رفع مشکلات آبی سیریک نیازمند همگرایی دولت و گروه‌های جهادی است
کد خبر: 4106021
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۴
امام جمعه سیریک:

رفع مشکلات آبی سیریک نیازمند همگرایی دولت و گروه‌های جهادی است

امام جمعه سیریک با تأکید بر ضررت تقویت مدیریت منابع آبی در این شهرستان، گفت: رفع مشکلات آبی سیریک نیازمند همگرایی دولت و گروه‌های جهادی و مردمی است.

حجت الاسلام محسن سالاری امام جمعه سیریک

حجت‌الاسلام محسن سالاری، امام جمعه شهرستان سیریک، در گفت‌وگو با ایکنا از هرمزگان، اظهار کرد: سیریک از جمله شهرستان‌هایی است که مسائل و مشکلات کم‌آبی زیادی را تحمل می‌کند و به لحاظ علمی و پژوهشی بیشترین تنش آبی را دارد؛ از این رو مسئله تأمین آب یکی از مشکلات جدی پیش رو در این شهرستان است.

وی تصریح کرد: آب شرب مردم شهرستان سیریک از چاه‌های راونگ تأمین می‌شود و کمبود بارش در سال‌های اخیر تأثیر زیادی بر آب‌رسانی به مردم داشته است.

امام جمعه سیریک عنوان کرد: سیریک از فقیرترین شهرستان‌های استان هرمزگان در منابع زیرزمینی و سطحی است و برای تأمین نیازهای آبی این شهرستان باید از منابع آبی دشت‌های هم‌جوار و یا شیرین‌سازی آب دریا بهره گرفت که در اجرای این طرح از ظرفیت منابع آبی دشت هم‌جوار استفاده شده است؛ از این رو گسترش آب‌شیرین‌کن‌ها و شیرین‌سازی آب دریا تنها راه برون‌رفت از مشکل کم‌آبی در این منطقه است.

سالاری اضافه کرد: با مدیریت ضعیف آبفای شهرستان و استان، آن‌طور که باید و شاید کمبود و نبود آب، مدیریت نشده است. آب‌دارهای محلی نیز متأسفانه حقوق کمی دریافت می‌کنند و همین امر باعث شده است تا انگیزه و رغبتی برای مدیریت صحیح وجود نداشته باشد.

وی افزود: از شرق استان به سمت استان سیستان و بلوچستان حتی یک متر آب کافی و وافی وجود ندارد. در منطقه مرکزی مشکل آب حل شده است و اگر بتوان در مناطق کویری نیز با آب‌شیرین‌کن‌ها مشکل آب را رفع کرد، بسیار عالی و مؤثر خواهد بود. در صورتی که آب سد جگین که از سمت جاسک می‌آید به خوبی به سمت شهرستان سیریک هدایت شود، بخش زیادی از مشکل آب این منطقه حل می‌شود.

سالاری ادامه داد: اگر چاه‌های راونگ میناب به طور کامل وصل شود نیز می‌توان بخشی از مشکل آب را حل کرد، هرچند طرح‌هایی اجرا شده اما مردم ناراضی بودند و برای اجرای درست پروژه‌ها اعتبار و بودجه‌ریزی بیشتری لازم است. در صورتی که دولت تجهیزات لازم را در اختیار قرار دهد با کمک نیروهای جهادی و مردمی، می‌توان مسئله آب را مرتفع کرد.

وی اظهار کرد: یکی از پتانسیل‌ها برای رفع مشکل آب در مرکز، اجرای صحیح پروژه آب‌شیرین‌کن‌ها است. هرچند در سنوات گذشته پیمانکاران ضعیف عمل کرده‌اند و یا به خوبی پای کار نبوده‌اند اما در صورت تأمین اعتبار لازم ، نظارت کافی و... می‌توان این مسئله را به خوبی حل کرد. خواسته ما این است که رویکرد ویژه‌ای در منطقه شرق استان هرمزگان داشته باشند زیرا این منطقه جزو مناطق تلفیقی است و لازم است عکس‌العمل‌های مختلفی نشان داده شود.

امام جمعه شهرستان سیریک در پایان یادآور شد: استان هرمزگان و به‌تبع آن شهرستان سیریک به دلیل شرایط اقلیمی وضعیت مناسبی در منابع سطحی و زیرسطحی ندارد و لازم است تا نگاه ویژه‌تری به آن وجود داشته باشد.

انتهای پیام
captcha