جریان متعهد در تولید آثار هنری فاخر ضعیف است
کد خبر: 4144557
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۷

جریان متعهد در تولید آثار هنری فاخر ضعیف است

رئیس حوزه هنری چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به ضعف عملکرد جریان هنر متعهد در عرصه تولیدات فاخر، بیان‌ کرد: ما به عنوان جریان متعهد نتوانستیم با توجه به محتواهای غنی‌ که در فرهنگ ایرانی اسلامی در اختیار داریم، برای مخاطب خود سلیقه‌سازی کنیم.

احسان قائدی، رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری

احسان قائدی، رئیس حوزه هنری چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری در خصوص ورود شبکه‌های نمایش خانگی به عرصه تولید سریال و همراه ساختن مردم، اظهار‌ کرد: شبکه‌های نمایش خانگی چندین سال است که به‌طور روزافزون جای خود را در منازل مردم باز‌ کرده‌ است. نخستین شبکه‌های نمایش خانگی رایگان، با نام تماشاخانه راه‌اندازی شد بدون اینکه محدودیت مالی برای ایجاد این شبکه‌ وجود داشته باشد.

قائدی با بیان اینکه فضای حاکم بر این صنعت در دست بخش خصوصی است، ادامه داد: فضای این صنعت حاکی از رقابت بخش خصوصی در فضای سریال‌سازی و سینما بوده و اقتصاد در آن از اولویت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به‌ اینکه شبکه‌ نمایش خانگی در خصوص جذب مخاطب موفق و پیشتازانه عمل‌‌ کرده‌ است، گفت: جذب مخاطب در تولیدات شبکه خانگی تأثير اقتصادی بسزایی برای صاحبانش دارد به‌گونه‌ای که این شبکه با طراحی سیاست جذب مخاطب و سلیقه‌سنجی در مقایسه با رسانه ملی کشور، موفق‌تر عمل کرده‌ و این در حالیست که متأسفانه رسانه ملی در اهمیت‌بخشی به مقوله جذب مخاطب کوتاهی داشته است.

قائدی با اشاره به همراهی خوب مخاطب با تولیدات این‌ شبکه‌، تصریح‌ کرد: اعمال حداقل محدودیت‌ها در پخش سریال‌ها و نیز جذابیت‌ها و کیفیت‌ کارها که در این‌ سریال‌ها مشاهده می‌شود، به گونه‌ای است که مخاطب را به راحتی جذب خود می‌سازد.

برای مخاطب سلیقه‌سازی کنیم

 رئیس حوزه هنری چهارمحال‌وبختیاری در پاسخ به این پرسش که آیا محتوا‌های اصیل و ارزشی متناسب با فرهنگ اسلامی و ایرانی بر فضای این‌ سریال‌ها حاکم است، گفت: متأسفانه جریان غالب در این تولیدات به سمت نشر مفاهیم ارزشی نیست و با تولید سریال‌های زرد، مخاطب را به این‌ سمت سوق می‌دهند، یعنی  وقتی بسیاری از این سریال‌ها را مشاهده کنید، خواهید دید که به لحاظ محتوایی، چیزی جز لودگی و شوخی‌های زننده و حتی نامناسب در این‌ سریال‌ها به مردم ارائه نمی‌شود.

وی با اشاره به ضعف عملکرد جریان هنر متعهد در عرصه تولیدات فاخر، بیان‌ کرد: ما به‌عنوان جریان متعهد نتوانستیم با توجه به محتواهای غنی‌ که در فرهنگ ایرانی اسلامی در اختیار داریم، برای مخاطب خود سلیقه‌سازی کنیم که همین امر باعث شده‌ تا جوانان به سمت تولیدات زرد در عرصه‌های هنری نظیر فیلم و موسیقی و ... گرایش پیدا‌ کنند.

قائدی با بیان اینکه برای همه‌ شبکه‌های نمایش خانگی نمی‌توان نتیجه‌گیری داشت که محتوای خوب تولید نمی‌کنند، گفت: بعضاً محتوای خوب نیز در این شبکه‌ها تولید می‌شود مانند سریال «دیو و ماه‌پیشونی» که مملو از محتوای خوب، آموزنده و جذاب برای کودکان است.

وی افزود: این سریال با هدف ترویج کتابخوانی و آشنایی با شاهنامه تولید شده است که خالی از هرگونه محتوای بیهوده و نامناسب است. موسیقی این سریال بسیار به‌روز بوده و در ضمن اینکه به ترویج فرهنگ شاهنامه‌خوانی می‌پردازد اما از جلوه‌های به‌روز و نوین نیز غفلت نشده‌ است.

 قائدی تصریح‌ کرد: بسیاری از سریال‌های تولیدی در قالب طنز است و از جمله می‌توان به سریال «نیوکمپ» اشاره داشت که محتوای خاصی به مخاطب منتقل نمی‌شود و صرفاً شوخی‌هایی در کنار هم قرار گرفته که به این سریال جذابیت بخشیده‌ است. فیلم طنز «فسیل» اما یکی از طنز‌های فاخر چند سال گذشته است که با حفظ خط‌ قرمز‌ها به نمایش در آمده است.

وی با بیان اینکه باید در صنعت شبکه‌های نمایش خانگی، حضوری فعال داشته‌ باشیم، یادآور‌ شد: ما این قابلیت را داریم که بتوانیم با ارائه محتوای خوب، مخاطب را با خود همراه سازیم و از این صنعت و تکنولوژی باید در راستای ارائه محتوای اصیل بهره ببریم نه اینکه رویکرد تقابلی با این صنعت داشته و به مقابله با آن برخیزیم.

رئیس حوزه هنری تصریح‌کرد: تولیدات شبکه‌های نمایش خانگی گرچه عاری از انتقاد نیست ولی در جاهایی فعالیت‌های خوبی از قبیل تولید کتاب‌های صوتی و سلسله نشست‌هایی در زمینه تاریخ شفاهی عصر پهلوی انجام داده‌ است.

وی با تأکيد بر اینکه جریان متعهد و ارزشی در صنعت سینما و سریال باید حضور فعالی داشته باشند و سیاست حوزه هنری نیز بر این است که در این زمینه ورود جدی داشته‌ باشد، گفت: سیاست جدید حوزه هنری در زمینه تولید اثر فاخر این است که بتواند با حضور فعال و مؤثر در عرصه سریال‌سازی، پا‌ به‌ پای جریان‌های سرمایه‌دار حاکم در سینما و شبکه‌های نمایش خانگی به خلق اثر بپردازد.

سوران؛ اثری فاخر با محتوای اصیل

قائدی بیان‌کرد: یکی از اقدامات اخیر حوزه هنری در این راستا، تولید سریال «سوران» است که به‌زودی از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود. این سریال برگرفته از رمان «عصر کریسکان» است که قصه مبارزات مردم کُرد در اوخر دهه 50 را روایت می‌کند.

رئیس حوزه هنری چهارمحال‌وبختیاری تصریح‌ کرد: ما متأسفانه با مشکل فیلمنامه مواجهیم و کمبود فیلمنامه خوب باعث شده که محتوای خوبی تولید نشود لذا سیاست حوزه هنری به این سمت رفته که به تربیت فیلمنامه‌نویس متعهد بپردازد و همچنین در عرصه مستندسازی ورود جدی کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: در صنعت سینما و سریال به تولید آثاری پرداخته شده است که متناسب با زیست‌بوم هر استان و منطقه باشد و این امر کمک می‌کند که بتوانیم مردم را با آداب‌ و رسوم و فرهنگ مناطق مختلف کشور آشنا کنیم.

انتهای پیام
captcha