افزایش ۱۵ درصدی ذخیره‌سازی نمونه خون بند ناف نوزاد در چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4140073
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶

افزایش ۱۵ درصدی ذخیره‌سازی نمونه خون بند ناف نوزاد در چهارمحال‌وبختیاری

رئیس جهاددانشگاهی چهارمحال و بختیاری به ذخیره‌سازی ۲۰ نمونه خون بند ناف از ابتدای امسال تا کنون اشاره کرد و گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته است.

ذخیره خون بند ناف

سیروس رضایی، رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان با اشاره به اهمیت ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزاد، اظهار کرد: خون بند ناف و جفت به عنوان یک زباله بیولوژیکی بعد از تولد نوزاد دور ریخته می‌شود در حالی‌که در این بند ناف و جفت بین ۵۰ تا ۲۰۰ سی‌سی حجم خون وجود دارد که جمع آوری آن منجر به جمع‌آوری سلول‌های بنیادی می‌شود.

وی افزود: بیش از ۱۶۰ کارآزمایی برای بیماری‌های غیر خونی مانند فلج مغزی، اوتیسم، بیماری نقص قلبی، کاهش شنوایی و همچنین بیماری دیابت نوع یک در حال انجام است که خوشبختانه برخی از این کارآزمایی‌ها نیز در کشور آغاز شده است.

رضایی گفت: سلول‌های بنیادی پتانسیل درمان بیش از ۸۰ نوع بیماری را دارند و در حال حاضر بیشترین استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف در درمان بیماری‌های با منشأ خونی است.

رئیس جهاددانشگاهی استان جمع‌آوری ایمن و بدون تداخل در روند زایمان و سلامت مادر و کودک و همچنین قابل انجام در زایمان‌های طبیعی و سزارین و پایین بودن ریسک آلودگی به علت غربالگری مادر قبل از نمونه‌گیری و به دنبال انجام آزمایش‌های ویروسی و میکروبی که بر روی نمونه انجام می‌شود را مزیت‌های سلول‌های بنیادی خون بند ناف برای پیوند عنوان کرد.

رضایی  در ادامه با اشاره به تأسیس بانک خون بندناف رویان در کشور از سال ۱۳۸۴، اظهار کرد: دفتر نمایندگی رویان شهرکرد فعالیت خود را از اسفندماه ۱۳۹۴ آغاز کرده است.

وی ادامه داد: بانک خون بندناف رویان جهاددانشگاهی چهارمحال و بختیاری تا کنون بالغ بر ۹۷۳ نمونه جمع‌آوری و به بانک خون بند ناف رویان تهران ارسال کرده است‌.

رئیس جهاددانشگاهی چهارمحال و بختیاری تعداد ذخیره‌سازی نمونه خون بند ناف استان در سال گذشته را ۱۷۶ مورد عنوان کرد و ادامه داد: این آمار نسبت به سال ۱۴۰۰ ۵۱ درصد رشد داشته است.

رضایی به ذخیره‌سازی ۲۰ نمونه خون بند ناف از ابتدای امسال تا کنون اشاره کرد و گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته است.

وی هزینه اولیه ذخیره‌سازی را تقریبا هشت میلیون تومان عنوان کرد و گفت: امکان پرداخت به صورت اقساط و تسهیلات فراهم شده است.

رضایی تصریح کرد: تمامی نمونه‌ها در بانک خون بند ناف رویان تهران نگهداری می‌شود و در حال حاضر حدود ۳۰ نمایندگی در سراسر کشور فعال است که وظیفه اطلاع‌رسانی و جمع‌آوری خون بند ناف و ارسال نمونه به بانک خون بندناف رویان تهران را دارد.

وی در پایان تأکید کرد: متقاضیان می‌توانند در هفته ۳۴ بارداری به صورت حضوری به آدرس شهرکرد، خیابان شریعتی، درمانگاه تخصصی  امام علی(ع)، ساختمان دوم یا به صورت آنلاین از طریق آدرس الکترونیکیwww. rsct.ir   ثبت‌نام  و یا با شماره تلفن ۰۳۸۳۲۲۵۳۳۱۵- ۰۹۳۸۶۸۵۱۲۱۵ تماس بگیرند.

انتهای پیام
captcha