چالش فرزندآوری چگونه ایجاد شد؛ حل مسئله از پایگاه فطرت
کد خبر: 4141330
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴
در میزگرد ایکنا بررسی شد

چالش فرزندآوری چگونه ایجاد شد؛ حل مسئله از پایگاه فطرت

به‌مناسبت هفته ملی جمعیت، ایکنای چهارمحال‌وبختیاری اقدام به برگزاری میزگرد «چالش فرزندآوری در ایران؛ عوامل و راهکارها» کرد که با حضور مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری چهارمحال‌وبختیاری، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان، معاون فنی مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری و مدیرگروه جوانی جمعیت، سلامت، خانواده و مدارس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

میزگرد ایکنا

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، به‌مناسبت هفته ملی جمعیت، ایکنای چهارمحال‌وبختیاری اقدام به برگزاری میزگرد «چالش فرزندآوری در ایران؛ عوامل و راهکارها» کرد که با حضور مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری چهارمحال‌وبختیاری، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان، معاون فنی مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری و مدیرگروه جوانی جمعیت، سلامت، خانواده و مدارس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری برگزار شد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالقاسم کاظمی، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری در این میزگرد با اشاره به اینکه چهارمحال‌وبختیاری در زمینه اجرای طرح جوانی جمعیت در رتبه هشتم کشور قرار گرفته است، اظهار کرد: بر طبق آمار استان ما همچنین در زمینه اعطای تسهیلات تعریف شده در این طرح مقام خوبی دارد؛ به همت مسئولان اجرایی، این استان توانست از رتبه اول بیکاری در کشور جدا شود و وضعیت اشتغال بهبود یابد.

وی ادامه داد: با وجود پیشرفت‌های حاصل شده و اعطای تسهيلات و بهبود معیشت، نرخ زاد و ولد در استان ۱.۵ برابر کمتر از میانگین کشور است؛ این در حالیست که بافت فرهنگی و سابقه استان ما حاکی از یک وضعیت خوب بوده است که باید تداوم می‌یافت. بوم سرزمین چهارمحال‌وبختیاری و سنت زیست ما اقتضا می‌کند که همچنان بر روی زمین و کشاورزی کار کنیم و این زیست‌بوم با تزاید نسل و افزایش موالید در پیوند است. 

بحران جمعیت ریشه در اقتصاد ندارد

کاظمی با تأکید بر اینکه داستان بحران جمعیت زاییده مشکلات اقتصادی نیست، بیان کرد: ادله و شواهد پرشماری را می‌توان برای این موضوع مطرح کرد از جمله اینکه در دوران دفاع مقدس که بدترین شرایط معیشتی و اقتصادی را پشت سر می‌گذاشتیم و مردم برای تهیه کالاهای اساسی صف می‌بستند، میانگین کشوری زاد و ولد بسیار بالاتر از امروز بود. 

این مدرس حوزه و دانشگاه در استان با یادآوری اینکه بحران جمعیت ریشه در فرهنگ دارد، گفت: اگر این بحران معلول اقتصاد بود، قاعدتاً باید با بهبود شرایط اقتصادی این بحران نیز تقلیل یابد اما این اتفاق نیفتاد و بلکه بحران تشدید شد.

کاظمی با تصریح اینکه طرح جوانی جمعیت قدم بسیار بزرگی بوده است، بیان کرد: افتخار ما این است که این طرح از سوی نمایندگان استان ما در کمیسیون فرهنگی مطرح و پیگیری و تصویب شد اما ای کاش وجه فرهنگی نیز بیشتر در این طرح دیده می‌شد و خوب بود اگر به موازات مشوق‌های مادی مجموعه‌ای از اقدامات فرهنگی که اثرگذار هستند نیز دیده می‌شد و این را باید ضعف قانون بدانیم. 

سیدابوالقاسم کاظمی، معاون فرهنگی  تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری

فرهنگ؛ حلقه مفقوده طرح جوانی جمعیت 

وی با اشاره به افزایش موالید در فرزندان سوم به میزان۲.۵ درصد و فرزندان چهارم به میزان ۱۵ درصد، گفت: خوشبختانه شاهد حرکتی در فرزندآوری دوم، سوم و بیشتر هستیم و حاکی از آن است که هدفگذاری صحیحی در جامعه هدف اتفاق افتاده و بخشی از تمرکز کار معطوف بر خانواده‌های یک‌فرزندی و دو فرزندی شده است که تأثیری به مراتب بهتر در مقایسه با تمرکز کار بر ناباروری یا اقناع زوج‌های جوان و ... داشته است.

کاظمی بيان کرد: البته تردیدی نیست که مشکلات زوج‌های جوان نابارور باید حل شود اما حل این مشکلات به‌تنهایی چالش جمعیت را حل نمی‌کند و موج ایجاد نمی‌شود، اگرچه فی‌نفسه اتفاق مبارکی می‌افتد و زوجی که منتظر فرزند است به مطلوب خود می‌رسد. 

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان تأکید کرد: به‌نظرم معطوف ساختن کار بر خانواده‌های صاحب یک یا دو فرزند برای خروج از بحران جمعیت بسیار مهم است زیرا شمار بسیار بالایی از این خانواده‌ها در کشور داریم که در صورت فرزندآوری آمار را ارتقا خواهند داد؛ این دست خانواده‌ها هم شیرینی فرزنددار شدن را چشیده‌اند و هم هزینه‌های سنگین فرزندداری را از قبیل تهیه سیسمونی، اتاق مجزای کودک و ... از سر گذرانده‌اند و لذا از این ابعاد نیز در معذوریت جدی قرار ندارد و مانع اقتصادی کمتری متوجه آنهاست.

نقش خانواده‌های یک‌فرزندی و دو فرزندی 

کاظمی تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود بحران جمعیت ریشه در مسائل فرهنگی دارد که باید حل شود، بدان معنا نیست که در بقیه ابعاد نباید کاری کرد و رها شوند، لذا در کنار کار فرهنگی که اولویت است، موارد اقتصادی، بهداشتی، اجتماعی و ... نیز باید دیده و پیگیری شوند. 

وی با بیان اینکه اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری جزو ۱۰ استان برتر از حیث کار فرهنگی است، افزود: در سال ۹۹، آموزش مبلغات و مجموعه‌های مرتبط با این نهاد اعم از مداحان و هیئات مذهبی و ... در راستای ازدیاد نسل آغاز شد و هر یک از این مجموعه‌ها کسانی هستند که مخاطب دارند. مداح این ظرفیت و فرصت را دارد که محتوای جلسه‌‌اش را به سمت مسئله جمعیت ببرد و حتی این موضوع را در صحنه‌آرایی جلسات و نصب پوسترها و بنرها نیز دیدیم که سراسر انتقال دهنده اهميت موضوع بوده است. 

کاظمی ادامه داد: اتفاق خاص امسال در ماه مبارک رمضان این بود که برای ۱۲۰ نفر از مبلغان استان به‌صورت خاص دوره تربیت مربی جمعیت برگزار شد و این افراد به‌صورت مجازی و حضوری آموزش‌ها را دریافت کردند تا باتوجه به حضور مؤثرشان در ایام ماه مبارک در نقاط مختلف استان، تبیین‌گر مسئله جوانی جمعیت باشند.

رفع گره‌های ذهنی فرزندآوری 

این مدرس حوزه و دانشگاه در استان ارتباط با تک‌تک خانواده‌ها و توجیه آنان و رفع گره‌های ذهنی آحاد مردم را بسیار حائز اهمیت دانست و بیان کرد: اگر قائلیم که ریشه بحران جمعیت در فرهنگ است قاعدتاً یکی از راهکارها گفت‌وگو و باز کردن گره‌های ذهنی است که باید به‌صورت مداوم اتفاق بیفتد و لذا این مبلغان که در شهرها و روستاهای مختلف و در متن خانواده‌ها حضور داشتند این ظرفیت در اختیارشان بود که کار فرهنگی انجام دهند. 

کاظمی گفت: در مقوله فرهنگ، همه تکه‌های پازل باید کنار هم قرار گیرد و لذا یک دستگاه یا فرد به‌تنهایی کاری از پیش نمی‌برد بلکه همه مجموعه‌ها به‌ویژه رسانه و فضای مجازی، تبلیغات محیطی و ... باید دست به دست هم یک جبهه تشکیل دهند تا اتفاق محسوسی رقم بخورد.

وی با بیان آسیب‌های ورود حاکمیت و نیز مذهب به مبحث جمعیت، توضیح داد: ورود سیاست و مذهب به‌هیچوجه به نفع مسئله جمعیت نیست و وقتی از پایگاه مذهب و سیاست ورود به این مسئله شود نه تنها این معضل حل نخواهد شد بلکه مشکلی بر مشکلات می‌افزاید.

حل مسئله از پایگاه فطرت

کاظمی با تأکید بر اینکه باید از پایگاه فطرت به جمعیت نگاه کرد، گفت: هیچ انسانی از نفع خود گریزان نیست یعنی دوست دارد نفع ببرد لذا کار فرهنگی و آموزشی باید انجام شود و بانوان جامعه توجیه شوند که فرزنددار شدن در سنین جوانی از حیث سلامت جسمی و نیز تعدد فرزندان به‌عنوان پشتوانه روحی و روانی آینده به نفع آنهاست.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به توصیه امامان(ع) مبنی بر فرزندآوری، گفت: مجموعه‌ای از احادیث با این موضوع به دست ما رسیده است و از جمله‌ در حدیثی از امام محمدباقر(ع) منقول است که «مِنْ سَعَادَةِ الرَّجُلِ أَنْ يَكُونَ لَهُ الْوَلَدُ يُعْرَفُ فِيهِ شِبْهُهُ خَلْقُهُ وَ خُلُقُهُ وَ شَمَائِلُهُ»، از سعادت مرد این است که برایش فرزندی باشد که در او شباهت آن مرد از قبیل شکل و خلق و خوی و خصوصیاتش دیده شود. حضرت در اینجا از پایگاه فطرت سخن می‌گویند و میل انسان به جاودانگی را مورد توجه قرار می‌دهند. 

وی تأکید کرد: در طرح‌ها و برنامه‌های تشویقی برای فرزندآوری باید پایگاه فطرت مورد توجه برنامه‌ریزان قرار گیرد و آموزش‌ها نیز در این راستا باشد؛ پسران و دختران باید بدانند که با ازدواج و داشتن فرزندان می‌توانند نشاط واقعی را تجربه کنند لذا هم از پایگاه فرهنگ، هم اجتماع و هم فطرت باید مقوله جوانی جمعیت دیده شود و برنامه‌ها با این رویکردها پیش‌بینی و اجرا شود تا اثربخشی داشته باشد. 

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان بیان کرد: در طی هفته ملی جمعیت، در شهرستان‌های بن و شهرکرد سلسله نشست‌های اقناعی برنامه‌ریزی شده است که مادران یک‌فرزندی و دو فرزندی مخاطبان این جلسات تبیینی هستند؛ برپایی میزگرد امروز و این دست جلسات اقناعی اگر با معاونت و تزاید و همفکری دستگاه‌های مربوط همراه باشد حتماً شاهد حل بهتر مسئله‌ خواهیم بود. 

ریشه‌های ذهنی سقط جنین 

کاظمی با تصریح اینکه سقط جنین از نوع مجاز یا نامشروع آن بر اساس قانون و فقه جایز نیست، بیان کرد: فرزند گناهی ندارد که از طریق نامشروع به دنیا آمده و لذا از حیث تکوینی و تشریعی گناهی ندارد بلکه حق حیات دارد و باید حفظ شود؛ متأسفانه رویکرد ذهنی اجتماع نه فقط از مقوله پزشکی بلکه اجتماعی و فکری به سمت سقط جنین سوق یافته است یعنی در مورد جنینی که به هر دلیلی سقط می‌شود، ذهنیت‌ها به این موجود به‌عنوان یک انسان با حق حیات نیست بلکه به چشم مزاحم به او نگاه می‌شود. 

وی افزود: ذهنیت غلطی که در جامعه نهادینه شده این است که عدم وجود یک انسان ناقص‌الخلقه در جامعه بهتر از وجود اوست در حالی‌که او هم با وجود تمام رنج‌ها و مشکلاتی که خودش و همگان متحمل می‌شوند، حق حیات دارد و هیچکس نمی‌تواند این حق را از او سلب کند. 

کاظمی تصریح کرد: برنامه‌ریزی باید به این سمت باشد که تا حد امکان از تولد نوزادان ناقص‌الخلقه با روش‌های پزشکی و بهداشتی و درمانی و نیز توجه به توصیه‌های دینی، پیشگیری شود ولی اگر به هر دلیلی این اتفاق افتاد، پدر و مادر حق سلب حیات ندارند. 

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان با ابراز تأسف از آمار فاجعه‌بار سقط جنین که تا نیم میلیون مورد ثبت شده در سال اعلام شده است، گفت: در بدترین شرایط شیوع کرونا، آمار فوتی‌ها به ۷۰۰ نفر در روز می‌رسید اما باید گفت که آمار روزانه سقط جنین روزانه بالغ بر یک‌هزار نفر است؛ اگر جلوی سقط گرفته شود، چالش جمعیت حل می‌شود. 

وی تأکید کرد: متأسفانه مبحث غربالگری باعث ایجاد یک استرس کاذب در جامعه شد گویی همه مادران مستعد به دنیا آوردن نوزاد ناقص هستند حال آنکه از حیث پزشکی این مورد برای برخی شرایط بسیار خاص موضوعیت دارد و اقدام به غربالگری بارداری باعث تحمیل اضطراب و نگرانی به مادران می‌شود که باید مورد توجه متولیان امر بهداشت و درمان قرار بگیرد. 

کاظمی در پایان گفت: آسیب اینجاست که مشکل را اگر خوب متوجه نشویم، راه‌حل‌ها نیز بد خواهد بود، به‌نظر می‌رسد مشوق‌های اقتصادی به‌تنهایی پاسخگو نباشد و لازم است که تریبون‌داران و صاحبان مخاطب توجیه شوند و بدانند که چگونه باید جامعه را به سمت فرزندآوری ترغیب و اقناع کنند.

زهرا حبیبی، مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری 

اجرای مطلوب قانون جوانی جمعیت در استان

در ادامه، زهرا حبیبی، مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اسناد بالادستی که از سوی وزارت کشور به دفاتر امور بانوان و خانواده استانداری‌ها ابلاغ شده است، اظهار کرد: بر اساس این اسناد، دفتر امور زنان به‌عنوان دبیرخانه طرح ملی جوانی جمعیت انتخاب شد و بر اساس دستورالعمل ارسالی، ستاد جوانی جمعیت و فرزندآوری در استان تشکیل شد.

وی ادامه داد: با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری و همه دلسوزان مبنی بر مسئله جمعیت، ریاست ستاد جوانی جمعیت بر عهده استاندار بوده و در ستادهای شهرستانی نیز فرمانداران در رأس کار قرار گرفتند. در گام نخست، تبیین قانون جوانی جمعیت اتفاق افتاد که این قانون به تمامی دستگاه‌هایی که شرح وظایفی برایشان تعریف شده بود، ابلاغ شد و تمامی ستادها مکلف به تشکیل جلسات مستمر شدند که گزارش جلسات به‌صورت ماهانه به وزارت کشور ارسال شد. 

حبیبی با اشاره به موانع و اشکالات قانون جوانی جمعیت که برای نخستین بار عملیاتی شد، بیان کرد: طی مکاتبه که با نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس داشتیم ایرادها و کاستی‌های این قانون احصا و به کمیسیون انتقال داده شد تا بتوان در مجلس این موارد را پیگیری و رفع کرد. 

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به ماده چهار قانون جوانی جمعیت ناظر بر اختصاص زمین به خانواده‌هایی که صاحب فرزند سوم به بعد می‌شوند، تصریح کرد: آیین‌نامه اختصاص زمین مدت زیادی نیست که به استان ما ابلاغ شده است و آمارها از ثبت‌نام بالغ بر یک‌هزار خانواده هم‌استانی برای دریافت زمین حکایت دارد که اعطای زمین به خانواده‌های متقاضی از خردادماه آغاز می‌شود. 

آغاز اعطای زمین از خردادماه

حبیبی تصریح کرد: در مقوله اعطای تسهیلات نیز گزارش‌ها از بانک‌ها به‌صورت ماهانه دریافت و بررسی می‌شود و طبق گزارش‌ها، پرداختی‌های بانک‌های استان حتی فراتر از مبالغ تعیین شده بوده است. 

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری چهارمحال‌وبختیاری نقش مؤثر برخی دستگاه‌ها را در اجرای طرح جوانی جمعیت یادآور شد و گفت: این تلاش‌ها منتج به کسب رتبه هشتم کشوری در اجرای این قانون شد که حاصل اقدامات ارزنده استان است؛ مهم این است که نباید دست روی دست گذاشت و اقدامات ما حداقل حکم سیل‌بندی را دارد که از وقوع فجایع جلوگیری می‌کند. 

حبیبی تأکید کرد: نباید به اقدامات سازمانی قانع باشیم بلکه فراتر از اقدامات تعریف شده در قانون، کار  جهادی انجام دهیم؛ بنده در دفتر امور زنان به موارد ابلاغی اکتفا نکرده‌ام بلکه بعد از ظهرها به همراه گروه‌های مردمی و جهادی شهر به شهر و روستا به روستا می‌رویم و شرایط کف جامعه را احصا می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه مولفه‌های فراوانی در ایجاد و تشدید چالش جمعیت مؤثر هستند، توضیح داد: با اینحال باید گفت که متأسفانه به‌خوبی توانستیم شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» را در اذهان عمومی نهادینه کنیم و این تبدیل به یک باور در نزد عامه مردم شد و لذا باید بتوانیم این مشکل را با فرهنگ‌سازی و آموزش با کیفیت حل کنیم تا نگرش ایجاد شده تغییر یابد.

آسیب‌های شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر»

حبیبی همراهی مسئولان و مدیران دستگاه‌ها را در اجرای سیاست‌های جوانی جمعیت مهم ارزیابی کرد و توضیح داد: باوجود حمایت خوب برخی از دستگاه‌ها اما برخی دیگر حمایت لازم را ندارند و لذا در جلسات و بازدیدها از مدیران خواسته می‌شود که این سیاست‌ها را حمایت کنند تا خردجی کار مطلوب و مورد رضایت رهبر انقلاب باشد؛ یک نمونه آن،  تشویق‌های ناظر بر مرخصی زایمان برای کارکنان خانم است که انتظار می‌رود مدیران دستگاه‌ها همراهی کنند.

وی در پاسخ به پیشنهاد خبرنگار ایکنا مبنی بر تسهیل دستگاه‌ها برای اشتغال مادران در محل سکونت خود، بیان کرد: پیشنهاد خوبی است که حتماً در جلسات ستادهای استانی و ملی جمعیت مطرح خواهد شد، البته هر دستگاه شرایط و محدودیت‌هایی را دارد که شاید اینگونه مشوق‌ها را در مورد کارکنان خود نتواند اجرایی کند و لذا این سیاستگذاری‌ها تا رسیدن به نقطه مطلوب عملیاتی قدری زمان‌بر خواهد بود.

بانوان؛ فرهنگ‌سازان فرزندآوری

سمیه جوادی، معاون فنی مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان اينکه این مرکز به عنوان یکی از دستگاه‌های مجری حمایت از خانواده برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای در این زمینه دارد، اظهار کرد: قانون حمایت از خانواده شامل دو بخش کلی است که اولین مورد شامل قوانینی می‌شود که برای دستگاه‌های اجرایی در نظر گرفته شده و دومین موضوع نیز تعیین گروه‌های هدفمند و نیازمند حمایت در قانون است.

وی با اشاره به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری در راستای قانون حمایت از خانواده از جوانی جمعیت، افزود: اولین همایش جوانی جمعیت طی سال گذشته در این استان برگزار شد. همچنین راه‌اندازی بیمه جوانی جمعیت برای نخستین بار در استان صورت گرفت، ساماندهی سامانه ۱۹۰ نیز توسط دانشگاه علوم پزشکی انجام شد تا به این صورت شکایات موجود در حوزه اجرای قوانین جوانی جمعیت جمع‌آوری و به صورت روزانه رسیدگی شوند.

معاون فنی مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: یکی از تأثیرگذارترین افراد برای فرهنگ‌سازی درخصوص فرزندآوری بانوان هستند درواقع برای فرهنگ‌سازی در این زمینه باید افرادی که سختی‌های فرزندآوری را تحمل می‌کنند به عنوان الگو معرفی کنیم. مادرانی که با وجود داشتن دو یا سه فرزند مجدد برای فرزندآوری اقدام می‌کنند از نظر روانی آرامش بیشتری دارند اما افرادی که فرزند ندارند با استرس بیشتری روبرو هستند.

میزگرد ایکنا چهارمحال و بختیاری

خروج فرزندآوری از مقوله حکومتی و جمعیتی

جوادی بیان کرد: لازم است موضوع فرزندآوری از مقوله حکومتی و جمعیتی خارج شود و بانوان به این نتیجه برسند که بدون داشتن فرزند در زندگی تنها خواهند بود درحالی که با داشتن فرزند از نظر روانی مورد حمایت قرار می‌گیرند. همچنین یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که درحال حاضر چهارمحال و بختیاری دارای رتبه ششم تجرد در کشور است که موضوع نگران‌کننده‌ای محسوب می‌شود چراکه تا ازدواجی صورت نگیرد فرزندآوری نیز وجود نخواهد داشت. 

وی با اشاره به وجود کارشناسان مخصوص جهت ارائه مشاوره پیش و پس از بارداری به مادران، اضافه کرد: یکی از طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد جهت افزایش کیفیت مشاوره‌ها و تشویق کارشناسان این است که بررسی می‌شود چه تعداد از مشاوره‌ها فعالیتشان منجر به ایجاد یک کدملی یا تولد فرزند شده که برای کارشناس مربوطه نیز تشویق‌هایی درنظر گرفته شده است و به این صورت مشاوره‌های ارائه شده به صورت تخصصی‌تر پیگیری شده و از حالت یک تماس تلفنی ساده خارج می‌شوند.

معاون فنی مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: انجام غربالگری طی دوران بارداری در هیچ یک از کشورهای دنیا به صورت صد در صدی برای تمامی مادران باردار و با اجبار انجام نمی‌شود درحالی‌که این موضوع قبلاً در ایران وجود داشت. درحال حاضر انجام غربالگری بارداری در ایران نیز از حالت اجبار خارج شده و ارائه خدمت در مراکز بهداشت منوط به انجام این آزمایشات نیست اما پزشکان با دریافت شرح حال از مادران و با توجه به شرایط آن‌ها می‌توانند انجام غربالگری را تجویز کنند.

جوادی درخصوص شرایط انجام قانونی سقط جنین، یادآور شد: درصورتی که مشخص شد مشکل کودک به گونه‌ای است که قابلیت حیات دارد اجازه سقط داده نخواهد شد اما اگر قابلیت حیات وجود نداشته باشد مادر می‌تواند برای سقط اقدام کند همچنین درصورتی که مشخص شود جان مادر در خطر است اجازه سقط جنین صادر می‌شود چراکه در چنین شرایطی حفظ جان مادر در اولویت قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به ویژه‌برنامه‌های هفته ملی جمعیت، اضافه کرد: کمیته‌های لازم درخصوص برنامه‌ریزی و اجرای این برنامه‌ها در تمامی شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری تشکیل شده است و برگزاری جشنواره‌ها و دعوت از خانواده‌ها بخشی از این برنامه‌ها است.

تسهیل‌گری مرکز بهداشت در حوزه فرزندآوری 

در پایان، پوران خلفیان، مدیرگروه جوانی جمعیت، سلامت، خانواده و مدارس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: پس از ابلاغ سیاست‌های جمعیتی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به دستگاه‌های اجرایی در تاریخ ۳۰ اردیبهشت‌ماه این تاریخ به عنوان روز جمعیت و هفته منتهی به آن نیز هفته جمعیت نام گرفت و در سال جاری نیز شعار این هفته «سهم من از جوانی ایران» در نظر گرفته شده است.

وی افزود: با رسانه و جوانی جمعیت، مدیران و جوانی جمعیت، خانواده موفق و جوانی جمعیت، دستگاه‌های دولتی و جوانی جمعیت، شرکت‌های خصوصی و جوانی جمعیت، نخبگان و جوانی جمعیت و گروه‌های مردم نهاد و جوانی جمعیت نیز شعارهایی است که برای هریک از روزهای هفته جمعیت اعلام شده است.

مدیرگروه جوانی جمعیت، سلامت، خانواده و مدارس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: جهت اجرای ویژه برنامه‌های هفته جمعیت کمیته‌های مخصوص تشکیل و جلساتی نیز در این زمینه شکل گرفته است همچنین برنامه‌هایی که مقرر است توسط سایر دستگاه‌ها اجرا شود به آن‌ها ابلاغ شده است، درخصوص شعارهای ذکر شده برای هریک از روزهای هفته جمعیت نیز پوسترهای مخصوص تهیه و هماهنگی‌های لازم با شهرداری شهرکرد جهت توزیع پوسترها انجام شده است.

خلفیان بیان کرد: برگزاری پیاده‌روی در روز جمعه، پخش DVD آموزشی در آموزش و پرورش و خوابگاه دانشجویان، اجرای برنامه تلویزیونی، افتتاح مرکز نفس با همکاری بسیج جامعه پزشکی که در زمینه نجات فرزندان سقط فعالیت دارد، بخشی از برنامه‌هایی است که در هفته جمعیت برگزار خواهد شد.

وی تأکیدکرد: در حوزه بهداشت و درمان مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری از هفته ۲۰ بارداری به بعد برای مادران کلاس‌های آموزشی، ورزشی و... برگزار می‌شود تا این افراد برای انجام زایمان طبیعی آمادگی لازم را داشته باشند.

خلفیان در پایان گفت: همچنین حوزه درمان این مرکز بر سزارین‌های انجام شده نظارت داشته و کمیته‌ای در این زمینه تشکیل شده تا با متخصصان زنان و زایمانی که آمار انجام عمل سزارین بالایی دارند برخورد قانونی شود.

انتهای پیام
captcha