امید را به جامعه تزریق و نشاط را گسترش دهیم
کد خبر: 4097368
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
محمدمهدی اسماعیلی:

امید را به جامعه تزریق و نشاط را گسترش دهیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه امروز نزاع مهم‌، در نبر‌د میان امید و ناامیدی است، گفت: به عنوان خدمتگزاران شما، باید تلاش کنیم امید را در جامعه تزریق کرده و نشاط را در جامعه گسترش دهیم؛ چراکه دشمن مخالف این ایده‌ها و ایران‌ منسجم‌، متحد و وحدت ملی است.

اسماعیلیبه گزارش خبرنگار ایکنا، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز 15 آبان‌ماه، طی سخنانی در مراسم شصتمین‌سال اعطای جایزه البرز(ویژه دانش‌آموزان) اظهار کرد: وقف در فرهنگ اسلامی یکی از مهمترین آموزه‌های فرهنگی و اجتماعی است که کارکردهای متعددی در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه انسانی دارد. در معارف اسلامی و مفاهیم قرآنی مهمترین مترادفی که می‌توانیم برای مفهوم وقف به کار ببریم، مفهوم صدقه‌ جاریه است. صدقه جاریه یعنی احسانی که پایان ندارد و برای یک زمان و رویداد خاص نیست و مانند چشمه‌ جوشانی است که گذر زمان آن را به خاموشی و نقصان نمی‌برد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در حوزه وقف از فرهنگ‌ غنی برخوردار هستیم. امروز در هیچ نقطه‌ای از ایران اسلامی نیست که ما با این سنت حسنه روبه‌رو نباشیم. وقف کارکردهای مختلفی پیدا کرده که‌ مهمترین آن در حوزه‌هایی همچون آموزش است. بنا‌ به‌گفته مسئولان وزارت آموزش و پرروش، حدود ‌۷۰ درصد از مدارس احداث شده در سال‌های اخیر با مشارکت خیران بنا شده است.

وی بیان کرد: در حوزه‌های فرهنگی دیگر نیز شاهد حضور خیران و واقفان هستیم که می‌توان در این زمینه به حوزه کتابخانه‌ها، مراکز فرهنگی و هنری اشاره کرد که همه این‌ موارد نشان می‌هد که اگر در این بخش بتوانیم با فرهنگ‌سازی مناسب بخش مهمی از نیکوکاران را در این‌ حوزه وارد کنیم، اثرات اجتماعی و تربیتی آن بیش از اثرات اقتصادی آن است.
 
وی افزود: در حوزه وقف به دنبال کارکردهای نوین هستیم تا به اشتغال منجر شود. وقف می‌تواند سهم مهمی در حوزه فناوری‌های نوین و علوم پایه داشته باشد که البته فعالیت‌های خوبی در این زمینه انجام شده است. وقف می‌تواند در حوزه‌های دیگر اقتصادی به رشد اقتصادی و تولید ملی کمک کند. همه این‌ موارد را می‌توانیم با نگاه جامع به کارکردهای وقف از این حوزه توقع داشته‌ باشیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جایزه البرز که امروز در حال اجرای آن هستیم، یکی از مهمترین فعالیت‌ها و رویدادهای فرهنگی کشور است و‌ سابقه ۶۰ ساله دارد. بزرگان زیادی در این جایزه سهیم بوده‌ و مورد تشویق قرار گرفته‌اند و بسیاری از صاحب‌نظران بزرگ علمی کشور ما در دهه‌های قبل حائز این‌ جایزه شده‌اند. همین توقع را امروز از شما نوجوانان و جوانان‌ عزیز داریم. آینده ایران عزیز به دست شما رقم خواهد خورد. رویاهای خود را فراموش نکنید و بدانید ایران‌ قوی با دستان پرتوان‌ شما ساخته خواهد شد.

وی با بیان اینکه دشمن و بدخواهان ملت ایران به دنبال ایجاد ناامیدی هستند و می‌خواهند این گونه القا کنند که نوجوان و‌ جوان ما نسبت به‌ آینده خود دلسرد بوده و رویایی را برای فردای خود در ایران متصور نیست، گفت: امروز نزاع مهم‌ ما در نبر‌د میان امید و ناامیدی است. ما به عنوان خدمتگزاران شما، باید تلاش کنیم امید را در جامعه تزریق کرده و نشاط را در جامعه گسترش دهیم. دشمن مخالف این ایده‌ها  و ایران‌ منسجم‌، متحد و وحدت ملی است. دشمنان به دنبال ایجاد شکاف‌های قومی، مذهبی و نسلی هستند و ما جوانان ایران زمین در دهه‌های مختلف از عمرمان باید تلاش کنیم، محور فعالیت‌هایمان را بر مدار پیشرفت و‌ گسترش امید قرار دهیم.

اسماعیلی به تلاش دشمن برای بزرگنمایی مشکلات و تحریف و جعل و دروغ اشاره و اظهار کرد:  آن‌ها به ملت ایران دروغ می‌گویند و به دنبال ایجاد انشقاق بین مردم از طریق تروریسم رسانه‌ای هستند. اینکه مرحوم البرز چنین ابتکاری به خرج می‌دهد و ثروت خود را وقف تشویق جوانان و نوجوانان ایران برای ساخت ایرانی آباد و پیشرفته قرار می‌دهد، شایسته تقدیر است؛ خداوند متعال بر علو درجات ایشان بیفزاید. از خداوند منان مسئلت می‌کنیم تمامی‌ مشکلات ملت ایران را با همکاری تمامی نوجوانان و جوان و خدمت‌گزاران و خادمان ملت به پایان برساند و راه نورانی انقلاب اسلامی و مکتب امام برای ایجاد تمدن نوین اسلامی که عقلانیت، عدالت، معنویت و ترویج دانش و علم از ارکان اصلی آن است به دست پرتوان نوجوان و جوانان امروز و آینده‌سازان فردای ملت ایران فراهم کند.
انتهای پیام
captcha