هنرهای سنتی می‌تواند مروج سبک زندگی ایرانی اسلامی باشد + فیلم
کد خبر: 4146316
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳
جلالی در نشست خبری:

هنرهای سنتی می‌تواند مروج سبک زندگی ایرانی اسلامی باشد + فیلم

مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: صنایع دستی و هنرهای سنتی ‌می‌تواند عاملی در جهت اشاعه فرهنگ دینی و ملی باشد حتی به واسطه این ابزار می‌توان سبک زندگی ایرانی اسلامی را هم ترویج کرد.

به گزارش ایکنا، نشست خبری مریم جلالی؛ معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور امروز 17 خرداد در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه جلالی در سخنانی تاکید کرد: باید به سمتی برویم که برنامه‌ریزی‌هایمان به سمت اجرایی شدن پیش رود. برای همین نیاز به سیاست‌گذاری‌های منسجم اجرایی داریم. یکی از اقدامات این بوده که تلاش کردیم، کارکرد اقتصادی به صنایع دستی دهیم چون قبلا نگاه به این حوزه صرفاً تزیینی بود اما در برنامه‌ریزی‌های جدید روی دستاوردهای اقتصادی تاکید ویژه شده است. افتتاح ۹۰ طرح با ظرفیت اشتغال‌زایی ۹۷۷ نفر و سرمایه‌گذاری ۲۳۳ میلیارد تومان از برنامه‌های وزارت میراث فرهنگی در هفته صنایع دستی است.

وی افزود: در هفته صنایع دستی ۶٠ کارگاه تولیدی، ١٨ بازارچه و فروشگاه، ٩ خانه یا موزه صنایع دستی و دو مرکز آموزش و همچنین اولین محله صنایع‌ دستی در محله بالاکف و اسحاق‌بیگ در شیراز در هفته صنایع‌دستی افتتاح می‌شود. آمار ثبت شده شاغلان حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی نیز 517200 هنرمند اعلام است که سهم زنان ٣۵٠ هزار نفر است.

جلالی ادامه داد: تقارن هفته محیط زیست را با هفته صنایع دستی اتفاقی فرخنده است زیرا صنایع دستی برگرفته از اقلیم و جغرافیای مناطق مختلف کشورمان است. درباره اهمیت صنایع دستی همین اندازه بس که بگویم؛ این حوزه احساس افتخار و عزت برای تک تک مردم کشورمان در پی دارد. در ضمن صنایع دستی و هنرهای سنتی ‌می‌تواند عاملی در جهت اشاعه فرهنگ دینی و ملی باشد حتی به واسطه این ابزار می‌توان سبک زندگی ایرانی اسلامی را هم ترویج کرد.

تلاش داریم، کارکرد اقتصادی به صنایع دستی دهیم
جلالی ادامه داد: سال گذشته در برنامه هفتم، فرصت‌های جدیدی به وجود آمد تا میراث فرهنگی از زیر سایه اقتصاد نفتی بیرون آمده و به درآمدزایی رسد در این راستا باید از زحمات و حمایت‌های آقای مهندس ضرغامی به نیکی یاد کنم که با تلاش فراوان و همچنین سفرهایی که به نقاط مختلف کشور داشتند، قدم‌های بسیار مهمی برای پیشبرد اهداف برداشتند البته باید به نقش مقام معظم رهبری نیز در ترویج فرهنگ صنایع دستی هم اشاره کنم که همیشه راهگشای ما در همه امور است.

وی درباره طرح‌های پیشروی سازمان میراث فرهنگی توضیح داد: طرحی از سوی دولت به مجلس ارائه شده تا به واسطه آن، صنایع دستی به صورت کامل حفظ شود. تمام تلاش ما در طرح‌ها و سیاست‌گذاری‌های ما این است که از مدیریت هزینه بیرون آمده و به سمت مدیریت سرمایه‌گذاری پیش رویم. در این رابطه توجه به مراکز سرمایه‌گذاری یکی از اقدامات جدی و حائز اهمیت در این رابطه است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی در ادامه جلسه تاکید کرد: تنها صنایع دستی مورد نظر ما نیست بلکه هنرهای سنتی هم برای ما اهمیت بسیار دارد چون معتقدیم این دو حوزه تکمیل‌کننده هم هستند. درباره هنرهای سنتی این نکته را اضافه کنم که به واسطه این هنر می‌توان بسیاری از باورهای دینی و ملی خودمان را در معرض دید جهانیان قرار دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش توجه به صنایع دستی و هنرهای سنتی را ضامن رسیدن به سبک زندگی ایرانی اسلامی دانست و گفت: همانگونه که قبلاً گفتم، ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی به‌نوعی به صنایع دستی نیز مرتبط است برای همین تلاش می‌کنیم به هر طریق ممکن سیاست‌هایی خودمان را در مسیر رشد و حمایت از صنایع دستی و هنرهای سنتی برنامه‌ریزی کنیم.

وی اعلام کرد: در هفته صنایع دستی آقای سعدالقدومی رییس شورای جهانی صنایع دستی وارد ایران خواهد شد تا از نزدیک شاهد هنرهای این سرزمین باشد.

ویدا توحیدی‌؛ مدیرکل دفتر آموزش و ترویج نیز در این جلسه بیان کرد: امروز، روز صنایع دستی و رسانه نامگذاری شده است. صنایع دستی مدت‌ها مغفول مانده بود و به آن توجه لازم صورت نمی‌گرفت اما خوشبختانه در دوره جدید و با آمدن خانم جلالی این حوزه مجدداً رونق گرفت. در میان رسانه‌ها نیز یاری‌رسان ما بودند. در هفته صنایع دستی کارهای مختلفی در استان‌ها و شهرهای مختلف برگزار می‌شود در تمامی آنها ترویج فرهنگ ملی و دینی ما مدنظر است در یکی از این برنامه‌ها به هنرمندان صنایع دستی گواهینامه داده می‌شود. از دیگر اقدامات ویژه ما برای ترویج صنایع دستی آموزش برای نقاط دور افتاده کشور است برای همین در روستاهای مرزی تلاشی را آغاز کردیم تا بتوانیم آموزش‌های لازم را به نقاط دور کشور هم ببریم.

فرزاد اوجانی مدیرکل دفاتر بازرگانی و تجارت سازی دیگر سخنران این نشست بود که گفت: در باغ موزه چهلستون اصفهان در هفته صنایع دستی میزبان برگزاری یک نمایشگاه بسیار مهم در حوزه صنایع دستی خواهیم بود. در این نمایشگاه ۷۵ غرفه وجود دارد. همچنین در این نمایشگاه، آثار صنایع دستی هم به فروش می‌رسد. ۱۵ استان در این نمایشگاه حضور دارند و ۲۰ میلیارد تومان برآورد ریالی این نمایشگاه است. این نمایشگاه از ۲۵ خرداد الی یکم تیر برگزار می‌شود. همچنین نمایشگاه دیگری در سازمان برنامه و بودجه تهران  برگزار خواهد شد. در این نمایشگاه نیز، صنایع دستی ۱۵ هنرمند حضور داشته و نمایشگاه ۲۱ الی ۲۴ خرداد برقرار است. چهار شهر تهران، قم، البرز و سمنان نیز در این نمایشگاه حضور دارند.

وی ادامه داد: طبق آمار رسمی صادرات محصولات صنایع دستی بیش از ٢٢۴ میلیون دلار است. البته بخش دیگر صادرات چمدانی است که به دلیل فقدان مرجع قابل استناد و اتکا قابل ارزیابی دقیق نیست.

محمدحسین عسگرپور مدیرکل دفتر حمایت از تولید نیز بیان کرد: دوستان درباره کارهایی که در هفته صنایع دستی صورت خواهد گرفت توضیح دادند من نیز چند مورد را بیان می‌کنم. هشت رشته جدید؛ تبور دوزی، ابر و بادسازی روی کاغذ، لنج‌سازی، ریخته‌گری احجام هنری _ کاربردی، قطاعی پارچه، چاپ باسمه‌ای، تکه چینی نامنتظم چوب و سفیدگری به هنرهای صنایع دستی اضافه شده است. ۲۰ خرداد تجلی صنایع دستی در فضای عمومی شهری را خواهیم داشت برای همین کارگاه‌های مختلفی از میدان آزادی تا تقاطع یادگار برپا خواهد بود. این کارگاه‌ها در سه روز از ۲۳ الی ۲۵ خرداد برگزار می‌شود.

وی در انتها تاکید کرد: صدور کارت شناسایی هنرمندان صنایع‌دستی یکی دیگر از اقدامات در راستای توجه به صنایع دستی است. در این رابطه اولویت نیز ابتدا برای هنرمندان پیشکسوت است چون تعداد هنرمندان به اندازه زیاد است که در اولین مرحله نمی‌توانیم همه را مورد نظر قرار دهیم.

انتهای پیام
captcha