دفن اموات در جوار امامزادگان چهارمحال‌وبختیاری مغفول مانده است
کد خبر: 4145948
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۰

دفن اموات در جوار امامزادگان چهارمحال‌وبختیاری مغفول مانده است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه دفن اموات در جوار آستان مقدس امامزادگان یکی از مهم‌ترین راهکارهای آبادانی و رشد فرهنگی این اماکن متبرکه است، گفت: متأسفانه چهارمحال‌وبختیاری یکی از معدود استان‌هاست که این مهم را مغفول گذاشته و در هیچ‌یک از ۱۰۰ امامزاده استان دفن اموات صورت نمی‌گیرد.

حسن امیری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن امیری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان با اشاره به اینکه دفن اموات در جوار آستان مقدس امامزادگان یکی از مهم‌ترین راهکارهای آبادانی و رشد فرهنگی این اماکن متبرکه است، اظهار کرد: متأسفانه چهارمحال‌وبختیاری یکی از معدود استان‌هاست که این مهم را مغفول گذاشته و در هیچ‌یک از ۱۰۰ امامزاده استان دفن اموات صورت نمی‌گیرد. 

وی با ذکر اینکه در دوران کرونا، چهارمحال‌وبختیاری ‌سخت‌ترین شرایط بقاع متبرکه را پشت سر گذاشت، ادامه داد: این اماکن مقدس صد در صد تعطیل شدند و درآمدزایی به صفر رسید و از آنجا که دفن اموات نیز در جوار بقاع متبرکه صورت نمی‌گیرد، در این دوران از اواخر سال ۹۸ تا سال گذشته حتی در پرداخت حقوق خادمان دچار مشکل شدیم.

امیری با تأکید بر اینکه دفن اموات در جوار این اماکن مقدس یکی از راه‌های برون‌رفت از عقب‌ماندگی چندین ساله امامزادگان و بقاع متبرکه استان از حیث زیرساختی و عمرانی است، گفت: این رویکرد هم به لحاظ اقتصادی و هم فرهنگی و معنوی به نفع امامزاده خواهد بود؛ این اقدام در امامزادگان استان مطرح و در دستور کار است اما متأسفانه مقاومت‌های فرهنگی و اجتماعی در استان وجود دارد و اقدامات تا کنون نتیجه‌بخش نبوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به برکات این مهم، بیان کرد: برای نمونه، اگر مجوز دفن ۵۰۰ متوفی در جوار امامزاده‌ای اخذ شود و هر قبر هم ۱۰ خانواده را به امامزاده وصل کند، در روزهای پنجشنبه شاهد حضور جمعیت پنج هزار نفری در آستان مقدس این امامزاده خواهیم بود که در کنار دیگر زوار حضور دارند و این رفت و آمدها می‌تواند به رونق بقاع متبرکه و درآمدزایی پایدار و توسعه‌ کسب و کارها در جوار این اماکن مذهبی کمک کند. اوقاف و دیگر نهادها هم می‌توانند با پیش‌بینی برنامه‌ها و سخنرانی‌های خوب بستر فرهنگی و معنوی و انتقال معارف دین برای زوار فراهم کنند.

امیری با بیان اینکه درآمد خرید قبر در جوار بقاع متبرکه از صفر تا صد صرف عمران این اماکن می‌شود، افزود: به این ترتیب، متوفی و بازماندگان در توسعه امامزادگان و ثواب آن سهیم هستند که مصداق باقیات صالحات است.

وی با تصریح اینکه قصد ما تبدیل آستان مقدس امامزادگان به قبرستان نیست، تأکید کرد: با اینحال می‌توان امکانی را فراهم ساخت تا تعداد محدودی قبر در جوار این اماکن مقدس دیده شود و محل درآمدزایی و نیز آثار فراوان فرهنگی و معنوی باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری بیان کرد: این نهاد آمادگی کامل را برای تحقق این مهم دارد و جانمایی نیز در تمامی امامزادگان انجام شده است، باید به‌جای فرهنگ‌ غلط در صرف هزینه‌های گزاف برای قبر اموات می‌توان با دفن متوفیان در امامزادگان و بقاع متبرکه، باقیات صالحات برای متوفی گذاشت.

امیری با اشاره به اینکه امامزادگان و بقاع متبرکه استان از حیث زیرساخت در مقایسه با سایر استان‌ها عقب‌ماندگی بسیاری دارند، اظهار کرد: وضعیت این اماکن مقدس در استان در شأن نام آنان نیست و در طی دهه‌های اخیر توجه مطلوبی به امامزادگان نشده است و باید بگویم این اماکن از حیث زیرساختی و عمرانی تا ۳۰ سال از دیگر استان‌ها عقب است؛ به‌عنوان نمونه وضعیت زیرساختی و امکانات امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون(س) در مرکز استان، با زیرساخت امامزاده‌ای در روستای دورافتاده و دور از دسترس در یک استان دیگر برابر است. 

وی در خصوص چرایی این میزان بالای عقب‌ماندگی، ادامه داد: یک علت مربوط به میراث فرهنگی است که نتوانسته در طول این سال‌ها اعتبارات لازم را برای ساخت و ساز و عمران امامزادگان و بقاع متبرکه استان جذب کند. 

امیری علت دوم عدم توسعه امامزادگان را ناظر بر منابع مالی خیران در استان دانست و گفت: در جذب حمایت‌ها و کمک‌های خیران باید برنامه‌ریزی بهتری صورت گیرد، همچنین درآمدزایی این اماکن مقدس از علل اصلی است که اگر با دفن اموات در جوار آنها موافقت صورت گيرد، امکان رشد و توسعه هم فراهم خواهد شد. 

انتهای پیام
captcha