خیران با مؤسسات قرآنی همکاری کنند
کد خبر: 4100877
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰

خیران با مؤسسات قرآنی همکاری کنند

مدیرمسئول مؤسسه «کوثر ولایت» بافق گفت: از مسئولان درخواست می‌شود به وضعیت مؤسسات قرآنی رسیدگی کنند و زمینه‌ای فراهم شود تا همان‌طور که خیران مدرسه‌ساز داریم، خیران قرآنی هم داشته باشیم.

زلیخا فلاح، مدیر مسئول مؤسسه کوثر ولایت بافقزلیخا فلاح، مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت «کوثر ولایت» بافق در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، گفت: این مؤسسه، آذرماه ۱۳۸۶ فعالیت خود را با برگزاری اولین دوره تربیت معلم مفاهیم قرآن کریم آغاز کرد و در سال ۱۳۸۷ موفق به اخذ مجوز رسمی از اداره کل تبلیغات اسلامی استان شد. در سال ۱۳۸۸ با مجوز از سازمان بهزیستی استان موفق به تأسیس دو مهدقرآن شد که سالانه ۱۳۰ خردسال را پذیرش می‌کند.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۸۹ با درخواست از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی موفق به اخذ موافقت اصولی جهت دریافت مجوز از این اداره شدیم. البته در همان سال بخش آقایان را ایجاد کردیم. پیش‌دبستانی بشیر نیز در سال ۱۳۹۰ با اخذ مجوز از اداره آموزش و پرورش راه‌اندازی شد.

فلاح با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۳ این مؤسسه به عنوان برترین مؤسسه در استان شناخته شد گفت: از سال ۱۳۸۶ تاکنون حدود سه هزار قرآن آموز کودک و سه هزار بزرگسال در شعبات گوناگون مؤسسه و شرکت در کلاس‌های مختلف قرآنی آموزش دیده‌اند. در دوران کرونا هم حدود ۶۰۰ خردسال به‌طور مجازی آموزش دیدند.

آموزش بیش از 6 هزار قرآن‌آموز

وی مهد قرآن حضرت علی‌اصغر(ع)، پیش‌دبستانی بشیر، شعبه امام خمینی و مرکز را از شعبات این مؤسسه اعلام کرد و افزود: مؤسسه هرسال در نیمه دوم سال محفل انس با قرآن کریم را برگزار می‌کند. همچنین برگزاری مسابقات قرآن و عترت، سنت حسنه اعتکاف با همکاری اداره تبلیغات اسلامی، جلسات مشاوره قرآنی در قالب طرحی برای زندگی و سبک زندگی اسلامی، برپایی جشنواره‌های مناسبتی و یادواره شهدا، برگزاری کلاس‌های مترجمی زبان قرآن از جمله برنامه‌های قرآنی این مؤسسه است‌.

مدیر مسئول مؤسسه «کوثر ولایت» اجرای طرح‌های قرآنی بینات و بشارت، تربیت مربی در رشته‌های مختلف قرآنی، تأمین جهیزیه برای دختران بی‌بضاعت، توزیع بسته‌های غذایی برای نیازمندان را از دیگر فعالیت‌های این مؤسسه بیان کرد.

وی ادامه داد: این مؤسسه با وجود تمام فعالیت‌هایی که دارد مکان مناسبی برای برگزاری و اجرای برنامه‌هایش ندارد. هم‌اکنون زمینی به مساحت ۱۵۰۰ مترمربع برای ساخت مؤسسه در اختیار داریم که پایان اقساط آن ۱۴۰۲ است. این زمین در سال ۱۳۹۴ آماده برای ساخت و ساز بود که متأسفانه با مخالفت شهرداری مبنی بر اینکه میدانی در زمین احداث خواهد شد و قسمتی از نقشه ساختمان خراب می‌شود، روبرو شدیم و موفق به ساخت نشدیم. این در حالی است که از ۱۳۹۵ تاکنون هیچ میدانی احداث نشده است تا اینکه از سوی اداره راه و شهرسازی به علت عدم شروع به ساخت، اعلام شد که زمین از ما پس گرفته می‌شود بنابراین مجبور شدیم که اقدام به گودبرداری کنیم و هزینه زیادی را پرداخت کردیم.

فلاح افزود: از آنجایی که یک مؤسسه قرآنی درآمد آنچنانی ندارد که از عهده این هزینه‌ها بر آید، نیازمند مساعدت خیران و ارگان‌ها و شرکت‌ها هستیم تا بتوانیم ساختمانی در شأن قرآن در شهرستان بافق ایجاد کنیم. بنابراین خواهشمندیم اطلاع‌رسانی شود تا خیری یا ارگانی برای ساخت مؤسسه معرفی شود و فضایی ترویجی برای قرآن در شهرستان باشیم.

کلاس‌های قرآنی در فضای پارک‌ها برگزار شود

مدیر مسئول مؤسسه «کوثر ولایت» بافق گفت: از مسئولان درخواست می‌شود به وضعیت مؤسسات قرآنی رسیدگی کنند و زمینه‌ای فراهم شود تا همان‌طور که خیران مدرسه‌ساز داریم، خیران قرآنی هم داشته باشیم و خیرانی باشند که در راه ساخت مؤسسات قرآنی قدم بردارند چراکه هنوز این مهم برای مردم و خیران جانیفتاده که به مؤسسات قرآنی کمک مالی کنند. 

فلاح افزود: زمانی که یک مجتمع قرآنی در شأن قرآن در شهرستان ساخته شود گرایش مردم هم به سوی قرآن بیشتر می‌شود. با ساخت یک مجتمع در خور قرآن می‌توانیم جذب نیروی بیشتری هم داشته باشیم.

وی با اشاره به راهکار جذب نسل امروز به قرآن بیان کرد: برای جذب قرآن‌آموزان در وهله اول نباید بین مؤسساتی که فعالیت‌های قرآنی انجام می‌دهند اعم از مؤسسات قرآنی، خانه‌های قرآنی و دارالقرآن‌ها موازی‌کاری باشد. همچنین فضای مؤسسات قرآنی جذاب و مناسب باشد.

مدیر مسئول مؤسسه «کوثر ولایت» بافق ادامه داد: یکی از اداراتی که می‌تواند در این راستا بسیار فعال کار کند اداره آموزش و پرورش است که هم مجوز تبلیغ به مؤسسات قرآنی در مدارس را صادر و هم خود آموزش و پرورش برای جذب نوجوانان و جوانان به سوی قرآن تبلیغ کند و بر روی دارالقرآن‌های تحت نظر خود تأکید نکند، شاید شرکت در دارالقرآن برای همگان میسر نباشد. همچنین زمانی که تبلیغ از طرف آموزش و پرورش انجام شود جذب قرآن آموزان هم بیشتر است.

فلاح در پایان تصریح کرد: باید امکاناتی فراهم شود تا بتوانیم بعضی از جلسات کلاس‌ها را در فضای باز و پارک‌ها برگزار کنیم و برنامه‌هایی مانند برگزاری اردوهای برون شهری یا اعطای جایزه‌های ارزشمند به قرآن آموزان از عهده یک مؤسسه قرآنی خارج است و در این راستا کمک مسئولان را می‌طلبد.

انتهای پیام
captcha