تبیین فرزندآوری از نگاه دین و معنویت
کد خبر: 4097940
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲
مروی تأکید کرد:

تبیین فرزندآوری از نگاه دین و معنویت

تولیت آستان قدس رضوی گفت: اهمیت فرزندآوری و پدر و مادر بودن به لحاظ دینی و معنوی برای جامعه باید بیان شود که متأسفانه در این خصوص کار نشده است لذا برای تحقق این مسئله نباید فقط به ایراد سخنرانی و دعوت کردن بسنده کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، شامگاه 16 آبان‌ماه، در دوره آموزشی ویژه مربیان سبک زندگی اسلامی کشور که به همت اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان در مجتمع فرهنگی آموزشی امامت مشهد برگزار شد، در خصوص جمعیت جوان و فرزندآوری، اظهار کرد: یکی از چالش‌های بزرگ که در آینده نه چندان دور خود را نشان خواهد داد، مسئله پیری جمعیت ایران و عدم زاد و ولد است. رهبر معظم انقلاب، از سال 1391 نسبت به مسئله فرزندآوری فریاد می‌زنند، فقط تذکر نمی‌دهند و آن‌گونه که باید مردم و مسئولان به خطر واقف نیستند.

مروی با بیان اینکه زوج‌های جوان مخاطب این فرمایش رهبری هستند، افزود: پبامبر اسلام(ص) می‍‌فرماید: «من به جمعیت امتم در روز قیامت به دیگر پیامبران مباهات می‌کنم» و این تشویق به فرزندآوری است.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: پبامبر(ص) را به اینکه ابتر است و فرزند پسر ندارد، سرزنش می‌کردند، اما خداوند از کنار این قضیه بی‌تفاوت نگذشت، لذا در سوره «کوثر» می‌فرماید: «ما به تو کوثر عطا کردیم و به شکرانه این نعمت بزرگ، نماز بخوان و شتر قربانی کن.»

وی تصریح کرد: وجود فرزند در زندگی به قدری مهم است که پیامبری به مرتبه پیامبری رسیده، اما از خداوند فرزند می‌خواهد، لذا اهمیت فرزند داشتن و فرزندآوری و پدر و مادر بودن به لحاظ دینی و معنوی برای جامعه باید بیان شود که متأسفانه در این خصوص کار نشده لذا باید با تک تک افراد صحبت کرد و فقط به ایراد سخنرانی و دعوت کردن بسنده نشود.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: پیامبر(ص) برای هدایت با تک‌تک افراد صحبت می‌کرد و این جامعه اسلامی با بیش از یک میلیارد نفر جمعیت حاصل تلاش‌ها و زحمات پیامبر(ص) است.

وی بیان کرد: مسلماً اثر سخنرانی در اجتماع و صحبت چهره‌به‌چهره به مراتب از تبلیغات تلویزیون و رادیو بیشتر است و هرچه ارتباط صمیمی‌تر باشد، اثرگذاری بیشتر وجود دارد، بنابراین باید برنامه‌ریزی صورت گیرد و باید برای هرکسی نسخه مناسب با فرهنگ، ذهنیت و پرسشی که دارد پاسخ بدهیم و او را قانع کنیم.

مروی افزود: اینکه با چه ادبیات و نگاهی با مخاطب خود مواجه شویم، بسیار مهم است، آنچه در قرآن و سیره پیامبر(ص) و ائمه‌اطهار(ع) داریم، بیان و جدال احسن با مردم است، پیامبر(ص) هیچ‌گاه با لحن تند با دیگران مواجه نمی‌شد، چون اثر عکس دارد که ما در حال حاضر گرفتار آن هستیم.

وی با بیان اینکه ضرورت دارد افرادی که امر به معروف می‌کنند تحت آموزش قرار بگیرند، گفت: هر کاری نیاز به تخصص دارد، ما با امر به معروف در حرم مخالف نیستیم و باید انجام دهیم، اما هرکسی چنین اجازه‌ای ندارد و امام رضا(ع) به ما اجازه نمی‌دهد به خاطر امر به معروف، با شیوه نادرست مردم را از حضرت فراری دهیم.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: پیامبر(ص) توصیه کردند: «در تبلیغ دین بشارت دهید و نفرت ایجاد نکنید». لذا در تبلیغ دین به گونه‌ای صحبت نکنید که در مردم نفرت ایجاد کند؛ در این حوزه کمبودهایی داریم و نباید نقص‌های خود را به حساب دشمن بگذاریم. کار دشمن دشمنی کردن است و گاهی اسباب شیطنت او را فراهم می‌کنیم.

مروی تصریح کرد: در امر تبلیغ باید سعه‌صدر و تحمل داشته باشیم. باید ببینیم ائمه‌اطهار(ع) با دشمنان خود چگونه رفتار می‌کردند. پیامبر(ص) می‌فرماید: «من و علی(ع) پدران این امت هستیم» و مقام معظم رهبری نیز در خصوص این حدیث فرمودند: «این حدیث می‌تواند برای ما به مراتب مصداق پیدا کند.»

تولیت آستان قدس رضوی در پایان با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) که فرمودند: «پاداش این که یک نفر را هدایت کنید از هر آنچه خورشید بر او می‌تابد ارزش آن بیشتر است»، گفت: در خصوص اتفاقات اخیر باید با نوجوانان با لطافت برخورد کرد، تا احساس کنند آنان را دوست داریم و از موضع تحقیر صحبت نمی‌کنیم.

انتهای پیام
captcha