آیت‌الله دهکردی شخصیتی فرا ملی دارد
کد خبر: 4120472
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
مشاور رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور:

آیت‌الله دهکردی شخصیتی فرا ملی دارد

مشاور رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه باید از زندگینامه علما فیلم ساخته شود، گفت: به راحتی نمی‌توان فردی را در مقام آیت‌الله سید ابوالقاسم دهکردی پیدا کرد و باید این دست عالمان به نسل جوان شناسانده شود و فیلم‌ها و سریال‌هایی در مورد این شخصیت ساخته شود چرا که آیت‌الله دهکردی شخصیتی فرا ملی دارد.

سیدیدالله شیرمردی، مشاور رئیس شورای عالی حوزه علمیه

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدیدالله شیرمردی، مشاور رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور امروز، 18 بهمن‌ماه در «اولین همایش ملی آیت‌الله سیدابوالقاسم نجفی دهکردی» با اشاره به نقش روحانیت از صدر اسلام تا دوران رضاخان، اظهار کرد: مسئله علم و عالم مسئله اساسی در دین مبین اسلام است و در قرآن کریم مورد تأکید قرار گرفته و پیامبر اکرم(ص) فرمودند که علما وارثان پیغمبر هستند.

شیرمردی افزود: باید از زندگینامه علما فیلم ساخته شود، به راحتی نمی‌توان فردی را در مقام آیت‌الله سید ابوالقاسم دهکردی پیدا کرد و باید این دست عالمان به نسل جوان شناسانده شود و سریال‌هایی در مورد این شخصیت ساخته شود چرا که آیت‌الله دهکردی شخصیتی فرا ملی دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در جغرافیای قدیم استان اصفهان بخشی از قلمرو بختیاری‌ها بود و ییلاق و قشلاق بین این دو استان انجام می‌شد، گفت: سپاه بختیاری به فتوای علما تهران را فتح و مشروطه را بنیان‌گذاری کردند و این مشروطه زمینه‌ساز پیروزی انقلاب اسلامی شد.

شیرمحمدی با اشاره به اینکه بختیاری‌ها اولین قومی بودند که به تشیع در ایران پیوستند، توضیح داد: بختیاری‌ها با تمام قوا پشتیبان علما بودند و نفوذ علما بر ایل بختیاری بالا بود و این مطالب باید بیان شود؛ در افغانستان، کردستان و عراق قوم بختیاری ساکن هستند، قوم بختیاری ارتش بی نام و نشانی بودند که از علما در تمامی عرصه‌ها دفاع می‌کردند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه از صدر اسلام تا دوران رضا شاه حوزه و دانشگاه از یکدیگر تفکیک نشده بودند، گفت: حوزه با قدمت بیش از 1400 ساله شیعه، بزرگ‌ترین نرم‌افزار علمی را در جهان تولید کرده است؛ شیخ بهایی، ملا صدرا و آیت‌الله دهکردی جزو مفاخر علمی هستند و دانشمندان جهان باید در مقابل این افراد زانو می‌زدند.

وی با تأکید بر اینکه اصفهان مرکز امپراطوری شیعه در گذشته بود، یادآور شد: وقتی صفویه اصفهان را به عنوان پایتخت برگزید، تمدن شیعه به جهان صادر شد و در بزرگترین مرکز علمی پزشکی جهان یعنی دانشگاه هاروارد مجسمه ابن علی سینا نصب شده است، این عالم حرف اول در طب را در جهان می‌زند.

آیت‌الله دهکردی از مفاخر شیعه است

شیرمردی با بیان اینکه آیت‌الله سید ابوالقاسم دهکردی جزو مفاخر بزرگ شیعه است، تصریح کرد: روحانیت از صدر اسلام تاکنون به تولید علم مشغول بوده است و اسلام به همه زمینه‌ها توجه کرده و باید از آن نهایت استفاده را ببریم، علوم تجربی غرب از تئوری‌های خودشان عقب‌نشینی کردند، زیرا اقتصاد را به رکود کشاندند.

مشاور شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور با تأکید بر اینکه هزاران میلیارد دلار برای ترویج فرهنگ مبتذل غربی با سینما، هنر و موسیقی هزینه صرف می‌شود، بیان کرد: غربی‌ها از اصول خود عقب‌نشینی کردند و در حال پناه بردن به سمت دین و مذهب هستند، شاهد خواهیم بود که اسلام دین اول این کشورها خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه حوزه و دانشگاه جدا از یکدیگر نیستند، بیان کرد: نباید بین این دو نهاد علمی جدایی بیفتند، علم بدون دین سودی نخواهد داشت و موجب می‌شود که خسارت به جامعه وارد شود.

شیرمردی در خصوص امنیت ملی در کشور، تأکید کرد: ایران را علما سربلند کردند و در تاریخ مستندات قوی در این خصوص وجود دارد، علما همواره در سیاست تأثیرگذار بوده‌اند اما وقتی تعدادی از این علما را به شهادت رساندند و تبعید کردند، آیت‌الله دهکردی بیانیه دادند و اجناس خارجی تحریم کردند و اروپا تسلیم شد.

این استاد حوزه علمیه افزود: جهان بشریت به امثال آیت‌الله دهکردی نیاز دارد، اساتید حوزه و دانشگاه باید در تربیت نسلی همانند این عالم گرانقدر کوشا باشند، برای این کار نیازمند برنامه‌های تربیتی هستیم، امروز می‌توان ده‌ها و صدها آیت‌الله دهکردی را تربیت کنیم.

انتهای پیام
captcha