پشت پرده عدم تصویب طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی + فیلم
کد خبر: 4111223
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۴
دبیر مجمع عالی جهادگران در گفت‌وگو با ایکنا تشریح کرد؛

پشت پرده عدم تصویب طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی + فیلم

حجت‌الاسلام محسن درستکار، ضمن ارائه پیشنهاد به رسانه ملی برای ایجاد شبکه ملی «جهاد» گفت: امروز برخی گروه‌های انحرافی سد راه تصویب طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی در مجلس شورای اسلامی شده‌اند.

گروه‌های جهادیگروه‌های جهادی تاکنون خدمات ثمربخشی را در مناطق محروم انجام داده‌‌اند و هر زمان که نقطه‌ای از کشور با بحران مواجه شده است، برای خدمت به همنوعان خود در آنجا حاضر شده‌اند. گروه‌های جهادی که فلسفه‌ای جز خدمت بی‌شائبه و بدون چشم‌داشت به محرومان و آسیب‌دیدگان نداشته‌اند، در صحنه‌های مختلف اجتماعی همچون بلایای طبیعی و محرومیت‌زدایی از محرومان به میدان آمده و در گمنامی کامل به خدمت‌رسانی به اقشار محروم و نیازمند کشور پرداخته‌اند.

حدود پنج ماه از آغاز دوره جدید مدیریت بر مجمع عالی جهادگران کشور می‌گذرد. این مجمع طی پنج ماه گذشته فعالیت‌های فراوانی را در استان‌های مختلف کشور اجرا و عملیاتی کرده است. رویکرد جدید مجمع عالی جهادگران کشور در دوره جدید مدیریتی خود، مطالبه‌گری و سیاست‌گذاری در حوزه محرومیت‌زدایی عنوان شده است.

در رابطه با فعالیت‌های مجمع عالی جهادگران کشور در دوره جدید و نیز مشکلات و مسائل مربوط به گروه‌های جهادی به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام محسن درستکار، دبیر مجمع عالی جهادگران کشور پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌بینید و می‌خوانید.

شبکه ملی جهاد در رسانه ملی ایجاد شود / مرتجعان؛ سد راه تصویب طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی

ایکنا ـ فعالیت‌های مجمع ملی جهادگران در دوره مدیریت جدید را تشریح بفرمایید.

امروز تقریبا نزدیک به پنج ماه از عمر سومین دوره مجمع عالی جهادگران بسیج سازندگی می‌گذرد و مدیریت جدید با یک رویکرد بسیار متفاوت نسبت به ادوار گذشته مشغول فعالیت شده است. در حال حاضر بسیج سازندگی کشور با 42 هزار گروه جهادی مشغول فعالیت و خدمت‌رسانی به محرومان و مستضعفان در عرصه‌های عمرانی، فرهنگی، رسانه، جهاد تبیین، آسیب‌های اجتماعی، دانش بنیان، سلامت و بهداشت و ... است. مجمع عالی جهادگران کشور با رویکرد جدید و مطالبه‌گری در سطح درون‌سازمانی و برون‌سازمانی و نیز ریل‌گذاری و سیاست‌گذاری نسبت به دستگاه‌های قادر بر پشتیبانی مشغول فعالیت است.

در مجمع عالی جهادگران کشور 12 کارگروه تخصصی فعال هستند. البته این 12 کارگروه پیش از این وجود داشته اما به دلیل اینکه عمر مجمع کوتاه بوده و دو دوره بیشتر از عمر مجمع نگذشته بوده است، آن‌چنان که باید و شاید فعالیت چشم‌گیری نداشتند اما با توجه به انتخابات سالم و صحیحی که در مجمع برگزار شد، مسئولان و ارکان کارگروه‌ها که ارکان پنج‌گانه هستند، مشخص شده و امروز در عرصه‌های مختلف مشغول فعالیت هستند.

خود مجمع جهادگران نیز شامل یک هیئت‌رئیسه هفت نفره، دو نفر به عنوان نماینده قرارگاه عملیات جهادی، یک نفر به عنوان نماینده ادوار اندیشه‌ورز و نخبگان جهادی و 12 نفر مسئول کارگروه تخصصی است که در مجموع یک گروه 21 نفره از اعضای حقیقی در مجمع حضور داشته و با جلسات مستمری که هر ماه در استان‌های مختلف برگزار می‌کنند، مشغول فعالیت و خدمت‌گذاری به محرومان هستند.

ایکنا ـ فعالیت‌ گروه‌های جهادی تا چه میزان تخصصی شده است؟

مقام معظم رهبری تعریفی از جهاد به ویژه در مدیریت جهادی دارند و می‌فرمایند: «حرکت جهادی به معنای دشمن‌شناسی است». افرادی که از صبح مشغول فعالیت در عرصه‌های جهادی هستند و فعالیت ایشان نیز تا پاسی از شب ادامه دارد، اگر بدون هدف حرکت کنند، ممکن است با تأسی از منویات مقام معظم رهبری، عمل آن‌ها کار جهادی محسوب نشود.

کار جهادی باید نسبت به زمان انجام شود. وقتی مقام معظم رهبری از دشمن‌شناسی سخن می‌گویند، یعنی اینکه ما به صورت تخصصی و مسئله‌محور در مناطق مختلف کشور حضور یافته و فعالیت‌های جهادی خود را پیش ببریم. برای مثال اگر فردی امروز مسئول کارگروه تخصصی مجمع عالی جهادگران در حوزه آسیب‌های اجتماعی است باید انواع آسیب‌های اجتماعی همچون طلاق، اعتیاد، کودک کار و ... را مشخص کرده و به صورت ویژه به آن‌ها بپردازد.

کار ویژه جهادگران در مجمع عالی جهادگران کشور نقطه‌زنی است و امروز مجمع را نسبت به ادوار گذشته به صورت تخصصی و مسئله‌محورتر پیش می‌بریم و کارگروه‌های مختلف مجمع نیز به توفیق الهی در 543 نقطه کشور و 32 استان مشغول خدمت‌رسانی به محرومان هستند.

ایکنا ـ گروه‌های جهادی چگونه می‌توانند از توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی در بند دوم پیام ۹ ماده‌ای رهبر انقلاب در رابطه با اطلاع‌رسانی هنرمندانه از فعالیت‌های جهادی بهره‌ ببرند؟

یکی از کارگروه‌های تخصصی مجمع عالی جهادگران کشور کارگروه تخصصی هنر، رسانه و گفتمان‌سازی است که بنابر منویات مقام معظم رهبری در بیانیه 9 ماده‌ای ایشان خطاب به جهادگران ایجاد شده است. امروز به توفیق الهی اطلاع‌رسانی از فعالیت‌های جهادی با روند نسبتا مناسبی در کشور انجام می‌شود. البته بچه‌های جهادی به دلیل دیده نشدن و بحث معنویت و اخلاق احساس می‌کردند که نباید دیده شوند اما آنجا که مقام معظم رهبری حجت را بر همگان تمام کردند، جهادگران به میدان آمدند. پیش از تشکیل مجمع سوم عالی جهادگران یعنی در ابتدای شیوع کرونا در سال 98، تعداد 11 هزار گروه جهادی ذیل بسیج سازندگی ثبت سامانه اطلس شده بودند اما امروز در سومین دوره مجمع تعداد 42 هزار گروه جهادی و از این تعداد نیز 12 هزار گروه جهادی نخبه ثبت شده‌اند.

در حال حاضر در بحث کارگروه تخصصی هنر، رسانه و گفتمان‌سازی بسیج سازندگی کار بسیار دقیقی انجام داده و در هر استان دو قرارگاه پهنه‌ای رسانه‌ای ایجاد شده‌ است که در مجموع از 500 قرارگاهی که در کل کشور تشکیل شده‌اند، تعداد 100 قرارگاه پهنه‌ای از نظر رسانه‌ای تجهیز شده و با دوره‌هایی که برای ایشان برگزار شده همچون «رسم هجرت»، «رسم شکوه» و «رسم جهاد» به صورت تخصصی به موضوع ورود می‌کنند تا بتوانتد فعالیت‌های جهادی جهادگران در سطح کشور را به صورت هنرمندانه به دید عموم برسانند.

یکی از اتفاقات بسیار خوبی که در این زمینه رخ داده، همکاری خبرگزاری‌ها و خود رسانه ملی در حوزه استانی و ملی با این گروه‌های جهادی است. زمانی که مقام معظم رهبری در این زمینه حجت را بر جهادگران تمام کردند، نهادهای مختلفی که در حوزه رسانه‌ای فعالیت دارند، به نحوی به انعکاس فعالیت‌های جهادی پرداختند. کار جهادی بر حسب منویات رهبری یعنی اینکه جهادگران روز را از شب نشناخته، با هدف جلو رفته و نقطه‌زنی کنند، منتهی امکانات جهادگران بسیار محدود است. این امکانات شاید پیش از تجهیز قرارگاه‌های پهنه‌ای فقط محدود به همین گوشی‌های همراه بود که برخی کارهای خرد رسانه‌ای را با آن انجام می‌دادند.

امروز برحسب زمان و اتفاقاتی که در کل کشور رخ می‌دهد، جهادگرانی که در تمام برهه‌ها، کوران‌ها و بحران‌ها خود را نشان دادند، ولی به چشم نیامدند، باید در زمینه رسانه‌ای نیز فعل شوند. یکی از ملزومات مباحث جهادی در کشور همین بحث رسانه است و اینکه رسانه ملی باید در این زمینه بیشتر ورود کرده و حتی شبکه‌ای با عنوان شبکه جهاد ایجاد کند. این جهادگران هستند که در تمام برهه‌ها خود را نشان دادند و در واقع دست همین مسئولان را گرفته‌اند تا مردم نسبت به نظام و انقلاب بیشتر دلگرم باشند.

شبکه ملی جهاد در رسانه ملی ایجاد شود / مرتجعان؛ سد راه تصویب طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی

ایکنا ـ مدت‌ها از زمان تصویب طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی در کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گذرد، با توجه به اینکه دو فوریت این طرح نیز در دستور کار قرار دارد، چرا برای تصویب به صحن علنی مجلس ارائه نمی‌شود؟

در سال 79 که مقام معظم رهبری دستور به تشکیل بسیج سازندگی دادند، این حرکت با تعداد اندکی از گروه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی اتفاق افتاد. یعنی این حرکت با اردوهای جهادی آغاز شد و سپس در سال 86 قانون بسیج سازندگی در مجلس مصوب شد یعنی اردوهای جهادی تبدیل به حرکت‌های جهادی، حرکت‌های جهادی تبدیل به حرکت جهادی جریان‌ساز و امروز به توفیق الهی جبهه‌ حرکت‌های جهادی جریان‌ساز در کل کشور ایجاد شده است. در سال 98 تعداد 11 هزار گروه جهادی وجود داشت و تعداد این گروه‌ها امروز به 42 هزار گروه رسیده است.

طی 21 سال گذشته بسیج سازندگی نسبت به روزهای ابتدایی شکل‌گیری رشد و نمو کرده و بسیجیان و جهادگران عضو آن نیز تبدیل به جوان مؤمن انقلابی 21 ساله‌ شده‌اند. امروز ظیفه ذاتی بسیج تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی است. این نیروی تراز انقلاب باید به مدیر انقلابی تبدیل شود نه انقلابی‌نما بلکه انقلابی‌گر. طی 21 سال گذشته نزدیک به 56 جهادگر خدوم بر اثر سوانح مختلف جان خود را تقدیم نظام و انقلاب کرده‌اند. شاید در زمان تصویب قانون فعلی بسیج سازندگی کسی فکر نمی‌کرد که روزی گروه‌های جهادی به این صورت توسعه پیدا کنند. امروز همین گروه‌های جهادی رشد کرده و چشم امید مقام معظم رهبری هستند. اگر امروز مقام معظم رهبری اعلام می‌کنند که در بحران‌هایی مانند شیوع کرونا و ... جوانان مؤمن انقلابی به میدان آیند، منظور ایشان همین جهادگران و گروه‌های جهادی است. به جز جهادگران نیز هیچ گروه و دسته‌ای نبودند که بتوانند کشور را از بحران‌هایی همچون کرونا و ... نجات دهند.

نزدیک به دو سال گذشته اصلاحیه‌ای به قانون بسیج سازندگی با سه ماده وارد شد. یکی از مواد این قانون بحث شهدای جهادی و ایثارگران جهادی بود اما متأسفانه این قانون با اینکه حدود دو سال است در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصویب شده و در طرح دوفوریتی قرار گرفته، هنوز در صحن علنی مجلس مطرح نشده است. امروز نزدیک به 90 درصد نمایندگان مجلس با این طرح موافق هستند اما مشخص نیست که چرا با این وجود این طرح در مجلس مطرح نمی‌شود تا دل خانواده‌های شهدای جهادگر شاد شود. البته از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه رئیس مجلس درخواست داریم تا این طرح هرچه سریع‌تر به صحن علمی مجلس ورود کرده و تصویب شود تا بتوانیم پیام خوبی به خانواده‌های شهدای جهادی بدهیم؛ چراکه همواره در حال مطالبه از از ما هستند. البته این مسئله حق قانونی این خانواده‌هاست؛ چراکه طبق آیات قرآن کریم، شهدای جهادگر در پیشگاه خداوند متعال قطعا شهید محسوب می‌شوند و این حق قانونی خانواده آن‌ها است تا از مزایای این طرح استفاده کنند.

البته پیش از ارائه این طرح، مسئله پشتیبانی مالی آن مطرح بود که به توفیق الهی این مشکل نیز با ورود سردار سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، مرتفع شد. امروز مشکل ویژه‌ای در این زمینه وجود ندارد و فقط می‌طلبد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی همت کنند. البته امیدواریم که عدم مطرح شدن این طرح در صحن علنی مجلس عمدی نباشد. متأسفانه یکی سری از افراد که به دنبال منافع شخصی و مطامع خود در دنیا هستند و احساس می‌کنند که تصویب این طرح ممکن است به منافع ایشان صدمه وارد کند، سد این داستان شده و اجازه نمی‌دهند که این طرح جلو رود. این حرکت، اخلاقی و بسیجی نیست؛ چراکه این افرادی که امروز در قالب خانه جهاد و یا میهمان‌خانه جهادی فعالیت می‌کنند، همگی پیش از این ذیل بسیج سازندگی بودند.

سال 79 مقام معظم رهبری حجت را بر همگان تمام کردند یعنی امروز گروه‌های جهادی مورد قبول هستند که ذیل بسیج سازندگی فعالیت می‌کنند ولاغیر. ما هر جریان و گروهی که ذیل بسیج سازندگی نبوده و حتی در قالب گروه‌های جهادی فعالیت می‌کنند را گروه‌های انحرافی و نفوذ می‌دانیم. رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکنون شش بار به این مسئله اشاره کرده‌اند که بعضا ممکن است که یک بسیجی با لباس بسیجی وارد این گروه‌ها شوند و همه جهادگران باید به این موضوع حساس باشند. یکی از فعالیت‌های مجمع عالی جهادگران کشور هدایت، نظارت و صیانت از گروه‌های جهادی است که باید به خوبی در این زمینه فعالیت کند.

شبکه ملی جهاد در رسانه ملی ایجاد شود / مرتجعان؛ سد راه تصویب طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی

ایکنا ـ آیا مجمع ملی جهادگران به توسعه فعالیت‌های جهادی در حوزه بین‌الملل نیز اندیشیده است؟

طی جلساتی که بین مجمع عالی جهادگران کشور و سپاه قدس برگزار شد، بنابر این است تا بستری فراهم شود که جهادگران بتوانند در کشورهای سوریه و یمن و در عرصه‌های مختلف فرهنگی، عمرانی، بهداشتی، آسیب‌های اجتماعی و ... ورود کرده و خدماتی را به ملت مظلوم این کشورها ارائه کنند.

«مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا؛ از ميان مؤمنان مردانى‏ هستند كه به آنچه با خدا عهد بستند، صادقانه وفا كردند. برخى از آنان به شهادت رسيدند و برخى از آن‌ها در (همين) انتظارند و (هرگز عقيده خود را) تبديل نكردند». امروز بنده و همکاران در مجمع عالی جهادگران کشور در خدمت آحاد مردم به ویژه محرومان و مستضعفان جامعه هستیم و از تمامی نظرات و ایده‌های نو برای مرتفع شدن مشکلات گروه‌های جهادی بهره خواهیم برد تا بتوانیم انتفاع گروه‌های جهادی را بیش از پیش به محرومان جامعه برسانیم.

گفت‌وگو از مجتبی افشار

انتهای پیام
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۳ - ۰۸:۳۲
0
0
نمایندگان مجلس در قضیه تصویب اصلاح قانون بسیج سازندگی تعجیل کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۳ - ۱۳:۳۱
0
0
کار خیر رو نمیخوان ببینن. انگار عمدی در کاره که گروه های جهادی رو از صحنه بیرون کنن و مردم رو از دریافت خدمات محروم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۳ - ۱۳:۳۷
0
0
ایران رو دریابید . عرصه بین الملل پیشکش
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۴/۱۶ - ۰۰:۴۷
0
0
سلام علیکم
خدا قوت جهاد گران انقلابی
مجلسی های عزیز جهادی عمل کنید
captcha