ویژه‌برنامه‌های بزرگداشت سوم خرداد در چهارمحال‌وبختیاری تشریح شد
کد خبر: 4143028
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵

ویژه‌برنامه‌های بزرگداشت سوم خرداد در چهارمحال‌وبختیاری تشریح شد

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری گفت: همزمان با سالروز حماسه غرورآفرین آزادسازی خرمشهر، ۷۳ فعالیت محوری شامل ۱۴۳۰ برنامه در چهارمحال‌وبختیاری برگزار می‌شود.

منوچهر ذوالفقاری، مدیرکل بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، منوچهر ذوالفقاری، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری امروز، دوم خردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در سال جاری سالروز سوم خردادماه و عملیات بیت‌المقدس با دهه کرامت تقارن پیدا کرده است، اظهار کرد: فتح خرمشهر نقطه عطفی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید، اگر دوران دفاع مقدس با تاریخ ۲۰۰ ساله ایران مقایسه شود می‌بینیم در هر جنگی که ایران با سایر کشورها داشته بخشی از کشور جدا شده است اما در دوران جنگ تحمیلی نه تنها هیچ قسمتی از ایران جدا نشد بلکه ایران مقتدرتر از گذشته شد.

ذوالفقاری با بیان اینکه سوم خرداد یکی از روزهای ماندگار ایران است، افزود: آزادسازی خرمشهر در یکی از با عظمت‌ترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس یعنی عملیات بیت‌المقدس حاصل شد؛ این پیروزی عظیم بیانگر این است که یک قدرت ماورایی در کسب این پیروزی به رزمندگان اسلام کمک کرد. همانگونه که شاهد بودیم امام خمینی(ره) نیز پس از فتح خرمشهر پیامی صادر کرده و در بیانات خود فرمودند  که پیروزی فقط از جانب خدا است. همچنین ایشان به این نکته اشاره کردند که خرمشهر را خدا آزاد کرد و پس از آن فرمودند که فتح خرمشهر فتح خاک نیست فتح ارزش‌ها است.

وی ادامه داد: سازمان ملل پس از پیروزی ایران در عملیات بیت‌المقدس و پس از ۲۲ ماه سکوت سرانجام قطعنامه‌ای صادر کرد تا براساس آن هر دو کشور ایران و عراق به مرزهای بین‌المللی بازگردند و این موضوع بیانگر شکست دشمن دربرابر رزمندگان اسلام بود، در این عملیات غرورآفرین ۱۹ هزار نفر از نیروهای بعثی به اسارت ایران درآمد. همچنین ۳۰ هزار نفر از نیروهای عراقی کشته یا مجروح شدند، وسعت منطقه‌ای که عملیات بیت‌المقدس در آن انجام شد ۵۴۰۰ کیلومتر مربع بود و تمامی این موارد ویژگی‌های منحصربفرد عملیات بیت‌المقدس محسوب می‌شود که بیانگر عظمت پیروزی کسب شده توسط نیروهای ایرانی در این عملیات است.

ویژگی‌های منحصر بفرد عملیات بیت‌المقدس 

ذوالفقاری بیان کرد: عملیات بیت‌المقدس موجب شد ترس و وحشتی نیز در دل حامیان کشور عراق ایجاد شود و باور جهانیان نسبت به توانمندی‌های نظام جمهوری اسلامی ایران تغییر کرد، بنابراین این عملیات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. البته عملیات‌های غرورآفرین بسیاری در دوران دفاع مقدس توسط رزمندگان اسلام انجام شد اما عملیات بیت‌المقدس از ویژگی‌های منحصربه‌فرد بسیاری برخوردار است که موجب شده هرساله در کشور مراسمات بسیاری جهت گرامیداشت سوم خرداد و سالروز آزادسازی خرمشهر برگزار شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری با تأکید بر نقش پررنگ و حساس امام خمینی(ره) در پیروزی رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس، اضافه کرد: ایشان با رهبری مقتدرانه خود مدیریت تمامی مسائل کشور و جنگ را برعهده داشت و جمله ماندگار ایشان که فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد به این جهت بوده که رزمندگان اسلام دچار حس غرور نشوند و این موضوع بیانگر نقش بسیار مهم حضرت امام خمینی(ره) در تمامی بخش‌های جنگ تحمیلی است.

وی تصریح کرد: عوامل بسیاری در کسب پیروزی‌های ارزشمند در دوران دفاع مقدس و عملیات‌هایی همچون بیت‌المقدس نقش داشتند که یکی از آن‌ها وحدت و همکاری نزدیک سپاه پاسداران و ارتش است، این وحدت برای ما پیام‌های مهمی در بر دارد چراکه وحدت می‌تواند عامل دستیابی به پیروزی در تمامی زمینه‌ها باشد، حضور داوطلبانه و پرشور آحاد مردم در عملیات بیت‌المقدس و سایر عملیات‌های دوران دفاع مقدس نیز یکی دیگر از عوامل موثر در کسب پیروزی توسط رزمندگان اسلام محسوب می‌شود همچنین مواردی همچون صبر، ایمان، استقامت و... نیز نقش مهمی در رسیدن به پیروزی داشته است.

ذوالفقاری با بیان اینکه سوم خرداد یکی از ایام‌الله است، یادآور شد: ایام‌الله درواقع روزهایی است که خداوند عنایت ویژه‌ای به کشور یا فردی عطا کرده و آن‌ها را مورد لطف خود قرار می‌دهد به همین جهت یکی از راه‌های گرامیداشت سوم خرداد تشکر از خداوند متعال است همچنین تجلیل از نقش‌آفرینان عملیات بیت‌المقدس و یادآوری این ایام از دیگر روش‌های گرامیداشت ایام‌الله سوم خرداد است، موضوعی که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد این است که عملیات بیت‌المقدس و عوامل مؤثر در پیروزی به عنوان یک چراغ راه برای ادامه مسیر شناخته و معرفی شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در سال ۱۳۹۵ رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی از بیانات خود فرمودند که ما خرمشهرها در پیش داریم و پس از آن هرساله در کشور شاهد بروز مسائل و مشکلاتی از جمله جنگ ترکیبی دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران بودیم. درحقیقت دشمنان انقلاب اسلامی سعی دارند جامعه را ناامید، حقایق را تحریف و مسائل کشور را وارونه نمایان کنند و تنها راه مقابله با این توطئه‌ها بهره‌گیری از تجارب و گنجینه‌های دفاع مقدس همچنین شنیدن پیام شهدا است.

رسالت رسانه‌ها در جنگ ترکیبی 

وی با اشاره به وظیفه رسانه‌ها در جهاد تبیین، افزود: بیان عوامل مؤثر در پیروزی رزمندگان اسلام در عملیات بیت‌المقدس می‌تواند راهی برای مقابله با دشمنان باشد که این وظیفه مهم نیز برعهده رسانه‌ها قرار دارد. درحقیقت امیدآفرینی به ویژه برای جوانان وظیفه تمامی آحاد جامعه است، باید کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران برای نسل جوان بیان شود همچنین این کشور در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی جوانان افتخارآفرین بسیاری داشته که می‌توانند بهترین الگو برای نسل امروز باشند بنابراین لازم است معرفی این جوانان به خوبی صورت بگیرد.

ذوالفقاری با بیان اینکه امسال ۷۳ فعالیت محوری به مناسبت سوم و چهارم خردادماه در چهارمحال و بختیاری در سامانه سادم ثبت شده است، ادامه داد: این ۷۳ فعالیت شامل ۱۴۳۰ برنامه است که در بخش‌های هنری، اطلاع‌رسانی و رسانه، شعر و خاطره، کتاب، همایش و یادواره، فیلم و تئاتر، عمرانی و نشست‌های تخصصی تقسیم می‌شوند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: تجلیل از نقش‌آفرینان عملیات بیت‌المقدس، برگزاری صبحگاه مشترک با محوریت سپاه حضرت قمربنی هاشم(ع)، برگزاری یادواره شهدا به صورت شهرستانی و محله‌محور، تجلیل از خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران، رزمایش و اردوهای جهادی، عطرافشانی قبور شهدا، اجرای تبلیغات محیطی و شهری، تولید و انتشار محتوای دفاع مقدس در فضای مجازی همچنین حضور پیشکسوتان دفاع مقدس در رسانه‌های ملی بخشی از این ۱۴۳۰ عنوان برنامه است که به مناسبت سالروز پیروزی غرورآفرین رزمندگان اسلام در عملیات بیت‌المقدس در استان اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: برگزاری مراسمات شب خاطره و روایت‌گری دوران دفاع مقدس، اجرای تئاتر دفاع مقدس، پخش فیلم‌های سینمایی دفاع مقدس به صورت نیم‌بها، تشکیل حلقه‌های صالحین بسیج، برگزاری نشست‌های نقد آثار ادبی دفاع مقدس، رونمایی از ۱۱ عنوان کتاب دفاع مقدس، اعلام فراخوان جشنواره هنری فانوس، تجلیل از نویسندگان و ناشران دفاع مقدس، تولید و پخش هماهنگ دفاع مقدس و افتتاح یادمان شهدای گمنام دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از دیگر برنامه‌هایی است که به مناسبت فرارسیدن سوم خرداد و سالروز آزادسازی خرمشهر در چهارمحال و بختیاری برگزار خواهد شد.

در پایان این نشست از کتاب «نقش زنان چهارمحال و بختیاری در هشت سال دفاع مقدس» نوشته نرگس آل‌مؤمن که به همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری منتشر شده است، رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha