وام‌هایی که طبع روستاییان را شیرین می‌کند
کد خبر: 4095161
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶

وام‌هایی که طبع روستاییان را شیرین می‌کند

صندوق قرض‌الحسنه روستای شادکام شهرستان بافق که از سال 97 تأسیس شده، اکنون در راستای حمایت از ایجاد کسب و کارهای خانگی خُرد و کوچک در روستا تلاش و برای رفع مشکلات گره‌‌گشایی می‌کند.

روستای شادکامروستای شادکام در فاصله ۴۵ کیلومتری شهرستان بافق در دل کوه‌های شرقی این شهر واقع شده است و روستایی کوچک با ایده‌ها و کارهای بزرگ محسوب می‌شود. با توجه به اینکه صندوق‌های قرض‌الحسنه در نقاط مختلف کشور نقطه عطفی در جهت ایجاد کسب و کارهای خانگی خُرد و کوچک و رفع گره‌های روزمرگی به شمار می‌رود و از بستر گروه‌های جهادی رقم می‌خورد، روستای شادکام نیز از این امر مستثنی نبوده و با تشکیل گروه جهادی و راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه در ایجاد و حمایت از کسب و کارهای کوچک همت می‌گمارد، هر چند این کسب و کارها کوچک هستند اما برکتی برای مردم روستا به همراه داشته است. در این زمینه با صدیقه دهقان، مسئول پایگاه رضوان روستای شادکام شهرستان بافق و مسئول صندوق قرض‌الحسنه این روستا به گفت‌وگو نشستیم.

صدیقه دهقان، مسئول صندوق قرض‌الحسنه روستای شادکام با اشاره به ایجاد پایگاه رضوان با هدف اجرای فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی از تشکیل صندوق قرض الحسنه در سال 1397 زیر نظر بسیج سازندگی شهرستان بافق خبر داد و اظهار کرد: این صندوق فعالیت خود را با قریب 33 عضو آغاز کرد و اکنون 36 نفر عضو دارد و در سه ماهه نخست هر نفر 50 هزار تومان پرداخت می کرد که هم اکنون به نفری 200 هزار تومان در ماه رسیده است.

وی ادامه داد: بعد از اینکه صندوق را در سامانه یارا ثبت کردیم پرداخت وام آغاز شد ابتدا وام‌ها 800 هزار تومان تا یک میلیون و 500 هزار تومان با کارمزد 4 درصد بود و اکنون مبلغ تسهیلات قرض الحسنه رضوان به 5 میلیون تومان با کارمزد 8 درصد رسیده است. هر چند مبلغ این وام ها زیاد نیست اما برکت زیادی دارد و اکثر افراد با همین پنج میلیون تومان کسب و کارهای کوچک راه انداخته اند و برخی از این مبلغ برای خرید مواد اولیه استفاده کردند و البته این وام برای معیشت نیز پرداخت می شود.

وام‌هایی کوچک اما پر سود و بابرکت 

مسئول صندوق قرض الحسنه رضوان روستای شادکام بافق شهرستان افزود: شاید اگر به کسی گفته شود، با پنج میلیون تومان چه کسب و کاری می‌توانی راه‌اندازی کنی، برای برخی غیرمنطقی به نظر برسد اما در روستای شادکام از کنار همین صندوق از شغل های کوچک زیادی حمایت شده که به عنوان مثال می‌توان به ایجاد بوگردی، راه اندازی کارگاه کوچک قالی بافی، یا پخت نان خانگی و نان خشک، آماده کردن کشک و تلف (قره قروت محلی)، سبزیجات خشک، عروسک سازی، شیرینی پزی، خیاطی و... اشاره کرد.

وی با اشاره به حمایت بسیج سازندگی از این صندوق بیان کرد: بسیج حامی مستحکمی برای هر اقدامی در کشور است چرا که بنیاد بسیج برپایه ایمان به خدا و رشد و بالندگی میهن اسلامی بنا شده است لذا ضمن حمایت‌های معنوی، در سال گذشته و از سوی این نهاد صندوق روستای شادکام برای دریافت وام 50 میلیون تومانی از صندوق کارآفرینی امید معرفی و این وام بین 10 نفر تقسیم شد.

دهقان با اشاره به برنامه‌های جنبی این صندوق گفت: سال گذشته نمایشگاهی برای فروش و نمایش محصولاتی که از وام های این صندوق به وجود آمده بود، برگزار شد و در کنار این فعالیت، با دعوت از مربیان و کارشناسان جهاد کشاورزی کلاس آموزشی با عناوینی همچون باغچه سبز، درختکاری، کشت زعفران، فرآوری خرما و ... برپا و آموزش های لازم در کنار استقبالی که صورت گرفت، ارائه شد.

وی با اشاره به همکاری با گروه جهادی شهید لنگری زاده در عید غدیر امسال به منظور طبخ غذا گفت: ملزومات اصلی طبخ غذا از طرف این گروه جهادی آماده و این صندوق طبخ 600 پرس غذای گرم برای خانواده ها را اجرایی و توزیع کرد. البته توزیع مواد غذایی بین نیازمندان از دیگر اقدامات است که انجام شد.

درخواستی از مسئولان 

مسئول پایگاه رضوان روستای شادکام شهرستان بافق در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری کلاس های بصیرتی از سوی این پایگاه گفت: با توجه به اینکه کشور روزهایی را سپری می کند که به شدت کمبود بصیرت در بین برخی از نوجوانان احساس می شود، به نوبه خود در هفته دو مرتبه در کنار کلاس تقویتی که برای دانش آموزان دختر برگزار می کنیم، در منزل شخصی حلقه صالحین تشکیل می دهیم و با دعوت از مربیان خوب سعی میکنیم واقعیت این انقلاب و گام دوم را به طور عامیانه به نوجوانان توضیح دهیم ، اتفاقا استقبال خوبی نیز از این جلسات و دورهمی های هفتگی میشود.

وی با اشاره به اینکه از سال 96 و در کنار مسجد زمینی برای ساخت پایگاه اختصاص یافته گفت: اساخت این پایگاه هنوز به اتمام نرسیده و در حال تکمیل است، امیدوارم این ساختمان هر چه زودتر احداث شود تا راحت تر بتوانیم برنامه های فرهنگی و آموزشی را برگزار کنیم، درخواست دیگری که دارم امیدوارم حمایت های بیشتری از صندوق قرض الحسنه رضوان صورت گیرد تا بتوانیم برای اشتغالزایی هر چه بهتر و بیشتر اقدام کنیم.

دهقان بیان کرد: ما همه سرباز ولایت هستیم و فرقی نمی کند در شهر باشیم یا روستا تاآخرین لحظه عمرمان پای این نظام و انقلاب خواهیم ایستاد تا این پرچم توسط حضرت آقا به دست صاحب واقعی این انقلاب اسلامی یعنی حضرت صاحب الزمان (عج) برسد ان شاالله.

انتهای پیام
captcha