راهبرد ایران در قبال افغانستان، حفظ استقلال است
کد خبر: 4110150
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۸
حجت‌الاسلام علی عباسی:

راهبرد ایران در قبال افغانستان، حفظ استقلال است

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: راهبرد جمهوری اسلامی ایران در قبال حاکمیت جدید افغانستان براساس رعایت حکمت‌ و جهت حفظ استقلال این کشور است.

علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه عصر امروز سه‌شنبه ۶ آذرماه در دیدار اعضای شورای علمای شیعه افغانستان، ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت زهرا(س) در سخنانی اظهارکرد: جایگاه شورای علمای افغانستان برای ما بسیار محترم و ارزشمند است. در یک سال گذشته که تحولات گسترده‌ای در افغانستان رخ داد، علاوه بر سیاست‌هایی که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه در پیش گرفت، همواره بر جایگاه رفیع این شورا به عنوان یک نهاد مهم مردمی که نقش سخنگوی پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) در افغانستان را برعهده دارد، تاکید شده است.

وی با تاکید بر لزوم فعالیت همه نهاد‌ها و جریان‌های نقش آفرین در افغانستان، به منظور دفاع از حقوق جامعه پیروان مکتب اهل‌بیت(ع)، تحت هدایت و مدیریت شورای علما، تصریح کرد: به صورت تاریخی، علما زبان گویای مردم در حوادث و مشکلات و همواره در کنار مردم و پیشوای آنان بوده‌اند.

حجت‌الاسلام عباسی راهبرد‌های جمهوری اسلامی ایران در قبال حاکمیت جدید افغانستان را بر اساس رعایت حکمت‌ و در جهت حفظ استقلال این کشور دانست و افزود: خروج اشغالگران مورد استقبال مردم افغانستان و همه همسایگان این کشور است و انتظار می‌رود آینده افغانستان بدون دخالت بیگانگان و با همکاری همه مردم این کشور رقم بخورد.

وی ادامه داد: برای تحقق وضعیت مطلوب، باید از راه‌های مسالمت‌آمیز و قانونی استفاده کرد و رعایت صبوری، حکمت و پرهیز از احساسات و هیجانات در این مسیر ضروری است. خوشبختانه در شورای علمای افغانستان همین خط مشی اتخاذ شده، که به حفظ کیان جامعه پیرو مکتب اهل‌بیت(ع) و استیفای حقوق مردم، کمک شایانی می‌کند.

رئیس جامعةالمصطفی تاکید بر مسئله سیاست تقریب و وحدت اسلامی را از راهبرد‌های اساسی در جمهوری اسلامی ایران دانست و اظهار کرد: این سیاست که جمهوری اسلامی ایران برای آن هزینه‌های زیادی داده است، حتی یک روز مورد غفلت قرار نگرفت و در رویکرد سیاسی جمهوری اسلامی ایران با حاکمیت جدید افغانستان نیز لحاظ شده است. جامعةالمصطفی نیز به عنوان یک مرکز علمی بین‌المللی، همواره بر این سیاست در تعامل با پیروان همه مذاهب اسلامی تاکید داشته است.

وی با اشاره به تحصیل جمعیت قابل توجهی از طلاب و دانش‌پژوهان افغانستانی در جامعةالمصطفی و دیگر مراکز علمی و دانشگاهی کشور، بیان کرد: رشد و پیشرفت علمی از شاخص‌های مهم اثرگذاری اجتماعی است. جامعه پیروان اهل‌بیت(ع) در افغانستان اگر مصمم است نقش موثر و سازنده‌ای در آینده این کشور داشته باشد، باید به رشد علمی به عنوان یکی از پیش نیاز‌های اصلی آن توجه کنند.

انتهای پیام
captcha