از رویش قرآن‌پژوهی تا بایسته‌های اجرای فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها
کد خبر: 4098741
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۸
در میزگرد آسیب‌شناسی فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها مطرح شد

از رویش قرآن‌پژوهی تا بایسته‌های اجرای فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها

همزمان با هفته قرآن و عترت(ع) در دانشگاه‌ها، دفتر خبرگزاری ایکنا در چهارمحال‌وبختیاری میزبان میزگرد «بررسی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌های چهارمحال‌وبختیاری» بود که با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهرکرد، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد استان و دبیر شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های استان و نیز دبیر کانون قرآن و عترت دانشگاه شهرکرد برگزار شد.

میزگرد خبرگزاری ایکنا

هفته قرآن و عترت(ع) از اواخر دهه هشتاد تا کنون به‌مناسبت رحلت مفسر بزرگ قرن آیت‌الله طباطبایی، هر ساله از ۱۸ تا ۲۴ آبان‌ماه در دانشگاه‌های سراسر کشور با اجرای ویژه‌برنامه‌های قرآنی برگزار می‌شود تا فضای قرآنی در بین دانشگاهیان و فضای نخبگانی جامعه ساری و جاری شود.

دبیرخانه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها همزمان با هفته قرآن و دانشگاه برنامه‌های پیشنهادی برای اجرا در هفته قرآن و عترت(ع) سال ۱۴۰۱ را طی بیانیه‌ای ابلاغ کرد و در این بیانیه بر اهدافی چون «ترویج و نهادینه‌سازی باور و رفتار قرآنی در میان جامعه دانشگاهی کشور، شناسایی و جذب استعدادهای قرآنی، پرورش و شکوفا کردن آنها، مشارکت استادان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌ها در فعالیت‌های قرآنی و ایجاد نشاط و امیدآفرینی قرآنی در فضای کلاسی، خوابگاهی و اداری دانشگاه‌ها» تأکید شده است. پرسش اینجاست که آیا برگزاری این برنامه‌ها در هفته قرآن و عترت و نیز در طول سال، توانسته است به «تربیت و پرورش نسل متمسک به قرآن کریم و مکتب حیات‌بخش اهل بیت(ع)» در جامعه دانشگاهی که مورد اشاره شورای هماهنگی در بیانیه یاد شده نیز هست، کمک کند؟

برای یافتن این پرسش و نیز آگاهی از وضعیت فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌های چهارمحال‌وبختیاری، دفتر خبرگزاری ایکنا میزبان میزگرد «بررسی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌های چهارمحال‌وبختیاری» بود که با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهرکرد، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد استان و دبیر شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های استان و نیز دبیر کانون قرآن و عترت دانشگاه شهرکرد برگزار شد.

عزیزالله مولوی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهرکرد

رویش‌های مبارک در حوزه قرآن‌پژوهی در دانشگاه‌ها

عزیزالله مولوی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهرکرد در این میزگرد با تشریح اهم فعالیت‌های این معاونت در حوزه قرآن و عترت(ع) با اشاره به اینکه در حوزه قرآن‌پژوهی، قرآن‌شناسی، مطالعات قرآنی و رویکردهای علمی و فرهنگی در پژوهش‌های قرآنی هم در مجامع عمومی و هم در مراکز علمی و تخصصی رویش‌های بسیار مبارکی داشته‌ایم، اظهار کرد: صرف‌نظر از دو سال کرونایی که محافل و مجالس و گردهمایی‌های قرآنی را نیز تحت تأثیر قرار داد، باید گفت فعالیت‌های خوبی انجام شده است.

وی با ذکر اینکه قرآن کتابی ذومراتب است، ادامه داد: ارتباط با مصحف شریف از نگاه کردن به آیات و قرائت و حفظ شروع می‌شود تا به مرتبه تأملات و رفتارهای قرآنی و تخلق به اخلاق قرآنی و عمل به مبانی و مفاهیم نورانی این کتاب آسمانی می‌رسد.

مولوی تأکید کرد: درواقع قرآن حقیقتی با اعماق بی‌پایان و نورانی است که به هر مرحله از ارتباط با آن که برسیم باز هم حقیقتی نورانی‌تر از آن پیش روی ماست و به سوی خود فرا می‌خواند؛ علت کاستی‌ها و ضعف‌ها در حوزه فعالیت‌های قرآنی یک بُعدش ناظر به نامتناهی بودن حقیقت قرآن است چرا که هر چقدر در بحر قرآن پیش برویم به ساحل و پایان آن نمی‌رسیم.

مصونیت پژوهش‌های قرآنی دانشگاه‌ها از آسیب‌های کرونا

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد با تصریح اینکه امروز محلات و منازل زیادی به نور قرآن روشن و نورانی هستند، گفت: حاملان و حافظان و قاریان زیادی زیر آسمان این شهر و استان زیست می‌کنند و اینها مواردی هستند که چشم‌اندازی خوب و روشن از فعالیت‌های قرآنی را در ذهن ترسیم می‌کنند.

مولوی با اشاره به تعطیلی دو ساله فعالیت حضوری دانشگاه‌ها و سوق یافتن به سمت فضای مجازی، تصریح کرد: این امر سبب ایجاد رخوت در حوزه فعالیت‌های آموزشی و ترویجی قرآن شد اما مطالعات و پژوهش‌های قرآنی و تحقیقات بین‌رشته‌ای با محوریت قرآن هیچگاه متوقف نمانده و مقالات متعدد حوزه علوم انسانی با رویکردهای اجتماعی، روانشناختی، تاریخی، تفسیری، زیبایی‌شناختی و معناشناختی در فصل‌نامه‌های پژوهشی گواه این مطلب است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهرکرد ادامه داد: بی‌شک در دریایی از معارف و معانی قرآن مراتب حقایق فراوانند و لذا کسی نمی‌تواند ادعا کند که در حوزه مطالعات و پژوهش‌های قرآنی در دانشگاه‌ها وضعیت مطلوب را شاهد هستیم چون هر چقدر در این حوزه کار شود در برابر کارهای انجام نشده، نمی از اقیانوس است.

ظرفیت قرآنی اساتید و دانشجویان دانشگاه شهرکرد 

مولوی با اشاره به فعالیت گروه‌های قرآن و حدیث و معارف اسلامی در دانشگاه شهرکرد و برخورداری این گروه‌ها از اساتید برجسته و دانشجویان دغدغه‌مند، بیان کرد: تلاش ما این است که مباحث و مطالعات علمی با محوریت قرآن کریم در رشته‌های مختلف اشاعه یابد تا بیش از پیش شاهد استخراج مقالات بین رشته‌ای ناظر به جنبه علمی مصحف شریف از سوی اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه شهرکرد باشیم.

وی ارائه آموزش‌های قرآنی به دانشجویان در رشته‌های مختلف نظیر روخوانی و روانخوانی، قرائت، حفظ، ترتیل، تفسیر و تدبر را از فعالیت‌های قرآنی جاری در دانشگاه شهرکرد بیان کرد و توضیح داد: در هفته قرآن و عترت(ع) نیز ویژه‌برنامه‌هایی نظیر برپایی شبی با قرآن در خوابگاه‌ها در کنار این آموزش‌ها برگزار می‌شود؛ تلاش می‌شود که مباحث تفسیر و نیز برپایی کرسی‌های تلاوت مجلسی در دانشگاه پررنگ شود.

مولوی برپایی کلاس‌های هفتگی تفسیر در روزهای سه‌شنبه ویژه اعضای هیئت علمی دانشگاه و نیز ارائه مباحث تفسیر در بین دو نماز ظهر و عصر را نیز یادآور شد و گفت: تلاش خواهد شد که مباحث تفسیر با رویکردهای علمی، تربیتی و اخلاقی شکل بگیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهرکرد با اشاره به اینکه کانون قرآن و عترت دانشگاه در کنار کانون هلال احمر دو کانون فرهنگی دانشجویی فعال در دوران کرونا بود‌ند، افزود: این کانون در طی این مدت در فضای مجازی فعالیت پررنگی داشت.

اهمیت بهره‌گیری از قالب‌های جدید فعالیت‌های قرآنی

مولوی با تأکید بر اینکه شرایط موجود در حوزه فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه مطلوب نیست‌، گفت: موانع پیش‌رو در این راستا بیشتر ناظر بر موانع فکری هستند با این توضیح که ما کمتر توانسته‌ایم از روش‌های جدید برای ارتباط با قرآن و آموزش و اشاعه آن استفاده کنیم. درواقع فعالیت‌های قرآنی معمولاً در یک قالب خاص و ثابت انجام شده است که می‌طلبد از قالب‌های جدید در این حوزه استفاده شود.

وی اجتماعی‌سازی مبانی قرآن و نیز ارائه و معرفی قرآن در قالب‌های هنری را از جمله راهکارها دانست و بیان کرد: مفاهیم نورانی قرآن باید در قالب‌هایی چون تئاتر، فیلم، فیلم کوتاه و قالب‌های رسانه‌ای نظیر اینفوگرافی، انیمیشن، پادکست، موشن‌گرافی، کلیپ‌های انگیزشی و غیره به نقل جوان و دانشجو منتقل شود که امیدواریم با همت کانون قرآن و عترت(ع) دانشگاه ورود خوبی به این مقوله‌ها داشته باشیم و طی یکی دو سال آینده به ثمر بنشیند.

مولوی تأکید کرد: برای قشر جوان و دانشجو باید از قالب‌های هنری مبتنی بر هیجان نظیر تئاتر و فیلم و ... برای انتقال مفاهیم دینی و قرآنی استفاده کرد؛ حقیقتاً جای تئاتر قرآنی دانشجویی در دانشگاه‌ها خالیست که در این زمینه تلاش می‌شود و امیدواریم بتوانیم در این حوزه برنامه‌ریزی و کارهای خوبی انجام دهیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهرکرد در پاسخ پرسشی مبنی بر چرایی مشکل دائمی اعتبارات در اجرای فعالیت‌های فرهنگی، توضیح داد: طبعاً بخشی از این مشکل مربوط به حوزه کلان و بودجه‌ریزی کلان کشور است، بااینحال بخشی از مشکل نیز به ذهنیت مدیران مربوط است، مدیران باید هزینه‌کرد در حوزه فعالیت‌های فرهنگی را نه پرت هزینه بلکه سرمایه‌گذاری بدانند که منجر به انسان‌سازی، فرهنگ‌سازی و تمدن‌سازی می‌شود.

مولوی ادامه داد: معتقدم نگاه مدیران به مقوله فرهنگ و سرمایه‌گذاری در آن رو به اصلاح است، در دانشگاه شهرکرد وقتی سندی از کانون قرآن و عترت به معاونت فرهنگی واصل می‌شود در اولویت رسیدگی قرار می‌گیرد زیرا فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه نور و برکت ایجاد می‌کند و خرج کردن در راه قرآن منشأ خیرات و برکات است.

دستیابی به فهم قرآن در سایه علم و اندیشه

وی با تأکید بر ضرورت فهم آموزه‌های قرآنی در سایه دستاوردهای سایر حوزه‌های علمی و فکری از سوی نخبگان دانشگاهی، گفت: فعالیت رشته‌هایی چون دامپزشکی، فیزیک، ریاضی‌، زمین‌شناسی، خاک‌شناسی و غیره در دانشگاه و حضور اساتید و نخبگان این رشته‌ها باید منجر به مطالعات عمیق و کامل علمی در قرآن شود و نتایج آن در اختیار همگان قرار گیرد تا به شناخت بهتر از مصحف شریف برسیم.

مولوی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان فرهنگ قرآنی را در دانشگاه‌ها نهادینه کرد؟ توضیح داد: بسیاری از عادات و کارهایی که در سطح خرد و کلان در سطح جامعه و توسط آحاد مردم انجام می‌شود درواقع برخاسته از فرهنگ قرآنی است؛ نمونه اخیر آن را در خصوص حوادث اخیر می‌توان مثال زد که راهبرد آن گفت‌وگو بود و این راهبرد ریشه در فرهنگ قرآنی دارد که در آیات متعدد به آن اشاره شده است.

وی تصریح کرد: هسته اصلی فرهنگ ایرانی بعد از اسلام از قرآن کریم نشئت می‌گیرد لذا بسیاری از آداب و رسوم، جشن‌ها و سوگ‌ها و مؤلفه‌های اجتماعی و فرهنگی ما به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم متأثر از فرهنگ قرآنی است.

رضا قاسمی نژاد، مسئول نهاد رهبری در دانشگاه آزاد چهارمحال و بختیاری

در گام دوم فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها هستیم

حجت‌الاسلام رضا قاسمی‌نژاد، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد استان در این نشست با اشاره به اینکه معنویت‌گرایی یکی از اهداف اصلی نظام و انقلاب اسلامی بوده است، اظهار کرد: این هدف به‌درستی تبیین نشد و عدم تبیین منجر به این شد که اهداف دیگری برای نظام ترسیم کنند و مجریان و مسئولان نیز در مواردی به این هدف ویژه توجه مطلوب و میدانی را نداشتند.

وی با ذکر اینکه در اساسنامه دانشگاه‌ها که مورد تأکید شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز هست بر دو رسالت دانشگاه یعنی انسان‌سازی و تولید علم تأکید شده است، ادامه داد: انسان‌سازی قطعاً نیازمند منبع اصیل یعنی قرآن کریم است که در این راستا کارهایی از جمله ظرفیت‌سازی و زمینه‌سازی برای نشر معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) در دانشگاه‌ها انجام شده است.

قاسمی‌نژاد با تأکید بر اینکه بخش‌نامه‌ها و سندهای ناظر بر چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها هم از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت(ع) وزارتین پرداخت خوبی به مقوله قرآن در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی داشته‌اند، گفت: باید گفت که به‌صورت کلی فضای قرآنی در دانشگاه‌ها وجود دارد اما نیاز است که این فضای کلی تفصیلی و میدانی شود و در نخبه دانشجو و اساتید شاهد تفکر، رفتار، گفتار و عمل قرآنی باشیم، همچنان که در مسئولان نیز این اتفاق باید بیفتد.

فضای قرآنی کلی در دانشگاه‌ها باید میدانی شود

این مدرس حوزه و دانشگاه در استان بیان کرد: به‌نظرم ما در حوزه فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها گام نخست را در چهل ساله انقلاب پشت سر گذاشته‌ایم و باید گام دوم را برداریم. یعنی در طی سال‌های گذشته در بین نخبگان و دانشگاهیان فضای قرآنی به‌صورت کلی ایجاد شده است و حال وقت آن رسیده که فضا را عملیاتی کنیم و مفاهیم نورانی قرآن وارد رفتار و عمل شده و دغدغه افراد شود که این رسالت به‌مراتب دشوارتر از مرحله اول است.

قاسمی‌نژاد ادامه داد: در اینجا می‌طلبد که نخبگان را در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها دخالت دهیم‌، نخبگان هم در طراحی و هم در عملیاتی کردن و اجرای برنامه‌ها باید نقش‌آفرین باشند؛ رسالت دیگر ما در دانشگاه ناظر بر سهولت دسترسی دانشجویان به مباحث و فعالیت‌های قرآنی است تا هر فردی وارد دانشگاه می‌شود مقوله قرآنی آنقدر برایش برجسته و پررنگ شود که خواه ناخواه کنجکاو شده و وارد عرصه شود.

رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد استان تأکید کرد: تلاش ما در دانشگاه آزاد اسلامی استان در گام دوم بر همین مبنا بوده و معتقدم اتفاقات خوبی را شاهد بوده‌ایم و دغدغه قرآنی رنگ عملیاتی به خود گرفته است، مصداق و نشانه این ادعا مشارکت یک‌هزار نفری دانشجویان این دانشگاه در مسابقات قرآن در سال گذشته است که برای اولین بار در سابقه فعالیت این دانشگاه در استان ثبت شد.

دغدغه قرآنی در دانشگاه رنگ عملیاتی به خود بگیرد

دبیر شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌های استان با اشاره به تمهیدات عملیاتی شدن این اتفاق مهم در دوران کرونا و با تصریح اینکه یک هیئت اندیشه‌ورز قرآنی در دانشگاه آزاد تشکیل شده است، گفت: از ظرفیت خوب دانشگاه آزاد مبنی بر ارائه درس انس با قرآن استفاده کردیم و با تمام اساتید قرآن و نیز اساتید گروه معارف و به‌علاوه اساتید دغدغه‌مند در حوزه قرآن ارتباط گرفتیم و از آنان خواستیم که از ابزار تشویق و ترغیب جهت به میدان آمدن دانشجویان و قشر خاکستری و حتی مخالف استفاده کنند؛ پیشنهاد ما به اساتید این بود که علاوه بر تبیین گاه به گاه مفاهیم قرآنی در دقایقی از کلاس، یک نمره تشویقی مازاد بر ۲۰ برای دانشجویان فعال در برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی دانشگاه لحاظ کنند.

وی ادامه داد: بزنگاه دانشجو برای تشویق و به میدان آوردن، نمره است و لحاظ کردن نمره تشویقی مازاد بر ۲۰ برای دانشجویان باعث شد که از ۹ هزار دانشجوی دانشگاه آزاد استان، یک‌هزار دانشجو در مسابقات قرآن شرکت کنند و مشارکت یک نهم دانشجویان را در مسابقات شاهد بودیم که بی‌سابقه است.

قاسمی‌نژاد با تأکید بر اینکه در میدان باید هنر و ظرافت به خرج دهیم، افزود: از ظرفیت اساتید و کانون‌ها و تشکل‌های دانشجویی باید در جهت رونق فعالیت‌های قرآنی استفاده شود، در همین راستا سازوکاری اندیشیده شد که اساتید مشارکت کننده که بیشترین جذب را در تشویق دانشجویان به سمت فعالیت‌های قرآنی از جمله شرکت در مسابقات داشتند، مورد تجلیل قرار گرفتند.

هنر و ظرافت در میدان فعالیت‌های قرآنی دانشگاه

وی با تأکید بر اینکه امسال با توجه به تجارب سال گذشته درصدد ارتقای تعداد دانشجویان شرکت‌کننده در مسابقات قرآن تا ۲ هزار نفر هستیم، گفت: خوشبختانه مسئولان دانشگاه در جهت تأمین جوایز و تشویق و حمایت دانشجویان برگزیده قرآنی همکاری خوبی داشتند و معتقدیم انجام و رونق فعالیت‌های قرآنی مستلزم سرمایه‌گذاری مالی نیز هست.

قاسمی‌نژاد با اشاره به طراحی جشنواره قرآن و عترت دانشگاه آزاد در سه حوزه آموزش، پژوهش و فضای مجازی، بیان کرد: بخشی از دانشجویان علاقه‌مند و فعال در زمینه‌های گوناگون هنری، قالب‌های رسانه‌ای و غیره در کنار رشته‌های قرآنی و سیره ائمه معصومین(ع) شرکت کردند و بر طبق این راهبرد، نتیجه مطلوب را گرفتیم اگرچه این تلاش‌ها ذره‌ای از دین ما به قرآن کریم است چراکه در بهره‌گیری از مفاهیم و معانی این کتاب زندگی بسیار عقب هستیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد استان با اشاره به اجرایی شدن یکشنبه‌های قرآنی و پررنگ کردن قرآن در سطح دانشگاه، بیان کرد: این برنامه از ابتدای سال تحصیلی جاری آغاز شده و برنامه‌های قرآنی متعددی همچون جلسه تدبر در قرآن با حضور اساتید و دانشجویان برگزار می‌شود. همچنین در این روز، جلسه تفسیر به‌همراه ضیافت صبحانه با حضور پررنگ و حداکثری دانشگاهیان در سالن ۱۷۰ نفری دانشگاه برگزار می‌شود که به دلیل تکمیل ظرفیت شرکت‌کنندگان این برنامه و پاسخگو نبودن فضای سالن، به مسجد دانشگاه منتقل می‌شود.

قاسمی‌نژاد ادامه داد: تفسیر پنج‌دقیقه‌ای در روزهای شنبه در بین دو نماز نیز از جمله برنامه‌های موفق قرآنی در دانشگاه‌های آزاد استان است، پخش روزانه نصف صفحه از قرآن به‌همراه ترجمه فارسی در فضای دانشگاه از دیگر اقدامات است که سیستم صوتی نیز در راستای این هدف به‌زودی با امکانات جدید تجهیز می‌شود. همچنین به تمام واحدها تأکید شده است در ابتدای جلسات تلاوت قرآن کریم همراه با ترجمه باشد؛ در کنار برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه‌های قرآنی نظارت بر اجرای برنامه‌ها در تمامی واحدهای دانشگاهی نیز رویکرد جدی ما در حوزه فعالیت‌های قرآنی است.

وی برپایی دوشنبه‌های علوی با موضوع نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را نیز یادآور شد و بیان کرد: در این طرح، یکی از حکمت‌ها یا دعاها انتخاب و در بین دو نماز ظهر و عصر به‌مدت پنج دقیقه برای نمازگزاران تبیین می‌شود و اعلام شده است که به‌صورت منظم مسابقاتی از مباحث ارائه شده برگزار و به افراد برگزیده جوایز ویژه اهدا خواهد شد. در روزهای چهارشنبه نیز مباحث احکام در بین دو نماز ارائه می‌شود.

میزگرد خبرگزاری ایکنا

ساز و کار کرسی‌های قرآنی در دانشگاه

قاسمی‌نژاد با اشاره به برنامه‌ریزی برای برگزاری کرسی‌های قرآنی در دانشگاه، که از کلاس‌ها آغاز می‌شود، گفت: رویکرد بنده در تدریس تفسیر موضوعی در دانشگاه این است که به‌جای استخراج موضوعات از قرآن، انتخاب موضوعات بحث مبتنی بر درگیری و دغدغه دانشجویان و سؤالات و شبهات آنان باشد و درواقع تلاش می‌شود مسائل دانشجویان با استناد به قرآن پاسخ داده شود. همین رویکرد در کرسی‌ها پیگیری خواهد شد تا سؤالات و پرسش‌های دانشجویان مطرح و رفع شود.

وی در تشریح شیوه آموزش در کلاس‌های تفسیر که اثرگذاری آن مشهود بوده است، بیان کرد: در این راستا ابتدا از تمام دانشجویان خواسته می‌شود که دغدغه‌های فکری خود را بر روی تابلو بنویسند و موارد مطرح شده به‌عنوان موضوع تحقیق با محوریت مبانی و مفاهیم قرآن به دانشجویان سپرده می‌شود تا جستجو کنند و نتیجه را در کلاس ارائه دهند.

قاسمی‌نژاد ادامه داد: این روش دارای چند حُسن است نخست آنکه دانشجو چون به‌دنبال مطالعه و پژوهش می‌رود و خودش به قرآن رجوع می‌کند، مطلب را بهتر و عمیق‌تر یاد می‌گیرد، در اینجا ذهن دانشجو بهتر پذیراست و بدون شک قانع می‌شود، ضمن اینکه فضای بحث و گفت‌وگوی قرآنی در کلاس ایجاد می‌شود که برای دانشجویان جذاب و تأثیرگذار است. از اساتید دانشگاه خواسته‌ام که کرسی‌های قرآنی را با این رویکرد مدیریت کنند و پاسخگوی سوالات روز دانشجویان باشند. این برنامه جزو مصوبات شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت نیز بوده است و به تمام دانشگاه‌های استان ابلاغ خواهد شد.

دبیر شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌های استان در پاسخ به این پرسش که چرا جلسات این شورا در استان برگزار نمی‌شود؟ بیان کرد: اساس‌نامه جدید این شورا در سطح کلان تا سال قبل نهایی و تکمیل نشده بود، با اینحال این شورا در استان به‌صورت جسته و گریخته فعال بوده و جلسات آن در دوران قبل از کرونا برگزار می‌شد؛ در دوساله کرونا نیز دو جلسه برگزار شد و تأکید داشتیم که برنامه‌های قرآنی دانشگاه‌ها در فضای مجازی پیگیری شود.

قاسمی‌نژاد ادامه داد: بیشتر فعالیت این شورا که متشکل از رؤسای دانشگاه‌های استان است، معطوف بر پیگیری و ارائه راهکارهای عملیاتی در جهت ترویج فعالیت‌های قرآنی است که تیرماه امسال اساس‌نامه شورای کشوری تکمیل و نهایی و برنامه‌هایی نیز ابلاغ شده که با پیشنهاد اعضا از تمام استان‌ها جمع‌بندی و تعیین شده است.

وی با اشاره به حضورش در جلسات شورای کشوری در خصوص پیشنهادات خود، بیان کرد: در این نشست‌ها بنده به‌عنوان نماینده جامعه دانشگاهی استان حضور یافتم که پیشنهاد اختصاص یک روز به قرآن در دانشگاه‌ها و نیز برپایی کرسی‌های قرآنی را مطرح کردم و جزو مصوبات قرار گرفت.

قاسمی‌نژاد تصریح کرد: در ماه‌های اخیر شاهد تغییرات و انتصابات جدید رؤسای دانشگاه‌های استان بودیم و باتوجه به اینکه اعضای اصلی جلسات کمیته هماهنگی رؤسای دانشگاه‌های استان هستند، از تیرماه منتظر تعیین تکلیف تمام دانشگاه‌ها هستیم تا جلسه جامعی تشکیل دهیم و مصوبات کمیته کشوری را به اطلاع اعضا برسانیم تا در جهت عملیاتی شدن مصوبات در دانشگاه‌ها مساعدت کنند.

برنامه‌های قرآنی کلیشه‌ای بدون تأثیر نیستند

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها شاهد ایجاد فضا و جریان قرآنی مطلوب در جهت توسعه فرهنگ قرآنی نیستیم؟ بیان کرد: نباید این تلقی وجود داشته باشد که برنامه‌ها و فعالیت‌های کلیشه‌ای بدون تأثیر هستند؛ اتقاقاً برنامه‌های کلیشه‌ای ضرورت دارد هرچند باید در شیوه اجرا اصلاحاتی انجام شود. اصل موضوع برگزاری مسابقات ضرورت دارد و یکی از مشوق‌های نسل جوان و همه اقشار است.

قاسمی‌نژاد با تأکید بر اینکه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌های استان باید کمک کند تا جرقه‌های موجود تبدیل به جریان قرآنی شود، ادامه داد: لازمه این امر، هماهنگی و همکاری ر‌ؤسای دانشگاه‌هاست؛ اگر کرسی‌های قرآنی با ساز و کاری که تشریح شد در دانشگاه‌های استان اجرایی شود، بسیاری از سؤالات و دغدغه‌های دانشجویان با ارجاع به سند محکم قرآن پاسخ داده خواهد شد و این رویکرد اگر جمعیت حداکثری دانشجویان را تحت پوشش قرار دهد، یک جریان قرآنی حقیقی را شاهد خواهیم بود.

انتقاد از صدا و سیمای استان

این مدرس حوزه و دانشگاه در استان با انتقاد از رویکرد صدا و سیمای استان در حوزه اطلاع‌رسانی فعالیت‌های قرآنی استان به‌ویژه در دانشگاه‌ها، گفت: این پرسش را از مجموعه صدا و سیمای استان داریم که تا کنون چند برنامه قرآنی دانشگاه را پوشش داده و چند جلسه و میزگرد با محوریت موضوعات قرآنی برگزار کرده است؟ باید گفت که متأسفانه نقش صدا و سیما در پرداختن به فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها کمرنگ است و انتظار داریم مسئولان صدا و سیما پاسخی برای این رویکرد داشته باشند.

قاسمی‌نژاد بیان کرد: صدا و سیمای استان در مقایسه با سایر رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مکتوب فراگیری بیشتری در بین مردم دارد و در دورترین روستاها نیز مردم از برنامه‌های این رسانه استفاده می‌کنند لذا نقد اساسی ما این است که رویکرد صدا و سیما در قبال فعالیت‌های قرآنی در فضای نخبگانی و دانشگاهی و بهره‌گیری از کارشناسان و اساتید دانشگاه در جهت تبیین مبانی قرآنی و توسعه فرهنگ قرآنی استان باید قوی‌تر باشد.

فاطمه اسیوند، دبیر کانون قرآن و عترت دانشگاه شهرکرد

ضرورت حمایت از دانشجویان دغدغه‌مند قرآن

فاطمه اسیوند، دبیر کانون قرآن و عترت(ع) دانشگاه شهرکرد نیز در تشریح برخی فعالیت‌های قرآنی این کانون و موانع پیش‌رو در این حوزه، اظهار کرد: خوشبختانه فعالیت این کانون چه در ایام کرونایی به‌صورت مجازی و چه اکنون به‌صورت حضوری هیچگاه دچار وقفه نبوده بلکه به‌صورت پررنگ و اثرگذار در حال انجام است و در سال تحصیلی جدید توانستیم ۲۰۰ دانشجو را جذب کنیم.

وی ادامه داد: آموزش‌های مجازی این امکان را ایجاد کرد که دامنه فعالیت‌ها و خدمات آموزشی کانون گسترش یابد و بسیاری از دانشجویان استان و حتی کشور از تمامی دانشگاه‌ها مخاطب برنامه‌ها قرار گرفتند که در کلاس‌های روخوانی و روانخوانی دانشگاه شهرکرد بیش از ۷۰۰ دانشجو از استان و کشور حضور داشتند؛ از ظرفیت دانشجویان قرآنی که مدرک مربیگری داشتند در این کلاس‌ها استفاده شد.

اسیوند فعالیت دیگر کانون قرآن و عترت دانشگاه شهرکرد را ناظر بر برگزاری مسابقات دانست و توضیح داد: در این راستا نیز چه قشر خاکستری و چه دانشجویان علاقه‌مند و فعال در حوزه فعالیت‌های قرآنی از این رویدادها استقبال کردند.

این دانشجوی دانشگاه شهرکرد با اشاره به اینکه مسئولان دانشگاه همکاری خوبی با کانون دارند و برنامه‌های ما را حمایت می‌کنند، گفت: با اینحال انتظار می‌رود که این حمایت‌ها در مورد تامین جوایز و تشویق دانشجویان برگزیده قرآنی نیز اتفاق بیفتد تا بتوان به‌موقع این افراد را مورد تشویق قرار داد تا انگیزه برای ماندگار شدن دانشجویان علاقه‌مند در این حوزه حفظ و تقویت شود.

اسیوند فعالیت قرآنی دانشجویان را که در این حوزه دغدغه دارند ارزشمند و نیازمند حمایت و پشتیبانی دانست و بیان کرد: باید برنامه حمایتی قوی برای دانشجویی که از زمان درس و تحصیل خود صرف انجام فعالیت‌های قرآنی می‌کند، وجود داشته باشد تا شاهد تقویت این فعالیت‌ها در سطح دانشگاه باشیم و جذب حداکثری اتفاق بیفتد.

از سرگیری برخی فعالیت‌های کانون نیازمند حمایت ویژه است

دبیر کانون قرآن و عترت تصریح کرد: با حضوری شدن آموزش در دانشگاه‌ها برخی فعالیت‌ها نظیر سه‌شنبه‌های مهدوی که تا قبل از بحران کرونا انجام می‌شد همچنان تعطیلند و برای از سرگیری و گسترش این فعالیت‌ها با بضاعت موجود نمی‌توان کاری از پیش برد و نیازمند حمایت مالی ویژه از سوی مسئولان دانشگاه هستیم.

اسیوند در پایان گفت: زمان‌بر بودن روند اداری جهت پرداخت‌ها مثلاً در پرداخت جوایز مسابقات قرآنی و فرهنگی هنری مشکلاتی را برای کانون قرآن و عترت دانشگاه ایجاد می‌کند لذا انتظار می‌رود مسئولان برای این مشکل چاره‌ای بیندیشند، در این راستا پیشنهاد شده است که مسئول کانون اختیار عمل بیشتری در پرداخت‌ها داشته باشد.

انتهای پیام
captcha