معلمانی که برای تحقق عدالت جهاد می‌کنند
کد خبر: 4138464
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
ایکنا گزارش می‌دهد

معلمانی که برای تحقق عدالت جهاد می‌کنند

در راستای تحقق عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر، معلمان با روحیه جهادی پای کار آمده و در کنار معلمی مشغول خدمت‌رسانی جهادی به نظام تعلیم و تربیت در جای‌جای چهارمحال‌وبختیاری به‌ویژه در مناطق دورافتاده و محروم هستند.

معلمان جهادی

ارتقای عدالت تربیتی و تحقق نصیب آموزشی برابر و نیز افزایش دسترسی افراد جامعه به خدمات آموزشی و پرورشی رایگان و باکیفیت و همچنین افزایش مشارکت اجتماعی، تربیتی اولیا، معلمان، نهادهای عمومی و دولتی، مردمی و خیریه و غیردولتی برای بهسازی آموزشی و پرورشی از ضروریات امروز نظام تعلیم و تربیت است. در راستای تحقق این ضروریات، معلمان با روحیه جهادی پای کار آمده و در کنار معلمی، در قالب قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر به‌صورت گروه‌های جهادی معلم‌محور ساماندهی شده و مشغول خدمت‌رسانی جهادی به نظام تعلیم و تربیت در جای‌جای چهارمحال‌وبختیاری به‌ویژه در مناطق دورافتاده و محروم هستند.

هفته گرامیداشت مقام معلم بهانه‌ای شد تا ایکنای چهارمحال و بختیاری، در گفت‌وگو با دبیران قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر اداره‌کل آموزش و پرورش و شهرستان لردگان با بخشی از اقدامات و فعالیت جهادی این معلمان در استان آشنا شویم.

احسان طاهری، دبیر قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه قرارگاه جهادی شهید مدافع حرم «محمدحسن قاسمی» با پیشنهاد مدیرکل آموزش و پرورش استان در اسفندماه ۱۴۰۰ تشکیل شد، اظهار کرد: در این راستا، ۱۱ گروه جهادی معلم‌محور شناسایی و در فروردین‌ماه ۱۴۰۱، ۱۱ حرکت جهادی در مدارس استان انجام شد که حرکت بزرگی نه‌تنها در استان بلکه در سطح کشور بود.

وی با ذکر اینکه در اردیبهشت‌ ۱۴۰۱ با بخشنامه وزارت آموزش و پرورش قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی در ادارات کل استان‌ها تشکیل شد، ادامه داد: بر این اساس، در استان ما که یک قدم از دیگر استان‌ها جلوتر بود قرارگاه شهید قاسمی استان به قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر تغییر نام یافت و شعب شهرستانی آن در تمامی مناطق ۱۷گانه آموزش‌و‌پرورش تشکیل شد.

طاهری بیان کرد: این قرارگاه‌ها به شناسایی معلمان و دانش‌آموزان در شهرها و روستاها پرداختند که این نیروها در قالب گروه‌های جهادی ساماندهی شدند؛ با کمک این گروه‌های جهادی به مثابه حلقه‌های میانی، نظام‌ مسائل مناطق مختلف آموزش و پرورش شناسایی و در جهت رفع آنها تسهیل‌گری می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه تعداد گروه‌های جهادی معلم‌محور در طی حدود یک سال از ۱۱ به ۱۱۵ گروه افزایش یافته است، گفت: در سال گذشته ۲۷۱ فعالیت جهادی انجام شد که قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر استان نهادهایی مانند بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، جمعیت فرهنگیان جوان استان و نیروهای جهادی را به‌صورت هم‌افزا گرد هم آورده و در راستای رفع مشکلات ناظر بر نظام آموزش و پرورش کار می‌کنند.

طاهری افزود: همچنین در نوروز ۱۴۰۲، ۴۵ گروه جهادی در شهرستان‌های گوناگون به فعالیت پرداختند که طی این فعالیت‌ها ۲۹۰ جهادگر به ۵۸۰۰ دانش‌آموز در حوزه پرورشی و آموزشی خدمات ارائه کرده و ۱۶۰ جهادگر نیز رنگ‌آمیزی ۱۷ مدرسه و ۵۶ کلاس درس را انجام دادند.

بهره‌مندی ۴ هزار دانش‌آموز از طرح «احسان تعلیم و تربیت»

وی با اشاره به موضوع جهاد آموزشی، ادامه داد: در اسفندماه سال ۱۴۰۱، طرح جهادی احسان تعلیم و تربیت توسط قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر آموزش پرورش چهارمحال و بختیاری و با همکاری جمعیت فرهنگیان جوان و بنیاد احسان آغاز شد که این طرح تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ادامه دارد.

دبیر جمعیت فرهنگيان جوان استان بیان کرد: در طرح «احسان تعلیم و تربیت»، ۵۷۳ معلم جهادگر ۴۰۰۰ دانش‌آموز را تحت پوشش آموزشی خود قرار داده و برای دانش‌آموزانی که از نظر درسی و مالی ضعیف هستند ۱۵ جلسه دو ساعته خارج از ساعات مدرسه کلاس درس برگزار می‌کنند، این طرح در تابستان سال جاری نیز ادامه خواهد داشت و در تمامی ۱۷ منطقه آموزشی اجرا می‌شود.

دبیر قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای طرح شهید روح‌الله عجمیان در ایام نوروز ۱۴۰۲، اضافه کرد: در این طرح با همکاری اداره‌کل نوسازی مدارس، گروه‌های جهادی و قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر کشور بالغ‌ بر ۱۰۰ میلیون تومان رنگ خریداری شد و در اختیار ۱۰ گروه جهادی قرار گرفت و کار رنگ‌آمیزی ۱۷ مدرسه در استان انجام شد.

طاهری ادامه داد: همچنین برنامه‌ریزی‌های لازم در حال انجام است تا این طرح در تابستان امسال نیز ادامه پیدا کند و امیدواریم بتوانیم بخش اعظمی از مدارس استان را با مشارکت گروه‌های جهادی و مردمی رنگ‌آمیزی کرده و تجهیزات آنها را تعمیر کنیم.

وی در خصوص اجرای طرح «ستاره شریف» با همکاری دانشگاه صنعتی شریف، بیان کرد: در این طرح اساتید سه هزار دانش‌آموز چهارمحال‌وبختیاری را تحت پوشش قرار داده و استعدادیابی می‌کنند تا دانش‌آموزان مستعد تحت آموزش‌ها و پرورش استعداد قرار گیرند و به کارآفرینان آینده کشور تبدیل شوند.

این معلم جهادی استان در پایان گفت: معلمان جهادی به‌دنبال منفعت مادی نیستند بلکه درواقع خودشان دغدغه دارند و به این عرصه ورود می‌کنند که همگی ذیل پرچم قرارگاه جهادی کار می‌کنند و این قرارگاه حتی‌الامکان کار جهادی این معلمان را حمایت می‌کند، به‌عنوان نمونه اختصاص بسته‌های حمایتی و لوازم‌التحریر و ... که با مدیریت این معلمان در مدارس دور و نزدیک توزیع می‌شود.

از تعمیر نیمکت‌ها تا آموزش قرآن

علی بوگری، معلم جهادی آموزش‌وپروش شهرستان لردگان و دبیر قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر این شهرستان در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به سابقه ۱۵ ساله فعالیت در گروه‌های جهادی در مناطق محروم، اظهار کرد: هفت سال در قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه در مناطق محروم در پنج عرصه زیرساخت و عمران، فرهنگی و اجتماعی، اشتغال و معیشت، سلامت و بهداشت و تعلیم و تربیت به‌صورت تخصصی فعالیت داشته‌ام.

وی با ذکر اینکه از سال گذشته به‌صورت ویژه به فعالیت‌های جهادی عرصه تعلیم و تربیت خاصه در آموزش و پرورش وارد شده است، ادامه داد: اولین خدمتم در این عرصه مربوط به یک مدرسه در روستای ارمند شهرستان خانمیرزا که به همراه همسنگرانم در یک اردوی هفت روزه در این منطقه به جهاد آموزشی و فرهنگی پرداختیم.

بوگری با برشمردن برخی از عناوین اقدامات انجام شده در قالب گروه‌های جهادی معلم‌محور در مناطق محروم، گفت: پس از انتخاب دو منطقه هدف یعنی منطقه شهرک‌ها و حاجی‌آباد لردگان که از حیث زیرساختی و آسیب‌های اجتماعی در وضعیت نامطلوبی قرار داشتند، بالغ بر ۳۷ خدمت در این مدارس انجام شد. ۱۰ گروه جهادی مردم‌نهاد محلات شناسایی و تلاش شد که این ظرفیت‌ها را به سمت فعالیت‌های تعلیم و تربیت سوق بدهیم؛ همچنین چند گروه جهادی معلم‌پایه شناسایی شد.

این معلم جهادی شهرستان لردگان افزود: در جهت تسهیل و تسریع در خدمات یک کمیته متشکل از ۱۸ عضو از اعم از فرمانداری، بخشداری، بهزیستی، کمیته امداد، مدیر و معاونت‌های آموزش و پرورش و ... تشکیل شد که جلسات مستمری جهت هماهنگی و پیشبرد امور برگزار می‌کنند. نیازهای دانش‌آموزان از طریق اين کمیته احصا و شناسایی می‌شود، همچنین در بسیاری از موارد با کمک مدیران مدارس و مشاوران نیازهای اساسی به اطلاع می‌رسد تا جهت رفع آنها اقدام شود.

بوگری برخی از فعالیت‌های جهادی این گروه‌های جهادی را مورد اشاره قرار داد و گفت: رنگ‌آمیزی، مرمت و زیباسازی مدارس، برپایی غرفه مشق احسان و جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت، برگزاری کلاس‌های امداد و کمک‌های اولیه برای دانش‌آموزان، برپایی کارگاه‌های آموزشی برای دانش‌آموزان، تشکیل دو هیئت دانش‌آموزی، برپایی جلسات تبیین و روشنگری و پرسش و پاسخ آزادانه در مدارس بخشی از اقدامات جهادی هستند.

وی ادامه داد: همچنین می‌توان به مواردی چون اهدای ۱۸۰ چادر نماز به دانش‌آموزان بی‌بضاعت، برگزاری یادواره شهدای دانش‌آموزی، برگزاری کلاس‌های جهاد آموزشی با هدف آموزش به دانش‌آموزان ضعیف، برپایی محافل قرآنی و کلاس‌های قرآن در ماه رمضان و تعطیلات نوروز، همایش ۸۰۰ نفری دانش‌آموزان روزه‌اولی و اهدای ۸۰۰ بسته فرهنگی و تعمیر ۸۰۰ میز و صندلی و نیمکت دانش‌آموزان اشاره کرد.

بوگری با اشاره به اینکه قاطبه فعالیت‌ها با حضور معلمان جهادی و مشارکت پررنگ دانش‌آموزان انجام شده است، بیان کرد: تمرکز فعالیت‌ها در مناطق محروم و آسیب‌پذیر بوده است و تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی از جمله اقدامات جهت حمایت از دانش‌آموزان کمتربرخوردار بوده است.

این معلم جهادی استان تأکید کرد: علاوه بر راه‌های شناسایی نیازهای دانش‌آموزان که ذکر شد، تلاش شده تا با حضور میدانی این نیازها رصد و احصا شود. یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه تعلیم و تربیت در برخی مناطق لردگان از جمله شهرک‌ها، مدارس استیجاری هستند که این معضل حل نشده است؛ همچنین کمبود میز و صندلی و نیمکت به‌ویژه در ابتدای سال تحصیلی بسیار مشهود بود که تعمیر میز و نیمکت‌ کمک بزرگی در جهت تقلیل این معضل بود.

ضرورت فعالیت معلمان جهادی

بوگری در پاسخ به پرسشی مبنی بر ضرورت و اهمیت فعالیت معلمان جهادی، توضیح داد: به دلیل پراکندگی و وسعت مدارس در جای‌جای استان، امکانات آموزشی آنچنان که باید و شاید به مدارس و دانش‌آموزان مناطق محروم نمی‌رسد و لذا مدارس مناطق دورافتاده از تجهیزات اندک ضروری محرومند؛ قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر یک تسهیل‌گر است که نیازهای مدارس را بدون واسطه به گوش مسئولان رسانده و ظرفیت خیران و دستگاه‌ها را به سمت این مدارس گسیل می‌دهد.

وی ادامه داد: قرارگاه همچنین صدای مدیران و معلمان و دانش‌آموزان را به مسئولان ارشد استان می‌رساند لذا یک تسهیل‌گر قوی برای حل نظام‌مسائل مجموعه آموزش و پرورش به‌ویژه در مناطق دورافتاده و محروم است. تسهیل‌گری قرارگاه باعث می‌شود که مدیران مدارس با یک منطق قوی و در سریع‌ترین زمان مشکلات مدارس خود را به اطلاع مسئولان برسانند تا حد و فصل شود.

دبیر قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر لردگان بیان کرد: فعالیت جهادی و بدون چشمداشت معلمان ذیل این قرارگاه سبب امیدآفرینی و ایجاد انگیزه در لایه‌های مختلف اجتماع می‌شود؛ خوشبختانه این معلمان روی معضلات بر زمین مانده در طول سالیان طولانی دست می‌گذارند که مردم از حل و فصل این مشکلات ناامید شده‌اند و مردم وقتی مشاهده می‌کنند که گروه‌های جهادی برای رفع آنها آستین همت بالا زده‌اند، امیدآفرینی اتفاق می‌افتد.

بوگری تأکید کرد: معلمان جهادی رسالت پر کردن خلأهایی را دارند که در طول سالیان ایجاد شده و بی‌عدالتی‌هایی که در نظام تعلیم و تربیت و حوزه آموزشی و کمک‌آموزشی اتفاق افتاده است؛ آنا همچنين نسبت به تقلیل و رفع معضلات ناشی از عدم توزیع عادلانه ثروت به‌ویژه در روستاها و مناطق محروم اهتمام دارند.

وی با بیان اینکه گروه‌های جهادی معلم‌پایه در جهت تحقق عدالت آموزشی و تقسیم عادلانه ثروت با نگاه به مناطق محروم تلاش می‌کنند، گفت: روستاهایی در مناطق محروم سراغ دارم که دانش‌آموزان در فضایی بی‌روح و بدون امکانات آموزشی و محیط شاداب مشغول تحصیلند، معلمان جهادی با شناسایی این مناطق، در جهت کاهش این مشکلات از مسئولان مطالبه‌گری می‌کنند.

بوگری با تأکید بر اینکه همه دانش‌آموزان چه در مناطق روستایی و عشایری و چه شهری حق دارند از امکانات آموزشی مناسب برخوردار باشند، بیان کرد: قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر در راستای ایجاد توازن امکانات آموزشی در تمامی مدارس استان تلاش می‌کند.

موانع پیش روی معلمان جهادی

مسئول گروه جهادی عشاق‌الحسین(ع) لردگان در خصوص موانع پیش روی نیروهای جهادی، توضیح داد: یکی از مشکلات این گروه‌ها این است که برخی مسئولان هنوز ظرفیت گروه‌های جهادی را باور ندارند، گروه‌های متشکل از جوانان مؤمن و انقلابی که همواره پای کار و به دنبال حل مسائل هستند اما هنوز اعتماد و باور مسئولان نسبت به آنان محقق نشده است.

بوگری تأکید کرد: اگر این باور و اعتماد مسئولان نسبت به گروه‌های جهادی شکل بگیرد، یقین بدانید گره‌هایی به دست این جوانان باز می‌شود که بسیاری از مسئولان در باز کردن آن درمانده هستند و نمی‌توانند کاری انجام دهند؛ نبود یا کمبود حمایت‌های مالی از گروه‌های جهادی یکی از موانع فعالیت آنان است.

وی با بیان اینکه گروه‌های جهادی از حیث نیروی انسانی و انگیزه و نشاط برای کار و نیز سواد و تخصص کمبودی ندارند، گفت: حمایت مالی متأسفانه یکی از مهم‌ترین مشکلات این گروه‌ها در جهت رسیدن به اهداف است.

بوگری در خصوص تجارب خود از بازخورد مردم نسبت به فعالیت گروه‌های جهادی، توضیح داد: در سال ۹۷ در یکی از مناطق روستایی لردگان حضور یافتیم و چهار روستا در نقطه کور قرار داشت که اهالی از امکانات تلویزیون محروم بودند، با تلاش و مطالبه‌گری گروه جهادی، این امکان برای روستاییان فراهم شد که شبکه‌های صدا و سیما را دریافت کنند و مورد استفاده قرار دهند که بازخورد بسیار خوبی از جانب‌ آنان دریافت کردیم.

وی افزود: در روستای دیگری حضور یافتیم که هنوز از لوله‌کشی آب در منازل محروم بودند و از چشمه‌ای که در جوار روستا بود آب برداشت می‌کردند، با همکاری و حمایت اداره آب، لوله‌کشی انجام و این معضل رفع شد و هنوز هم مردمان روستا از این اقدام گروه جهادی به نیکی یاد می‌کنند.

بوگری در پاسخ به این پرسش که تعریف شما از معلم جهادی چیست؟ گفت: تمامی معلمان با فداکاری و ایثارگرانه در نظام تعلیم و تربیت مشغول کار هستند اما معلم جهادی کسی است که با تمام وجود بدون چشمداشت و یا غُرزدن از نظام‌مسائل آموزش و پرورش گروه‌گشایی می‌کند و برای تربیت نسلی مؤمن و متعهد و پویا دغدغه دارد.

وی در پایان گفت: معلم جهادی کسی است که در کنار کلاس‌داری و آموزش به امر خطیر تربیت نسل متعهد و انقلابی می‌پردازد که بتواند مدیریت آینده کشور را در دست گیرد، معلمی که در کنار کار رسمی خود بدون توقع و به‌صورت شبانه‌روزی به خدمت‌رسانی مشغول است.

انتهای پیام
captcha