بیش از شش هزار پژوهشگر و ۱۰۵ انجمن علمی داریم
کد خبر: 4110287
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲
محمد سلیمانی:

بیش از شش هزار پژوهشگر و ۱۰۵ انجمن علمی داریم

رئیس اداره امور پژوهشگاه‌ها و انجمن‌های علمی جامعةالمصطفی گفت: در حال حاضر بیش از شش هزار طلبه پژوهشگر در سامانه پژوهشی المصطفی دارای پرونده پژوهشی هستند.

بیش از شش هزار پژوهشگر و ۱۰۵ انجمن علمی داریم

محمد سلیمانی، رئیس اداره امور پژوهشگاه‌ها و انجمن‌های علمی جامعةالمصطفی العالمیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، گفت: اداره امور پژوهشگاه و انجمن علمی سازمان مرکزی المصطفی در واقع تمامی مباحث مربوط به برنامه‌ریزی و سیاستگذاری امور پژوهشگران و انجمن‌های علمی را در دستور کار دارد و خودش زیرمجموعه اداره کل ساماندهی و پشتیبانی پژوهش است.

وی افزود: مسئولیت این اداره پیگیری آثار و فعالیت‌های پژوهشی پژوهشگران فارغ‌التحصیل و پژوهشگران شاغل به تحصیل است که پژوهشگران شاغل به تحصیل، کارشان بیشتر در مدارس پیگیری می‌شود و بحث سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در ستاد و سازمان مرکزی صورت می‌پذیرد و در ستاد برنامه‌ها و فعالیت‌های پژوهشی که مرتبط با پژوهشگران دانش‌آموخته و فارغ‌التحصیلان است مورد رصد قرار می‌گیرد.

سلیمانی ادامه داد: در حال حاضر جامعةالمصطفی العالمیه دارای دو سامانه پژوهشی ویژه پژوهشگران خود است، یکی سامانه پژوهشگران المصطفی که تحت وب و اینترنتی بوده و تمامی فعالیت‌های پژوهشی پژوهشگران در این سامانه ثبت می‌شود، مورد ارزیابی قرارگرفته و بر اساس این فعالیت‌ها رتبه‌بندی و سطح‌بندی می‌شوند. سامانه دیگر مربوط به انجمن‌ها علمی می‌باشد که فعالیت‌های پژوهشی آنان از سوی مدارس مورد نظارت و ارزیابی قرار می‌گیرد. البته سامانه پژوهش به صورت روزآمد است بطوری‌که اگر طلبه‌ای به کار‌های تحقیقاتی علاقه‌مند است و اثر علمی تولید کرده می‌تواند با مراجعه به سامانه پژوهش اثر خود را بارگذاری کرده، پرونده پژوهشی را تشکیل داده و در فرایند ارزیابی و رتبه‌بندی قرار دهد و این کار به دفعات قابل تکرار است.

سلیمانی با بیان اینکه در حال حاضر در سامانه پژوهش بیش از ۶ هزار پژوهشگر ثبت‌نام و ثبت‌اثر داشته‌اند، گفت: تعداد پژوهشگرانمان هم‌اکنون ۵۱۲۸ نفر می‌باشند و آن ۶ هزار نفری که گفتم از این بابت است که عده‌ای هنوز در مرحله رتبه‌بندی هستند لذا از ۵۱۲۸ پژوهشگر ما در ۱۰ منطقه جغرافیای مدنظر المصطفی، شاغلان به تحصیل ۲۳۶۴ نفر و پژوهشگران فارغ‌التحصیلمان ۲۷۶۴ نفر می‌باشند. این ۱۰ منطقه به ترتیب میزبان و تراکم پژوهشگر منطقه شبه‌قاره هند و افغانستان را داریم که بیشترین تعداد پژوهشگران را به خودش اختصاص داده است، کشور‌های عربی منطقه، جنوب شرق آسیا، ایران، کشور‌های مشترک‌المنافع، غرب و مرکز آفریقا، اروپای شرقی، شرق و جنوب آفریقا، اروپای غربی و آمریکا از جمله مناطق جغرافیایی پرتراکم ما از لحاظ پژوهشگر می‌باشند.

وی با بیان اینکه طی سه سال گذشته توانسته‌ایم با راه‌اندازی سامانه پژوهشگران نسبت به ساماندهی، جذب و تشکیل پرونده طلاب، اهتمام جدی داشته باشیم، افزود: در سال گذشته ۴۲۷ پژوهشگر و امسال تا امروز قریب به ۴۳۰ پژوهشگر در سامانه پژوهشگران ثبت‌نام کرده‌اند که امید است با ارائه آثار پژوهشی موفق به دریافت رتبه‌های علمی شوند.

سلیمانی، اهدای مجوز یا حکم دبیری انجمن‌های علمی را از دیگر اقدامات این اداره دانست و گفت: انجمن‌های علمی پس از دریافت مجوز از سوی اداره کل امور ساماندهی و پشتیبانی پژوهشی، توسط این اداره برای هر یک از دبیران انجمن‌های علمی حکم یکساله داده می‌شود تا علاوه بر انگیزه بیشتر نسبت به انجام فعالیت‌های پژوهشی نگاه وسیع‌تری داشته باشند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۵ انجمن علمی در موضوعات مختلف علوم اسلامی و انسانی در مجموعه‌های وابسته المصطفی فعال هستند، افزود: انجمن‌های علمی مطابق با رشته‌های تحصیلی هستند. ما در ۳ سال اخیر ۱۶ انجمن تا امروز راه‌اندازی کرده‌ایم، از ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰، ۱۳ انجمن و امسال ۳ انجمن جدید دیگر و طی این سال‌ها ۱۱ نشریه به مجموع نشریات المصطفی نیز اضافه شد؛ لذا در حال حاضر دارای ۵۱ نشریه انجمنی یا همان دانش‌پژوهی در چهار رتبه (الف- ب- ج- د) به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی هستیم که توسط مجتمع‌های آموزش عالی وابسته به المصطفی منتشر می‌شوند.

گفت‌وگو از اکبر پوست‌چیان

انتهای پیام
captcha