میزبانی مسابقات قرآن زمینه‌ساز وقف قرآنی در جامعه است
کد خبر: 4114045
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۵
مدیرکل اوقاف خوزستان:

میزبانی مسابقات قرآن زمینه‌ساز وقف قرآنی در جامعه است

‌حجت‌الاسلام مرتضی خاکباز با بیان اینکه میزبانی مسابقات قرآن زمینه‌ساز وقف قرآنی در جامعه است، گفت: خوزستان، موقوفات قرآنی بسیار کمی دارد و می‌طلبد خیرین به سمت وقف‌های منفعتی در راستای احیای قرآن قدم بردارند.

حجت الاسلام خاکبازبه گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام مرتضی خاکباز، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان، شامگاه ۲۱ دی‌ماه در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه صدا‌وسیمای این استان درباره چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه به تعبیر رهبر معظم انقلاب یک نهاد ممتاز دینی است که کارهای خوب و با تنوع فرهنگی انجام می‌دهد و یکی از کارهای سنجیده آن، برگزاری مسابقات قرآن است که خوشبختانه 45 دوره آن را برگزار کرده است.

وی با بیان اینکه این مسابقات در سطوح مختلف شهرستانی، استانی و کشوری برگزار می‌شود و متسابقان برگزیده در سطح کشور به رقابت بین‌المللی راه پیدا می‌کنند، افزود: استان خوزستان امسال توفیق میزبانی این دوره از مسابقات را دارد که مراسم افتتاحیه، 22 دی‌ماه، ساعت ۱۵ با حضور متسابقان ۳۱ استان در اهواز برگزار می‌شود. همچنین ساعت تلا‌وت‌ها هر روز از ساعت ۱۵ تا ۲۱ است و اقشار مختلف مردم می‌توانند در محل مسابقات حاضر شوند.

رئیس ستاد چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن در پاسخ به سؤالی درباره اینکه اطلاع‌رسانی مسابقات در سطح شهر در حد این رویداد ملی نبود، گفت: جامعه قرآنی از این رویداد مطلع هستند و از ابتدای سال، مسابقات را دنبال می‌کنند. اما افراد دیگر جامعه خیلی واقف به این زمان نیستند. در استان خوزستان، قریب چهار ماه است که پرچم مسابقات را تحویل گرفتیم و رونمایی از این پرچم در جوار حرم علی بن مهزیار اهوازی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد. تبلیغات محیطی از آن زمان شروع شد، اما می‌طلبید با توجه به اینکه این مسابقات یک برنامه کلیدی فرهنگی در استان است، همه ادارات دولتی، مؤسسات، نهادهای حاکمیتی، دستگاه‌های متولی فرهنگی با ذوق بیشتری پای کار بیایند. از برخی دستگاه‌ها جای تشکر وجود دارد که تمام قد پای کار بودند. دفتر نماینده ولی فقیه در خوزستان، استانداری، مجموعه نفت، آب و برق، فولاد، ارشاد و شهرداری پای کار آمدند. ولی این برنامه متعلق به همه مردم است، هدف اصلی ما این است که خانواده‌ها بهره‌مند شود.

خاکباز گفت: مجموعه قرا، حفاظ و داورانی که به تدریج در استان حضور پیدا می‌کنند ۴۵۰ نفر هستند. با در نظر گرفتن عوامل استانی حدود ۵۰۰ نفر این رویداد را حمایت می‌کنند. در بخش بانوان ۸۵ تا ۱۰۰ قاری و حافظ و در بخش آقایان ۱۰۰ متسابق به رقابت با یکدیگر می‌پردازند‌. استان تهران، خراسان رضوی، اصفهان خوزستان، قم و مازندران جزو استان‌هایی هستند که بیشترین شرکت‌کنندگان را در این مسابقات دارند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان با اشاره به اینکه داوران در سطح تراز کشوری و بین‌المللی این مسابقات را داوری می‌کنند، بیان کرد: این رقابت‌ها در چهار بخش حفظ کل قرآن کریم، 20 جزء، ترتیل و تحقیق برگزار خواهد شد. چهارشنبه، ۲۸ دی‌ماه اختتامیه مسابقات برگزار خواهد شد و در این روز از برگزیدگان مسابقات تجلیل می‌شود. برگزیدگان به مرحله بین‌المللی که اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد، راه می‌یابند و در پایان با مقام معظم رهبری دیدار می‌کنند.

وی با بیان اینکه مسابقات امسال با سال‌های گذشته متفاوت است، گفت: پیش از این در رقابت‌های گذشته قرعه‌کشی مسابقات به‌صورت دستی انجام می‌شد و هزینه‌های بالایی صرف کاغذ می‌شد، اما با تدبیر ریاست امور قرآنی سازمان اوقاف قرعه‌کشی امسال به‌صورت الکترونیکی انجام شد. همچنین با توجه به اینکه مسابقات از حساسیت بالایی برخوردار هستند سعی شده است از داوران نخبه در سطح کشور دعوت شود. یکی دیگر از تفاوت‌های مسابقات امسال با سال‌های گذشته این است که قاری و حافظی که برای تلاوت دعوت می‌شود تنها افراد حاضر در سالن را می‌بیند و داوران در سالن دیگری صوت و تصویر متسابقان را دنبال خواهند کرد و اگر نیاز به تذکری باشد، با سیستم صوتی، خطای مورد نظر تذکر داده می‌شود و این باعث می‌شود قاریان و حافظان با آرامش بیشتری به تلاوت بپردازند.

خاکباز ادامه داد: یکی دیگر از تفاوت‌های این دوره از مسابقات این است که در دوره‌های قبل، پیش از مسابقات، ۳۰ تا ۴۰ محفل قرآن کریم برگزار می‌شد، اما در استان خوزستان از ابتدای دی‌ماه تاکنون بالغ بر ۱۴۰ محفل قرآنی به استقبال از این رویداد در سطح استان برگزار شده است و مردم استقبال خوبی از این کرسی‌های تلاوت داشتند. این محافل تا ۲۸ دی ادامه دارند.

وی افزود: در کنار مسابقات قرآن بازدید از مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس، بازدید از بقاع متبرکه و اماکن میراثی نیز برای متسابقان در نظر گرفته شده است و یک بُعد کار، معرفی استان خوزستان به ۳۱ استان دیگر کشور است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان اظهار کرد: استان خوزستان دروازه ورود تشیع به کشور ما است، از این رو نیاز است که از این دست کارهای فرهنگی و مذهبی بیشتر در آن انجام بشود. جامعه قرآنی خوزستان، جامعه پویایی است، اما جای تأسف است که زمینه برای آنها ایجاد نشده است و باید بیشتر به آنها میدان داده می‌شد.

وی در بخش پایانی سخنان خود درباره دستاورد این مسابقات در استان خوزستان گفت: یکی از دستاوردهای این مسابقات، تعالی قاریان و حافظان خوزستانی است که نه تنها متسابق بلکه میزبان یک رویداد ملی قرآنی هستند. بعد از این مسابقات، خانواده‌ها بیشتر فرزندان خود را به سمت قرآن سوق خواهند داد و نکته دیگر اینکه باعث وقف قرآنی خواهد شد.

خاکباز اظهار کرد: خوزستان، موقوفات بسیار خوبی دارد، اما از موقوفات قرآنی بسیار کمی برخوردار است. ما باید برای قرآن هزینه کنیم. می‌طلبد خیرین به سمت وقف‌های منفعتی در راستای احیای قرآن قدم بردارند.

انتهای پیام
captcha