شبکه آموزش قرآن چهارمحال‌وبختیاری تشکیل می‌شود
کد خبر: 4140692
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۴
خردادماه

شبکه آموزش قرآن چهارمحال‌وبختیاری تشکیل می‌شود

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با اعلام اینکه از یکم خرداد طرح شکل‌گیری شبکه آموزش قرآن چهارمحال‌وبختیاری عملیاتی می‌شود به تشریح ساز و کار شکل‌گیری این شبکه پرداخت.

شبکه آموزش قرآن چهارمحال‌وبختیاری تشکیل می‌شودحجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان در تشریح ساز و کار جدید این نهاد ناظر بر توانمندسازی شبکه آموزش قرآن کریم در استان، اظهار کرد: بخش آموزش در فضای فعالیت‌های قرآنی بخشی مهم و مؤثر است و لذا کلاس‌ها و جلسات آموزشی و اساتید و مربیان قرآن باید مورد توجه بیش از پیش قرار گیرند.

وی با ذکر اینکه مربی، مدیر مرکز قرآنی و قرآن‌آموزان از ارکان اصلی در مقوله آموزش قرآن هستند، ادامه داد: برای ارتقای آموزش در استان، هر یک از این ارکان باید دیده شوند و برای رشد کلاس‌های قرآن هم از حیث مهارتی و هم معرفتی باید اقدام جدی صورت گیرد. 

ارزیابی مراکز قرآنی استان در ماه رمضان 

کارگر بیان کرد: در این راستا، مربی و مدیر مرکز قرآنی باید ویژه دیده و توانمند شوند که آغاز این ساز و کار با ارزیابی مؤسسات و خانه‌های قرآن شهر و روستا در ماه مبارک رمضان کلید خورده و در این ارزیابی‌ها هم کیفیت کار مربیان و مدیران و نیازمندی به نوع آموزش‌ها ارزیابی شده و هم توانمندی هر حوزه در یک رشته تخصصی احصا و شناسایی شده است. 

وی با تأکید بر توجه به وجه تخصصی در حیطه آموزش قرآن کریم، توضیح داد: توانمندی هر کدام از مراکز در رشته‌های مختلف قرآنی اعم از حفظ، قرائت‌، مفاهیم و تدبر و ... تقریباً مشخص است؛ تمامی مراکز و مؤسسات قرآنی که ذیل نهادهای مختلف از جمله تبلیغات اسلامی و ارشاد فعال هستند در این ساز و کار دیده شده‌اند، البته در این مرحله آموزش قرآن در مدارس در حیطه کار ما قرار ندارد و فقط مؤسسات و خانه‌های قرآن و مراکز قرآنی دیده شده‌اند.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری بیان کرد: بر این اساس، مربیان قرآن به‌همراه پنج قرآن‌آموزانشان به ما معرفی شده‌اند و این افراد شکل‌دهنده شبکه آموزش قرآن استان هستند؛ در این شبکه‌، ارتباط با این افراد، شناخت بیشتر، رصد عملکرد و احصای نقاط ضعف و قوت و ایجاد امکان تعامل و تبادل نظر این شبکه آموزش دیده شده است.

کارگر افزود: همچنین در مقوله آموزش نیز ملاحظات و الزاماتی برای خودمان تعریف کرده‌ایم که در هر رشته چه کاری باید انجام دهیم تا مراکز و مربیان توانمند شوند و نقاط ضعف و قوت معلوم شود و با این نگاه‌، برنامه جهت اجرایی شدن نهایی می‌شود و از یکم خرداد طرح شکل‌گیری شبکه آموزش قرآن چهارمحال‌وبختیاری عملیاتی می‌شود. 

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به اینکه نشست‌های شهرستانی از اول خرداد آغاز می‌شود، گفت: در این نشست‌ها هم مربیان و هم مدیران مراکز فعال که در این مرحله تحت پوشش طرح قرار دارند نسبت به تقویت شبکه آموزش توجیه و وارد دوره‌های توانمندسازی حضوری و مجازی می‌شوند. 

تعامل فعالان آموزش قرآن در استان 

کارگر ارتباط این مجموعه با یکدیگر را بسیار مهم ارزیابی کرد و توضیح داد: بر این اساس، فعالان آموزش قرآن کریم در لردگان و فارسان و بروجن و سایر شهرها و روستاها با یکدیگر تعامل خواهند داشت که بخشی از این تعاملات در فضای مجازی و بخشی در قالب کارگاه‌ها و دورهمی‌های حضوری در شهرکرد و شهرستان‌های مُعین طرح اتفاق خواهد افتاد. در این نشست‌ها، مربیان و فعالان عرصه آموزش یکدیگر را ملاقات می‌کنند و می‌شناسند و به تبادل اندیشه می‌پردازند. 

وی تأکید کرد: اگر بتوانیم یک شبکه آموزشی قوی و متقن را شکل دهیم و برای بخش‌هایی که نیاز به آموزش و توانمندسازی دارند برنامه بچینیم، یقین بدانید فضای فعالیت‌های قرآنی استان متفاوت خواهد شد، زیرا مربیان نقش مهمی در آموزش دارند ضمن اینکه پنج قرآن‌آموز برای هر مربی وارد این شبکه می‌شود تا تحت تعلیم قرار گیرد و پشتوانه‌ای برای مرکز قرآنی در آینده و در صورت غیبت احتمالی مربی باشند. 

کارگر با تصریح اینکه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر تحت پوشش طرح شبکه آموزش قرآن قرار می‌گیرند، گفت: برنامه‌هایی به‌صورت تخصصی در تابستان برای این افراد دیده شده است؛ یک دوره آموزشی فشرده در مشهد مقدس نیز برای این قرآنیان برنامه‌ریزی شده است.

وی بیان کرد: برای توانمندسازی شبکه آموزش قرآن استان هم استفاده از ظرفیت اساتید داخل استان و هم دعوت از اساتید خارج از استان پیش‌بینی شده است؛ ما در استان اساتید خوبی در زمینه قرائت، ترجنه و مفاهیم، حفظ و تدبر و... داریم که مربیان مطالب زیادی می‌توانند از آنان فراگیرند و تا کنون این فرصت برایشان فراهم نشده است.

تشکیل شبکه آموزش با ۵۰۰ مربی و قرآن‌آموز 

کارگر افزود: موازی با بهره‌گیری از اساتید استان، استفاده از برخی اساتید ملی در سه رشته حفظ، قرائت (شامل روخوانی و روانخوانی، تجوید، صوت و لحن) و ترجمه، مفاهیم و تدبر حتماً خواهیم داشت و در طول اجرای طرح که تا پایان سال تداوم دارد، در دستور کار قرار دارد که البته در مورد اساتيد ملی بخشی از کلاس‌ها به‌صورت حضوری و بخشی به‌صورت مجازی خواهد بود.

وی شکل‌گیری و معرفی حلقه‌های آموزش را نیز یادآور شد و بیان کرد: در طول این طرح، حلقه‌های موفق آموزش شناسایی و به آنان امکان بهره‌مندی ویژه از تجربیات اساتید اعطا می‌شود. در کنار این مربیان، پنج قرآن‌آموز بالای ۱۸ سال که جوان و باانگیزه و علاقه‌مند هستند، قرار دارند و این جوانان در سال آینده می‌توانند در قامت مربی به تدریس قرآن بپردازند. 

کارگر مربیان ۱۸ تا ۴۵ سال را مشمول طرح شبکه آموزش قرآن استان عنوان کرد و افزود: بر این اساس، مربیان دغدغه‌مند و فعال در طی امسال تقویت و توانمند و مراکز فعال استان نیز به برکت این اقدام، توانمندتر می‌شوند.

وی گفت: برای مربیان و مراکزی که کمتر فعال هستند نیز نشست‌های نیم‌روزه در تابستان تعریف شده که بتوانیم آنان را تشویق به فعالیت و نقش‌آفرینی کنیم و این افراد متقاعد به برگزاری کلاس و ارائه آموزش به جامعه مخاطب خود داشته باشند. 

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان تصریح کرد: ارزیابی از مؤسسات و خانه‌های قرآن استان در طول ماه مبارک رمضان حاکی از آن است که بالغ بر ۹۸ درصد مراکز ما فعال هستند و تلاش می‌کنند و تعدادی مرکز نیازمند ارتقا هستند که برای آنان در تابستان برنامه خواهیم داشت.

انتهای پیام
captcha