رسالت ما تربیت اسلام‌شناس متخصص در حوزه علوم‌ انسانی است
کد خبر: 4107290
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۹
حجت‌الاسلام والمسلمین علی همت بناری:

رسالت ما تربیت اسلام‌شناس متخصص در حوزه علوم‌ انسانی است

رئیس مجتمع آموزش‌عالی علوم انسانی اسلامی جامعةالمصطفی العالمیه گفت: برنامه ما در المصطفی تربیت متخصص در حوزه علوم انسانی نیست بلکه تربیت یک اسلام‌شناس در حوزه علوم انسانی است.

علی همت بناری، رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی جامعةالمصطفی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی همت بناری، رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی جامعةالمصطفی العالمیه امروز ۲۴ آذرماه در اولین نشست علمی، اسلامی‌سازی علوم انسانی که با حضور اساتید و صاحب‌نظران این عرصه برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: وضعیت علوم انسانی در المصطفی بنا به ضرورت‌هایی که بوده است از سال ۸۴ به صورت رسمی وارد حوزه علوم انسانی شده است و هم اکنون ما در بخش‌های مختلف به علوم انسانی می‌پردازیم که صف محوری آن همین مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی با ۹ رشته علوم انسانی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است.

استادیار جامعةالمصطفی العالمیه افزود: علاوه بر این مجتمع، موضوع علوم انسانی اسلامی در نمایندگی‌های مشهد، گرگان، اصفهان و بخش خواهران المصطفی در قم پرداخته می‌شود. یک بخشی هم در حوزه دانشگاهی قرآن و حدیث داریم که یک رشته تحت عنوان «قرآن و علوم انسانی» در مقطع دکتری فعال است.

وی ادامه داد: در حال حاضر علاوه بر رشته قرآن و علوم انسانی، رشته‌هایی همچون قرآن و تربیت، قرآن و مطالعات اجتماعی، قرآن و حقوق، قرآن و سیاست، قرآن و سلامت(مقطع دکتری) را در مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث به مدیریت حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی در حال فعالیت است.

حجت‌الاسلام بناری گفت: با توجه به اینکه اینجا یک مرکز بین‌المللی است و علوم انسانی یک گروه کاربردی به عرصه زندگی می‌باشد و مقید به دین یا مذهب خاصی نیست، یعنی در واقع ما با پرداختن به علوم انسانی می‌توانیم زبان مشترک و مکالمه با همه دنیا چه کشور‌های اسلامی و غیر اسلامی داشته باشیم و این یک فرصت است تا بتوانیم در بُعد بین‌المللی یک اسلام‌شناس متخصص در عرصه علوم انسانی تربیت کنیم تا با استفاده از این بستر بسیار مهم برای انتقال اندیشه‌های اسلامی در حوزه علوم انسانی به دنیا اقدام عملی داشته باشیم.

استادیار جامعةالمصطفی العالمیه تصریح کرد: این فرصت واقعاً در هیچ جای کشور نیست، یعنی اگر فارغ‌التحصیلان ما که از کشور‌ها و نقاط مختلف دنیا هستند وقتی به موطن خود برمی‌گردند غالباً در مراکز علمی دانشگاهی و دینی مشغول به فعالیت هستند و در واقع مستمرالثمر خواهند بود و می‌توانند بهترین انتقال دهنده این اندیشه‌ها باشند. این ظرفیت جامعةالمصطفی باید مورد توجه قرار گیرد، چراکه برای انتقال پیام تمدن نوین اسلامی و اندیشه‌های ناب انقلاب اسلامی فارغ‌التحصیلان المصطفی یکی از بهترین بستر‌های موجود است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بناری اظهار کرد: ما به عنوان یک مرکز دینی و حوزوی اقتضا می‌کند به سمت مزیت‌های نسبی خودمان یعنی آنچه در جمهوری اسلامی پیرامون علوم انسانی اسلامی است برویم. آنچه در علوم انسانی است، غربی و خاستگاهشان غرب است، نظریه‌هایشان از جای دیگر می‌آید و آن چیزی که مزیت نظام ما می‌باشد، نقد علوم انسانی برآمده از غرب و متناسب‌سازی آن با اندیشه اسلامی است. المصطفی در این راستا گام برمی‌دارد چراکه فلسفه وجودی ما اسلامی‌سازی علوم انسانی است.

انتهای پیام
captcha