به گزارش ایکنا از قم، به نقل از ستاد همکاریهای حوزههای علمیه و وزارت آموزش و پرورش، متن یادداشت حجتالاسلام والمسلمین حسین درودی، معاون امور استانهای ستاد همکاریهای حوزههای علمیه و وزارت آموزش و پرورش، به این شرح است:
بهترین و برترین کلیدواژهایی که در سال ۱۴۰۱ برای شجره طیبه بسیج میتوانیم در اختیار اذهان بیدار و بصیر قرار بدهیم؛ کلمه امید است که رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی از آن به عنوان ابزار و اسباب پیشرفت کشور در مقابل ستمگریهای بیرحمانه دشمنان با تدبیر کامل برای مردم غیور علی الخصوص جوانان کشور در دیدار با مردم حماسهآفرین اصفهان تبیین کردند، در نتیجه بسیج را میتوانیم چنین تعریف کنیم، مردمان سازنده امید صادق و فعالان با امید مومنانه که با سلاح گفتمان امیدورزی و ایجاد خط مقاومت در صحنه های سخت و نرم اجتماعی و موقعیتهای بینالمللی همیشه حضور الگوساز و نشاطآفرین داشته و دارند که در این پیچ انقلاب ایران سرافراز و تحول الگوی تمدنی در جهان، شهدای مظلوم اما با اقتدار از قشرهای مختلف تقدیم ملت ایران کردند.
لهذا باید با دیدگان بصیرتی دریابیم این مردان از جنس ملکوت چنان درسی را در میدان عمل به معاندان و غافلان دادند که بر تارک تاریخ باقی خواهد ماند که اثر غیرقابل انکار آن افشای بیهویتی دشمنان در این روزها بوده است که از روی خودباختگی و شهوت برهنگی جنون سیاسی به هر جنایتی التماس میکند تا شاید از رنج غیر قابل وصف انسانی برهند و راه چارهای بر آنان گشوده گردد.
آیا از اظهار نظرات دشمنان داخلی و خارجی پیرامون پیروزی ایران سرفراز بر کشور ولز در جام جهانی قطر نمیتوان استباط کرد که دشمنان انقلاب اسلامی دشمن تفکر و تعقل و امید صادق هستند؛ چرا که بازیکنان تیم ملی جهادی و انقلابی با پشتوانهایی از میوه شیرین درخت تعقل و تفکر که همان امید مؤمنانه باشد بر حریف خود غلبه کردند؛ به دلیل آنکه گل آفرینی این غیور مردان از پیشران ایمانی برخوردار بود؛ زیرا در بدرقه دعای مادر شهیدان، آنان از قدرت روحی برخودار شدند که در نوع خود باید گفت بینظیر بوده است و دشمنان آنها از آن غافل و ناکام هستند.
از همین رو چگونگی بازی آنها افرادی مانند مسئولین فیفا و بازیکنان تیم مقابل و آزادی خواهان جهان را از درونشان به تحسین وا داشتند؛ و این تحسین و تقدیر نبود مگر به همت اندیشهورزی و اندیشهخوانی بازیکنان ایران زمین توسط مسئولین جهادی و هادیان این تیم شادی آفرین؛ از همین رو پیرامون واژه امید و ساختارهای گفتمان سازی آن مباحثی در ادامه می آید.
آیا میتوان اراده خداوند حی هستی را از خواستههای مسئولین غیور قطری در برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ تفکیک کرد؟ آیا انتظار تقریب حکومت عدل مهدوی از نوع برگزاری جام جهانی قطر با برنامه ویژه بینظیر مانند انتشار آیات دلنواز وحی و آوای ملکوتی اذان و نیز منع شرابخواری و جسارت ممانعت از برهنگی بانوان و هم چنین حضور چندش آور همجنس گرایان و نیز ممنوعیت بخش خبری مسابقات ورزشی ایران اسلامی توسط هتاکان بی هویت رسانههای معاند ایران انقلابی در حضور نمایندگان و نخبگان جهان گزاف و بیهوده است؟
آیا فرمایش امام جامعه اسلامی که فرمودند نظم نوین جهانی با توجه به حوادث جهان و اخیر در کشور ما در حال شکلگیری است، قابل مطالعه و امیدسازی نمیتواند باشد و لکن از کثرت تو چشمزدنهای بستههای دروغین نداشته ها و نشدهای در میان مسلمانان و هم چنین دستاوردهای انقلاب اسلامی در میان جوانان ما توسط دشمنان جسور و جا زده، چنان حس کرختی در ما پدید آوردهاند که از خود بیخود شدهایم و از داشتههای ملموس و محسوس خویش خمور بی خبر و بدون اطلاع هستیم.
چرا نباید برنامههایی به هنگام در صدا و سیما نظام اسلامی رسالت جهادی خود را به نمایش بگذارد و یا در خبررسانیها و سایر مسئولین مربوط و نیز خواص مدیون برای مردم فداکار پای کار انقلاب اسلامی بستههای فرهنگی متناسب در راستای منویات امام انقلاب اسلامی در دستور عمل آنان نباشد؛ اثر و عملی که جهت ترمیم قلوب و تکمیل نردبان امیدورزی از نوع دشمن شکن که مورد تحسین و تقدیر شهدا است چرا مشهود نیست؟ آیا با قحطی محتویات خبرهای اثرآفرین و فقر فعالیتهای فرهنگی مواجه گشتهایم؟ در حالی که بیکران خبر خوش داشته و داریم و لکن این متاع بدون جهاد تبیین میسور و مطلوب نمیگردد.
چرا کلمه امید در خالق هستی معنی و مفهومی ندارد؟ بهدلیل آنکه در خداوند متعال نقص و نیازی نیست تا برای رسیدن به آن در انتظار و التماس به غیر؛ امیدی برای او تعریف و تعیین گردد، خداوندی که کمال او مخلوقات را از نقص و ناتوانی میرهاند ضرورت دارد منبع و منشأ امید کمالطلبان گردد تا تناقض محتاج به محتاج پدید نیاید و قانون اجبار اجتماع و ارتفاع بود و نبود به اختیار بدل نگردد؛ برای تبیین این موضوع میتوانیم از آیات قرآن کریم طلب استمداد بطلبیم «وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمینَ (تکویر ۲۹)»؛ از آیه شریفه استنباط و استفاده میشود که شما هیچ خواستهای ندارید، الا اینکه خداوند ربالعالمین خواسته باشد. با توجه به سبقه و سیاق آیات قبل میآموزیم که قرآن تنها یادآوریکننده و موعظهای است که برای تمام جماعات بشری میتواند پاسخگو و پناه باشد، اما در مقام فعلیت و فایده فقط کسانی از آن متذکر و منتفع میشوند که خودخواهشی از باطن داشته و بر صراط حق و حقیقت، و صفت مستقیم پایدار باشند؛ و عبودیت حق تعالی و طاعت ایشان را متحمل و مایل باشند، با دارابودن شروط لازم و ویژگی مناسب در انسان است که میفرماید: شما هیچ ارادهای نمیکنید جز آنچه رب العالمین اراده کرده باشد، بنابراین انسانها در مشیت خود استقلال و اختیاری ندارند؛ البته این مهم در مکاتب مادی بشری قابل درک و دریافت نیست از همین رو در صفحات تاریخ بشر، جنگ و خونریزی و دروغ و دغلبازی بازاری یافته است که مع الاسف جامعه امروز ما هم از آن بیبهره و نصیب نیست.
از همین رو باید گفت اراده انسان در طول اراده فعلی خداوند متعال قرار دارد البته نباید فراموش کرد که اراده خداوند بر عدم مانند فسق و فجور و دروغ و دغل تعلق نمیگیرد و این انسان است که اراده وجودی او متوقف و منتظر بر اراده کمالی خداوند است، در نتیجه خدای تعالی احتیاجی به استقامتی که از انسانها در آیات قبلی خواسته ندارد و منفعت این استقامت، عاید خود انسان و رهایی بخش ایشان از مرحله نقص به کمال میشود.
آیه شریفه تبیین میکند که خواسته و خواهش اولیه انسان باید از سوی خداوند متعال ایجاد شود تا انسان با جاذبهایی که در باطن خویش با علم حضوری شهود میکند، امیدواری به آینده را طالب و جاذب باشد؛ در این مورد آیه شریفه قرآن کریم به کمک عقل آدمی آمده است و راهگشایی میکند «یا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَی اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمیدُ» شما انسانها مستغرق در انواع حوائج به خداوند متعال در وجود و بقا و رزق و غفران و حفظ و رضوان و تمام شئون حیات و ممات محتاج به او هستید، زیرا فقر ذاتی دارید یا اینکه بهتر بگوییم عین فقر هستید و از خود هیچ ندارید، و هستی شما از الطاف خاصه الهی است و باید آنا فآنا افاضه فیض از فیّاض علی الاطلاق بشود تا بقا و دوام شما تأمین ثبات داشته باشد.
وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِیُ: و این خداوند است؛ اوست بینیاز و به غنای مطلق خود استوار، از مقدمه فوقالذکر میتوانیم به جمله حکیمانه رهبری انقلاب در دیدار با مردم اصفهان بپردازیم که فرمودند: من فقط به یک نکته مهم میخواهم اشاره کنم و آن، امید است، امید مهمترین ابزار پیشرفت است و دشمن روی این متمرکز شده؛ دشمن از همه توان دارد استفاده میکند برای القای ناامیدی، برای القای بنبست و یک جوانی هم که با مسائل دنیا آشنا نیست گاهی میبینید تحت تأثیر قرار میگیرد، او هم مأیوس میشود؛ وقتی مأیوس شد، کار نمیکند، پیشرفت احتیاج به امید دارد دشمن روی امید ملّت ایران متمرکز است." فرمایش امام انقلاب اسلامی بر آمده از این سخن پیامبر مهربانی است که فرمودند: امید و آرزو رحمت است برای امت من و اگر آرزو نبود، مادر بچهاش را شیر نمیداد و باغبان نهالی نمیکاشت؛ الْأَمَلُ رَحْمَةٌ لِأُمَّتِی وَ لَوْ لَا الْأَمَلُ مَا رَضَعَتْ وَالِدَةٌ وَلَدَهَا وَ لَا غَرَسَ غَارِسٌ شَجَراً.»
با توجه به اهمیت آموزشی بودن فرآیند امیدسازی و نقش کلیدی آن در سازههای سبک زندگی اسلامی که مقام معظم رهبری در بند پایانی بیانه گام دوم به آن اشاره معنیدار داشتند و تشریح آن را به بعد واگذار کردهاند و همچنین نیاز ضروری و اولیه کلاسهای درس مدارس و نیز دانشگاههای کشور و نیز نوع القائات دشمنان بر اذهان جوانان، ضرورت مبرم دارد که تعریف و تبیین انواع امید در کتب درسی و نیز در برنامههای فرهنگی تربیتی با اولویت خودش در دستور کار مسئولین جهادی جاسازی گردد؛ بدین منظور به معرفی فهرستی پیرامون کلید واژه امید میپردازیم:
علت عدم امیدواری درخداوند، کلید واژههای قرآنی پیرامون کلمه امید، رابطه ناامیدی با سبک زندگی، کلید واژه امید در احادیث و روایات، ناامیدی و رابطه آن با حسگرایی، ناامیدی و ربط آن با بیمارتنی، آثار ادبیات خانواده بر امیدورزی اعضای آن، تفاوت امید در انسان کامل با انسانهای عادی، عوارض صفات خبیثه بر ساختار امیدواری انسان، آثار محرومیتهای فرهنگی بر روی امیدورزی قلب انسان، توانمندیهای درمانگری منابع اسلامی جهت یأس و ناامیدی، نحوه درمانگری یأس و ناامیدی در جهان غرب، شیطان و فرآیند یأس و امیدسوزی برای قلب آدمی، چگونگی امید در قلب بهشتیان(الیوم یوم العمل غدا یوم الحساب)، علل امیدهای منقطع در انسان، تفاوت امید در قلب انسان با حیوانات، رابطه امید با نیتهای آدمی، عوامل وجودی تشکیل امید در انسان، نقش امید در کمال خواهی و پیشرفت انسانها، علائم رفتاری امید سوخته در میان انسانها(همجنس گرایی)، تفاوتهای امیدهای اختیاری و انتخابی با امیدهای خیالی، رابطه خرد آدمی با عمق امیدواری ایشان، علائم رنج ناامیدی در بیماران روانی، تفاوت جنس امید در مردان و زنان، ارتباط محتویات قلب آدمی با نوع امیدواری آن، علائم و مراحل تشکیل امیدهای کاذب در انسان، آثار مواد غذایی بر روی قلب و امیدواری آن، نقش عوامل جغرافیایی در امیدواری انسان است.
انتهای پیام