هیئتی از علمای اهل‌سنت ایران با مفتی اعظم تانزانیا دیدار کردند
کد خبر: 4110213
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۲

هیئتی از علمای اهل‌سنت ایران با مفتی اعظم تانزانیا دیدار کردند

جمعی از علمای اهل‌سنت ایران در سفری به تانزانیا در معیت رئیس نمایندگی منطقه‌ای جامعةالمصطفی با شیخ ابوبکر بن زبیر، مفتی اعظم تانزانیا دیدار و گفتگو کردند.

هیئتی از علمای اهل‌سنت ایران با مفتی اعظم تانزانیا دیدار کردند

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقوی، رئیس نمایندگی منطقه‌ای المصطفی در تانزانیا و میزبان هیئتی از علمای اهل‌سنت ایران عصر امروز 6 دی‌ماه در دیدار با مفتی اعظم تانزانیا اظهارکرد: بعد از انقلاب اسلامی توسعه همکاری‌های دوجانبه ایران و تانزانیا رو به توسعه بوده است و امروز در ابعاد مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی به یک همکاری مضاعف رسیده است.

سپس شیخ صلاح‌الدین مؤسس حوزه‌ علمیه چنارلی در استان گلستان، ضمن ابلاغ سلام علما و شخصیت‌های علمی و فرهنگی اهل‌سنت جمهوری اسلامی ایران و ضمن تشکر از مفتی اعظم تانزانیا، هدف از سفر به تانزانیا را دیدار با برادران دینی و آشنایی با مذاهب، فرهنگ و آداب مردم بزرگ این کشور و همچنین بازدید از مدارس دینی اهل‌سنت و شخصیت‌های علمی بیان کرد.

وی به بیان فعالیت‌های علمی و دینی مدرسه علمیه چنارلی و ظرفیت‌هایی که در چند سال اخیر برای مدیریت امور طلاب، برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی مدرسه پرداخت.

در ادامه نیز، شیخ اسماعیل قدیری، امام جمعه منطقه چنارلی از توابع استان گلستان به فعالیت‌های دینی اهل‌سنت در ایران پرداخت و بیان کرد: بعد از انقلاب اسلامی گستره فعالیت‌ها چندین برابر شده است و این موفقیت را مرهون حمایت‌های رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌دانیم.

هیئتی از علمای اهل‌سنت ایران با مفتی اعظم تانزانیا دیدار کردند

امام جمعه چنارلی افزود: اگر امروز اهل‌سنت به راحتی در جای جای ایران اسلامی فعالیت‌های آزادانه‌ای انجام می‌دهند، نشأت گرفته از نگاه اعتدالی و تقریبی این رهبر بزرگ انقلاب است و نگاه ایشان به اهل‌سنت نگاه مهربانانه می‌باشد.

در ادامه وی به پرسش مفتی اعظم تانزانیا که آیا در ایران خصومتی بین شیعه و اهل‌سنت هست، پاسخ داد و گفت: به همین راحتی که الان ما، شما و مدیر جامعة المصطفی در یک محفل و مجلس نشسته‌ایم، به همین راحتی و بهتر، شیعه و اهل‌سنت بدون هیچ دغدغه‌ای به فعالیت‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی خود می‌پردازند.

در ادامه شیخ عصام‌الدین، مدیر حوزه‌علمیه چنارلی استان گلستان عنوان کرد: ما بعد از انقلاب اسلامی ایران، موفقیت‌های چشمگیری داشته‌ایم. از جمله، گسترش مساجد اهل‌سنت است که امروز شاهد آن هستیم که تعداد آن از تعداد مساجد شیعه در استان گلستان بیشتر می‌باشد.

وی ادامه داد: مدرسه علمیه اهل‌سنت چنارلی همکاری بسیار مناسبی با جامعةالمصطفی داشته است و بنده نیز علاوه براینکه دانش‌آموخته کشور سوریه هستم، دانش‌آموخته دوره دکتری جامعةالمصطفی می‌باشم.

شیخ عصام‌الدین به وضعیت جمعیتی مذاهب اهل‌سنت در ایران اشاره کرد و گفت: بیشترین جمعیت مذهب شافعی در کردستان و حنفی‌ها در شرق کشور می‌باشند.

در ادامه این دیدار، شیخ ابوبکر بن زبیر، مفتی اعظم تانزانیا ضمن تشکر از حضور برادران دینی از جمهوری اسلامی ایران به کشور تانزانیا، همچنین از دعوت رئیس جامعةالمصطفی جهت حضور در ایران و بازدید از این مرکز علمی و بین‌المللی تشکر کرد و افزود: برگزاری و استمرار این نشست‌ها بسیار ارزشمند بوده و با توجه به ضرورت وحدت میان ملل اسلامی، تا دو ماه دیگر به ایران سفر خواهم کرد و از نزدیک با دستاورد‌های علمی، فرهنگی برادارنمان در ایران آشنا می‌شوم و به شهر‌های گرگان، نیشابور، قم سفر کرده و از برخی مراکز اسلامی بازدید کنم.

انتهای پیام
captcha