تظاهرات میلیونی مردم مالی در محکومیت هتک حرمت قرآن + فیلم
کد خبر: 4097117
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱

تظاهرات میلیونی مردم مالی در محکومیت هتک حرمت قرآن + فیلم

مردم مالی با برپایی تظاهرات بزرگی در پایتخت این کشور انتشار ویدئوی موهن به قرآن کریم و مسلمانان در این کشور را محکوم و خواستار محاکمه مجرمان شدند.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، هزاران نفر از مردم مالی روز جمعه، 13 آبان در محکومیت پخش ویدئویی حاوی «عبارات کفرآمیز» علیه قرآن و اسلام تظاهرات کردند.

این تظاهرات به همت شورای عالی اسلامی مالی و سازمان اسلامی این کشور در خیابان استقلال در مرکز باماکو، پایتخت این کشور برپا شد.

شیخ عبدالله فدگا، امام جماعت و از روحانیون مسلمان برجسته در مالی در میان ازدحام تظاهرات‌کنندگان به خبرگزاری فرانسه گفت: «آنچه رخ داد نابخشودنی است. کسی که این اظهارات کفرآمیز را بیان کرد، باید دستگیر و محاکمه شود».

پلیس تعداد تظاهرات‌کنندگان را هزاران نفر اعلام کرد؛ اما سازمان‌دهندگان این تظاهرات تاکید کردند که بیش از یک میلیون نفر در این تظاهرات شرکت داشتند.

هابی دیالو، مرد حدودا چهل ساله که معلم یک مدرسه قرآنی در باماکو است، در حاشیه این تظاهرات به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما خواهان گفت‌وگوی بین ادیان هستیم و اینکه هر فردی به دین دیگری احترام گذارد.»

بر روی بنرهایی که تظاهرات‌کنندگان حمل می‌کردند، عباراتی مانند «نه به توهین» و «دیگر حمله به اسلام و حضرت محمد(ص) ممنوع» نوشته شده بود.

دفتر دادستانی عمومی در باماکو به خبرگزاری فرانسه گفت که شش نفر از جمله یک نویسنده به دلیل توهین دینی که می‌تواند باعث اخلال در نظم عمومی شود در بازداشت موقت قرار گرفته‌اند.
دادستان عمومی در باماکو اعلام کرد که این افراد در پی پخش کلیپی در شبکه‌های اجتماعی بازداشت شدند که در آن نشان می‌دهد مردی نسبت به مسلمانان و ساحت مقدس پیامبر اسلام و دین اسلام اظهارات توهین‌آمیز به زبان آورده و سپس رفتارهایی موهن نسبت به قرآن کریم مرتکب می‌شود.

تحقیق درباره این قضیه ادامه دارد؛ اما هنوز مردی که در ویدئو مرتکب چنین جرمی شده، بازداشت نشده است. یک منبع دادستانی می‌گوید آن شش نفری که در این پرونده بازداشت شده‌اند متهم به همدستی با مجرم هستند، بخصوص که مکان اختفای مجرم را هم فاش نمی‌کنند.

انتهای پیام
captcha