چرا باید نخبگان را حمایت و جذب کنیم
کد خبر: 4097386
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷
یوسف نوری پاسخ داد؛

چرا باید نخبگان را حمایت و جذب کنیم

وزیر آموزش و پرورش در تشریح اهمیت حمایت و جذب نخبگان گفت: از بعد سیاسی، نخبگان اعتبار بین‌المللی و از بعد اجتماعی نیز سرمایه‌های اجتماعی هستند.‌

یوسف نوریبه گزارش خبرنگار ایکنا، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش امروز 15 آبان ماه، طی سخنانی در مراسم شصتمین‌ سال اعطای جایزه البرز(ویژه دانش‌آموزان) ضمن‌ گرامیداشت یاد شهیدان به ویژه دانش آموزان شهید اظهار کرد: درود می‌فرستیم به روان پاک مرحوم حسینعلی البرز که چنین بنیادی را تأسیس کرده و خیر ایشان تا امروز همچنان ادامه دارد. آنچه در حوزه نخبگان و اعتبار این‌ قشر از جامعه وجود دارد، در چندین بخش قابل بررسی است. دنیا امروز به‌ دلیل همین اعتبار سرمایه‌گذاری فراوانی برای جذب نخبگان داشته است.
 
وی افزود: چندین سال پیش سازمانی در امریکا زیر نظر سازمان‌ سیا ایجاد شد تا نیروهای سرآمد در دنیا را جذب کند. این‌ سازمان که‌ اولین رئیس آن‌ نیز یکی از مسئولان سازمان سیا بود، سرمایه‌گذاری فراوانی انجام داد و می‌دهد تا نخبگان عالم را جذب زندگی‌ در آمریکا کند.

نوری ادامه داد: این اقدام از ابعاد مختلفی حائز اهمیت است. از بعد سیاسی، نخبگان اعتبار بین‌المللی هستند. از بعد اجتماعی نیز نخبگان سرمایه‌های اجتماعی هستند.‌ همچنین، از بعد اقتصادی نیز زمانی که تولید ناخالص داخلی یا نرخ بازگشت سرمایه در شاخص توسعه نیروی انسانی بررسی می‌‌شود‌، این مسئله روشن می‌شود که نخبگان از دیگران متفاوت هستند و افراد سرآمد کسانی هستند که پس از تلاش زیاد به انسان‌های کارآفرین و انسان‌هایی که‌ مؤسسات دانش‌بنیان را ایجاد می‌کنند، تبدیل می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: لذا این سازمان در آمریکا با سرمایه‌گذاری فراوان به دنبال این است که با اعطای امکانات فراوان، از نخبگان جهان دعوت کرده تا به آمریکا رفته و سپس از نگرش و تفکر او استفاده کند. لذا چنین اقداماتی همچون‌ اعطای جایزه البرز موجب ماندگاری دانش‌آموزان در کشور ما می‌شود به جهت اینکه می‌بینند مرحوم البرز، دارایی خود را وقف می‌کند تا دانش‌آموزان ایران زمین فرزندانی باشند که برای ایران‌ کار کرده و ایران قوی را تشکیل دهند.
 
وی تصریح کرد: البته از بُعد فردی نیز شما دانش‌آموزان نخبه را می‌ستاییم که در تمام‌ ساحت‌ها نیز پرورش یافته‌اید و این امر نیز نشان دهنده آن است که افرادی متعادل هستید. ما مسئولان نیز باید در این راستا تلاش‌هایی داشته باشیم. دولت در این دوره بیشترین مصوبات را برای نخبگان و سرآمدان علمی کشور داشته است و رئیس جمهور به جد پیگیر این امر هستند.

نوری گفت: متناسب با عملکرد مرحوم البرز باید اذعان کنیم که سرآمد هر فعالیت علمی، مسئولیت اجتماعی است که باید به ظهور و بروز برسد. مرحوم البرز این مسئولیت اجتماعی را که بالاترین درجه مسئولیت‌هاست انجام داد و هر‌چه داشت داد تا دانش‌آموزان و دانشجویان برتر کشور تشویق شوند.
 
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: انسان زمانی‌ سرآمد خواهد شد که از توانایی خود در راه جامعه و کشور و حکمرانی‌ کشور استفاده کند. امسال سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین است و باید‌ تلاش کنیم‌ در این عرصه ظهور و بروز داشته باشیم.
انتهای پیام
captcha