وعده‌ای که به اعتماد مؤسسات قرآنی آسیب زد
کد خبر: 4136342
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۳
ایکنا گزارش می‌دهد

وعده‌ای که به اعتماد مؤسسات قرآنی آسیب زد

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی چهارمحال‌وبختیاری گفت: بدقولی متولیان ارشاد در همایش مؤسسات قرآنی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم مبنی بر اختصاص بُن خرید به مؤسسات باعث گلایه‌مندی شده و بی‌اعتمادی مدیران مؤسسات به اتحادیه قرآنی استان‌ را به همراه داشته است.

مرتضی رفیعی، مدیر عامل اتحادیه قرآنی استان

در آغازین روزهای سی‌اُمین نمایشگاه قرآن کریم که از ۱۲ فروردین‌ماه در تهران آغاز به‌کار کرد، ۱۸۰ مؤسسه قرآنی استان‌ها با دعوت اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی هر استان راهی نمایشگاه شدند تا ضمن شرکت در همایش مؤسسات قرآنی در حاشیه نمایشگاه، بُن خرید از نمایشگاه را نیز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کنند اما تنها ۶۰ مؤسسه قرآنی این بُن‌کارت را دریافت کردند و اعلام شد که برای مابقی مؤسسات این حمایت به‌صورت نقدی طی یکی دو روز آینده به حساب آنان واریز خواهد شد، وعده‌ای که امروز با گذشت ۲ هفته هنوز عملیاتی نشده است.

از چهارمحال‌وبختیاری، چهار بانوی مدیر مؤسسات فعال قرآنی برای حضور در این برنامه نمایشگاه اعلام آمادگی کردند و با هزینه شخصی عازم تهران شدند که هنوز حمایت موعود را دریافت نکرده و نسبت به مسئولان گلایه‌مند هستند.

سمیره رئیسی، مدیر مؤسسه قرآنی حضرت رقیه(س) نافچ در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با گلایه از بدقولی مسئولان در نمایشگاه قرآن کریم، اظهار کرد: بنده و سه بانوی قرآنی دیگر با وجود مشکلات و داشتن فرزند کوچک، رنج سفر را به جان خریدیم اما به‌جز تحمیل هزینه ایاب و ذهاب به تهران و بازماندن از ۲ روز روزه‌داری، رهاوردی از این سفر نداشتیم.

وی ادامه داد: از سوی اتحادیه استان به ما اطلاع دادند که بناست در گردهمایی مؤسسات و مراکز قرآنی کشور، حمایتی برای خریداری اقلام قرآنی نمایشگاه صورت بگیرد که این مهم تا امروز محقق نشده است.

رئیسی تأکید کرد: این گلایه از اتحادیه قرآنی استان نیز وجود دارد که چرا با وجود عدم اطلاع از روند برنامه و حتی عدم پیش‌بینی مکان استراحت و پذیرایی برای مديران دعوت شده به نمایشگاه، ما را به این برنامه دعوت کردند.

گلایه‌مندی مدیران مؤسسات از بدقولی مسئولان

در ادامه، مرتضی رفیعی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه حضور مدیران مؤسسات در همایش مؤسسات قرآنی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به‌عنوان شرط دریافت بُن حمایتی اعلام شده بود، گفت: بنده به محض دریافت دعوت‌نامه و تعداد سهمیه استان که چهار مؤسسه بود، با بسیاری از مدیران مؤسسات تماس گرفتم و از مدیران دعوت کردم؛ بسیاری از آنان شرایط حضور را نداشتند و نپذیرفتند اما در نهایت چهار مؤسسه از شهرهای مختلف استان این دعوت را پذيرفتند و به تهران رفتند.

وی ادامه داد: متأسفانه بی‌تدبیری و بدقولی متولیان این برنامه مبنی بر اختصاص بُن حمایتی به مؤسسات قرآنی باعث گلایه‌مندی فعالان قرآنی شده و بی‌اعتمادی مدیران مؤسسات به اتحادیه قرآنی استان را به همراه داشته است.

رفیعی تأکید کرد: انتظارمان این است که مسئولان در خصوص این عملکرد خود توضیح بدهند و پاسخی برای مدیران مؤسسات ارائه دهند چرا که این افراد گذشته از عدم دریافت حمایت وعده داده شده، هزینه ایاب و ذهاب را نیز متحمل شدند و به‌علاوه، دو روز ماه مبارک رمضان را در تهران بدون پیش‌بینی برای اسکان و غذا از سوی دست‌اندرکاران، بودند.

آسیب به شأن اتحادیه قرآنی

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان با تصریح اینکه این قبیل اتفاقات سبب بی‌اعتمادی قرآنیان به اتحادیه می‌شود، توضیح داد: وقتی جامعه قرآنی عامل این بی‌نظمی را از چشم اتحادیه ببینند، چه انتظاری وجود دارد که در دیگر برنامه‌ها از اتحادیه حرف‌شنوی داشته و تعامل و همکاری و همراهی کنند، طبعاً قرآنیان با مشاهده این دست اتفاقات، ترجیح می‌دهند که خودشان مستقل‌ از نهادهای قرآنی فعالیت داشته باشند چرا که قدرتی در اتحادیه نمی‌بینند که بتواند وعده‌ها و سخنان خود را عملیاتی کند.

رفیعی افزود: وقتی مؤسسات ببینند حرف و عمل اتحادیه یکی نیست، به شأنیت اتحادیه آسیب وارد می‌شود و لذا ما نیز گلایه‌مند و پیگیر موضوع هستیم که تا کنون پاسخی به ما نداده‌اند تا به مؤسسات اعلام کنیم. اتحادیه‌ای که نتواند از مؤسسات حمایت و حرف‌های خود را عملیاتی کند، نخواهد توانست همراهی مؤسسات و فعالان قرآنی را با خود داشته باشد.

این چهره قرآنی استان با تأکید بر اینکه شرط الزامی دریافت بن حمایتی حضور در همایش مؤسسات در نمایشگاه اعلام شده بود، تصریح کرد: امیدواریم این شرط ترفندی برای پرتعداد کردن همایش خودشان نبوده باشد و وعده داده شده به مؤسسات قرآنی هر چه زودتر عملیاتی شود؛ این اتفاق فاجعه‌بار می‌توانست با یک مدیریت و تدبیر خوب، رقم نخورد یعنی مسئولان با توجه به طولانی بودن روند کارهای اداری تا واریز مبلغ به حساب مؤسسات، با قرآنیان صادق باشند و مهلتی را برای تحقق وعده خود اعلام کنند که امکان عمل به آن‌را داشته باشند.

جلسات بدون خروجی با مسئولان

رفیعی با تصریح اینکه این گلایه‌مندی به مدیرکل ارشاد استان نیز اعلام و مطالبه شده است، گفت: در نشست هماهنگی نمایشگاه قرآن استان که با حضور مدیران برخی مؤسسات در اداره‌کل ارشاد برگزار شد، اعلام کردم که این عدم عمل به وعده باعث گلایه مؤسسات و آسیب به اعتماد آنان شده است و خواستار پیگیری شدیم.

مديرعامل اتحادیه قرآنی استان با ابراز تأسف از نبود حمایت از اتحادیه قرآنی از سوی ارشاد استان، بیان کرد: درخواستی به این اداره‌کل با امضای معاون وزیر ارشاد برای حمایت در قالب تبصره ۱۷ ارسال شد که متأسفانه بدون پاسخ ماند. در این نامه از ادارات کل ارشاد استان‌ها درخواست شده است که از اتحادیه‌های استانی برای تأمین هزینه‌های جاری به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان حمایت کنند اما تا کنون این حمایت انجام نشده است.

رفیعی با تصريح اینکه وعده‌های مسئولان در قالب نامه و مصوبه و ... خوب و امیدوارکننده است اما در مقام عمل اتفاق نمی‌افتد، تأکید کرد: با وجود وعده‌های دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی و قرآنی، هیچ حمایتی از اتحادیه صورت نگرفته و سخنان مدیران در حد جلسات و نشست‌ها بود و عملیاتی نشد؛ پرسش اینجاست که ما چه حمایتی از مؤسسات قرآنی داشته‌ایم که رفاقت آنان را انتظار داشته باشیم.

وعده نشست رمضانيه جامعه قرآنی محقق نشد

وی با ابراز تأسف از بی‌ثمر بودن جلسات با مسئولان قرآنی استان، بیان کرد: در ماه مبارک رمضان مقرر شده بود نشست جامعه قرآنی به همراه مسئولان قرآنی با نماینده ولی‌فقیه در استان برگزار شود که برنامه‌هایی همچون تلاوت قاریان نوجوان، اجرای گروه تواشیح و ... پیش‌بینی شده بود اما این دیدار به هر دلیلی برگزار نشد و نتیجه این رویکرد، سلب اعتماد از قرآنیان است و ذهنیت خوبی را در آنان ایجاد نمی‌کند.

رفیعی به برگزاری نمایشگاه قرآن استان نیز اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه این نمایشگاه بناست شنبه هفته آینده آغاز شود، طی پرس و جویی که از رئیس اداره قرآن و عترت اداره‌کل آموزش و پرورش داشتم، با اطلاع می‌گویم که هنوز هیچ نامه‌ای از مصوبات جلسات هماهنگی برگزاری نمایشگاه به این اداره ارسال نشده است.

انتهای پیام
captcha