباز فرهنگ‌ساز بوده است

مشاور رئیس‌جمهور در امور روحانیون با تصریح اینکه روحانیت از دیرباز فرهنگ‌ساز بوده است، گفت: امروز دشمن برای شکستن هیبت و هیمنه روحانیت و سرمایه اجتماعی عظیم و ریشه قوی تاریخی آن کوشش می‌کند.

نشست شورای حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، «نشست نخبگانی و شورای راهبردی حوزه علمیه چهارمحال‌وبختیاری» امروز ۱۸ خردادماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی، مشاور رئیس‌جمهور در امور روحانیون، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در استان، مدیران و اساتید حوزه‌های علمیه برادران و خواهران استان و ائمه جمعه و روحانیون استان در دفتر امام‌جمعه شهرکرد برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی، مشاور رئیس‌جمهور در امور روحانیون در این نشست با اشاره به سابقه حضورش در چهارمحال‌وبختیاری در دهه ۶۰ به‌عنوان نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه شهرکرد، اظهار کرد: بنده علاقه ویژه‌ای به این استان دارم و از حیث روحی و فرهنگی با مردم با صفای این استان عجین هستم و این یک افتخار برایم است.

وی با ذکر اینکه خوشبختانه در جامعه روحانیت استان شاهد همدلی و وفاق و وحدت هستیم، ادامه داد: این را از نعمت‌های الهی بدانید و در صدد تقویت این روحیه باشید. روحانیون و طلاب که امروز در عرصه هستند از رویش‌های انقلابند که به برکت خون شهدا در شهرها و روستاها امکان فعالیت دارند.

تقوی بیان کرد: حوزه علمیه استان و دانشگاه و اساتید و نیروهای علمی یک سرمایه هستند که به برکت انقلاب اسلامی به رشد و شکوفایی رسیده‌اند لذا اینها باید مورد توجه قرار بگیرد. تا قبل از انقلاب هیچ‌یک از امکانات امروز نظیر فرودگاه، جاده، گاز، آب، برق و ... در این سطح وسیع در شهرها و روستاها وجود نداشت اما امروز چهارمحال‌وبختیاری یک استان پیشرفته است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه زحمات بسیاری در این انقلاب کشیده شده است، گفت: از ائمه جماعات و مبلغان این درخواست را دارم که این خدمات را برای مردم تبیین کنند؛ نظام جمهوری اسلامی یکی از مظلومان است که باوجود کمبودها اما حجم بالای خدمات، گاه مورد هجمه قرار می‌گیرد زیرا امثال ما در تبلیغات وعده‌هایی به مردم داده‌ایم که می‌دانیم با توجه به بضاعت موجود، تحقق آن امکان‌پذیر نیست. 

کاستی‌ها در دفاع از انقلاب 

تقوی تصریح کرد: انقلابیون ما گاه حتی نمی‌توانند از انقلاب دفاع کنند زیرا غلط تبلیغ کردیم و انتظارات را بالا بردیم، امروز ایران قطب علمی و پزشکی منطقه است و فعالیت دانشگاه‌ها و دانشکده‌های بزرگ پزشکی و دیگر رشته‌ها از رویش‌های انقلاب می‌باشد و این در حالیست که در دوران قبل از انقلاب پزشکان را از کشورهای خارجی وارد می‌کردیم.

مشاور رئیس‌جمهور در امور روحانیون با اشاره به اینکه خدمات نظام را به مردم نگفته‌ایم، بیان کرد: در این دولت، مشکل آب خوزستان و همدان یا چهارمحال‌وبختیاری رفع شد اما مردم نمی‌دانند، امروز قدرت نظامی ما به حدی است که اسرائیل و آمریکا می‌دانند اگر به ما حمله کنند، سیلی می‌خورند. 

تقوی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم مشکلات را به گونه‌ای بیان نکنیم که زیبایی‌ها و بزرگی‌های نظام اسلامی تحت‌الشعاع قرار گیرد، مرور بیانات مقام معظم رهبری این مهم را اثبات می‌کند که هیچ اثری از یأس و ناامیدی در صحبت‌های ایشان وجود ندارد و این حکیم فرزانه ظرافت و زیبایی در کلام دارند.

وی با تأکید بر اینکه اگر این توجه صورت نگیرد بستر برای ضد انقلاب فراهم می‌شود، بیان کرد: در اغتشاشات پاییز سال گذشته رضایت و افکار عمومی آلوده و بستر برای آشوب و اغتشاش فراهم شد لذا باید مراقب باشیم. دشمن امروز از مسیر بی‌حجابی و برهنگی وارد کار شده و مسئله حجاب و عفاف به ابزار دشمن برای مبارزه با اصل نظام تبدیل شده است.

تقوی با تصریح اینکه روحانیت از دیرباز فرهنگ‌ساز بوده است، گفت: امروز دشمن برای شکستن هیبت و هیمنه روحانیت و سرمایه اجتماعی عظیم و ریشه قوی تاریخی آن کوشش می‌کند و هنوز هیچ نهادی به اندازه حوزه به این هیبت نرسیده است. روحانیت با عمامه‌پرانی از میدان به‌در نمی‌رود زیرا ما پیرو پیشوایی هستیم که ۱۳ سال در مکه بر سرش خار و خاشاک ریختند و اهانت کردند اما به تبعیت از امر خداوند در آیه شریفه «فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَكَ» (هود/11)، استقامت کردند.

روحانیت آزمون خود را پس داده است

وی بیان کرد: روحانیت آزمون خود را پس داده و ما از تبار میرزای شیرازی‌ها، قهرمان میدان مبارزه با انگلیس و از نسل شیخ فضل‌الله نوری‌ها هستیم که پیکرش هنوز بر سر دار فریاد الله اکبر سر می‌دهد، ما از تبار امام راحل(ره) هستیم که هیچگاه ترسی به دل راه نداد زیرا خدا را با خود داشت. ما پیرو رهبری هستیم که شجاعانه در منطقه و دنیا ایستاده است و ایران را به یک ابرقدرت بین‌المللی تبدیل کرده است. امروز حزب‌الله لبنان در مکتب امامین انقلاب تربیت یافته و با فریاد هیهات من الذله، تانک‌های مجهز ارتش متجاوز صهیونیستی را در گل فرو برده است.

مشاور رئیس‌جمهور در امور روحانیون تأکید کرد: رویش‌های انقلاب هیچگاه متوقف نشده و امثال شهید حاج قاسم سلیمانی از همین رویش‌هاست که جبهه مقاومت را در کشورهای مختلف منطقه ایجاد کرد و امروز محور مقاومت یک قدرت عظیم در منطقه می‌باشد که کمر اشرار دنیا یعنی داعش را در هم شکسته است. 

تقوی با تأکید بر اینکه روحانیت با مردم زنده است و انبیا هم برای خدمت به مردم آمدند، گفت: امام راحل(ره) نیز خود را خدمتگزار مردم و نه رهبر آنان می‌دانست و شهید بهشتی هم قائل بود که ما خدمتگزار مردم هستیم، نگاه ما باید این باشد و هر قدمی که روحانیت را از مردم دور کند، خیانت به روحانیت کرده است. اگر روحانیت خود را از مردم دور کند، درواقع روحانیت را ذبح کرده است. قرآن کتاب مردم، حضرت رسول(ص ) پیامبر مردم و خدا نیز خدای مردم است و همه ما نیز باید برای مردم باشیم. 

وی با انتقاد از تفکر روحانی دولتی و وابسته، تأکید کرد: سیاست امام خمینی(ره) مبتنی بر مخالفت با اعطای شهریه به روحانیون بود و قائل بودند که وابسته بار آوردن روحانیت منجر به جدایی مردم از آنان می‌شود. البته دولت هم وظایفی دارد و در حیطه این وظایف باید عمل کند، دولت با شورای عالی مدیریت حوزه‌های علمیه در قم در ارتباط است و لذا مطالبات حوزویان به این نهاد باید ارجاع داده شود.

اهمیت وحدت در جامعه روحانیت 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در استان نیز در این نشست با اشاره به اینکه روحانیون استان هر کدام به سهم خود دغدغه‌مند و تلاشگر هستند، اظهار کرد: دغدغه‌هایی که مطرح شد به‌حق هستند و کمبودها فراوان هستند.

وی ادامه داد: جامعه روحانیت نیازمند همین نشست‌ها و همنشینی‌ها و بیان دغدغه‌هاست که بیان این مطالب خالی از آثار و برکات نیست.

اعتبارات پاسخگوی نیازها نیست

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین اسحاق سعیدی، مدیر حوزه علمیه چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به فعالیت ۱۲ مدرسه علمیه در ۱۰ شهر استان با مجموع ۷۵۰ طلبه، اظهار کرد: این مراکز در سطوح یک، دو، سه و درس خارج مشغول فعالیت هستند و رشته‌های مرکز تخصصی شیخ مفید نیز در پاییز امسال به شش رشته شامل مشاوره اسلامی، مدیریت اسلامی، کلام اسلامی، تفسیر، حقوق و قضای اسلامی و تبلیغ با گرایش کودک و نوجوان ارتقا می‌یابد.

وی ادامه داد: مراکز استان خوشبختانه در سطح کشور درخشش‌هایی دارند از جمله یکی از مراکز در فهرست ۱۰ مدرسه علمیه برتر از مجموع ۴۵۰ مدرسه سراسر کشور در حوزه پژوهشی است. همچنین حوزه علمیه استان رتبه اول کشور در برگزاری کارگاه‌های تخصصی و رتبه دوم را در منطقه در حوزه‌ پژوهشی کسب کرده است. ۱۳ طلبه از استان در المپیادهای علمی حائز رتبه برتر کشوری شدند.

سعیدی برگزاری المپیاد استانی را نیز یادآور شد و توضیح داد: امسال چهارمین دوره این المپیاد در رشته ادبیات عرب برگزار شد که این رویداد علمی مورد تأیید و تقدیر آیت‌الله اعرافی، ریاست حوزه‌ علمیه کشور قرار گرفت. 

مدیر حوزه علمیه چهارمحال‌وبختیاری بیان کرد: این مرکز در سال گذشته از رتبه ۱۶ به رتبه ۱۲ کشور ارتقا یافت، پیداست که ما می‌توانیم در استان پیشرفت‌های خوبی داشته باشیم به شرط آنکه مسئولان نیز حمایت ويژه را از این نهاد داشته باشند. 

سعیدی با تقدیر از اختصاص بودجه به حوزه‌های علمیه برادران و خواهران استان از محل سفر ریاست جمهوری به چهارمحال و بختیاری، گفت: با اینحال، مقایسه این اعتبارات با آنچه به سایر نهادها اختصاص یافته نشان می‌دهد که بودجه حوزه علمیه شاید به اندازه یک دهم تا یک بیستم اعتبارات دیگر نهادها نیست و اعتبارات حوزه کفایت نیازمندی‌ها را نمی‌کند، انتظار می‌رود در سفر آینده رئیس‌جمهور به استان، نگاه ویژه‌ای به حوزه علمیه شود.

وی با اشاره به وجود پروژه‌های متعدد نیمه‌تمام حوزه علمیه استان، تصریح کرد: واقعیت میدانی می‌گوید که تکمیل این پروژه‌ها نیازمند نگاه ویژه مسئولان است و باید رسیدگی بهتری به این نهاد وجود داشته باشد.  

تقویت ارتباط روحانیون با بدنه دولت

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی هاشمی، مشاور استاندار چهارمحال‌وبختیاری در امور روحانیون نیز در این نشست با اشاره به خدمتش در استانداری به‌عنوان مشاور استاندار در امور روحانیون، اظهار کرد: تجربه‌ای که طی این مدت کسب کردم، در مباحث اجرایی استان نقاط ضعف و گلایه‌هایی وجود دارد که همه ما واقفیم اما چیزی که جای خالی آن بسیار محسوس است، علقه، ارتباط، تواضع و نشست روحانیت با مردم می‌باشد و مردمی که به مجموعه‌ای وارد می‌شوند اگر همراهی و تواضع بدنه روحانیت را مشاهده کنند، دعای خیرش را نثار انقلاب و نظام خواهد کرد و این همان ایمان و امیدی است که رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تأکید داشتند.

وی ادامه داد: از جامعه روحانیت انتظار می‌رود که در این موضوع سنگ تمام بگذارند و به‌ویژه ائمه جمعه ارتباط خود را با مردم تقویت کنند و حتی اگر توانایی و امکانات گشودن گرهی هم ندارند اما همراه و دغدغه‌مند باشند و مردم هم این دلسوزی و دغدغه را حس کنند. 

هاشمی تصریح کرد: همچنین از روحانيت استان به‌ویژه ائمه جمعه انتظار می‌رود که ارتباط خود را با بدنه دولت بیشتر کنند و دغدغه‌ها و مطالبات جامعه را به گوش مسئولان برسانند تا دولت هم بتواند رسالت خود را انجام دهد.

یادآور می‌شود، ساماندهی بیمه مدرسان حوزه علمیه، پیش‌بینی تمهیدات جهت افزایش ورودی حوزه‌های علمیه و جلوگیری از تعطیلی این مراکز، پیش‌بینی تمهیدات توسعه و تقویت زیرساخت‌های مساجد و مباحث فرهنگی این اماکن‌ مقدس، توجه به جایگاه مدرسان طرح امين، توجه به اشتغال و معیشت طلاب، انتقاد از ضعف مدیران و مسئولان در حل مسائل و مشکلات، انتقاد از انتصابات مدیران استان، توجه به مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر جهاد تبیین و ... از نکاتی بود که توسط روحانیون حاضر در نشست مطرح شد.

 

انتهای پیام
captcha