انتخاب مشاور قرآنی استاندار چهارمحال‌وبختیاری و طرح چند نکته
کد خبر: 4104824
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۳

انتخاب مشاور قرآنی استاندار چهارمحال‌وبختیاری و طرح چند نکته

دولت از زمان آغاز به‌کار، رویکردها و اقداماتی را در جهت توجه ویژه‌ به حوزه قرآن و عترت(ع) داشته و تلاش می‌کند که رویکرد نگاه حداقلی به قرآن در جامعه را به نگاه حداکثری سوق دهد، انتخاب و انتصاب مشاور قرآنی استاندار یکی از این اقدامات است.

استانداری چهارمحال و بختیاری

دولت از زمان آغاز به‌کار، رویکردها و اقداماتی را در جهت توجه ویژه‌ به حوزه قرآن و عترت(ع) داشته و تلاش می‌کند که رویکرد نگاه حداقلی به قرآن کریم در جامعه را به نگاه حداکثری سوق دهد. انتخاب و انتصاب مشاوران قرآنی استاندار یکی از اقداماتی است که البته تا کنون تنها در برخی استان‌ها اتفاق افتاده اما در بسیاری از استان‌ها از جمله در چهارمحال‌وبختیاری هنوز این موضوع محقق نشده است.

انتخاب مشاور قرآنی استاندار ضرورتی است که در گردهمایی مدیران عامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور که ۸ مهرماه در شیراز برگزار شد بار دیگر پیشنهاد و مورد تأکید واقع شد. انتخاب مشاور قرآنی استاندار از بدنه اتحادیه قرآنی استان‌ها نیز ضرورت دیگری است که برخی اعضای هیئت مدیره اتحادیه‌های قرآنی بر آن تأکید داشته و قائلند که اگر این امر محقق شود سبب تقویت قدرت اجرایی اتحادیه‌ها در عملیاتی ساختن طرح‌ها و برنامه‌ها و حمایت بهتر از مؤسسات و تشکل‌های قرآنی مردم‌نهاد می‌شود، مؤسساتی که در سال‌های اخیر به‌ویژه در دوران کرونا مصائب و آسیب‌های فراوانی را متحمل شدند.

برای آگاهی از ضرورت و چرایی انتخاب مشاور قرآنی استاندار و نیز دیده شدن ظرفیت اتحادیه قرآنی در این موضوع، گفت‌وگویی ابتدا با رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی و سپس با مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان انجام شده است، همچنین مدیرکل حوزه استاندار و روابط عمومی استانداری چهارمحال و بختیاری توضیح کوتاهی در این خصوص داشته است که با هم می‌خوانیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان در گفت‌وگو با ایکنا در خصوص چیستی و چرایی نقش مشاوران، اظهار کرد: از شخص رئیس‌جمهور گرفته تا استانداران و فرمانداران و حتی مدیران کل مشاورانی را در کنار خود دارند، اما پرسش اینجاست که آیا این مشاوران جایگاه حقیقی خود را در اعمال نظرات و پیشنهادات و عملیاتی ساختن آن دارند؟ پرسش دیگر آن است که نظرات تخصصی این افراد تا چه میزان نافذ است و در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

بایسته‌های مشاور قرآنی استاندار

وی با ذکر اینکه نفس اقدام برای انتخاب مشاور در حوزه‌های تخصصی برای مدیران خوب و ضروری است، ادامه داد: با اینحال به‌نظر می‌رسد از جایگاه و پایگاه واقعی مشاوران استفاده لازم نمی‌شود؛ البته با توجه به شناختی که از فضای قرآنی استان دارم، اگر شخصی که به‌عنوان مشاور قرآنی در کنار استاندار قرار می‌گیرد انسانی باشد که بتواند به‌عنوان یک بزر‌گ‌تر، راهبر و هماهنگ‌کننده در فضای قرآنی استان برای دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و مردمی نقش‌آفرینی کند و البته حمایت و پشتیبانی استاندار و مدیران استان را داشته باشد، یقیناً اثرگذاری بسیار مهمی خواهد داشت.

کارگر بیان کرد: فردی که به‌عنوان مشاور انتخاب می‌شود با تکیه بر توانمندی و دانش و تخصص خود و نیز با بهره‌مندی از حمایت و پشتیبانی استاندار می‌تواند باعث هم‌افزایی و هماهنگی قرآنیان شود؛ درواقع این فرد هم از حیث شخصیت فردی و هم از حیث حمایت از سوی استاندار و مدیران استان باید شرایط خوبی را داشته باشد تا بتواند در جایگاه خود ایفای نقش کند.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان با تأکید بر اینکه صرفاً انتخاب و انتصاب و رسانه‌ای شدن سمت مشاور قرآنی استاندار بدون قائل شدن جایگاه ‌چندان مشکلی را حل نمی‌کند، گفت: اگر مشاور بتواند فضای فکری مدیران استان را به سمت مباحث قرآنی سوق دهد و نیز کمک‌ها و حمایت‌های مدیران را با خود داشته باشد، قطعاً خواهد توانست هماهنگی و هم‌افزایی و وحدت رویه را در فعالیت‌های قرآنی ایجاد کند و فضای قرآنی استان را پویا کند.

کارگر با تصریح اینکه هر کسی برای قرآن می‌دود و کار خالصانه انجام می‌دهد دارای جایگاه ویژه است، بیان کرد: متأسفانه روحیه با هم بودن و همکاری و همراهی با یکدیگر در مجموعه فضای قرآنی استان وجود ندارد اگرچه نهادهای متولی قرآنی، کمیته تخصصی قرآن استان، اتحادیه قرآنی و مجموعه‌های قرآنی جایگاهی ویژه در فعالیت‌های قرآنی استان دارند اما فضای همدلی و همصدایی به‌ چشم نمی‌خورد.

نقش‌آفرینی مشاور قرآنی در فضای ناهماهنگ

وی ادامه داد: مشاور قرآنی استاندار به‌عنوان یک جایگاه حقوقی در کنار بالاترین مقام اجرایی استان باید بتواند این فضای نامطلوب را از بین ببرد و در راستای ایجاد این فضای همدلی در جامعه قرآنی استان قدم بردارد. این مهم در گام اول نیازمند همراهی مدیران است که نقش مشاور را به رسمیت بشناسند و بپذیرند و دوم آنکه، این فرد باید بتواند حمایت‌های دو سویه دولتی و مردمی را به سمت فضای قرآنی سوق دهد.

مرتضی رفیعی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان با اشاره به اینکه هنوز نامه‌‌ای مبنی بر درخواست انتصاب مشاور استاندار از سوی اتحادیه کشوری به استانداری چهارمحال‌وبختیاری ارسال نشده است، اظهار کرد: درخواست انتصاب مشاور قرآنی استاندار در سفرهای استانی مدیرعامل اتحادیه کشوری به استانداران برخی استان‌ها اعلام و موافقت شده است که از اعضای اتحادیه‌های استانی به سمت مشاور قرآنی استاندار منصوب شوند.

توجه به ظرفیت اتحادیه در انتخاب مشاور قرآنی استاندار

وی با ذکر اینکه انتصاب اعضای اتحادیه‌های قرآنی به‌عنوان مشاور قرآنی استاندار قدرت اجرایی آنان را تقویت می‌کند، ادامه داد: در صورت تحقق این مهم، تصمیمات و اقدامات اتحادیه ضمانت اجرایی می‌یابد و به‌ویژه با توجه به مشکلاتی که در استان با آن مواجه هستیم، بسیاری از گره‌های کور را می‌توان باز کرد.

رفیعی به تلاش‌های چندماهه اتحادیه قرآنی استان به‌ویژه در موضوع مکان دائمی فعالیت اشاره و بیان کرد: جلسات متعدد با مسئولان نهادهای قرآنی و غیرقرآنی و نیز خیران تا کنون سودمند نبوده و به نتیجه مطلوب نرسیده است. اتحادیه همچنین در صورت داشتن ضمانت اجرایی از برخی ظرفیت‌ها و تبصره‌‎های قانونی نظیر اعتبارات تبصره 17 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند بهتر و راحت‌تر بهره‌مند شود.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان افزود: همچنین اگر این ظرفیت به اتحادیه قرآنی استان‌ها اضافه شود، طبعاً نقش و جایگاه اتحادیه در برخی فعالیت‌های قرآنی از جمله مسابقات سراسری قرآن اوقاف و یا تسهیل‌گری در تعامل با ادارات و نهادهای گوناگون بهتر دیده خواهد شد.

رفیعی بیان کرد: اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها تمام مؤسسات قرآنی و تشکل‌های مردمی که یک ظرفیت بزرگ هستند را در اختیار داشته و از نزدیک بر کم‌ و کیف برنامه‌ها و فعالیت‌های آنها اشراف کامل دارند لذا به‌نظرم می‌توانند برای مشاور قرآنی استاندار در اولویت قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل توجه به ظرفیت اتحادیه در انتخاب مشاور قرآنی استاندار این است که وظیفه ذاتی اتحادیه‌های قرآنی جهت‌دهی به فعالیت‌های قرآنی و تسهیل‌‌گری در تعامل مؤسسات قرآنی و دستگاه‌های متولی امر قرآن نظیر ارشاد، اوقاف، تبلیغات اسلامی و ... است. اتحادیه‌ها با تمامی دستگاه‌های متولی امر قرآن تعامل دارند و این یک ظرفیت بزرگ است که بتوان با این ظرفیت قدم‌های خوبی برای پیشبرد اهداف قرآنی در استان برداشت.

درخواست‌ها بررسی می‌شود

در پایان، مهران مرادی، مدیرکل حوزه استاندار و روابط عمومی استانداری چهارمحال و بختیاری در پاسخ به این پرسش که برنامه‌ای برای انتخاب مشاور قرآنی استاندار وجود دارد؟ اظهار کرد: مدیرعامل اتحادیه قرآنی کشور و اعضای هیئت مدیره اتحادیه استان در مردادماه دیداری را با استاندار در خصوص مباحث قرآنی استان داشتند اما اشاره‌ای به موضوع مشاور قرآنی نشد و تا کنون نامه‌ای نیز مبنی بر این موضوع به استانداری واصل نشده است.

وی گفت: اگر چنین نامه و درخواستی از سوی اتحادیه قرآنی وجود دارد و به دست ما برسد طبعاً بررسی خواهد شد و به استاندار انتقال داده می‌شود که در صورت موافقت، ساز و کار انتخاب و انتصاب مشاور قرآنی استاندار با همفکری با جامعه قرآنی استان طی می‌شود.

انتهای پیام
captcha