بسیج؛ نماد «رُحَماءُ بَینَهُم‌»
کد خبر: 4101614
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲
یادداشت

بسیج؛ نماد «رُحَماءُ بَینَهُم‌»

معاون سیاسی دفتر عقیدتی - سیاسی فرمانده معظم کل قوا نوشت: بسیج نماد ایثار، ازخودگذشتگی و کار در راه خدا و نماد «رُحَماءُ بَینَهُم‌» است و فراتر از هر نوع منفعت عمل می‌کند.

سردار سنایی راد

سردار رسول سنایی‌راد، معاون سیاسی دفتر عقیدتی - سیاسی فرمانده معظم کل قوا به مناسبت فرارسیدن هفته بسیج، یادداشتی را به صورت اختصاصی در اختیار ایکنا قرار داده که متن آن به شرح ذیل است:

حضرت امام خمینی(ره) نگاه ویژه‌ای به بسیج داشتند و رهبری معظم انقلاب اسلامی این نگاه را تداوم بخشیدند و در واقع بسیج بدنه مردمی حاکمیت است.

یکی از کارکردهای مهم و اصلی بسیج برقراری ارتباط میان مردم و بدنه حاکمیت است که از آن به عنوان حلقه وصل تعبیر می‌شود و به همین دلیل بسیاری از دولت‌ها و حاکمیت‌ها درصدد تشکیل چنین نهاد مهم مدنی هستند تا بتوانند ارتباط خود را با مردم تقویت سازند و از طریق آن منافع کشور را تأمین کنند. به طور کلی ارتباط دولت با مردم از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و امروز بسیج حلقه وصل این ارتباط قلمداد می‌شود.

برخلاف جوامع غربی و توسعه‌یافته که نهادهای مدنی در آنجا به دنبال تأمین منافع قشری خاص هستند و منفعت عام برای آنها اهمیتی ندارد، بسیج به عنوان یک نهاد مدنی فراگیر نه‌تنها منافع عده‌ای خاص را دنبال نکرده بلکه منافع همه اقشار را در نظر می‌‎گیرد و خود را متعلق به همه اقشار مردمی می‌داند و منافع آحاد مردم را منافع خود تفسیر می‌کند.

بسیج؛ نماد ایثار

بسیج نماد ایثار، ازخودگذشتگی و کار در راه خدا و نماد «رُحَماءُ بَینَهُم‌» است و فراتر از هر نوع منفعت عمل می‌کند، لذا می‌تواند کارکردی به مراتب بالاتر، فرهیخته‌تر و فاخرتر از هر نهاد مدنی و تشکل مدنی که در سایر کشورها متعارف است، داشته باشد.

بسیج در میدان عمل خود را به اثبات رسانده و خواسته‌هایی را که از او انتظار می‌رفت به نحو مطلوب انجام داده است. می‌شود با یک بررسی میدانی میزان این موفقیت را سنجید و براساس نظارت‌ها و شواهد و قرائن، بسیج و بسیجیان نمره خوبی را در کارنامه عملکردی خود به ثبت رسانده‌اند.

عملکرد خوب بسیج در شرایطی رقم می‌خورد که برای بسیج محدودیت‌هایی تعریف شده است؛ محدودیت‌هایی از جنس محدودیت‌های اجتماعی که ابعاد مختلف را تحت تأثیر قرار داده است.

مواجهه از جنس مدارا

می‌توان مشاهده کرد در شرایط اجتماعی کنونی این بسیجیان هستند که در کنار نیروهای مدافع امنیت ایستاده‌اند و به گونه‌ای عمل می‌کنند که هم ملاحظه حال مردم را دارند و هم به خاطر درک صحیح از شرایط و عرصه میدان به نوعی با اغتشاش‌گران مدارا می‌کنند. به عبارت بهتر بسیج در نحوه مواجهه با بخش‌های فریب‌خورده احساسی مواجهه از جنس مدارا را در پیش گرفته است.

به نظر من تا حد بسیار زیادی بسیج در تحقق خواسته‌ها و اهداف ترسیم‌شده از سوی امامین انقلاب موفق ظاهر شده و توانسته پیوند عمیقی با بدنه اجتماعی حاکمیت برقرار سازد.

یکی از خواسته‌ها و رسالت‌هایی که برای بسیج ترسیم شده است، ارتقای سطح آموزش و فرهنگ‌سازی در امور مختلف است. انتظار می‌رود بسیج در گام دوم انقلاب اسلامی با ارتقای سطح آموزشی و فرهنگ‌سازی هم در درون خود و هم در میان اقشار مختلف، جایگاه خود را ارتقا دهد و بر جذابیتش بیفزاید.

لزوم فراگیری پدافند غیرعامل از سوی بسیجیان

نکته دیگری که باید در رابطه با بسیج به آن اشاره شود، جایگاه و اهمیت بسیج در مباحث مرتبط با پدافند غیرعامل است. بسیج هویت و ماهیت اجتماعی و فرهنگی دارد و به همین دلیل بسیج در حوزه پدافند غیرعامل و تحکیم آن از جایگاه و اهمیت بسیاری برخوردار است.

حتماً بسیج برای ایفای نقش مؤثر در تمام عرصه‌ها باید پیش از هر قدمی، آمادگی‌ها را در عرصه فرهنگ، اجتماع، سیاست و اقتصاد به وجود آورد.

بسیج در طول و عرض جغرافیای کشور حضور دارد و این یک مزیت برای بسیج برای ایفای نقش محسوب می‌شود، همانگونه که در همه مجموعه‌های اجتماعی، اداری، جغرافیای و اقشار حضور دارد، بایستی پش از هرگونه ایفای نقش، به بسیجیان در حوزه‌های مرتبط با پدافند غیرعامل آموزش داد تا این مزیت به نحو احسن بکارگیری شود.

انتهای پیام
captcha