مطالبه اجتماعی در حفظ محیط زیست یک نیاز عمومی است
کد خبر: 4098043
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶

مطالبه اجتماعی در حفظ محیط زیست یک نیاز عمومی است

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی گفت: مطالبه اجتماعی در حفظ محیط زیست یک نیاز عمومی به‌ شمار می‌رود و با توجه به اهمیت این موضوع فعالیت گروه‌های جهادی در این حوزه ضرورت و نیاز امروز جامعه است.

مهدی اله‌پور، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضویمهدی اله‌پور، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از استان، اظهار کرد: هر کجا انسان در طبیعت دست برده، اثر منفی آن‌را در حوزه‌های دیگر باید مشاهده کرد. در استان از شمال تا جنوب به نوعی دچار تخریب سرزمینی شده‌ایم.

وی ادامه داد: وجود کانون‌های گرد و غبار باعث اختلال در تغذیه طبیعی جانوران و گیاه‌خواران در حیات‌وحش استان شده و دخالت‌های غیرطبیعی، تأمین آب و علوفه وحوش را به‌صورت دستی ضروری ساخته است.

اله‌پور با بیان اینکه مهم‌ترین چالش دیگر که طبیعت استان را به خطر انداخته، آلودگی هواست که با آغاز فصل سرما این امر نیز تشدید می‌شود، بیان کرد: وظیفه قانونی مشخص شده برای دستگاه‌ها در حوزه محیط زیست بسیار وسیع است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به اینکه دستگاه‌های متولی باید در کاهش آلایندگی‌ها به نحو صحیح عمل کنند، اظهار کرد: چنانچه دستگاه‌های مربوطه وظایف خود را به درستی انجام ندهند، فرآیند کاهش آلودگی با مشکل مواجه خواهد شد که رفع این معضل نیازمند اصلاحاتی در حوزه قانون است و در این راستا باید اقدامات مؤثری انجام شود.

وی بیان کرد: به هر روشی نباید زندگی کنیم و باید در طرح‌های جامع و تفصیلی شهرها بازنگری شود. با پیشرفت کارخانه‌ها و منابع آلوده‌زا جریان باد در شهرها رو به کاهش است و اگر شهرها به همین شکل به سمت بتنی شدن پیش بروند در سال‌های آینده امکان زیست وجود ندارد.

اله‌پور تصریح کرد: سازمان حفاظت از محیط زیست در حوزه امکانات، نیازمند تقویت تجهیزات است و اکنون آنچه شایسته استان باشد را نداریم، بنابراین نیاز به تغییر اساسی در حوزه تجهیزات و ساختمان‌های محیط‌بانی وجود دارد.

تشکل‌های مردمی زیبنده خراسان رضوی نیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: تشکل‌های مردمی موجود، زیبنده جمعیت خراسان رضوی نیست و بنابر اصل ۵۰ قانون اساسی حفظ محیط زیست یک وظیفه عمومی است و فعالیت در این حوزه به گروه خاصی محدود نمی‌شود، از این‌رو تقویت تشکل‌های مردمی و تنوع‌بخشی به گروه‌هایی که می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند در اولویت برنامه حفظ محیط زیست قرار دارد.   

وی گفت: مطالبه اجتماعی در حفظ محیط زیست یک نیاز عمومی به‌ شمار می‌رود و با توجه به اهمیت این موضوع فعالیت گروه‌های جهادی در این حوزه ضرورت و نیاز امروز جامعه محسوب می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تصریح کرد: در خراسان رضوی، تنها شهر مشهد از ایستگاه سنجش هوا برخودار است، تعمیر و نگهداری تجهیزات ایستگاه‌های سنجش هوا به هزینه‌‎های بالایی نیاز دارد، بنابراین حضور شرکت‌های دانش‌بنیان با حفظ تأییدیه‌ سازمان ملی استاندارد نیاز اساسی است.

اله‌پور با بیان اینکه این استان جزو ممتازترین استان‌های کشور از لحاظ زیست جانوری و به نوعی یکی از غنی‌ترین زیست‌گاه‌های حیات وحش در کشور است، بیان کرد: خراسان رضوی جزو غنی‌ترین و ممتازترین استان‌های کشور در تنوع زیستی به‌ شمار می‌رود.

وی با بیان این مطلب که حیات وحش در هیچ‌کجای جامعه و کلونی مسکونی جای مشخص ندارد، اظهار کرد: برابر قانون نمی‌توانیم مدیریت مناطق آزاد را نادیده بگیریم. در سراسر خراسان رضوی، محیط‌بان سازمان حفاظت از محیط زیست مسئولیت مراقبت از حیات وحش را بر عهده دارد. 

مهدی اله‌پور، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در تحریریه ایکنا خراسان رضوی

انتهای پیام
captcha