نشست بین‌المللی «انسان‌شناسی در اندیشه فلسفی ابن‌سینا» برگزار شد
کد خبر: 4101361
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۸

نشست بین‌المللی «انسان‌شناسی در اندیشه فلسفی ابن‌سینا» برگزار شد

نشست بین‌المللی انسان‌شناسی در اندیشه فلسفی ابن‌سینا امروز ۳۰ آبان با حضور اندیشمندانی از کشور‌های آسیای میانه و قفقاز در سالن جلسات سازمان مرکزی جامعةالمصطفی آغاز به کار کرد.

محمدمهدی گرجیان، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی گرجیان، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی و دبیر علمی نشست بین‌المللی انسان‌شناسی در اندیشه فلسفی ابن‌سینا، ضمن خیرمقدم به میهمانان، اظهار کرد: خرسندیم که امروز این نشست بین‌المللی، ما را گرد خود جمع کرد تا بتوانیم راجع به آرا و اندیشه‌های ابن‌سینا در حوزه انسان‌شناسی تعامل و هم‌اندیشی را داشته باشیم که می‌تواند به عنوان یک راهبرد در عصر حاضر مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس اتاق فکر اسلامی شدن دانشگاه‌ها در وزارت علوم تحقیقات و فناوری در ادامه با گرامیداشت یاد و نام حجت‌الاسلام والمسلمین طهماسب حاتمی، نماینده فقید جامعةالمصطفی در منطقه آسیای مرکزی، به تببین اندیشه‌های ابن‌سینا در موضوع انسان‌شناسی پرداخت و ابراز کرد: بهترین عرصه برای تبیین آرای ابن‌سینا، انسان‌شناسی به ویژه شناخت انسان کامل به عنوان الگوی همه بشریت است. در اشارات ابن‌سینا پس از بیان فلسفه بعثت انبیا، اظهار می‌شود اگر انسان متصل به وحی نباشد، نگاهی اُمانیستی بشر را به بحران هویت سوق می‌دهد که ما در حال حاضر نیز با آن مواجه هستیم.

محمدمهدی گرجیان، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی

حجت‌الاسلام والمسلمین گرجیان ادامه داد: ابن‌سینا در بحث نبوت اظهار می‌کند اگر بخواهیم عارف واقعی و واصل باشیم، رهبر ما در درجه اول نبی مکرم اسلام(ص) است. خودخواهی بشر موجب می‌شود انسان همه چیز را برای خود بخواهد و نگاه استعمارگری باشد، فردی که امام العارفین است را شناخت در غیر این صورت، تعارضات، تزاحمات و کشمکش‌ها انسان را به خشونت خواهد کشاند. ما نیازمند به قانونی هستیم که بشر آن را ایجاد نکرده باشد. امروز شاهدیم جامعه بین‌الملل به منظور تامین حقوق بشر تشکیل شده است، اما آیا این منظور محقق شده است؟

دبیر نشست علمی انسان‌شناسی در اندیشه فلسفی ابن‌سینا با اشاره به اینکه ابن‌سینا حاکمیتی را می‌پذیرد که از جانب خداوند باشد نه قانونی که بشر به دست خود بنویسد و تباهی را با آن دامن زند، گفت: در ادامه پیوند میان عقل نظری و عملی مطرح می‌شود. مردم باید رهبر انسان کامل و پیامبر از جانب خداوند را بشناسند. انسان کامل چند ویژگی دارد؛ نخست رسالت آسمانی اوست، دوم آنکه قانونی که معرفی و اجرا می‌کند، الهی است.

در ادامه این نشست علمی و بین‌المللی علاوه جانشین رئیس جامعةالمصطفی العالمیه، شخصیت‌های علمی از کشور‌های ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و برخی از کشور‌های منطقه قفقاز به ایراد سخن و ارائه مقاله پرداختند.

همچنین، این نشست علمی و بین‌المللی ساعت ۱۹ امشب ۳۰ آبان به کار خود پایان می‌دهد.

انتهای پیام
captcha