برپایی درمانگاهی تخصصی برای محرومان سراسر کشور
کد خبر: 4100634
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰

برپایی درمانگاهی تخصصی برای محرومان سراسر کشور

گروه جهادی یاس فاطمی در حوزه درمانی فعالیت دارد و خدمات غربالگری، پزشک عمومی، پرستاری، روانشناسی خانواده و کودک، آزمایشگاه، تشخیص سرطان سینه و رحم در بانوان، شنوایی‌سنجی، بینایی‌سنجی، طب سنتی، داروخانه و دندان‌پزشکی را در نقاط محروم کشور ارائه می‌دهد.

گروه جهادی پزشکیگروه‌های جهادی سال‌هاست که پای در عرصه خدمت‌رسانی به مناطق محروم کشور گذاشته و اقدامات فراوانی را در حوزه محرومیت‌زدایی از نیازمندان و مستضعفان انجام داده‌اند. این گروه‌ها که تعداد آن‌ها در کشور به بیش از ۴۰ هزار مورد رسیده است، منشأ برکات فراوانی برای مردم بوده‌اند. شاید بتوان گفت گروه‌های جهادی تنها جمعیتی هستند که بدون هیچ‌ منتی خدمات شایانی را طی سالیان گذشته در مناطق مختلف انجام داده‌اند. این گروه‌ها که وظیفه اصلی‌شان کمک به خانواده‌های نیازمند است، در حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله نیز وارد میدان می‌شوند.

همچنین، گروه‌های جهادی کشور بنا به تخصص اعضایشان، اقدامات خود را انجام می‌دهند. برخی به حوزه اقتصادی، پزشکی و اشتغال‌زایی وارد شده‌اند و به جای انجام اقداماتی همچون توزیع بسته‌ها و اقلام خوراکی و ... سعی می‌کنند که با توسعه اقتصادی مناطق کم‌برخوردار، زمینه اشتغال دائمی برای مردم این مناطق را فراهم کنند.

در رابطه با فعالیت‌های تخصصی گروه‌های جهادی در مناطق محروم کشور به ویژه فعالیت گروه‌های تخصصی پزشکی و پیراپزشکی به گفت‌وگو با مینو ستاری، مدیر گروه جهادی پزشکی یاس فاطمی تهران پرداختیم که در ادامه مطالعه می‌کنید.‌

ایکنا ـ لطفا گروه جهادی پزشکی خود را معرفی کرده و بفرمایید در چه بخش‌هایی فعالیت‌ دارید.

گروه جهادی یاس فاطمی فعالیت تخصصی خود را به طور رسمی از سال 95 و با مجوز سپاه محمدرسول الله(ص) تهران بزرگ آغاز کرده است. فعالیت عمده این گروه جهادی در حوزه درمانی قرار داشته و برنامه‌های غربالگری، پزشک عمومی، پرستاری، روانشناسی خانواده و کودک، آزمایشگاه، تشخیص سرطان سینه و رحم در بانوان، شنوایی‌سنجی، بینایی‌سنجی، طب سنتی، داروخانه و دندان‌پزشکی را در نقاط محروم کشور اجرا می‌کند.

به نوعی می‌توان گفت که فعالیت‌های این گروه جهادی در قالب یک درمانگاه تخصصی به محرومان و نیازمندان در اقصی‌نقاط کشور ارائه می‌شود. البته گروه یاس فاطمی گروهی جهادی است که مرکزیت آن در تهران قرار دارد اما خدمات خود را به تهران محدود نکرده و برنامه‌های درمانی و پزشکی خود را در تمامی نقاط محروم کشور اجرا می‌کند.

پس از سیل سال 98 در کرمانشاه بود که فعالیت‌های گروه به خارج از استان تهران تسری پیدا کرده و در تمامی استان‌هایی که اعلام نیاز کرده و یا خود نسبت به شناسایی آن‌ها اقدام می‌کنیم، با توجه به نیاز منطقه، خدمت‌رسانی می‌کنیم. آخرین برنامه‌ای نیز که طی چند روز گذشته از سوی اعضای گروه اجرا شد، در منطقه محروم تایباد استان خراسان رضوی بود که در قالب آن، خدمات خوبی به مردم محروم منطقه ارائه شد.

بانوی اهل سنتی که جهادگران به نام علی(ع) دعا کرد

ایکنا ـ این گروه جهادی از چه تعداد اعضای اصلی شامل متخصصان پزشکی و پیراپزشکی در فعالیت‌های خود بهره‌مند شده است؟

تقریباً تعداد 400 نفر از متخصصان حوزه‌های مختلف درمانی یعنی پزشکی و پیراپزشکی در گروه یاس فاطمی عضویت دارند. در هر اردوی درمانی نیز با توجه به نیاز منطقه و خدماتی که باید به محرومان ارائه شود، تعداد 25 تا 30 نفر از متخصصان نیز از استان و شهرستان مورد نظر به گروه اضافه شده و با دیگر اعضا همکاری می‌کنند.

تمامی تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای خدمت‌رسانی به محرومان نیز از سوی اعضای گروه تأمین شده و هر یک از اعضای گروه بنا به توان خود در تهیه این تجهیزات همکاری می‌کنند. تمامی اعضای گروه خیرات و نذورات خود را به ویژه در ایام شیوع بیماری کرونا صرف تهیه تجهیزات پزشکی برای خدمت‌رسانی به نقاط محروم می‌کردند.

ایکنا ـ مهمترین مشکلاتی که گروه‌های جهادی با آن مواجه هستند، چیست؟

هنوز بسیاری از مسئولان اصلاً گروه‌های جهادی را نمی‌شناسند و هیچ‌گونه آگاهی از فعالیت‌های این گروه‌ها ندارند. متأسفانه به ویژه در حوزه درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی و شبکه‌های بهداشت، فعالیت‌های گروه‌های جهادی پزشکی را نقطه مقابل خود می‌دانند. یعنی احساس نمی‌کنند جهادگرانی که به محرومان خدمت می‌کنند، همکاران ایشان هستند و در ایام بحرانی برای کار خیر وارد صحه شده‌اند. این مسئله باعث می‌شود تا در فعالیت گروه‌های جهادی سنگ‌اندازی کنند.

در اردوی تایباد، علیرغم اینکه هماهنگی‌های لازم پیش از اعزم گروه به اردو انجام شده بود، اما در ابتدای امر، مسئولان هیچ‌گونه اعتمادی به گروه جهادی نداشته و بعضاً در برابر فعالیت‌های گروه مقاومت می‌کردند. در نهایت با تعاریفی که مردم از فعالیت گروه داشتند، زمانی که مسئولان در جریان فعالیت گروه قرار گرفتند، با وسعت کار ما آشنا شده و نسبت به همکاری با اعضای گروه اقدام کردند.

هیچ‌کدام از اعضای گروه به دنبال این نیستند که خدایی ناکرده فعالیت‌ گروه به نام ایشان تمام شده و یا در جایی ثبت شود. مسئولان باید بدانند که گروه‌های جهادی فقط به دنبال انجام امور خیر هستند. جهادگران در حقیقت دلسوز تمامی نقاط کشور هستند و خدمات ایشان فقط به تهران و شهرهای بزرگ ختم نمی‌شود. هدف اصلی تمامی اعضای گروه پزشکی یاس فاطمی خدمت‌رسانی به محرومان در سرتاسر ایران است.

بانوی اهل سنتی که جهادگران به نام علی(ع) دعا کرد

ایکنا ـ ‌با توجه به خدمت‌رسانی گروه یاس فاطمی در مناطق سنی‌نشین کشور، این فعالیت‌ها چه تأثیری در نزدیکی و وحدت شیعه و سنی دارد؟

فعالیت خیرانه گروه‌های جهادی در نقاط محروم به ویژه نقاط سنی‌نشین کشور، اختلافات و مشکلاتی که بعضا میان اهل سنت و شیعیان وجود دارد را به خوبی کمرنگ می‌کند. فعالیت گروه‌های جهادی همانند گروه جهادی یاس فاطمی به ظاهر درمانی است و در عمل تأثیر فرهنگی عمیقی در میان گروه‌ها و اقشار مختلف مردم به ویژه محرومان اهل سنت داشته و شکاف‌های موجود در میان شیعه و سنی را کاهش می‌دهد.

اردوی پیشین گروه جهادی یاس فاطمی طی خردادماه سال جاری در شهرستان خواف استان خراسان جنوبی برگزار شد. هوای منطقه نیز در آن ایام به شدت گرم بود و روزهای پایانی برپایی اردو را سپری می‌کردیم که به علت گرمازدگی و غذای مسموم اغلب اعضای گروه بیمار شدند. روزی که قرار بود برای ارائه خدمات پایانی اردو به چند روستای محروم و سنی‌نشین اعزام شویم، اعضای گروه همگی بیمار بودند اما بنده که بیماری نداشتم تصمیم گرفتم که به تنهایی به روستای مورد نظر مراجعه کنم. زمانی که موضوع را با اعضای گروه مطرح کردم، همگی تصمیم گرفتند که با توجه به سنی و محروم بودن روستاهای مورد نظر به منطقه اعزام شوند؛ چراکه خدمات ایشان به روستاهای محروم شیعه‌نشین انجام شده بود و چنانچه به روستاهای اهل سنت نمی‌رفتند، ممکن بود که مردم سنی‌مذهب این مناطق بر ما خرده بگیرند. اما تمامی اعضای گروه با وجود بیماری به این روستاها رفته و شروع به خدمت‌رسانی به مردم کردند.

زمانی که به این روستاها رسیدیم، از ساعت 15 تا 22 خدمات گروه به این روستاها انجام شد و هیچ فردی بدون اینکه خدمات دریافت کند، به خانه خود نرفت. پس از اتمام خدمات به مردم اهل سنت این روستاها، بانوی سالخورده اهل سنت دستان خود را رو به آسمان کرده و اعضای گروه را با نام علی(ع) دعا کرد و گفت: «الهی به حق علی(ع)، خدای علی(ع) همواره نگهدارتان باشد». شنیدن این جمله از زبان بانوی اهل سنت برای ما بسیار شیرین بوده و گویی مرهمی بر تمام زخم‌های اعضای گروه بود.

در دل فعالیت‌های گروه‌های جهادی اعم از عمرانی، پزشکی و ... نوعی اقدام فرهنگی نیز موجود است که به صورت خیلی آرام و مویرگی به جامعه به ویژه محرومان در اقشار مختلف قومی و مذهبی تزریق می‌شود. این فرهنگسازی می‌تواند چنان تأثیر عمیقی در میان مردم در اقوام و مذاهب مختلف داشته باشد که دیگر شاهد تعارضات و چنین اختلافات و آشوب‌هایی در میان ایشان نباشیم.

ایکنا ـ نظر شما در رابطه با طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی که در مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود، چیست؟

یکی از بندهای این قانون، احتساب جان‌باختگان جهادی به عنوان شهید است که حداقل از ایشان باعنوان شهید یاد شود. البته شهادت خود یک واژه است و می‌توان با دیدگاه دیگری نیز بدان نگریست. شهادت مقامی والاست که نصیب هر کسی نمی‌شود و این اعمال ماست که نشان می‌دهد در زمان تسلیم جان به جان‌آفرین از منظر الهی شهید محسوب می‌شویم یا خیر؟

البته از جنبه مادی، بسیاری از خانواده‌های جهادگران خود از خانواده‌های محروم جامعه هستند و با از دست دادن جوان و سرپرست جهادی خود، در تنگنا و سختی قرار می‌گیرند. چنانچه این قانون در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد، شاید بخشی از مشکلات این خانواده‌ها در حوزه نیازهای مادی برطرف شود و خیال جهادگران نیز تا حدودی از اینکه پس از ایشان خانواده‌های آن‌ها در سختی نباشند، راحت خواهد شد. البته که جهادگران پیش از در نظر گرفتن مسئله شهادت، فقط به فکر خدمت‌رسانی به مردم محروم و نیازمند جامعه هستند.

بانوی اهل سنتی که جهادگران به نام علی(ع) دعا کرد

ایکنا ـ رهبر انقلاب در بند هفتم پیام ۹ ماده‌ای خود به جهادگران فرمودند: «حتماً خود مردم منطقه خدمت‌رسانی به ویژه جوانان را در کار خدمت‌رسانی شریک کنید. این نیز خدمتی بزرگ به آن‌هاست»، حاوی چه مفهومی است؟

یکی از اهداف و فعالیت‌های گروه جهادی یاس فاطمی در مناطق محروم دقیقا همین نکته مقام معظم رهبری است. افراد بومی مناطق محروم می‌توانند کمک قابل توجهی به جهادگران داشته باشند. با توجه به گویش و لهجه‌های متفاوت در مناطق محروم، وجود جوانان بومی کمک شایانی به گروه‌های جهادی خواهد کرد. مسئله بعدی ایجاد حس امید در میان بومیان است. ایشان با دقت و تفکر در فعالیت جهادگرانی که از راه‌های دور خدمت ایشان رسیده‌اند، احساس می‌کنند که خود نیز می‌توانند وارد این عرصه شده و به خدمت‌رسانی و فقرزدایی از مناطق تحت سکونت خود بپردازند.

امروز البته این اتفاق در مناطق مختلف رخ داده و بسیاری از روستاهای محروم خود دارای گروه‌های جهادی بومی هستند که هر کدام از این گروه‌ها به اندازه توان خود به دنبال رفع مشکلات روستا و مناطق خود هستند. گروه جهادی یاس فاطمی در برنامه‌ اردوی تایباد از سه دندان‌پزشک و یک پرستار استان خراسان رضوی بهره برد و سعی ما در تمامی استان‌های کشور بر این است که از متخصصان و پزشکان بومی آن استان نیز در برنامه جهادی خود بهره‌گیری کنیم. البته زمانی که متخصصان بومی عزم و تلاش جهادگران تهرانی را از نزدیک مشاهده می‌کنند، خود نیز احساس دین کرده و برای محرومیت‌زدایی از مناطق محروم استان و شهرستان خود اقدام می‌کنند.

گفت‌وگو از مجتبی افشار 

انتهای پیام
captcha