شهیدی که طلوع خورشید انقلاب را ندید
کد خبر: 4118808
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۸
یادبود تنها شهید ۱۲ بهمن ۵۷

شهیدی که طلوع خورشید انقلاب را ندید

پیکر مبارز انقلابی شهید «قربانعلی داودی فارسانی» که در انتظار طلوع خورشید انقلاب اسلامی در کشور بود، در روز جمعه ۱۳ بهمن ۵۷ و چند روز قبل از پیروزی انقلاب، با حضور پرشور مردم نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری در فارسان تشییع و خاکسپاری شد.

شهید قربانعلی داودی

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، یکی از تفاوت‌های اساسی انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب‌های جهان وجود عنصر ایمان و اعتقادات دینی و مذهبی در میان غالب مخالفان حکومت پهلوی بود. این شاخصه در ماهیت انقلاب ایران و روند مبارزات مردمی به‌وضوح مشاهده می‌شود و یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین عوامل در شکل‌گیری و تداوم این ویژگی، مربوط به نتایج و پیامدهای و دستاوردهای نهضت حسینی است.

آفرینش صحنه‌های با شکوه ایثار و شهادت و نقش ماه محرم در تقویت و اوج‌گیری مبارزات انقلابی مردم ایران بر کسی پوشیده نیست و نیازی به اثبات ندارد. بنابراین مفاهیم والایی چون شهید و شهادت در فرهنگ دینی مردم ایران معنایی متفاوت با سایر فرهنگ‌ها دارد و گواه آن، خیل عظیم شهدایی است که در جریان مبارزات انقلابی و همچنین در دفاع مقدس جان خود را عاشقانه و آگاهانه در راه تحقق آرمان‌های الهی و ملکوتی انقلاب اسلامی بر کف دست گذاشتند و ایثار و فداکاری کردند، جریانی که امروز نیز در جای‌جای میهن اسلامی و حتی در خارج از مرزها تداوم دارد و عطر شهادت با شهیدان مدافع وطن، شهدای امنیت و مدافعان حرم و ... در کشور جاری و ساری است.

۱۲ بهمن‌ماه و آغاز ایام‌الله دهه فجر بهانه‌ای شد تا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب در چهارمحال‌وبختیاری، با تنها شهید فخرآفرین و فجرآفرین تاریخ ۱۲ بهمن ۵۷ در استان و کشور یعنی شهید قربانعلی داودی بیشتر آشنا شویم.

چهارمحال و بختیاری در دوران مبارزات انقلابی، هفت شهید به‌نام‌های «قربانعلی داودی فارسانی»، «سیدعباس صالحی»، «علی‎محمد مرادی سیبکی»، «خسرو سلیمی ناغانی»، «غلامحسین آبافَت بروجنی»، «ابراهیم قاسمی» و «اسکندر آذر خراجی» را تقدیم کرده است.

شهید کربلایی «قربانعلی داودی فارسانی» در تاریخ ۱۰ تیرماه ۱۳۰۸ در شهر فارسان از توابع چهارمحال و بختیاری به دنیا آمد. پدرش رجبعلی، کارگر و مادرش فخری‌نساء خانه‎دار بودند. او تا پایان دوره ابتدایی درس خواند و در سال ۱۳۳۴ ازدواج کرد که صاحب شش پسر و دو دختر شد.

شهید داودی فردی مؤمن و متعهد، زحمت‌کش و تلاشگر بود و علاقه زیادی به اهل بیت(ع) داشت که در سال ۱۳۳۸ به زیارت عتبات عالیات در کشور عراق تشرف یافت.

این شهید والامقام در فعالیت‌های سیاسی علیه رژیم منحوس پهلوی حضوری فعال داشت و کسبه و بازاریان شهر فارسان را به مبارزه علیه رژیم طاغوت دعوت می‌کرد. با اوج گیری مبارزات و حرکت‌های انقلابی در سال ۱۳۵۷، وی نیز فعالیت‌های شدیدتری را علیه رژیم طاغوت آغاز می‌کند که به علت همین فعالیت‌ها چند بار از سوی مأموران ساواک تحت تعقیب قرار گرفت و بازداشت شد.

همچنین به علت نصب تمثال امام خمینی(ره) بر درب مغازه خود، چنین بار در حمله چماق‌داران و ضدانقلابیون مورد ضرب و شتم قرار گرفت و شیشه‌های مغازه وی شکست، ولی از آرمان خود دست‌ بر نداشت. در روز چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۵۷ و در آستانه ورود رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) به میهن، گروه‌های مختلف مردم انقلابی دست به راهپیمایی و تظاهرات علیه رژیم ستمشاهی پهلوی زده بودند که راهپیمایی آن روز در شهر فارسان هم برپا شد؛ حین راهپیمایی در مسیر مسجد جامع این شهر به سمت سه‌راهی باباحیدر، چماق‎داران رژیم شاهنشاهی و ضدانقلابیون به تظاهرکنندگان حمله‌ور شدند و عد‌ه‌ای را زخمی و مجروح کردند.

شهید داودی نیز به‌عنوان یکی از عوامل اصلی تدارک این راهپیمایی، بر اثر ضربات وارده به سر دچار آسیب مغزی شد و بعد از انتقال به بیمارستان ثریای اصفهان، بیمارستان آیت‌الله کاشانی امروز، در ساعت ۱۷ فردای آن روز یعنی پنج‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ و در سن ۴۹ سالگی به شهادت رسید.

پیکر این مبارز انقلابی شهید که در انتظار طلوع خورشید انقلاب اسلامی در کشور بود، در روز جمعه ۱۳ بهمن و چند روز قبل از پیروزی انقلاب، با حضور پرشور مردم نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری در شهر فارسان تشییع و خاکسپاری شد.

براساس اسناد و اطلاعات بنیاد شهید و امور ایثارگران، شهید قربانعلی داودی فارسانی، تنها شهید روز ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ در کشور است و روز ۱۲ بهمن به‌مناسبت شهادت وی، به‌عنوان روز شهرستان فارسان نامگذاری شده است. همچنین از آنجا که این شهید بزرگوار جزو اصناف و بازاریان بود، به‌عنوان شهید شاخص بسیج اصناف کشور معرفی شده است.

منبع: کتاب تاریخ شفاهی شهدای شاخص انقلاب اسلامی در چهارمحال‌وبختیاری، تألیف مریم نیکوزاد، داراب ظفریان، حوزه هنری انقلاب اسلامی چهارمحال‌وبختیاری، تابستان ۹۹.

انتهای پیام
captcha