شمارش معکوس برای شنیدن جریان ممتد آب پس از ۱۷ سال
کد خبر: 4115249
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹

شمارش معکوس برای شنیدن جریان ممتد آب پس از ۱۷ سال

دو روستای خانه کت و قشم قاوی شهرستان قرآنی استهبان سال‌هاست که با برخی از مشکلات زیرساختی ازجمله آب آشامیدنی پایدار روبه‌رو هستند و پروژه آبرسانی به این روستای بیش از 17 سال که راکد مانده است، اما اکنون خبری خوش برای آبرسانی به این دو روستا به گوش می‌رسد.

عملیات آبرسانی، بسیج سازندگی، روستاهای استهبانشهرستان استهبان در ۱۷۵ کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده ‏است و انجیرستان‌های بزرگ آن چشم‌اندازی منحصربه فردی در استان فارس ‏دارد.‏ علاوه بر آنکه شهرستانی دارای نشانه‌های برجسته تاریخی و فرهنگی، ادبی و هنری است، از لحاظ گردشگری و میراث فرهنگی و تعدد آثار باستانی در طی قرون و اعصار متمادی نیز جزو شهرستان‌های مهم استان فارس محسوب می‌شود.

این شهرستان با برخورداری از بزرگ‌ترین انجیرستان دیم جهان و همچنین القاب و عناوینی با عنوان شهر قرآنی و قطب کشت زعفران در جنوب ایران و بسیاری دیگر از شاخص‌های فرهنگی، تاریخی، ادبی و مذهبی مشهور است.

استهبان را همچنین نجف کوچک نیز نام نهاده‌اند. در 60 کیلومتری مرکز این شهرستان پر آوازه و زیبا دو روستای بکر و دیدنی خانه کت و قشم قاوی قرار دارد سرزمینی که مانند دیگر نقاط استهبان داری ظرفیت بالایی در تولید انجیر دارد سرزمینی با مردمانی مهربانی و با جمعیتی بالغ بر 1600 نفر که زندگی را به روایت‌های شیرین قرآنی سپری می‌کنند.

مردم سخت کوش این منطقه سال‌های زیادی است که با برخی از مشکلات زیرساختی از جمله آب آشامیدنی پایدار روبه‌رو هستند پروژه آبرسانی خانه کت و قشم قاوی که به گفته اهالی منطقه بیش از 17 سال است که راکد مانده است. روایت‌ها و گفت‌و شنودها از این پروژه بسیار مهم نشان می‌دهد که تلاش‌های بسیاری طی این سال‌ها انجام گرفته شده است اما بدان نتیجه دلخواه مردم نرسیده است و همین امر باعث شده تا ظرفیت‌ها و زیبایی زیاد منطقه و انجیرستان‌های آن باز به چشم جوانان منطقه نیاید و مجبور به مهاجرت و اشتغال در دیگر نقاط استان یا استان‌های همجوار شوند.

نزدیکی به دریاچه بختگان باعث شده بود با وجود حفر چاه‌های متعدد در اطراف روستا باز هم آب، قابل شرب نباشد و مزه شور بختگان بر این چاه‌ها نیز تاثیر بگذارد و مجبورا باید چشم به آن طرف ارتفاعات صعب‌العبور روستا می‌دوختند و باید آب از چاه‌های دامنه خرمن کوه روستای کردیخانی تامین می‌کردند و با خط انتقال طولانی ارتفاعات متعددی گاهی به ... متر می‌رسید را پشت سر می‌گذاشتند.

روزی و روزگاری این مسئله را مطرح می‌کردند که پروژه انتقال آب به این دو روستا، با 31 کیلومتر خط انتقال و با توجه به کوهستانی بودن مسیر از سخت‌ترین و پُرهزینه‌ترین پروژه‌های شهرستان است. همین سختی پروژه و عدم اجرای آن باعث شده بود تا مدت‌های زیادی برای هر روستا، یک تانکر، روزانه عملیات آبرسانی را انجام دهد ادامه این روند که چندان خوشایند نبود باعث می‌شد تا راهکار جدیدی ارائه شود در سال 96 اقدام به طرح حفر چاه عمیق جایگزین انجام شد. اما پس از حفر 290 متر از زمین نیز به آب شرب پایدار نرسید و این طرح نیز با شکست مواجه شد و به ناچار باید به همان طرح قبلی بازگشت داده می‌شد که تنها راه برای انتقال آب بود. عدم رفع این مشکلات طی سال‌های اخیر باعث شد تا سپاه و بسیج سازندگی در راستای طرح بسیج آبرسانی به این مسئله مهم ورود کند و پاسخگوی مطالبات مردمی باشد، پروژه‌ای که از اردیبهشت سال جاری ( 1401) آغاز شد تا با حرکت‌های جهادی و اقدامات مختلف بتوان این دغدغه مردمی را رفع کرد.

حمید کارگر، جانشین بسیج سازندگی استان فارس امروز، 27 دی در جمع خبرنگاران در این رابطه گفت: صعب‌العبور بودن سختی مسیر پروژه و لزوم اصلاحات متعدد در مسیر قبلی باعث نشد تا جهادگران دست از تلاش شبانه‌روزی بکشند و با ابتکارات مهندسی تلاش کردند که 6 کیلومتر از خط انتقال را اصلاح کنند و 5 کیلومتر خط انتقال را لوله‌گذاری کرده و با احداث دو مورد فشارشکن و اجرای 30 مورد حوضچه و 300 متر تکمیل خط لوله در محل آبراهه امید را به مردم منطقه به ارمغان بیاورند تا امیدوار به شنیدن مجدد جریان مداوم آب شیرین آشامیدنی باشند.

وی با بیان اینکه حدود 21 کیلومتر خط انتقال این پروژه پیش از این توسط آبفا انجام شده است، افزود: با تجهیز چاه و برق‌رسانی به 2 ایستگاه پمپاژ، این روایت جهاد، طعم شیرین جریان زندگی را برای مردم به ارمغان می‌آورد. پروژه‌‎ای که با صرف هزینه 3 میلیارد و 500 میلیون تومانی و با تلاش‌های جهادی و خدمت بی منت به نتیجه رسید.

مدیر فنی بسیج سازندگی استان فارس با تصریح اینکه مسیرها و نقاطی که جهادگران با ساعت‌ها پیاده‌روی و کوهنوردی توانستند کارهای عملیاتی را انجام دهند، گفت: اقدامات در نقاطی که دسترسی ماشین آلاتی وجود نداشت اما همت و اراده بسیجی راهگشا می‌شد.

 بنا بر این گزارش، خانه کت و قشم قاوی که استعداد بسیار زیادی در گسترش باغات انجیر دارد و می‌تواند ظرفیت بسیار بالایی برای درآمدزایی مردم باشد مطمئنا ایجاد و مهیا کردن این زیرساخت مهم یعنی آبرسانی می‌تواند در ماندگاری مردم منطقه و گسترش کشاورزی نیز بسیار حائز اهمیت باشد و مانعی بر مهاجرت از روستا به عنوان دغدغه اصلی شهرهای پر جمعیت می‌شود.

 آب جریانی بود که مسیر رسیدن دیگر زیرساخت را نیز هموار می‌کرد. پروژه گازرسانی از طرف خرامه بارقه امید دیگری برای مردم بود و پروژه جاده مواصلاتی که یکی دیگر از دغدغه‌های مردم خانه کت و قشم قاوی بود نیز به خوبی در حال انجام است که مطمئنا رسیدن به این نتیجه می‌تواند بسیار بر وضعیت توسعه منطقه و بهبود شرایط زندگی اهالی تاثیرگذار باشد.

گلزار، مسئول بسیج سازندگی سپاه شهرستان استهبان نیز در خصوص جهاد آبرسانی به منطقه خانه کت و قشم قاوی گفت: این پروژه در طرح بسیج آبرسانی روستایی که با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) و شرکت آبفا و با محوریت بسیج سازندگی انجام شد با پیشرفت فیزیکی و سرعت در اجرا می‌تواند در سطح استان رکورددار باشد پروژه‌ای که مطمئنا با همان تفکر و اراده جهادی توانست به نتیجه برسد.

وی با اشاره به همکاری مردم و مشارکت اهالی و مسئولان در راستای رفع این مشکل منطقه گفت: بسیج یک ظرفیت بی‌بدیل است که توان مردم مشتاق را پای کار حل مشکلات جامعه آورده و به کرات دیده‌ایم که از گذشته تاکنون هر جایی که مشکلی بوده، حضور قدرتمند بسیج و نیروی عظیم مردمی رقم خورده است.

گلزار افزود: بسیج سازندگی امروز با همان روحیه ابتدای انقلاب اسلامی و رویکرد مقاومت و ایستادگی با هم افزایی مردم و مسئولان پای کار بوده و برای حل مشکلات و معضلات جامعه در تلاش هستند و ان‌شاءالله بتوان با این روحیه، سایر مشکلات مردم را کاهش داد. امروز باید قدر نعمت بزرگ بسیج را بدانیم و از تمام ظرفیت‌های موجود در دستگاه‌ها برای تقویت و افزایش همکاری‌ها بهره‌مند شویم.

انتهای پیام
captcha