عمل مسئولان به وعده‌ها؛ لازمه امیدآفرینی و مانع موج‌سواری رسانه‌ای دشمنان + صوت
کد خبر: 4146311
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۴
آرین‌منش تبیین کرد؛

عمل مسئولان به وعده‌ها؛ لازمه امیدآفرینی و مانع موج‌سواری رسانه‌ای دشمنان + صوت

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تلاش دشمن برای بهره‌برداری از غفلت‌ها و کوتاهی‌های داخلی در جهت تضعیف امید در جامعه گفت: از این منظر تحقق وعده‌های داده‌ شده از سوی مسئولان، بیان شعارهای متناسب با توان و امکانات کشور و اقدامات ملموس به منظور حل مشکلات اقتصادی از مهمترین الزامات تقویت امید مردم نسبت به آینده و خنثی‌سازی طرح‌های دشمن در این رابطه است.

محمدجواد آرین‌منش

محمدجواد آرین‌منش، جامعه‌شناس و عضو پیشین کمیسیون فرهنگی مجلس، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره تأکید رهبر انقاب اسلامی در سخنرانی سالگرد ارتحال امام(ره) بر مقوله امید و نقش مسئولان و نخبگان در زمینه امیدآفرینی برای مردم گفت: فرمایشات اخیر رهبر انقلاب در زمینه امید و عوامل امیدبخش برای اولین بار نیست که مطرح شده و ایشان در بیانیه گام دوم نیز خطاب به جوانان توصیه‌هایی درباره علم، پژوهش، معنویت، اخلاق، اقتصاد، عدالت، استقلال، آزادی، مبارزه با فساد و در نهایت «امید به آینده» داشتند و در این رابطه فرمودند یک امید صادق و درست بایستی متکی به واقعیت‌های عینی جامعه باشد، نه امید کاذب و فریبنده. 

وی با بیان اینکه با تکرار واژه «امید»، امید در جامعه ایجاد نمی‌شود، گفت: آمیدآفرینی نیاز به توجه به مؤلفه‌ها و عوامل امیدبخش و رفع مشکلات و موانع دارد و فقط با تکرار واژه  امید نمی‌توان به جوانان امید داد. در حقیقت وقتی امید در جامعه به ویژه جوانان به وجود می‌آید که یک چشم‌انداز روشن پیش رو دیده شود و مسئولان کشور تلاش‌های لازم را برای رفع موانع انجام دهند و موفقیت‌ها و پیشرفت‌ها به طور ملموس و عینی در زندگی مردم مشاهده شود. 

تکرار امید جامعه را امیدوار نمی‌کند

آرین‌منش تأکید کرد: بر این اساس صرف تکرار امید و بیان مزیت‌های امیدواری و تأکید بر آیات قرآن و روایات در خصوص امید، جامعه را امیدوار نمی‌کند. البته روحیه توکل بر خدا، تلاش، صبر و کوشش برای حل مشکلات لازم است اما کافی نیست و زنده شدن نور امید منوط به اقدامات مؤثر مسئولان است. 

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: در واقعیت وقتی جوانی از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود اما چشم‌انداز روشنی برای شغل مناسب، ازدواج و مسکن پیش روی خود نمی‌بیند، نمی‌توان از او انتظار امیدواری داشت و لذا باید زمینه‌های امیدآفرینی را با حل مشکلات، تحق قول‌های داده شده و پرهیز از وعده‌های نابجا فراهم کرد، در غیر این صورت امید به صورت یک امر واقعی در دل جوانان شکل نمی‌گیرد. 

عدم تحقق وعده‌ها؛ مانع بزرگ امیدآفرینی

آرین‌منش درباره تأثیر عدم تحقق وعده‌ها در خصوص جایگاه اول کشور در منطقه طبق سند چشم‌انداز 1404 در کنار سایر مشکلات و عدم ارائه توضیح از سوی مسئولان بر سخت‌تر شدن ایجاد امید در جامعه گفت: به دلیل عدم تحقق شعارها و وعده‌ها و عملی نشدن صحیح برنامه‌های توسعه 5 ساله کشور و عدم دستیابی به اهداف مورد نظر در سند چشم‌انداز، واقعا ایجاد امید در جامعه نیازمند اقداماتی فراتر از کارهای فعلی است. 

وی اظهار کرد: اغلب برنامه‌های توسعه کشور از جمله برنامه ششم رشد اقتصادی 8 درصدی را برای کشور پیش‌بینی کردند اما حدود یک دهه است که رشد اقتصادی کشور نزدیک به صفر بوده. دولت سیزدهم وعده ایجاد یک میلیون شغل و ساخت یک میلیون مسکن را در سال داده و قرار بود ایران در یک چشم‌انداز 20 ساله به کشور اول منطقه به لحاظ  علمی، فناوری و اقتصادی تبدیل شده و اقتصاد کشور از وابستگی به نفت رها شود که اینها مایه امید در مردم و جوانان شده بود که هیچ یک تحقق پیدا نکرد و طبیعی است که با این اوصاف جوانان نسبت به آینده چندان خوش‌بین نباشند. 

این استاد جامعه‌شناسی دانشگاه بیان کرد: متأسفانه هر دولت و رئیس‌جمهور هم که بر سر کار آمده، وعده‌هایی داده و طبق گفته‌های خودش یک ویرانه را تحویل گرفته و رئیس‌جمهور بعدی هم مدعی گرفتن یک خرابه شده و هر رئیس‌جمهور تا چند سال تمام تقصیرات را گردن دولت قبل انداخته و این وضعیت آنقدر ادامه پیدا کرده که امید در جامعه زایل شده است؛ لذا اگر می‌خواهیم جوانان به آینده امیدوار شوند باید مؤلفه‌های امیدآفرین را فعال کنیم در غیر این صورت با توصیه، سفارش و سخنرانی، امید ایجاد نمی‌شود.

امیدزدایی؛ برنامه دشمن

آرین‌منش درباره نقش‌آفرینی دشمنان برای ایجاد ناامیدی در کشور و تأکید رهبر انقلاب در سخنرانی‌های اخیر بر مقوله دشمن‌شناسی گفت: رسانه‌های معاند خوراک و محتوای خود را از داخل کشور و در قالب تحلیل‌ها و آمارهای نهادهای رسمی مانند مرکز آمار، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و رسانه‌های داخلی دریافت می‌کنند و با تحلیل بر روی آن و برجسته‌سازی نقاط ضعف، سعی در دامن زدن به ناامیدی در جامعه می‌کنند اما تا زمینه داخلی و کوتاهی‌ها و سوء مدیریت‌های مسئولان نباشد دشمن خارجی نمی‌تواند آنقدر قدرت موج‌سواری داشته باشد.

وی یادآور شد: رهبر انقلاب در تبیین شاخصه‌های امید در بیانیه گام دوم به مسئله امید در قرآن، توکل، امیدواری به زوال و نابودی دشمنان، امیدواری به تحقق وعده‌های الهی و امید به انجام کارهای بزرگ اشاره داشتند و ناامیدی را سهمی مهلک برای یک جامعه قلمداد کردند؛ اینها مباحث نظری است و این وظیفه مسئولان کشور است که با برنامه‌ها و اقدامات خود این مفاهیم نظری را عملی کنند و امیدواری را به یک واقعیت ملموس برای مردم تبدیل کنند. 

کد

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه کار رسانه‌های دشمن، دشمنی است، گفت: از دشمن انتظار نمی‌رود که در جامعه ما نسبت به آینده امید ایجاد کنند و این ما هستیم که باید بگوییم چه اقداماتی برای خنثی کردن توطئه‌های دشمن با تقویت امید جامعه نسبت به آینده انجام داده‌ایم که به نظر می‌رسد در این رابطه کم‌کاری‌های جدی انجام گرفته و لازم است اصلاحات جدی در حوزه اقتصادی از سوی دولت برای بهبود شرایط معیشتی مردم انجام گیرد. زیرا اولین و اساسی‌ترین گام برای افزایش امید همین بهبود وضعیت اقتصادی مردم با مهار تورم و رشد تولید است.                                                    

انتهای پیام
captcha