ظرفیت بالای اتحادیه مؤسسات قرآنی و بی‌توجهی به اولویت‌ها + صوت
کد خبر: 4117834
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۸
منصور آقامحمدی در برنامه افق رادیو قرآن مطرح کرد:

ظرفیت بالای اتحادیه مؤسسات قرآنی و بی‌توجهی به اولویت‌ها + صوت

قائم مقام اتحادیه مدغم قرآنی سابق گفت:‌ با تمام احترامی که برای 15 نفر عضو هیئت مدیره اتحادیه فعلی قائل هستم، اما اعتقاد دارم آنها به دنبال اولویت‌ها نبوده‌ و بیشتر کارهای هیجانی صورت گرفته است.

هیئت مدیره اتحادیه قرآنی با وجود ظرفیت بالایی که دارد به دنبال اولویت‌ها نیست

به گزارش ایکنا، برنامه افق رادیو قرآن، امروز هشتم بهمن‌ماه با حضور منصور آقامحمدی، پیشکسوت قرآنی و قائم مقام سابق اتحادیه مدغم قرآنی(اتحادیه منحل شده) با موضوع اولویت‌بندی و سیاستگذاری در حوزه قرآن کریم به روی امواج این شبکه رادیویی رفت.

منصور آقامحمدی، در ابتدای صحبت‌های خود در این برنامه رادیویی ضمن اشاره به پیشینه‌ای از فعالیت‌های قرآنی بخش مردمی از ابتدای انقلاب تاکنون و فرایند ادغام اتحادیه‌های قرآنی، به قرار داشتن در آستانه دهه فجر و انقلاب مردم ایران اشاره کرد و گفت: انقلاب ما رویکرد مردمی داشته و مبتنی بر آموزه‌های قرآن و ائمه معصومین(ع) بوده است. از اوایل انقلاب بحث محور قرار دادن قرآن کریم مورد توجه بوده و دولت سیزدهم نیز با همین رویکرد مردمی بودن پای کار آمده است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های قرآنی بخش مردمی دو دستگاه وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی در یک مقطع تجمیع شد، افزود: بر اساس آن تصمیم شد که بخش صدور مجوز و سیاست‌گذاری در برنامه‌ها از سوی سازمان تبلیغات اسلامی انجام شود و وزارت ارشاد نیز از نظر سخت‌افزاری حمایت‌های لازم را به عمل بیاورد. در ادامه و پس از مدتی برخی دوستان اعلام کردند که فعالیت برخی مؤسسات پژوهشی است و سازمان تبلیغات وظیفه‌ای در این زمینه ندارد.

آقامحمدی در ادامه به اتفاقات دهه هشتاد و اواسط این دهه در حوزه قرآن کریم اشاره و تصریح کرد: در اواسط دهه 80 وزارت ارشاد تشخیص داد برای اینکه حجم مراجعان مؤسسات را به سمت خود کم کند، اتحادیه مؤسسات را تشکیل دهد، در ادامه و در سال 88 هم چنین اتحادیه‌ای از سوی سازمان تبلیغات اسلامی تشکیل شد. در همان سال شورای عالی انقلاب فرهنگی دست به تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی زد تا کار سیاست‌گذاری در حوزه قرآن کریم را انجام دهد.

این پیشکسوت قرآنی همچنین به موضوع ادغام اتحادیه‌های قرآنی اشاره و اظهار کرد: بعد سوم مردادماه سال 99 ناظر بر بیانیه‌ای که یک سال قبل‌تر از سوی رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی صادر شده بود، اتحادیه جدید تشکیل شد تا کار مردمی در حوزه قرآن کریم تسهیل شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برخی بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مردم آذربایجان شرقی در بهمن‌ماه سال 93 اشاره و اظهار کرد: معظم‌له در آن دیدار فرمودند: «ما از اول انقلاب تا امروز هر وقت هر کاری را محول به مردم کرده‌ایم، آن کار پیش رفته است، هر کاری که انحصاری در اختیار مسئولان و رؤسا قرار داده‌ایم کار متوقف مانده یا کُند شده است. اما کار دست مردم که افتاد، مردم کار را خوب پیش بردند». این موضوع اهمیت واگذاری امور به بخش مردمی را بیش از پیش می‌رساند.

این حافظ کل قرآن در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا وجود تعداد بالای مؤسسات قرآنی لازم است یا خیر و آیا مؤسسات فعالیت‌های قرآنی را از مساجد خارج نکرده‌اند، گفت: در کشور حدود 75 هزار مسجد ثبت شده است، به این آمار باید قریب به 120 هزار حسینیه را نیز اضافه کرد. اصلاً بر اساس روایت معصوم آمده است که مساجد بنا شد برای حضور قرآن در آن، با تمام احترامی که برای دوستان و 15 نفری که در هیئت مدیره اتحادیه فعلی حضور دارند، هستم و اعتقاد دارم هر کدام ظرفیت‌های بالایی دارند، اما باید بگویم اولویت‌های خود را در نظر نگرفته‌اند همه کارها هیجانی شده و یکی از دلایلی که من نتوانستم به کار در این زمینه ادامه دهم، همین موضوع بوده است.

آقامحمدی با برشمردن برخی تأثیرگذاری‌های مؤسسات قرآنی از تعدادی بالای مؤسسات در کشور دفاع کرد و گفت:‌ اینکه گفته می‌شود مؤسسات مساجد را از فعالیت‌های قرآنی خالی کرده‌اند، قبول ندارم، سؤال من این است که ما چقدر از ظرفیت خیرین استفاده کرده‌ایم؛ ما نهایت کاری که کرده‌ایم، این بوده است که منتظر سازمان برنامه و بودجه بنشینیم تا منابعی را اختصاص دهد و بعد ببینیم آیا کمیته تخصیص این بودجه را اختصاص می‌دهد یا نمی‌دهد.

وی با اشاره به اختصاص یک میلیون تومان بودجه برای هر مؤسسه قرآنی در یک دوره خاص، گفت: این یک تدبیر غلط بود و با وجود گذشت زمان هنوز نتوانسته‌اند اسناد این هزینه‌ها را تسویه کنند. به اعتقاد من، اعتمادی وجود ندارد که کارها به بخش مردمی سپرده شود.

این فعال قرآنی گفت: ما هنوز نتوانسته‌ایم حلقه‌های وصل در حوزه مردمی را به هم مرتبط کنیم، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بارها اعلام کرده است که ظرفیت بقاع متبرکه می‌تواند در اختیار مؤسسات قرآنی قرار بگیرد. این یک ظرفیت بسیار بزرگ است اما آیا به دنبال جذب بقاع رفته‌ایم؟ ما می‌خواهیم انحصاری کار کنیم و در چنین شرایطی دولت هم نگاه می‌کند و می‌بیند این بخش موفقیتی نداشته است، در نهایت کار واگذاری را انجام نمی‌دهد.

بر اساس گزارش ایکنا، در ادامه این برنامه حجت‌الاسلام والمسلمین حجت مجیدی‌بیلندی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی نیز به صورت تلفنی روی خط برنامه آمد و به سؤالات جواد نصیری، مجری این برنامه پاسخ داد.

وی در صحبت‌های خود موانع فعالیت قرآنی در حوزه مردمی را دو بخش ساختاری و نرم‌افزاری معرفی کرد و با تأکید بر اینکه مؤسسات قرآنی در موضع ضعف هستند، گفت: ساختارهایی مانند مساجد، حسینیه، خانه‌های شهید و به طور کلی اماکنی که مردم در آن دور هم جمع می‌شوند و بستر معارف قرآنی را احیا می‌کنند، در کشور کم نیست. بخشی از موانع به دستگاه‌های متولی قرآن باز می‌گردد، دستگاه‌های دولتی که در 10 سال گذشته کار خود را انجام نداده‌اند. پاسخ این دستگاه‌ها وقتی که مطالبه‌گری می‌کنیم، این است که مؤسسات و اتحادیه قرآنی ابتدا باید برادری خود را ثابت کند تا ما نیز با آن‌ها همکاری کنیم.

مجیدی تصریح کرد:‌ وقتی یک نفر به یک مجموعه قرآنی وارد می‌شود، بر اساس سلیقه خود و نه بر اساس برنامه‌های راهبردی و ادامه دادن راه مدیران قبلی، کار می‌کند. این پراکندگی باعث می‌شود اتحادیه‌های قرآنی نتوانند کار خود را دنبال کنند و به ثبات برسند. باید یاد بگیریم که می‌توانیم با هم کار کنیم.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی بیان کرد: از زمانی که وارد فعالیت در این حوزه شده‌ام، تلاش‌های بسیاری صورت گرفت تا مؤسسات را به سمت تخصصی شدن حرکت دهیم، اما در نهایت آن چیزی که برداشت می‌کنیم به اندازه زحمات نیست و این به معنای آن است که مدیران و مؤسسات نیاز به بازآفرینی دارند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی با اشاره به اینکه در حال حاضر در خراسان رضوی 15 مؤسسه تخصصی فعالیت دارد، گفت: زمانی تعداد مؤسسات تخصصی فقط یک مؤسسه بود اما امروز این تعداد به 15 مؤسسه رسیده است. ظرفیت قرآنی استان خراسان رضوی بیشتر از این است و ما حداقل باید بالغ بر 150 مؤسسه تخصصی داشته باشیم.

منصور آقامحمدی در بخش دوم صحبت‌های خود به بیان نکاتی پرداخت و گفت: اینکه گفته می‌شود مؤسسات ضعیف هستند، درست است از زمانی که من در سازمان دارالقرآن بودم، شاهد بودم که اقدامات هیجانی در دوره‌ای انجام شد. بحث مالیات، بیمه، به کارگیری مربیان، استفاده از امکانات و مباحث فراوان دیگری در همان دوران هم مطرح بود.

آقامحمدی با اشاره به اینکه یکی از مأموریت‌های اتحادیه، توانمندسازی مؤسسات است، بیان کرد: اتحادیه در این زمینه برای مؤسسات چه کرده است؟ آیا توانسته است مؤسسات را توانمند کند؟ من اعتقاد دارم توانمندسازی مؤسسات جزء اولویت‌های اتحادیه نبوده است.

این فعال قرآنی کشورمان اظهار کرد:‌ شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال 88 تشکیل شد، در ماده نهم منشور آمده است که مصوبات این شورا برای کلیه دستگاه‌های دولتی، عمومی و مؤسسات مردمی لازم‌الااجراست؛‌ سؤالی که وجود دارد، این است که شورای توسعه چقدر از این قانون صیانت کرده است؟ در شورای توسعه فرهنگ قرآنی سه صاحب‌نظر بخش مردمی حضور دارند اما این افراد تاکنون چقدر تأثیرگذار بوده‌اند؟

کد
 
کد
 
انتهای پیام
captcha