همایش ملی اجتهاد عقل‌گرا برگزار می‌شود
کد خبر: 4104362
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹

همایش ملی اجتهاد عقل‌گرا برگزار می‌شود

همایش ملی اجتهاد عقل‌گرا توسط پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با پیام آیت‌الله جعفر سبحانی برگزار خواهد شد.

همایش ملی اجتهاد عقل‌گرا برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، همایش ملی اجتهاد عقل‌گرا توسط پژوهشکده حکمت و دین پژوهی با پیام آیت الله جعفر سبحانی و همکاری برخی نهادهای علمی کشور ۲۳ آذرماه در شهر قم برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن قدردان قراملکی، دبیر علمی همایش با اعلام این خبر گفت: همایش ملی اجتهاد عقل‌گرا با هدف بررسی نقش عقل در استنباط علوم اسلامی و انسانی با پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی و سخنرانی صاحب‌نظران این حوزه چهارشنبه شب ۲۳ آذرماه در قم برگزار می‌شود.

در این همایش علمی حضرات آیات علی‌اکبر رشاد و مهدی هادوی تهرانی سخنرانی خواهند کرد. همچنین رونمایی از کتب و آثار ویژه همایش با عناوین فلسفه عقل جلد اول (نقد عقل جزئی در فلسفه اسلامی)‌ و فلسفه عقل جلد دوم (نقد عقل در مدارس حدیثی میرداماد و صدرالمتألهین) نوشته محمدعلی اردستانی، نقد مکتب تفکیک؛ دفتر اول: مبانی نوشته محمدحسن قدردان قراملکی، نقد مکتب تفکیک، دفتر دوم: مسائل نوشته محمدحسن قدردان قراملکی انجام خواهد شد.

قراملکی بیان کرد: رونمایی از کتب روش‌شناسی علم کلام با عنوان فرعی «نگاهی تطبیقی انتقادی به روش فلسفی و تفکیکی» نوشته حمیدرضا شاکرین و مجموعه سه جلدی مقالات همایش اجتهاد عقل‌گرا و برگزاری مناظره علمی با موضوع جایگاه عقل و نقل در اجتهاد کلامی با حضور حجج اسلام عبدالحسین خسروپناه، محمدمهدی گرجیان، محمدتقی سبحانی و رضا برنجکار از دیگر بخش‌های این همایش ملی است.

وی افزود: در همین خصوص سه پیش‌نشست همایش نیز تدارک دیده شده که با عناوین چیستی خدا از دیدگاه میرزا مهدی اصفهانی، اصالت و امتیازات عقلانیت شیعی در نظر و عمل و نشست فلسفه از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شده است.

دبیر علمی همایش اظهار کرد: همچنین در هفته منتهی به همایش نیز سه پنل تخصصی با عناوین عقل و الهیات با مدیریت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن قدردان قراملکی،‌ عقل و اخباری‌گری و تفکیک با مدیریت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر پورامینی و عقل و فقه و اصول با مدیریت جناب حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی با حضور ارائه‌دهندگان مقالات همایش برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه تقدیر از مقالات برگزیده و برگزاری نمایشگاه آثار مرتبط پژوهشگاه با این موضوع، در خلال همایش نیز از دیگر برنامه‌هاست، افزود: مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، انجمن علمی کلام اسلامی و انجمن فقه و اصول حوزه علمیه قم، مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکز تخصصی کلام اسلامی امام صادق(ع)، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) و خبرگزاری رسا از همکاران علمی و اجرایی برگزاری این رویداد ارزشمند خواهند بود.

همایش ملی اجتهاد عقل‌گرا چهارشنبه شب، ۲۳ آذرماه از ساعت ۱۸ تا ۲۱ با حضور صاحب‌نظران، اندیشمندان و فرهیختگان و استادان حوزه و دانشگاه در محل تالار استاد موسویان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به آدرس قم، بلوار پانزده خرداد، خیابان شهید میثمی برگزار شده و میزبان همه علاقه‌مندان به مباحث کلامی خواهد بود.

انتهای پیام
captcha