بیان یک مطالبه قرآنی و پاسخ اوقاف چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4095747
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۲

بیان یک مطالبه قرآنی و پاسخ اوقاف چهارمحال‌وبختیاری

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه در پاسخ به مطالبه نمایندگان رشته دعاخوانی در فینال چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم مبنی بر برپایی دوره آموزشی برای آماده‌سازی، گفت: حتماً برگزاری یک دوره آموزشی در دستور کار قرار می‌گیرد.

سجاد براتی، دعاخوان چهارمحال و بختیاری

مرحله نهایی بخش نغمات دینی از چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم شامل رشته‌های دعاخوانی، اذان و مدیحه‌سرایی در نیمه دوم آذرماه به میزبانی قزوین برگزار می‌شود که «سجاد براتی بنی» در رشته دعاخوانی بخش آقایان و «مریم امیدی» در بخش بانوان این رشته دو نماینده چهارمحال‌وبختیاری در این بخش از مسابقات هستند و استان ما در دیگر رشته‌ها نماینده‌ای ندارد.

سجاد براتی که پیش از این سابقه کسب چندین رتبه‌ اول تا چهارم رشته دعاخوانی در مسابقات سراسری قرآن کریم را در کارنامه دارد، طی گفت‌وگویی با ایکنا، مطالبه خود را مبنی بر مساعدت اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان برای برپایی دوره آموزشی جهت آماده‌سازی برای حضور قوی در مرحله فینال مسابقات مطرح کرد.

پیش از این و در جریان برگزاری مرحله استانی مسابقات سراسری قرآن در بخش بانوان در شهریورماه، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در پاسخ به مطالبه متسابقان مبنی بر برپایی دوره‌های تخصصی آموزش قرآن به‌ویژه جهت آماده‌سازی قرآنیان برای مسابقات از آمادگی این نهاد خبر داد و اظهار کرد: چهره‌های قرآنی استان به‌دلیل ویژگی‌های مردمان نجیب و مظلوم استان عموماً کم‌توقع بوده و مطالبه‌گر نیستند، می‌طلبد که روحیه مطالبه‌گری را در جامعه قرآنی بیشتر از پیش شاهد باشیم و قرآنیان توقعات خود را با مسئولان مطرح و مطالبه کنند؛ قطعاً مسئولان نیز در قبال این مطالبه‌ها مکلف به رسیدگی و اجابت خواسته‌ها هستند. وی همچنین تأکید کرد که اگر انسجام چهره‌ها و تشکل‌ها و مؤسسات قرآنی استان شکل بگیرد و قرآنیان مثلاً برای تشکیل دوره‌های تخصصی با حضور اساتید تراز اول ملی مطالبه دارند، قطعاً هزینه می‌شود.

طرح این مطالبه، بهانه‌ای شد تا ضمن گفت‌وگو با این دو متسابق رشته دعاخوانی، در ادامه این مطالبه را با رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه استان نیز مطرح و پاسخ را دریافت کنیم که این گفت‌وگوها را با هم می‌خوانیم.

برکات برپایی دوره‌های آماده‌سازی

سجاد براتی‌، دعاخوان برگزیده کشوری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه امسال چهارمحال‌وبختیاری دو نماینده در مرحله نهایی رشته دعاخوانی دارد و بعید می‌دانم در دیگر رشته‌های آوایی نماینده‌ای داشته باشیم، اظهار کرد: انتظار می‌رود که مجموعه اوقاف و امور خیریه استان رویکرد حمایتی جدیدی پیش بگیرد و نمایندگان حاضر در مرحله فینال را از حیث آموزشی به‌ویژه در مباحث صوت و لحن، تجوید و وقف و ابتدا و نیز ترجمه با برپایی دوره‌های آموزشی حمایت کند.

وی با ذکر اینکه برپایی دوره‌های آموزشی تخصصی پیش از مسابقات بسیار مهم و تأثیرگذار است، ادامه داد: در یکی از سال‌ها که یک دوره آموزشی دوساعته نزد یکی از اساتید و همچنین یک ساعت دوره آموزشی تلفنی را داشتم که بسیار برایم سودمند شد و توانستم مقام دوم کشور را در آن سال کسب کنم.

براتی با تأکید بر اینکه برخی استان‌ها در برخی مباحث بسیار قوی هستند، بیان کرد: مثلاً استان خوزستان در مبحث تجوید و استان خراسان شمالی در مبحث صوت و لحن سرآمد هستند زیرا از آموزش نزد اساتید تراز اول برخوردارند و متسابقان در این پارامترها امتیاز می‌گیرند و صاحب رتبه می‌شوند. این در حالیست که ما در استان در هیچیک از مباحث اعم از تجوید، صوت و لحن و غیره قوی نیستیم اما کسب رتبه می‌کنیم که اگر بتوانیم در این مباحث نیز قوی شویم، طبعاً نتایج به مراتب بهتری به استان تعلق می‌گیرد.

براتی در پاسخ به این پرسش که چه دوره‌هایی برای حضور در مرحله نخست مسابقات امسال گذراندید گفت: هیچ دوره‌ای نداشتم و با اتکا به داشته‌هایم از قبل با تمرین و تکرار، آماده‌سازی برای مسابقات انجام شد. این در حالیست که برای نماینده استان گلستان یک دوره آموزشی برگزار کردم که خوشبختانه حائز نمره شد و در مرحله فینال حضور دارد.

این دعاخوان ممتاز کشور با ابراز تأسف از نداشتن مربی متخصص دائمی که در دسترس باشد، بیان کرد: با شناختی که از خود دارم و دوره‌های تخصصی که پشت سر گذاشته‌ام در بخش‌هایی چون صوت و لحن و وقف و ابتدا به سطح مطلوبی رسیده‌ام اما در زمینه تجوید استادی نداشته و کمتر کار کرده‌ام و همچنین در بخش ترجمه نیز نیاز به استاد وجود دارد.

وی افزود: انتظار می‌رود که رویکرد سال‌های قبل در مورد نمایندگان استان در مرحله کشوری را امسال شاهد نباشیم، در سال‌های قبل متسابقان با هزینه خودشان عازم مسابقات می‌شدند و هزینه‌های ایاب و ذهاب با ارائه فاکتور به اداره اوقاف به آنان عودت داده می‌شد که این زیبنده شأن یک قرآنی نیست.

براتی گفت: در سال گذشته که فینال مسابقات در تهران برگزار شد، گفتند که هزینه ایاب و ذهاب با اتوبوس از شهرکرد به تهران را با ارائه بلیط پرداخت خواهند کرد که بنده با توجه به شرایط کرونایی با ماشین شخصی به مسابقات رفتم‌. زیبنده این بود که بلیط هواپیما برای متسابقان مرحله کشوری تهیه و آنان را راهی مسابقات کنند، کاری که از بسیاری از استان‌های دیگر شاهد بودیم.

اهمیت برگزاری دوره آموزشی با داوران مسابقات

در ادامه، مریم امیدی، حافظ کل قرآن کریم و نماینده استان در فینال رشته دعاخوانی در بخش بانوان که امسال برای نخستین بار در رشته دعاخوانی مسابقات سراسری قرآن شرکت کرده است با اشاره به اینکه تا کنون اقدامی مبنی بر برگزاری دوره آموزشی جهت آماده‌سازی برای مسابقات شاهد نبوده‌ایم، بیان کرد: اگر دوره‌ای هم برگزار نشود، قصد دارم در یکی دو دوره نزد اساتید شرکت کنم، لذا از اداره اوقاف ریزنمرات مربوط به اجرایم در مرحله استانی را درخواست کرده‌ام تا در مباحث ضعیف‌تر نسبت به شرکت در دوره‌های آموزشی نزد اساتید تهران برنامه‌ریزی کنم.

وی با ذکر اینکه قاعدتاً باید حمایت و پشتیبانی از متسابقان استان از سوی نهادهای مرتبط قرآنی را شاهد باشیم اما این مهم در سال‌های گذشته به‌ندرت اتفاق افتاده است، ادامه داد: برپایی دوره با حضور اساتید تراز اول و حتی داوران مسابقات بسیار مفید و اثرگذار خواهد بود.

امیدی تأکید کرد: همچنین همین مطالبه برای طرح ساماندهی داوران که دو سه سالی است توسط مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اجرا می‌شود، وجود دارد و می‌طلبد دوره‌های آموزشی برای شرکت‌کنندگان با حضور اساتید تراز اول و اساتید داور این طرح برگزار شود.

این بانوی قرآنی استان تصریح کرد: اگر ریزنمراتم به دستم برسد و از میزان امتیازات و آیتم‌های داوری اطلاع حاصل کنم، می‌توانم برای دوره‌های آموزشی آماده‌سازی نزد اساتید برجسته کشوری برنامه‌ریزی کنم.

مطالبه در دستور کار قرار دارد

محسن مولوی، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در گفت‌وگو با ایکنا در خصوص مطالبه نمایندگان رشته دعاخوانی مبنی بر برپایی دوره‌های آموزشی آماده‌سازی برای مسابقات، اظهار کرد: تا کنون مطالبه‌ای با این موضوع از سوی نمایندگان اعلام نشده است و اگر این تقاضا از سوی آنان وجود دارد، طبعاً مساعدت خواهد شد.

وی گفت: با توجه به این مطالبه نمایندگان رشته دعاخوانی، حتماً برگزاری یک دوره آموزشی در دستور کار قرار می‌گیرد که با توجه به شرایط و امکانات، در خصوص دعوت استاد مربوط به استان یا اعزام متسابقان نزد استاد تصمیم‌گیری خواهد شد.

انتهای پیام
captcha