انقلاب اسلامی، انقلابی فکری، معرفتی و دینی برای تمام مسلمان است
کد خبر: 4101093
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۷
رئیس جامعةالمصطفی العالمیه:

انقلاب اسلامی، انقلابی فکری، معرفتی و دینی برای تمام مسلمان است

حجت‌الاسلام علی عباسی گفت: انقلاب اسلامی تنها مربوط به یک خاک، سرزمین، قوم و ملیت خاص نیست و یک انقلاب فکری، معرفتی و دینی برای تمام مسلمانان است.

علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه عصر امروز ۲۹ آبان در دیدار جمعی از علمای کشور عراق با اشاره به ضرورت تقویت ارتباط میان حوزه‌های علمیه قم و نجف اشرف اظهارکرد: انقلاب اسلامی ایران حادثه‌ای مهم در منطقه و جهان است. این انقلاب تنها مربوط به یک خاک، سرزمین، قوم و ملیت خاص نیست و یک انقلاب فکری، معرفتی و دینی است که برای همه مسلمانان و به ویژه پیروان مکتب اهل‌بیت(ع)، یک نقطه عطف تاریخی به شمار می‌آید.

وی با اشاره به احساس خطر دشمنان اسلام نسبت به انقلاب اسلامی، تصریح کرد: تلاش دشمن از روز نخست برای نابودی یا محدود نمودن دامنه این انقلاب بود و این تلاش تا به امروز بی‌وقفه ادامه یافته است.

حجت‌الاسلام عباسی، انقلاب اسلامی را نقطه عطفی در تاریخ حوزه‌های علمیه دانست و افزود: پیش از انقلاب اسلامی، حوزه‌های علمیه نجف و قم، به شدت محدود و منزوی شده و تنها به رشته‌های خاص فقه و اصول اختصاص یافته و عملا امکان اثرگذاری در اجتماع و تبادلات علمی تا حد زیادی از آنها منقطع گردیده بود. اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حوزه علمیه قم به عرصه‌های بسیار متنوعی از علوم انسانی جدید تا راه‌اندازی رشته‌های تخصصی فقهی وارد شد و آفاق جدیدی در برابر آن گشوده شد.

علوم انسانی، علمی تمدنی و فرهنگی است

وی با اشاره به ارائه بیش از ۱۶۰ رشته و گرایش در مقاطع مختلف تحصیلی در جامعةالمصطفی و نزدیک به هشتاد رشته تخصصی در حوزه علمیه قم، یادآورشد: براساس طرح تحول آموزشی جامعةالمصطفی، این رشته‌ها و گرایش‌ها به بیش از ۴۰۰ مورد افزایش خواهد یافت و در حوزه علمیه قم نیز شاهد چنین پیشرفتی خواهیم بود.

رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به راه‌اندازی رشته‌های تخصصی در حوزه علوم فقه و اصول، قرآن و حدیث و علوم انسانی، خاطر نشان کرد: علوم انسانی، علمی تمدنی و فرهنگی است. علوم انسانی، بر اساس یک نگاه خاص به انسان و جهان تعریف می‌شوند و علوم امروز نیز بر اساس نگاه مادی غربی طراحی شده است. اما در حوزه علمیه قم، علوم انسانی با نگاه دینی و اسلامی بازتعریف و رشته‌های متعددی در این زمینه راه‌اندازی گردید که در جامعةالمصطفی نیز اجرا می‌شود.

فعالیت مراکزی تفرقه‌انگیز در دنیای اسلام

وی با اشاره به رشد علمی حوزه‌های علمیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، یادآور شد: پیش از انقلاب اسلامی، در کل حوزه علمیه قم بیش از سه نشریه علمی منتشر نمی‌شد. اما امروز ده‌ها و صد‌ها نشریه علمی- تخصصی در زمینه‌ها و تخصص‌های مختلف با محتوا و کیفیت بسیار عالی انتشار می‌یابد.

عباسی، جامعةالمصطفی را پذیرای پیروان مذاهب مختلف اسلامی خواند و تصریح کرد: امروز مراکزی در دنیای اسلام وجود دارند که هدف و عملکردشان دامن زدن به تفرقه و ایجاد کینه میان مسلمانان به ویژه شیعیان و اهل سنت است. جامعةالمصطفی در مقابل، این امکان را فراهم کرده است تا پیروان مذاهب مختلف اسلامی را بر اساس مذهب خود و با نگاه تطبیقی و تقریبی پذیرا باشد و این سرمایه ارزشمندی برای جهان اسلام به شمار می‌آید.

وی با اشاره به تحصیل فراگیرانی از نزدیک به ۱۳۵ ملیت در جامعةالمصطفی، گفت: آرزوی علمای سلف ما این بوده است که بتوانند معارف ناب اسلامی و اهل‌بیتی را به مردم سایر ملل نیز منتقل کنند. امروز به برکت جامعةالمصطفی این آرزو تحقق یافته است و دانش آموختگان جامعةالمصطفی مروج معارف اهل‌بیت(ع) در سراسر جهان هستند.

فعالیت ۲۶۰ شبکه معاند علیه ایران اسلامی

رئیس جامعةالمصطفی با تاکید بر ضرورت تقویت ارتباط میان حوزه قم و نجف، تاکید کرد: با وجود شکست دشمنان اسلام در میدان‌های نبرد، جنگ فرهنگی و ترکیبی شدیدی برقرار است که جوانان و بانوان ما را هدف قرار داده‌اند. وظیفه امروز ما نسبت به گذشته در این جنگ فکری و معرفتی بسیار سنگین‌تر است.

وی ادامه داد: در تهاجم فرهنگی، دشمن حساب ویژه‌ای برای تسخیر ذهن و فکر جوانان ما باز کرده است همانگونه که در عراق نیز شنیده می‌شود کشور‌های غربی با تاسیس هزاران موسسه به ظاهر مردم‌نهاد، فکر و ذهن جوانان و بانوان را هدف قرار می‌دهند. هم اکنون ۲۶۰ کانال تلویزیونی فارسی زبان، شبانه روز افکار جوانان ما را بمباران می‌کنند، در حالی که ما می‌دانیم غربی‌ها حاضر نیستند حتی یک دلار را بی‌دلیل هزینه کنند، میلیون‌ها دلار، در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، زیرا از امتداد امواج انقلاب اسلامی هراس دارند.

حجت‌الاسلام عباسی در پایان با اشاره به تلاش دشمنان اسلام برای ایجاد تفرقه میان مذاهب مختلف اسلامی، تاکید کرد: این تلاش‌ها برای ایجاد جدایی و تفرقه میان علما و پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) نیز جریان دارد که باید نسبت به آن هوشیار بود و اینجانب از صمیم قلب عرض می‌نمایم ما میان خود و شما عزیزان در عراق هیچ دوگانگی نمی‌بینیم و به هیچ وجه جدای از هم نیستیم.

گفتنی است در ابتدای این جلسه، تعدادی از علمای عراقی حاضر در جلسه ضمن ابراز خرسندی از حضور در شهر مقدس قم و دیدار با رئیس جامعةالمصطفی، به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

انتهای پیام
captcha