«ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ»، کارویژه دفتر نهاد رهبری در دانشگاه است
کد خبر: 4143262
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴

«ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ»، کارویژه دفتر نهاد رهبری در دانشگاه است

معاون منابع انسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور با اشاره به اینکه آیه شریفه «ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ» کارویژه دفتر نهاد رهبری در دانشگاه است، گفت: مسئول نهاد دعوت‌کننده دانشجویان به راه خداوند است و سختی کار اینجاست که دعوت با زور و اجبار امکان‌پذیر نیست بلکه مبلغ باید بتواند با تمامی گروه‌ها و سلایق دانشجویی ارتباط بگیرد تا بتواند آنان را به مسیر حق دعوت کند.

سیدمهدی میراحمدی، معاون نهاد رهبری در دانشگاه‌ها

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی میراحمدی، معاون منابع انسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور امروز، سوم خردادماه در «آیین تودیع و معارفه مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه شهرکرد» با اشاره به اینکه محیط فرهیخته دانشگاهی بهترین بستر برای تبلیغ و تربیت دینی است با طرح این پرسش که رسالت دفتر نهاد رهبری در دانشگاه چیست؟ اظهار کرد: مسئول دفتر نهاد در دانشگاه، رئیس دانشگاه یا معاون فرهنگی، مدیر اداری و مالی یا دانشجویی و ... نیست بلکه به دلیل اهمیت و حساسیت دانشگاه، مُبلغ دین است.

وی با ذکر اینکه آیه شریفه «ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ» (نحل/۱۲۵) کارویژه نهاد رهبری در دانشگاه است، ادامه داد: مسئول نهاد دعوت‌کننده دانشجویان به راه خداوند است و سختی کار اینجاست که دعوت با زور و اجبار امکان‌پذیر نیست بلکه مُبلغ باید بتواند با تمامی گروه‌ها و سلایق دانشجویی ارتباط بگیرد تا بتواند آنان را به مسیر حق دعوت کند. 

میراحمدی با استناد به مضمون ادامه آیه ۱۲۵ از سوره مبارکه نحل ابزار دعوت را یادآور شد و توضیح داد: وقتی در این آیه از تعبیر «وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ» استفاده شده پیداست که مبلغ ممکن است موعظه‌ای که حسنه و نیکو نیست نیز داشته باشد و لذا مبلغ باید بتواند موعظه‌ای اثرگذار برای دانشجو داشته باشد؛ تعبیر «وَجَادِلْهُمْ» نیز حاکی از ابزار دیگر دعوت به حق یعنی گفت‌وگو و حرف زدن است و تأکید می‌شود که باید بتوانیم به تعبیر قرآن با قول «کریم»، «لین»، «میسور» و «حسن» همه مخاطبان را جذب کنیم و طیف خاصی را مخاطب قرار ندهیم.

معاون نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌های کشور با اشاره به داستان حضرت نوح و ۹۰۰ سال دعوت مردم به حق، بیان کرد: ۹۰۰ سال تلاش شبانه‌روزی حضرت نوح نتیجه‌ای جز این آیه نداشت که می‌فرماید: «فَلَمْ يَزِدْهُمْ دُعَائِي إِلَّا فِرَارًا» (نوح/6) یعنی هر چقدر که مردم را به خدا دعوت می‌کردم، رویگردانی آنان بیشتر می‌شد و نمی‌پذیرفتند. مبلغ اگر بتواند پیام خدا را به مخاطبانش برساند، موفق بوده است حتی اگر دیگران نپذیرند.

میراحمدی با تأکید بر اینکه در فتح خرمشهرهای پیش رو در جنگ نرم باید به جای بذل جان از آبرویمان مایه بگذاریم، تصریح کرد: نمی‌توان در راه خدا با دشمن خدا که طرح و برنامه دارد بدون تحمل هزینه و بذل آبرو موفق شد. 

وی با استناد به بیانات رهبر معظم انقلاب، بیان کرد: ایشان قائلند که روحانی در دانشگاه متفکل تبیین اسلام ناب، مسئول اصلی رفع اشکالات فکری و معرفتی دانشگاهیان، مسئول مقابله با انحرافات، کج‌اندیشی‌ها و کج‌روی‌ها در موضوعات اسلامی، حضور معنوی و روحانی و هدایتگر، ملجأ و مأمن و مرکز عواطف و احساسات دانشجویان در زیر و بم‌های روحی جوانان است.

میراحمدی تأکید کرد: رهبر انقلاب معتقدند که دفتر نهاد اتفاقاً باید محل آمد و شد دانشگاهیانی باشد که اعتراض و انتقاد دارند، سؤال و شبهه دارند و مسئول نهاد باید مانند یک طبیب و پدر مسائل دانشجويان را بشنود، ارزش‌های ناب اسلامی را جلوه‌‌گر کند، طبابت معنوی کند و با آنان همدردی داشته باشد که در این صورت موفقیت کسب خواهد شد. 

وی در پایان گفت: ایشان قائلند که عالم و مبلغ غیر مسئول در دانشگاه و در جامعه نمی‌تواند نقش خود را ایفا کند، رها کردن و بی‌تفاوتی با وظیفه روحانیت منافات دارد و نباید اتفاق بیفتد. البته باید تأکید کنیم که احساس مسئولیت غیر از دخالت کردن است.

انتهای پیام
captcha